پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 19 فروردین 1398 ساعت 22:01:: شناسه خبر: 54197

۷ ابهام در نامگذاری سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی از سوی آمریکا

به دنبال اعلام سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی از سوی ایالات متحده آمریکا، ابهاماتی درباره پیامدهای این تصمیم در سطح افکارعمومی به وجود آمده است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

این ابهامات بیشتر به این موضوع بازمی گردد که حالا که کاخ سفید به خود اجازه داده است یک نهاد قانونی در یک کشور را تروریستی بنامد، دیگر چه اقداماتی را انجام خواهد داد تا پازل فشار بر مردم ایران را کامل کند؟

۱- پرسش نخست این است که آیا تروریستی نامیدن سپاه، سربازانی را که خدمت سربازی خود را در سپاه پاسداران انجام داده اند را نیز دربرمی گیرد؟ پاسخ به این سوال منفی است چراکه تنها کسانی عضو سپاه پاسداران قلمداد می شوند که قرارداد رسمی با این نهاد داشته باشند و این شامل سربازان نخواهد شد.

۲- پرسش دیگر این است که تروریستی نامیدن سپاه آیا سفرهای خارجی نیروهای سپاه و خانواده های آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ پاسخ به این سوال به طور کامل منفی نیست اما نباید از یاد برد که اساسا از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور شده، سفرهای ایرانیان به آمریکا محدود شده و پیش از این نیز همین حساسیت ها درباره سفر به این کشور وجود داشت. درباره باقی کشورها نیز اتفاق تازه ای رخ نمی دهد چون که فقط آمریکاست که سپاه را یک گروه تروریستی می داند و سایر کشورها چنین بدعتی در حقوق بین الملل را به رسمیت نشناخته اند.

۳- سوال دیگر آن است که آیا حساب های خارجی نیروهای سپاه مسدود خواهد شد؟ در این باره اولا باید اشاره کرد که بسیار بعید است بخش بزرگی از نیروهای سپاه حسابی در خارج از ایران داشته باشند. اما حتی اگر کسی به دلیلی چنین حسابی هم داشته باشد، پس از تحریم های سال پیش ترامپ این حساب کارآیی خود را از دست داده و بنابراین این اقدام هیچ تاثیری بر حساب های بانکی اعضای سپاه و خانواده های آنها ندارد.

۴- یک ابهام دیگر هم این است که آیا تروریستی دانستن سپاه، اجازه هرگونه تعامل با سپاه از سوی بخش خصوصی ایران و یا شرکت های دولتی را از بین می برد؟ پاسخ به این پرسش هم منفی است چراکه اولا جز آمریکا دولتی دیگر سپاه را تروریستی نمی داند و ثانیا تحریم های آمریکا، اقتصاد ایران را کاملا از اقتصاد جهانی جدا کرده و بنابراین کشوری که کاملا در محاصره اقتصادی است، چرا باید نگران تبعات اقتصادی بیشتری برای یک تصمیم نابخردانه دیگر باشد؟

تروریستی نامیدن سپاه تنها یک تله روانی برای ایجاد هراس در دل مردم است. مردمی که در تنگنای اقتصادی قرار گرفته و آمریکا می خواهد مقصر همه این مشکلات را سپاه نشان دهد

۵- آیا تروریستی خواندن سپاه، باعث انزوای این نهاد می شود؟ حتما واکنش ها به تصمیم دونالد ترامپ را دیده اید. همه چیز نشان می دهد سپاه در اوج محبوبیت خود قرار گرفته است و در واقع ترامپ پاس گل به پاسداران ایرانی داده تا بر محبوبیت داخلی و منطقه ای خود بیفزایند.

۶- آیا آمریکا پس از تروریستی نامیدن سپاه، حمله مستقیم نظامی به پاسداران خواهد کرد؟ در پاسخ به این شبهه باید یادآوری کرد که اگر آمریکا جرات این کار را می داشت، تا به حال بارها از این شیوه در سوریه، عراق یا دیگر کشورها استفاده می کرد. اما ترس از پاسخ ایران مانع از این حماقت می شود. بنابراین ترامپ بازهم جرات پیدا نمی کند تا تهدیدی را متوجه نیروهای سپاهی کند.

۷- از دیگر ابهامات تروریستی نامیدن سپاه این است که آیا ممکن است با تصمیم تازه ترامپ، دیگر کشورها هم به تبعیت از این دولت، سپاه را تروریست بنامند. این البته ممکن است. اما کدام کشورها؟ معلوم است. همان کشورهایی که حامی تروریست های منطقه بوده و سالهاست از سپاه ضربه خورده اند. خب اینکه آنها درباره سپاه چه نظری داشته باشند، واقعا برای چه کسی مهم است؟

از این پرسش ها بسیار است و تقریبا همگی، جواب های ساده ای دارند. پس به راحتی می توان نتیجه گرفت که تروریستی نامیدن سپاه تنها یک تله روانی برای ایجاد هراس در دل مردم است. مردمی که در تنگنای اقتصادی قرار گرفته و آمریکا می خواهد مقصر همه این مشکلات را سپاه نشان دهد. با این حال دم خروس ترامپ چنان از زیر همه این تصمیمات بیرون زده که تردیدی باقی نمی گذارد، مردم ایران دولت آمریکا را مسئول مشکلات کشور دانسته و اقدام ترامپ جز افزایش محبوبیت سپاه پاسداران نتیجه ای ندارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت