پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 اسفند 1397 ساعت 00:12:: شناسه خبر: 51637

ساختمان های نامناسب برای معلولان پایان کار نمی گیرند

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: صدور هر نوع پایان کار ساختمان ها توسط سازمان نظام مهندسی، شهرداری ها و دهیاری ها به خصوص در مکان های عمومی قبل از رعایت مبحث مناسب سازی ممنوع است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: صدور هر نوع پایان کار ساختمان ها توسط سازمان نظام مهندسی، شهرداری ها و دهیاری ها به خصوص در مکان های عمومی قبل از رعایت مبحث مناسب سازی ممنوع است.

به گزارش صدای جنوب، عزیز فیلی روز یکشنبه در نشست کمیته مناسب سازی فضاهای عمومی برای معلولان و سالمندان در یاسوج اظهار داشت: به منظور رفاه حال سالمندان و معلولان باید مدیران دستگاه های اجرایی نسبت به مناسب سازی معابر عمومی حساسیت بیشتری به خرج دهند که این امر نیاز به پیگیری و سماجت دارد.
وی افزود: یکی از اهداف قانون مناسب‌سازی حضور فعال معلولان در مکان های عمومی است و باید از آنها به عنوان مشاوران طرح های مناسب سازی معابر استفاده شود.
فیلی بیان کرد: پیمانکاران در زمینه مناسب سازی معابر باید گواهی صلاحیت دریافت کنند و اداره کل فنی و حرفه ای موظف به برگزاری دوره های مربوطه است.
وی ضمن تشکر از کارهای خوب انجام شده توسط بعضی از دستگاه ها مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) عنوان کرد: اقدامات انجام شده کافی نیست و باید صدا و سیما در این زمینه فرهنگ سازی کند.
فیلی ابراز داشت: در حمل و نقل درون و برون شهری هیچ گونه پیش بینی برای معلولان و سالمندان انجام نشده است و خیلی از مغازه داران اجناس خود را نیز در پیاده روها قرار می دهند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: به دلیل اینکه ۱۰ درصد از مردم ایران را افراد دارای معلولیت، جانباز و ناتوان جسمی حرکتی تشکیل می دهند تمامی پیمانکاران باید گواهی صلاحیت مناسب سازی دریافت کنند.
هجیر افشون اظهار داشت: در صورتی که هر ساختمان دولتی بدون در نظر گرفتن موضوع استانداردسازی از فیلتر این نهادها رد شود براساس کمیسیون ماده ۹۹ برای مناطق روستایی و ماده ۱۰۰ در مناطق شهری، مجوز تخریب آن مکان صادر می شود.
وی افزود: براساس آیین نامه جدید مبحث مناسب سازی و با توجه به اهمیت موضوع اگر مدیران سهل انگاری کنند تا حد انفصال از خدمت پیش می روند.
افشون با اشاره به اینکه مبحث مناسب سازی معابر در کهگیلویه و بویراحمد جدی گرفته نشده است، بیان کرد: بهزیستی، بنیاد شهید و کمیته امداد که بیشترین ارباب رجوع را دارند اقدامات لازم در خصوص مناسب سازی را سریعتر انجام دهند.
وی عنوان کرد: رعایت نشدن اصول فنی، شیب نامناسب و نداشتن دستک ورودی ساختمان ها از جمله مشکلاتی است که مانع حضور معلولان و سالمندان در فضاهای عمومی می شود.
افشون تصریح کرد: عابر بانک های سطح شهر یاسوج قابل استفاده برای معلولان نیست و عرض بعضی از پیاده روها بسیار کم است.
وی گفت: اگر مدیری به مدت ۶ ماه مناسب سازی معابر را انجام ندهد برای رفاه حال معلولان باید دفتر خود را به طبقه همکف منتقل کند.
افشون افزود: در پیوست پروژه های عمرانی مبحث مناسب سازی معابر باید قبل از شروع به کار لحاظ شود و دستگاه‌های اجرایی به برای ساختمان های بیش از ۲ طبقه موظف به نصب آسانسور هستند.
در این نشست مقرر شد شهرداری یاسوج و سی سخت کیفیت برنامه مناسب‌سازی معابر شهری خود را برای جلسه بعدی گزارش دهند.
کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱۳ هزار نفر جمعیت ۱۸ هزار معلول دارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت