پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 18 تیر 1398 ساعت 17:04:: شناسه خبر: 57586

گزارش صدای جنوب از نشست اطلاع رسانی و هم اندیشی سازگاری با کم آبی در کهگیلویه بزرگ

نشست اطلاع رسانی و هم اندیشی سازگاری با کم آبی در سالن اجتماعات فرمانداری کهگیلویه با حضور مسئولان استانی و مدیرانی از شهرستان های لنده، چرام و کهگیلویه برگزار شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

نشست اطلاع رسانی و هم اندیشی سازگاری با کم آبی در سالن اجتماعات فرمانداری کهگیلویه با حضور مسئولان استانی و مدیرانی از شهرستان های لنده، چرام و کهگیلویه برگزار شد.
به گزارش صدای جنوب،معاون فرماندار کهگیلویه در این نشست اظهارداشت:با بارش های سال گذشته شاهد ترسالی هستیم و آب های زیرزمینی و اب سدهای استان وضعیت بهتری دارند.
ابراهیم خنجری ادامه داد:پس از یک دهه خشکسالی امیدواریم این وضعیت ترسالی ادامه پیداکند.
خنجری گفت:ضروری است که ما از هدررفت اب جلوگیری کنیم زیرا به ارزانی بدست نیامده است و کمبود ان در کوتاه مدت و دراز مدت آسیب های زیادی به همراه خواهد داشت.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت منابع آب کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت:استان ما طبق امار پر اب است و مسیولیت مادراین زمینه ۲چندان است زیرا بحث پر مصرفی نیز در میان مردم سبب شده که ازاین نعمت نتوانیم به شکل مطلوب استفاده کنیم.
فرهادی ادامه داد:ترسالی سال جاری دلیلی بر ترسالی و یا خشکسالی سال های آتی نیست و ما باید در این زمینه برنامه ریزی نماییم.
وی بویراحمد را از لحاظ بارش پربارش ترین شهرستان استان عنوان کرد و از لزوم مصرف بهینه آب سدهای استان در زمینه کشاورزی و آب شرب تاکید نمود.
مدیر اداره منابع آب کهگیلویه نیز ازاقدامات انجام شده در طول دوران مسئولیت خود گفت.
یعقوب دمساز بابیان اینکه در ۴سال گذشته مجوز یک حلقه چاه نیز داده نشده ،گفت:در سال ۹۶ درحدود ۷۰۰هکتارهندوانه کشت می شد که در سال ۹۷به ۳۰۰ هکتار کاهش پیدا کرد و با توجه به آب بر بودن و ایجاد تدابیر لازم این رقم در سال جاری تنها ۱۸۰ می باشد.
دمساز افزود:در شورای حفاظت از منابع آب این اداره نیز مثل خیلی از دستگاه ها یکی از اعضا هست اما بیشتر آنها وظیفه خود را فراموش کرده اند و اداره منابع آب را پاسخگو و متولی اصلی می دانند.
وی با انتقاد از نبود الگوی کشت در کهگیلویه بزرگ از مدیران جهادکشاورزی خواست دراین زمینه اقدام نمایند.
وی اطلاعات مدیران حاضر در جلسه را ناقص دانست و خطاب به مسئول آبفای چرام گفت:کمترین حلقه جاه غیرمجاز در شهرستان چرام هست این درحالی است که هدر روی اب در سایر مراحل بیش از ۱۰حلقه چاه می باشد.
وی مدیران عضو شورای حفاظت منابع آب را جوابگوی وضع موجود خواند و از انتخاباتی حرف زدن آنها انتفاد کرد.
برپایه گزارش صدای جنوب در پاسخ به سخنان مدیراداره منابع آب کهگیلویه مدیر جهادکشاورزی لنده با رد سخنان وی گفت:در این شهرستان و سایر نقاط استان توسط مدیریت های جهادکشاورزی  آموزش های زیادی در زمینه استفاده درست از آب در بخش های مختلف برگزار شده ولی متاسفانه اداره منابع دربرگزاری این کلاس ها هیچگونه همکاری  نداشته است.

همتی نژاد گفت باتوجه به اینکه برای تولید هرکیلو هندوانه ۵۰۰لیتر آب مصرف میشود ومصرف این مقدار آب برای محصول غیر استراتژیک هندوانه جفای نابخشودنی است واگر اب مصرفی راخام فروشی بکنیم بازده اقتصادی بهتری خواهد داشت.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان لنده افزود :درشهرستان لنده الگوی کشت رابراساس میزان مصرف آب تدوین کردیم ودرچندسال اخیر هندوانه وذرت درشهرستان لنده کشت نشد وبه جای آن سورگوم وکنجد کشت گردید.
همتی نژاد علت تعطیلی وراکد بودن پمپاژ عمومی روستای تراب را صدور بی اساس پروانه شخصی بهره برداری آب درشکم پمپاژ عمومی دانست واز مدیر اداره اب کهگیلویه خواست هرچه سریعتر نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.
همتی نژاد یاداور شد که اداره منابع اب برنامه های مدون جهت حقابه اب برای کشت هر محصول دراختیار مدیریت های جهادکشاورزی قرار دهند تا هماهنگی بین دستگاهها تداوم بیشتری داشته باشد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان لنده درپایان ضمن گلایه از اداره منابع اب خواست که دست از سر کشاورزان روستای ایدنک بردارد .

وی تصریح کرد:زمانی که مارون طغیان کرد شما کجا بودید که غرامت پرداخت کنید که حالا از شالیکاران ایدنک اجاره بها میخواهید.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت