پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 04 اردیبهشت 1398 ساعت 09:02:: شناسه خبر: 55098

سرنوشت طرح های عمرانی کهگیلویه چه می شود؟

طرح های عمرانی فراوانی در کهگیلویه از سال های گذشته با هدف توسعه و رفع محرومیت در این شهرستان آغاز شده اما به علت کمبود اعتبار و ضعف پیمانکاران ، این طرح ها به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده و سرنوشت برخی هم نامعلوم است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

شهرستان محروم کهگیلویه یکی از شهرستاهای هشت گانه استان کهگیلویه و بویراحمد است که در همه دولت ها با مشکلات اجتماعی و سیاسی دست به گریبان بوده است .
کارشتاسان امور توسعه یکی از مشکلات اصلی این شهرستان را دو قطبی بودن سیاست و سیاست زدگی مسئولان ذکر می کنند، در بیشتر دوره های انتخابات مجلس شورای اسلامی نماینده این شهرستان همسو با دولت نبوده و این موضوع بر مشکلات شهرستان افزوده است.
در اوایل دولت تدبیر و امید طرح های عمرانی در زمینه های مختلف در این شهرستان کلنگ زنی شد ولی این طرحها به دلایل مختلف سالهاست به خواب عمیق فرو رفته اند.
گازرسانی به بخش های دیشموک و قلعه رئیسی، پتروشیمی دهدشت، طرح آبرسانی به چهار شهر دهدشت، چرام ، لنده و سوق، طرح آبرسانی به پنج هزار هکتار از ارضی حومه غربی، پروژه ملی جاده پاتاوه -دهدشت، طرح سیمان سپو، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق کهگیلویه، سد کوهبرد و سید بندخاکی سرپری از جمله طرح هایی هستند که در این سالها با حضور مسئولان کشوری و استانی کلنگ زنی و بازدید مستمر شده اند.
بازدید مسئولان از این طرح ها برای برون رفت از مشکلات جوابگو نبوده است و بیشتر این طرح ها به دلیل سهل انگاری مسئولان ذیربط و کمبود اعتبار تعطیل و روند اجرایی کندی دارند.
بیشتر این طرح ها بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال از کلنگ زنی آنها می گذرد و کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و طولانی شدن زمان بهره برداری انها باعث مشکلاتی در بخش های مختلف شده است.

**طرح های عمرانی کهگیلویه سرنوشت این شهرستان را تغییر می دهند
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در اواخر سال ۹۷ در جلسه شورای اداری شهرستان کهگیلویه گفت که با توجه به در دست اجرا بودن طرح های صنعتی و اقتصادی از جمله پتروشیمی، سیمان، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق و آبرسانی و تامین آب کشاورزی در کهگیلویه ، این طرح های بزرگ سرنوشت این شهرستان را تغییر می دهند.
وی در این جلسه افزود: باید با وحدت و یکپارچگی کهگیلویه از بن بست محرومیت خارج شود.
احمدی در این جلسه دو قطبی بودن را یک معضل برای هر منطقه دانست و گفت: با برنامه ریزی های انجام شده و تسریع در روند اجرایی طرح ها کهگیلویه به زودی در مسیر توسعه قرار خواهد گفت.
احمدی عنوان کرد: استانداری با همکاری مدیران کل برای تسریع در روند اجرایی طرح های کهگیلویه از همه ظرفیت ها به نحو احسن استفاده خواهد کرد.
وی وضعیت فضای شهری دهدشت را نامطلوب دانست و گفت: دهدشت یکی از شهرهای تاریخی استان است که باید توجه بیشتری به زیرساختهای آن کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: مردم باید بدانند دغدغه اصلی مسئولان استانی توسعه کهگیلویه خواهد بود.
فرماندار کهگیلویه در هفته جاری در نشست با خبرنگاران از روند اجرایی طرح های در دست احرای شهرستان اطلاع چندانی نداشت و اطلاعات جزئی از طرح های عمرانی شهرستان ارائه کرد.
جعفر نیکبخت اظهار داشت: عدم تخصیص اعتبار مهمترین مشکل طرح های عمرانی این شهرستان است که باعث کندی در اجرای عملیات اجرای آنها شده است.
نیکبخت تصریح کرد که کارخانه سیمان سپو در حال حاضر به دلیل عدم تأمین وام بانکی تعطیل است.
فرماندار کهگیلویه اظهار کرد که طرح تأمین و انتقال آب اراضی دهدشت غربی با گذشت سال‌ها از آغاز عملیات تا پایان سال ۹۷ پیشرفت فیزیکی ۲۴ درصدی دارد که عدم تخصیص اعتبار و تورم باعث مشکلاتی در اجرای این پروژه شده است.
نیکبخت در پاسخ سوال خبرنگاری که از وی پرسید آیا از تعطیلی این طرح از سوی مدیریت بحران شهرستان لنده خبر داری یا نه گفت: اطلاع ندارم؟
اعضای شورای تامین شهرستان لنده ۲۴ فروردین ماه امسال با حضور در محل پل رودخانه ایدنک به دلیل تخریب دیوار حفاظتی پل و تهدید سازه پل ایدنک با دستور دادستان عملیات اجرایی این طرح را متوقف کردند.
بیش از ۹سال است عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب به دهدشت غربی در حاشیه رودخانه مارون ایدنک در حال ساخت است که در این مدت بیش از سه پیمانکار و شرکت به دلیل ناتوانی در تکمیل پروژه خلع ید شده است.
فرماندار کهگیلویه در ادامه گفت: کارخانه پتروشیمی دهدشت که از سال ۸۶ کلنگ‌زنی شده بود و در دو بخش صنعتی و غیر صنعتی تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت دارد.
نیکبخت سد کوهبرد را یکی دیگر از پروژه‌های عمرانی کهگیلویه دانست و افزود: این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت دارد و در تأمین اعتبار مشکل دارد.
وی ادامه داد: عملیات تعریض و بهسازی جاده سوق با مساعد شدن شرایط جوی از سر گرفته خواهد شد.
وی در آخر افزود: به طور کلی همه پروژه‌های عمرانی شهرستان مشکل اعتبار دارند.
نیکبخت ادامه داد: دولت توان اشتغالزایی ندارد بخش خصوصی باید وارد کار شود.
فرماندار کهگیلویه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تاکنون چند درصد از اعتبارات عمرانی شهرستان جذب شده نیز اظهار بی اطلاعی کرد.
یک هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال اعتبار در کمیته برنامه ریزی سال ۹۷ به شهرستان کهگیلویه اختصاص یافت.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عمق محرومیت کهگیلویه بزرگ در حوزه های مختلف گفت: نیاز است مسئولان با همکاری، همدلی و تلاش جهادی نسبت به محرومیت زدایی در این شهرستانها از هیچ کوششی دریغ نکنند.
عدل هاشمی پور سیاست زدگی مسئولان را مانع بزرگی برای توسعه این مناطق دانست و اظهار داشت: باید مسئولان از همه ظرفیت ها برای رفع محرومیت استفاده کنند.
وی با بیان اینکه طرح های عمرانی زیادی در نقاط مختلف کهگیلویه بزرگ در حال اجراست، بیان کرد: همکاری همه نهادها نقش مهمی در تسریع روند اجرایی این طرحها خواهد داشت.
هاشمی پور طرح گازرسانی به بخش های قلعه رئیسی و دیشموک، جاده پاتاوه به دهدشت، آبرسانی به دهدشت شرقی، آبرسانی به لیکک بهمئی، احداث جاده برفکون در چاروسا و فعالیت مجدد پتروشیمی دهدشت را از جمله این طرحها ذکر کرد.
وی عنوان کرد: با توجه به منابع محدود مالی دولت، نیاز است مسئولان با تدبیر و همکاری نسبت به روند رو به رشد این طرحها تلاش جهادی داشته باشند.
هاشمی پور اظهار کرد: با برنامه ریزی های انجام شده طرح های عمرانی خوبی از سوی بنیاد برکت در بخش های محروم قلعه رئیسی و دیشموک نیز اجرایی خواهد شد.
وی تصریح کرد: با توجه به اجرایی شدن طرح های مختلف نیاز است مسئولان نسبت به امیدواری مردم خدمات دولت و نظام را تبیین کنند.
اطلاعات طرح های عمرانی شهرستان کهگیلویه برای آگاهی مردم و مسئولان در زیر آورده می شود.
**پتروشیمی دهدشت
پتروشیمی دهدشت در آبان سال ۱۳۸۵ جواز تاسیس گرفت و در ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ با حضور نایب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی وقت، معاون وزیر نفت آن زمان در امور پتروشیمی و جمعی از مسئولان و مقامات اجرایی کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی شد.
پتروشیمی دهدشت با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع مواد پتروشیمی و اشتغال زایی ۲۴۰ نفر باید یک هزار روزه به بهره برداری می‌رسید ولی تنها مراحل خاکبرداری آن انجام شد.
**طرح آب‌رسانی به چهار شهر چرام، دهدشت، سوق، لنده
طرح آب‌رسانی به شهرهای چرام، دهدشت، سوق، لنده و روستاهای این مسیر در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر گچساران، اردیبهشت ۹۶ با حضور وزیر نیرو، استاندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی کلنگ زنی شد.
علاوه بر تأمین آب شرب این چهار شهر ، آب ۳۵۰ روستا در مسیر این طرح با جمعیتی افزون بر ۸۷ هزارو ۷۰۰ نفر نیز تأمین خواهد شد.
اعتبار این طرح که هم اکنون ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد یک هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال است.
**نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق کهگیلویه
عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی در منطقه پادوک کهگیلویه در نهمین روز از دهه فجر سال ۹۶ با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، نماینده مردم شهرستان کهگیلویه در مجلس و مسئولان محلی، آغاز شد.
اعتبار اجرای این پروژه ۳۲۵ میلیون یورو معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد مدت اجرای این طرح را سه ساله اعلام کرد.
در سفر رئیس جمهوری به استان در سال ۱۳۹۵ مجوز احداث این نیروگاه اخذ شد.
** کارخانه سیمان سپوی دهدشت
عملیات اجرایی سیمان سپو دهدشت پس از ۶ سال وقفه در آخرین روزهای سال ۹۵ در آیینی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی آغاز شد.
به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارات استان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بوده است.
داریوش دیودیده در این آیین گفت: بخش ارزی طرح سیمان سپو دهدشت ۹۰ میلیون یورو است که قرار داد آن منعقد شده است.
دیودیده عنوان کرد: براساس برنامه زمان بندی فاز نخست این طرح ۳۶ ماهه به بهره برداری خواهد رسید.
قابل توجه مسئولان این طرح بعد از سه سال از زمان ساخت هیچ گونه پیشرفتی نداشته و تعطیل است.
**گازرسانی به چاروسا و دیشموک
گازرسانی به ۲ بخش قلعه رئیسی و دیشموک و ۱۴۰ روستای تابعه بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
هزینه اجرای این طرح ۶۰۰ میلیارد ریال است.
با اجرای این طرح ۷۳۲ خانوار در شهر قلعه رئیسی و ۹۷۸ خانوار در شهر دیشموک از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند.
** جاده ملی پاتاوه – دهدشت
۲۴ سال از آغاز ساخت جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد می گذرد، چهار دولت در این مدت طولانی تلاش کرده اند این جاده را به پایان برسانند اما همچنان روند لاک پشتی ساخت آن مردم حاشیه این جاده را آزار می دهد.
ساخت جاده ملی پاتاوه به دهدشت در سفر سال ۱۳۷۳رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد مصوب و یک سال بعد عملیات اجرایی آن آغاز شد.
همگان انتظار داشتند احداث این جاده مهم کمتر از ۱۰سال طول بکشد اما ۲۴سال از شروع عملیات ساخت آن می گذرد.
** ورودی های خاموش دهدشت
شهر دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۱ هزار نفری کهگیلویه دارای چهار ورودی از بهبهان، سوق، طولیان و چرام است که بعضی از این ورودی ها به دلیل تاریکی شبانه و نداشتن علائم هشدار دهنده در روز به مسیرهای خطرناکی برای تردد مردم تبدیل شده است.
شهرستان کهگیلویه با ۱۳۱ هزار نفر جمعیت دارای چهار شهر، چهار بخش و ۱۰ دهستان است.
گزارش : حسین خدمتی-ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت