پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 اردیبهشت 1398 ساعت 20:02:: شناسه خبر: 55153

گزارش نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد

نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست علی محمد احمدی استاندار و با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بوذجه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

علی‌محمد احمدی اظهار کرد: امروز آن چه در برخی استان‌ها تجربه می‌کنیم از آرمان‌های انقلاب و نظام دور است و باید به دنبال راهکارهایی برای رشد باشیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان سرشار از تاریخ و تمدن است و دنا و زاگرس راز و رمزهای فراوانی دارد هر چند در دولت‌های مختلف اقدامات خوبی برای این مناطق شده است.

این مسؤول به شمه‌ای از اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: به همت مردم استان و همکاری خوب نمایندگان و مسوولان فقط در یک قلم در در دهه فجر چهارصد تخت بیمارستانی افتتاح کردیم و پروژه‌های خوب دیگری داشتیم و در کنار کاستی‌ها کارهای خوب شده و استان در بین ۳۰ استان بهبود مستمر فضای کسب و کار داشته و تا به امروز در جذب اعتبارات روستایی اقدامات خوبی شده هر چند خودم مخالف پول پاشی هستم همچنین استان در تهاتر بانکی و مالیاتی عملکرد خوبی داشته است.

وی با انتقاد از این که در اینجا بانک‌های خصوص داریم که منابع استان را جمع می‌کنند و در استان‌های دیگر کار می‌کنند افزود: کشور در سال ۹۷ بحران‌هایی را پشت سر گذاشت اما با استفاده از ظرفیت مردم آنها را کنترل کردیم سیل ما هر چند تحت‌الشعاع قرار گرفت اما آورد آبی خوبی داشتیم هر چند که خیلی از زیرساخت‌ها تخریب شد.

احمدی با بیان این که اقدامات خوبی داریم و استان در حال پیشرفت است افزود: اما معمایی وجود دارد که به جای این که استان‌های بزرگ کنار ما به ما کمک کنند نیروی انسانی و منابع بانکی ما به رشد آن ها کمک می‌کنند.

وی خطاب به اعضای کمیسیون بودجه هم گفت: اطلاع داریم که در کشور محدودیت منابع هست همواره به تصویب‌های شما دلخوش بودیم اما هر سال یک مشکل در بودجه درست می‌شود به گونه‌ای که نمی‌شود معلوم کنیم چه قدر در سبد ما بودجه قرار می‌گیرد و تخصیص‌ها معلوم نیست.

چرا با وجود حضور افراد مختلف در استان و حرف‌های خوبی که می زنیم اما جلسات بدون خروجی است.

نماینده شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ نیز  افزود: حتما جایی از کارمان می‌لنگد که خروجی نداریم اما فکر می‌کنم خوب بود افراد اثرگذاری از دولت هم اینجا حضور داشتند تا مشکلات را در دولت مطرح می‌کردند لذا باید حرکت انقلابی در مجلس شود تا از این مشکلات عبور کنیم، مصوبات هم باید به گونه‌ای شود که از مشکلات عبور کنیم.

غلام‌محمد زارعی نیز با اشاره به خصوصیات و کم توقع بودن مردم استان و همچنین ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: مردم هر چه دارد به برکت انقلاب است.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه متولی بخش بودجه هستند اما بودجه باید بر اساس آمایش توزیع شود نه بر اساس چانه زنی!

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در بودجه سال اینده استان کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه بیشتری قرار گیرد و کمک شود.

جبار کیانی‌پور هم با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با این همه ظرفیت نباید پسوند توسعه‌نیافتگی را یدک بکشد خواسته ما از شما تاثیرگذاران بودجه‌ای این است که استان ویژه دیده شود تا در ماراتن توسعه‌ای از بقیه استان‌ها عقب نمانیم و بتوانیم رقابت کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت بخش گفت: بخش خصوصی آماده ورود به حوزه اقتصاد است اما دولت‌ها دلشان نمی‌آید اصل ۴۴ قانون را اعمال کنند یکی از مسائل مهم کشور ورود بخش خصوصی به حوزه اقتصاد است.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در خصوص شعار سال گفت: برای رونق تولید باید موانع پیشرو شناسایی شود که ما در اتاق بازرگانی این کار را انجام داده‌ایم

این مسوول نخستین مانع رونق تولید را مجوزات عنوان کرد و افزود: آنچه قانون تعریف می‌کند لازم‌الاجرا است و سازمان‌های بازرسی به شدت با مدیرانی که از قانون تخطی می‌کنند برخورد می‌کند و مدیران در این حوزه مشکل دارند.

کیانی‌پور عنوان کرد: وقتی واحدی دنبال مجوز است ابتدا باید ۱۰ تا ۱۵ استعلام بگیرد و به محض صدور استعلام‌ها باید دنبال ۱۰-۱۵ استعلام از منابع طبیعی و امور اراضی باشد و بعد از اینکه این مسیر طی شد باید از فیلتر شورای برنامه‌ریزی و مدیران حق رای بگذرند در واقع مدیران باید بر این استعلام‌ها صحه بگذارند.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج بیان کرد: این مرحله که طی شد باید بررسی شود آیا معارض محلی وجود دارد یا نه؟ اینجا دیگر سر و کارمان با فرماندار است، در حالی که در کهگیلویه و بویراحمد برای رقابت با سایر استان‌ها باید فرش قرمز پهن شود و قوانین مزاحم حذف شود.

وی اخذ تسهیلات و منابع و مصارف بانکی را دیگر مانع پیش‌روی بخش تولید دانست و افزود: ماده ۱۸۶ مالیات مستقیم، کمبود نقدینگی و نرخ بالای تسهیلات بانکی و عدم پذیرش محل اجرای طرح برای تضمین طرح از موانع پیش‌رو است.

این مسوول بخش خصوصی عنوان کرد: نپذیرفتن ۵۰ درصد ماشین‌آلات توسط بانک‌ها و اخذ وسایق سهل‌الوصول و عالی توسط بانک سرمایه‌گذار را با مشکل مواجه می‌کند در حالی این شرایط برای کسی که پولش را برای سرمایه‌گذاری آورده سخت است.

کیانی‌پور با برشمردن شرایط بغرنج اقتصاد کشور گفت: سخت شدن قوانین مالیاتی و بسته شدن حساب‌های بانکی کسانی که یک یا دو درصد سهم دارند مشکل دیگری است که با آن مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: ما در زمان سفر و شب عید و در بیمارستان متوجه می‌شویم حساب‌هایمان مسدود شده که تقاضا می‌کنیم برای این موضوع تدبیری اتخاذ شود و کارآفرینانی که برای دولت کار کردند و طلب دارند و یا برای تولیدکنندگانی که دشمن انها را زمین‌گیر کرده تسهیلات در نظر گرفته شود.

کیانی‌پور به مشکلات در حوزه تامین اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: این سازمان متعلق به کارگر و کارفرما است اما در حال مصادره شدن است ما از ترس مسدود شدن حساب‌هایمان ناچاریم با حساب کارگر و اقوام و فامیل کار کنیم.

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: سازمان‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان برای اینکه بودجه دولت را تامین کنند ناچارا بهای خدمات را می‌گیرند که نمونه آن کارخانه آجر دهدشت است که با ۲۰۰ کارگر زمین‌گیر شده است برای حل این موانع نیازمند تدابیر مجلس‌ها و اعضای کمیسیون هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج نقش بخش خصوصی در افزایش نرخ ارز را بی‌تاثیر و کم‌تاثیر دانست و گفت: در حالی که در این خصوص تاثیری نداریم اما زمین‌گیر شدیم.

وی با بیان اینکه اوراق و اسناد خزانه، بخش خصوصی را اوراق کرده افزود: دولت به جای اسناد و اوراق خزانه گشایش اعتبار ایجاد کند تا بتوانیم کالا و خدمات مورد نظر را خرید کنیم.
اما در ادامه این نشست احمد عریان رئیس دانشگاه یاسوج برای به ارائه راهکاری برای حضور کارآفرینان در استان پرداخت و گفت: برای این که کارآفرینان بهتر و بیشتر وارد استان شوند مالیات نخبگان حذف شود.

وی گفت: کاهش مالیات حقوق نخبگان از فوق لیسانس به بالا می‌تواند کمک زیادی به حضور نخبگان در استان کند.
حسن نوروزی نیز به عوامل توسعه‌نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین ویژگی کهگیلویه و بویراحمد جغرافیای اقتصادی استان هست که بر دو شاهراه بزرگ کشور از جنوب غرب به شمال شرق و همچنین جنوب شرق است، تقاطع این مسیرهای ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است.
نوروزی در ادامه افزود: این محورهای شاهراه که در این استان می‌گذرد و بخشی از آن در این استان است و ناقض هست امیدواریم که با اعتبارات ردیف‌های ملی به بهره‌برداری برسد و ۴۴۷ کیلومتر مسیر خوزستان به یزد و همین‌طور خراسان کاهش پیدا می‌کند و این اهمیت محور مهم که از این استان به بخش پاتاوه دهدشت خواهد گذشت و همچنین این مسیر به بوشهر را ۱۱۸ کیلومتر و همچنین شیراز به اصفهان را ۴۰ کیلومتر کاهش می‌دهد.
محور شمال به جنوب این محور که بخشی از آن در این استان است تنها قطعی است که در کشور به بهره‌برداری نرسیده در استان کهگیلویه و بویراحمد است، این محور از سمیرم تا بابامیدان ۲۲۰ کیلومتر کاهش مسیر دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد در موقعیت جغرافیایی بر سر دو شاهراه بزرگ کشور قرار دارد که اهمیت استان را نشان می‌دهد، همچنین در مجاورت کلان استان کشور قرار دارد که این می‌تواند برای این استان منبع تولید در کشور باشد.
اما این استان با معضلات جدی مواجهه است که پراکندگی روستاها که یک هزار و ۶۷۴ روستای استان فقط ۱۰ درصد روستاها بالای ۱۰۰ خانوار و ۲۰ درصد روستاها بالای ۵۰ خانوار است و همچنین شهرهای استان از ۱۷ شهر استان فقط ۳ شهر بالای ۵۰ هزار نفر داریم بنا بر این عنوان شهرهای کوچک و همچنین عنوان روستاهای پراکنده در خدمات روستاها و شهرها مشکل است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۵۳ درصد جمعیت شهری و ۴۷ درصد جمعیت روستایی دارد که نورم جمعیت روستایی کشور ۲۹ درصد است.
کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ توپوگرافی ۸۰ درصد ناهمواری دارد و فقط شیب بالای ۱۵ درصد ۶۷ درصد استان است و این ۱۵ درصد اراضی قابل‌کشت هستند که برای زیرساخت توسعه اقدامات را سخت می‌کند.
۱۵ درصد از بهترین دشت‌های کشور در استان داریم و ۱۵ دشت بزرگ استان ۵۴ هزار اراضی استان است.
کهگیلویه و بویراحمد استان پرآب کشور است که فقط ۲۵ درصد کشت استان آبی است درحالی‌که میانگین کشور ۵۲ درصد است، بر این اساس قابلیت دشت‌ها و آب‌های فراوان استان اولین محور توسعه در نظریه نوسازی کشاورزی به مفهوم ارتقای بهره‌وری در این بخش که با تغییر اراضی کم‌حاصل آبی صورت می‌گیرد.
در بخش کشاورزی رتبه استان در سیب‌درختی ۷ کشور، گردو ۶ کشور، لیموترش ۵ کشور ماهی سر آبی ۳ کشور است.
بیش از ۵۴ درصد مساحت استان جنگلی است و ۱٫۵ برابر سرانه دنیا و ۶٫۵ برابر سرانه کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد جنگل داریم، هر حرکت توسعه‌ای در استان همچون صنعت و کارخانه‌ای ایجاد شود اولین مانع آن تعرض به محیط‌زیست است.
کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲۰ درصد نفت سالانه کشور در سال‌های ۷۹ تا ۹۴ تولید کرده ۷۵۰ هزار بشکه نفت و ۶۰ هزار میعانات گازی تولید کردیم و ۴ خط از ۱۰ خط کشور از این استان می‌گذرد، با این غنای منابع نفت و گاز منطقه ویژه اقتصادی در استان با تأکید بر صنایع نفت و گاز است و همین‌طور ایجاد بارانداز ثابت در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به نزدیکی به قطب‌های جمعیتی و بنادر جنوب کشور و دریای خلیج‌فارس را دارد.
از مجموع ۱۶ پتروشیمی کشور ۲ مورد پتروشیمی در استان به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، استانی باقابلیت ۲۰ درصد تولید نفت و گاز کشور و پراکندگی مجتمع‌های پتروشیمی هیچ‌کدام از واحدهای پتروشیمی در استان فعال نیست.
حدود هزار و ۶۷ کیلومتر با ۸ جاده بزرگراه در حال احداث داریم که از این تعداد ۲۲۲ کیلومتر بهره‌برداری شده و ۱۷۶ کیلومتر در حال اجرا است و ۵۳۵ کیلومتر مطالعه شده و ۶۲ کیلومتر مطالعه نشده است، این محورها برای توسعه استان تأثیر دارد که ۲۳۵ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته‌شده است.
هیچ آزادراهی در محدوده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد و از محدود مراکز استان‌های کشور هستیم که آزادراه‌های مطالعه شده و یا در دست احداث و بهره‌برداری ندارد و همچنین از حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه کشور سهم کهگیلویه و بویراحمد صفر است.

در ادامه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  اظهار کرد: باید از دولت توزیعی جدا شده و به دولت تولیدی برسیم.

هادی قوامی گفت: دولتی که ۳۶ درصد از بودجه عمومی آن از طریق نفت ایجاد می‌شود دولت توزیعی است که در آن مردم وابسته به دولت هستند و ۸۰ میلیون نفر با یارانه‌بگیران از این دولت حقوق می‌گیرند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع را آمایشی توزیع نمی‌کنیم افزود: اگر در طول این سال‌ها از ۸۹ تاکنون یارانه‌ها را به خدمت تولید برده بودیم اکنون بخش زیادی از پروژه‌ها به اتمام رسیده بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از سال ۸۹ تاکنون صرف یارانه‌ها شده است، افزود: در هر ماه از هر سهمی حتی از سهم سرمایه‌گذاری به پرداخت یارانه‌ها اختصاص داده می‌شود.

وی گفت: وضعیت به گونه‌ای شده که تاسیسات نفت در کشور فرسوده شده‌اند و کارکنان در خطوط لوله‌های نفت هر لحظه با حادثه مواجه هستند و از هر لحاظ خدای فرصت سوزی در دنیا شده‌ایم.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت