پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 25 خرداد 1398 ساعت 19:03:: شناسه خبر: 57112

مشاور وزیر جهادکشاورزی خبر داد:

خودکفایی کشور در تولید شکر/مبارزه با ملخ‌های صحرایی تا پایان تابستان ادامه دارد/سیل اخیر اهمیت بیمه محصولات کشاورزی را نشان داد

علی محقق امروز شنبه با حضور در میز خدمت جهادی سازمان جهاد کشاورزی علاوه بر رسیدگی به مشکلات مردم پاسخ‌گوی سوالات خبرنگاران بود.

پایگاه خبری صدای جنوب:

علی محقق امروز شنبه با حضور در میز خدمت جهادی سازمان جهاد کشاورزی علاوه بر رسیدگی به مشکلات مردم پاسخ‌گوی سوالات خبرنگاران بود.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی یکی از دستگاه‌های موفق بعد از انقلاب اسلامی است، گفت: تولیدات کشاورزی( زراعی، باغی و دامی ) از ۲۶ میلیون تن سال‌های ۵۶ و ۵۷ به ۱۲۲ میلیون تن رسیده است در حالی که جمعیت ما از ۳۵ میلیون به ۸۵ میلیون، سرانه مصرف ۱۰۳ درصد و سرانه تولید ۳۶۸ درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: تولیدات کشور در محصولات باغبانی از ۳٫۵ میلیون تن به ۲۲ میلیون تن افزایش یافته است.در زراعت از ۲۰ میلیون به ۸۴ میلیون، تولید دام و طیور پروتیئنی و لبنی از ۳٫۵ میلیون به ۱۵ میلیون رسیده و در تولید شیلات که جهش خوبی داشته‌ایم از ۵۰ هزار تن به یک میلیون تن رسیده‌ایم.

خودکفایی کشور در تولید شکر

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در زمینه تولید گندم سه برابر ارتقاء تولید داشتیم و از ۴ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن رسیده‌ایم البته پیش‌بینی ما تولید ۱۴٫۵ میلیون تن گندم در سال جاری است. در خصوص تولید نیشکر از ۶۸۰ هزار تن به ۳ میلیون تن تولید رسیدیم و به نوعی در آستانه خودکفایی شکر هستیم هر چند خشکسالی و سیل سال گذشته و ابتدای امسال ما را دچار مشکلاتی کرد اما با توجه به نیاز ۳٫۳ میلیون تنی جامعه در آستانه خودکفایی این محصول هستیم.

این مسوول عنوان کرد: در ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تولید روغن به ۵۸۰ هزار تن رسید که این رقم به سرعت در حال افزایش است و طبق سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی تولید روغن و دانه‌های روغنی باید افزایش یابد.

وی با اشاره به تولید ۱۶۳ هزار تنی مرغ و تخم‌مرغ در سال‌های قبل از انقلاب گفت: در تولید مرغ و تخم‌مرغ از ۱۶۳ هزار تن به ۲٫۳ میلیون تن رسیدیم. ضمن اینکه وزارت جهادکشاورزی علاوه بر اینکه متولی تولید و تامین غذایی است در رشد اقتصاد و تامین معاش بهره‌برداران نقش دارد و ضلع سوم وظیفه جهاد کشاورزی حفظ منابع آب و خاک است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دو ضلع اول وظایف جهاد کشاورزی موفق بودیم و در حفظ منابع آب و خاک با راه‌اندازی سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار و قطره‌ای هم موفقیت‌های چشمگیری داشتیم. مجموعا ۸ میلیون هکتار اراضی آبی هستند و ۲٫۲ میلیون هکتار معادل یک چهارم اراضی مجهز به سامانه‌های نوین تحت فشار هستند و باعث بهره‌وری ۴۲ درصد آب در کشور شده که اعداد قابل توجهی و مورد تایید سازمان (فائو) است.

اولین ریزش ملخ‌ها در بهمن‌ماه گذشته بود

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر هجوم ملخ‌ها به اراضی کشاورزی گفت: آخرین باری که با حمله ملخ‌ها مواجه بودیم در سال ۴۲ بود اما با تر سالی و بارندگی که در شمال شرق افریقا و دریای سرخ رخ داد شاهد اتفاقات کم نظیر زاد و ولد ملخ‌های صحرایی بودیم. خصوصیت عجیبی که این ملخ‌ها دارند اینکه اگر در جهت باد پرواز کنند بدون توقف تا ۴۰۰ کیلومتر پرواز می‌کنند و می‌توانند به راحتی از خلیج فارس عبور کرده و وارد کشور شوند.

محقق با بیان اینکه رطوبت و ترسالی جنوب مورد پذیرش ملخ‌ها است، گفت: اولین ریزش ملخ‌ها، بهمن سال گذشته در استان هرمزگان بود و از آن زمان تاکنون ۱۵۵ ریزش دیگر داشتیم.

وی ادامه داد: ملخ‌ها در دسته‌های ۵۰ میلیونی و گاهی تا ۲۰۰-۳۰۰ میلیون برآورد شده‌اند، تراکم ملخ در ایران ۴۰-۵۰ ملخ در یک متر مربع است که عدد وحشتناکی است این ملخ‌ها قابلیت تخم‌ریزی و زاد و ولد را دارند اما با اقدامات صورت گرفته در حوزه نباتات وزارت جهاد و سازمان‌های استانی خسارت قابل توجهی از هجوم ملخ‌ها گزارش نشده است. با حجم ۶۰۰ هزار هکتاری که بیشتر در اراضی ملی و پوشش مرتعی بود توانستیم لشکر ملخ‌ها را زمین‌گیر کنیم.

مبارزه با ملخ‌های صحرایی تا پایان تابستان

این مسوول با بیان اینکه موج جدید ریزش‌ ملخ‌ها اواسط اردیبهشت از عربستان شروع و یک یا دو دسته از این آفت‌ها وارد کشور شده که آماده برخورد با موج دوم هستیم گفت: مشکلی که وجود دارد اینکه عربستان و کشورهایی که درگیر آفت ملخ هستند صرفا چون محصول کشاورزی قابل توجهی ندارند مبارزه نمی‌کنند، مبارزه در عربستان که ملخ‌ها جنوب تا شمال این کشور را طی کرده به یک پنجم مبارزه ما نمی‌رسد.

محقق عنوان کرد: تا پایان تابستان درگیر ملخ‌ها خواهیم بود و اگر کوتاهی شود باز هم عرصه‌های وسیعی از اراضی دچار خسارت خواهند شد.

آغاز پرداخت‌ خسارت کشاورزان مناطق سیل‌زده

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر پرداخت خسارت سیل به کشاورزان مناطق سیل زده کشور گفت: هیات دولت در دو مرحله مصوبه داشت مرحله اول در سیل گلستان و مازندران بود و مرحله دوم ۱۲ فروردین برای سیل وحشتناک لرستان که به خوزستان رسید و بخش وسیعی از مناطق، روستاها و دشت‌های خوزستان را درگیر کرده بود.

وی با بیان اینکه برای پرداخت خسارت زراعت، دام و واحدهای دامی، تلف شدن دام‌ها و از بین رفتن زیرساخت و پمپاژ آبی مبانی تعریف شده است، تصریح کرد: آخرین اتفاقی که افتاده تخصیص صورت گرفته و پرداخت خسارت به کشاورزان شمالی در حال انجام است و برای استان‌های لرستان، خوزستان و روستاهای درگیر سیل ابتدای سال که خسارت کمتری دیدند اقداماتی در حال انجام است و ظرف روزهای آینده خسارت کشاورزان این مناطق نیز پرداخت می‌شود.

محقق با اشاره به اینکه دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات کشاورزی تدوین شده گفت: برای جبران خسارت کشاورزان مناطق سیل زده دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض و دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات کم بهره مصوب شده است.

علی محقق خاطرنشان کرد: علاوه بر اختصاص تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده استمهال و امهال تسهیلات بانکی واحدهایی مانند دامداری‌ها، مرغداری و مزارع پرورش ماهی از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی است، ضمن اینکه استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد استان‌هایی بودند که واحدهای پرورش ماهی آنها دچار خسارت سیل شدند.

محقق عنوان کرد: به جزء استان‌های شمالی در سایر مناطقی که در ابتدای سال دچار سیل شدند اقداماتی انجام گرفته، شرایط برای ضمانت تسهیل شده و حتی از ضمانت‌های ضربدری که بانک‌ها به شدت اکراه دارند در موارد خاص کشاورزان استفاده کردیم.

وی افرود: سیل، اهمیت بیمه محصولات کشاورزان را نشان داد کسانی که بیمه بودند بدون هیچ مشکلی خسارت دریافت کردند ۱۰ درصد خسارت بخش کشاورزی به کشاورزانی که بیمه بودند پرداخت شد، خوب است که کشاورزان نسبت به بیمه محصولات کشاورزی خود اقدام کنند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت