پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 07 تیر 1398 ساعت 01:04:: شناسه خبر: 57334

گفت و گو با جوانترین قاضی کشور به مناسبت هفته قوه قضائیه

 هفته قوه قضائیه فرصت مناسبی را فراهم آورد تا با دادرس علی البدل دادگستری شهرستان گناوه، گفتگویی را ترتیب دهیم و در فضائی صمیمی و خودمانی سوالاتی را از وی داشته باشیم.

پایگاه خبری صدای جنوب:

هفته قوه قضائیه فرصت مناسبی را فراهم آورد تا با دادرس علی البدل دادگستری شهرستان گناوه، گفتگویی را ترتیب دهیم و در فضائی صمیمی و خودمانی سوالاتی را از وی داشته باشیم.
به گزارش صدای جنوب،هنگامی که راهروی شلوغ دادگستری گناوه را می‌پیمایید و پله ها را یکی پس از دیگری رد می‌کنید و در طبقه آخر به اتاقی می‌رسید که در بالای درب ورودی آن تابلوی فلزی آبی رنگی عنوان «دادرس علی البدل شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی » شهرستان گناوه بر آن نقش بسته است. و ارباب رجوع های زیادی برای پیگیری کار پرونده خود و دیدار با ایشان بدون هیچ گونه تشریفاتی یکی پس از دیگری وارد اتاق ایشان می‌شوند.

خبرنگار ما با هماهنگی قبلی پس از ورود با استقبال گرم ایشان مواجه می‌شود.

آقای ساسان عالی زاده،دادرس علی البدل شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی و کیفری ۲گناوه انسانی خوش برخورد، متین و مهربان است که با تواضع و فروتنی خاص از مراجعین و مهمانان خود استقبال می‌کنند و معتقد است که بایستی با مردم به نیکی رفتار نمود و چرا که خودمان یک وقتی به جایی مراجعه می‌کنیم، انتظار برخورد شایسته را داریم و این موضوع برای همنوعان یقیناً خوشایند است و لازم است مورد توجه قرار گیرد.

گفتگوی زیر با آقای عالی زاده جوانترین قاضی کشور می‌باشد که تقدیم مخاطبین می‌شود:

*ابتدا ضمن معرفی خود بفرمایید چند سال در دستگاه قضایی مشغول به خدمت به مردم می‌باشید؟

-بنام خدا. در ابتدا شایسته است یادی کنیم از شهدای هفتم تیر و گرامی بداریم یاد و خاطره شهید بهشتی اولین سکاندار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران را و یاران با وفایش و همچنین هفته قوه قضائیه را به همکاران محترم قضایی و اداری استان بوشهر علی الخصوص شهرستان گناوه تبریک عرض می‌نمایم.

اینجانب ساسان عالی زاده هستم ، به مدت ۲ سال است که در دستگاه قضایی مشغول به خدمت به مردم عزیز می‌باشم.

*از تحصیلات خویش مختصری بیان فرمایید؟

-اینجانب مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با گرایش حقوق بین الملل را با درجه ممتاز (استعدادهای درخشان) از دانشگاه علوم قضایی تهران اخذ نموده ام.

*چطور شد که گناوه را انتخاب نمودید؟

-معتقدم برای خدمتگزاری به مردم نباید مقید به مکان یا شرایط خاص باشیم. بلکه باید با نگاه انجام خدمت صادقانه فعالیت نمود.

*آیا از شغل خود راضی هستید؟

-یقیناً بله. چرا که اگر علاقمند به شغل قضا نبودم با توجه به اینکه دیپلم بنده رشته علوم تجربی بود می‌توانستم در رشته پزشکی نیز ادامه تحصیل دهم ولی منصرف شدم و به خاطر علاقه به شغل قضا و قضاوت بین مردم این شغل را انتخاب نمودم.

*سختی کار قضاوت چیست؟

-هر شغل با توجه به شرایط آن مشکلات خاص خود را دارد. شغل قضاوت نیز از این موضوع مستثنی نمی‌باشد. و از آنجایی که شغل قضاوت با حقوق مردم و نظم عمومی رابطه مستقیم دارد. بنابراین رعایت ضوابط مربوطه الزامی می‌باشد.

*آیا زندگی یک قاضی با سایر اشخاص متفاوت است؟

-خیر. انجام کارهای روزمره زندگی من هیچ تفاوتی و تمایزی با بقیه افراد ندارد. مانند سایر افراد اقدام به خرید مایحتاج زندگی خود می‌نمایم، به نانوایی و میوه فروشی و… می‌روم و در بین مردم شهر به عنوان یک شهروند عادی زندگی می‌کنم.

*یک قاضی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

-یک قاضی خوب باید در وهله اول یک شنونده خوب باشد تا دردها و حرف های مردم را خوب بشنود و بر اساس قانون و وجدان رأی صادر نماید.

*تلخ ترین پرونده هایی که تا کنون پیگیری کرده اید چه نوع پرونده هایی هستند؟

-رسیدگی به اختلافات خانوادگی برای قضات فارغ از تشریفات قانونی این نوع دعاوی به خاطر جنس اختلافات که عموماً احساسات و عواطف را نشانه میگیرند بسیار آزار دهنده می‌باشند.

*شیرین ترین خاطره در طول خدمت خود را بیان نمایید؟

-حل اختلاف و احقاق حق بسیار خوشحال کننده است که خوشبختانه توانسته ام با صدور آرای زیادی در این مدت موجبات رضایت مندی و خوشحالی طرفین دعوا را فراهم نمایم. که از شیرین ترین آن مربوط به پرونده ای می‌باشد که مدت های مدیدی از طرح آن در دادگستری می‌گذشت وپس ازگفتگوباطرفین منتهی به سازش شد.

جنابعالی از قضاتی هستید که در آرای خویش به فور از مجازات های جایگزین حبس استفاده می‌نماید، علت و آثار آن را بیان فرمایید؟

-خوشبختانه در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ ظرفیت های جدید و مناسبی در راستای حبس زدایی و پیشگیری از وقوع جرم پیش بینی شده است که قاضی اختیار دارد متناسب با شخصیت مجرم و نوع جرم صورت گرفته، مجازات جایگزین حبس مناسب را برای مجرم در نظر بگیرد.

برای مثال در پرونده ای که بنده رسیدگی نمودم کیفر خواست صادره علیه متهم ، تهدید علیه بهداشت عمومی بوده و مطابق با قانون ماده ۹۸۸ از قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مجازات قانون آن حبس تا یک سال می‌باشد لذا با توجه به شرایط مجرم و نوع جرم مناسب دیدم که مجرم اقدام به تهیه بنرهای رنگی با موضوع دفع غیر بهداشتی فاضلاب خانگی و مفاد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی با هماهنگی شهرداری و نظارت مدیریت محترم شبکه بهداشت و درمان و تایید قاضی محترم اجرای احکام کیفری در میادین و معابر شهرستان در مرئی و منطقه عمومی نصب نماید.
و یا در پرونده دیگری که اتهام سرقت متوجه ایشان بودمتهم را مکلف نمودم جهت اصلاح ، هر ماه حداقل ۲ مرتبه در نماز عبادی سیاسی جمعه و هیأت عزاداری شهرستان شرکت نماید و آخرین روز ماه گواهی تصدیق شده توسط امام جمعه شهرستان و مسئول هیأت مذهبی و عزاداری را به دادگاه ارائه نماید.وبا مراجعه به کتب فقهی موجود و سایر منابع، نسبت به خارج نویسی کردن ۱۰ حدیث با مضمون حرمت کل مال باطل اقدام و ذکر دقیق منابع استنادی به اجرای احکام کیفری را ارائه دهند.
طبیعتا آثار قابل توجهی در جامعه دارد که مهم ترین ان حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان ها می باشد که در وهله اول موجبات اصلاح و برگشت مجرم به جامعه را فراهم می آورد.

محدثه عرب زده-فدک

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت