پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 08 مرداد 1398 ساعت 01:05:: شناسه خبر: 58232

ساز ناکوک زندگی عشایر دلی کما در سایه فراموشی مسئولان

کاروان حمایتی جمعیت هلال احمر با هدف ارتقا و بهبود کیفیت زندگی نیازمندان و خانواده‌های روستایی با حفظ کرامت انسانی و همچنین ایجاد مشارکت مؤثر در بین خیران و داوطلبان به مناطق محروم و دورافتاده روستایی اعزام می‌شوند .

پایگاه خبری صدای جنوب:

درست زمانی که حبیبی بخشدار دیشموک از عملکرد ۸ماهه در این بخش محروم می گفت و مشاور رسانه ای نماینده کهگیلویه درمجلس بانوشتن یادداشت تندی از خجالت وی درامد جمعی از خبرنگارانی که در سالیان گذشته همواره صدای مردم بوده اند و محرومیت آنها را داد زده اند برای همراهی با پنجاه وسومین کاروان نیکوکاری هلال احمر در ۸کیلومتری دیشموک و در میانه راه در روستای چنگل پای درد دل مردمی نشستند که حتی آبی برای خوردن نداشتند.


اینکه چرا مطالبه مردم این روستا در گزارش وزین بخشدار محترم نیامده واینکه با اطلاع از غیربهداشتی بودن آب چشمه روستا در سالیان گذشته توجهی به آن نشده موضوع این گزارش نیست هرچند که در روزهای آینده بامسوولان مربوطه مطرح خواهد شد.

با این همه همراه با داوطلبان اکیپ هلال احمر کهگیلویه سفر را به روستای دلی کما ادامه دادیم. عشایر به عنوان قشر مولد جامعه نقش مهمی در تهیه نیارمندی های جامعه دارند و باتوجه به شرایط خاص کشور می طلبد در رونق تولید و کاهش مشکلات و ازهمه مهمتر اقتصاد مقاومتی به آنها نگاه ویژه ای شود.
ویژگی بارز کاروان های جمعیت هلال احمر نیز با توجه به همین موارد تعریف شده و این کاروان ها هرجا که اجراشده باری روی دوش مردم در زمینه های مختلف برداشته شده است.

عشایر منطقه دلی کما مثل همیشه منتظر حضور کاروان بودند و انتظار آنها شاید به چندین ساعت رسید.
در همان نگاه اول صفا و مهمان‌نوازی خاص عشایر و یک رنگی و صمیمیت شان در منظره خاطره انگیز این منطقه نوید سفری به یاد ماندنی را میداد.
با رفع خستگی مسافرت ۴ساعته کم کم سایر عشایر متوجه حضور ما شدند و خود را به محل اسکان رساندند.
گویی به آنها گفته شده بود که هم تیم خبری و هم پرسنل جمعیت هلال احمر گوش شنوایی دارند برای شنیدن درد دل های به کما رفته خود در طول سالیان گذشته….

یکی از عشایر با خوشرویی در ابتدا از خدمات انقلاب اسلامی گفت و اینکه به برکت پیروزی انقلاب خدمات‌رسانی به عشایر نسبت به دوران گذشته چشمگیر شد.

وی گفت که بیان پاره‌ای از مشکلات موجود هرگز به معنای نادیده گرفتن خدمات انجام شده نیست بلکه می‌توان با توجه بیشتر به مناطق عشایری جمعیت بیشتری را راهی این مناطق کرد و از مهاجرت به شهرها جلوگیری نمود.

این مرد عشایری افزود:با اینکه دفترچه عشایری داریم اما در زمینه توزیع آرد، سوخت، پنل خورشیدی و خدمات بهداشتی و درمانی هیچ کدام از این خدمات در منطقه عشایری دلی کما ارائه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مسؤولان امور عشایر حتی یک بار از این منطقه بازدید نداشتند تصریح کرد: بر اثر سیلاب‌های امسال جاده‌های عشایری به کلی مسدود شد تا جایی که برخی از عشایر برای رفتن به سکونت‌گاه خود سردرگم شده و از مناطق دیگری سر درآوردند.

یک جوان عشایری نیز از عدم آنتن‌دهی تلفن همراه گلایه کرد و گفت: در مدت ۶ ماهی که در اینجا اقامت داریم به سختی با دیگران ارتباط تلفنی برقرار می‌کنیم و باید به تپه ها پناه ببریم.

یکی دیگر از عشایر با بیان اینکه ۴۵ روز از اقامت ما در ییلاق می‌گذرد گفت: روز گذشته یک دستگاه لودر برای بازگشایی جاده به منطقه آمد که توانایی لازم برای تسطیح و بابازگشایی راه های ارتباطی راندارد .

 

با وجود برخی کمبودها اما احداث منبع ذخیره آب از اقدامات مهمی بود که امور عشایر برای جامعه هدف انجام داده است و مردم از آن راضی بودند.

زن جوانی که همراه با فرزندانش طرح زنبورداری داشت گفت: ۳۰ میلیون تومان تسهیلات برای راه‌اندازی این طرح دریافت کردم تا بتوانیم از طریق درآمد آن امرار معاش کنیم.وی لابه‌لای امیدواری از درآمدزایی طرح زنبورداری نگران سرقت و تلفات ناشی از توزیع یک سم کشنده بود که در منطقه همجوار روی داده بود.

در تکمیل این گزارش سراغ مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان و مدیر جمعیت هلال احمر شهرستان رفتیم.

سید امان الله جهانبین اظهارکرد: کاروان نیکوکاری جمعیت هلال احمرشهرستان کهگیلویه با حضور در منطقه عشایری دلی کما به مردم این مناطق کمک کردند .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد افزود: امداد گران شهرستان کهگیلویه ۶۰ بسته غذایی به ارزش ۸۰ میلیون ریال بین نیازمندان منطقه عشایری دلی کما بخش دیشموک توزیع کردند .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کاروان حمایتی جمعیت هلال احمر با هدف ارتقا و بهبود کیفیت زندگی نیازمندان و خانواده‌های روستایی با حفظ کرامت انسانی و همچنین ایجاد مشارکت مؤثر در بین خیران و داوطلبان به مناطق محروم و دورافتاده روستایی اعزام می‌شوند .

جهانبین تصریح کرد: داوطلبان جمعیت هلال احمر سال گذشته در ۳۱ طرح بهداشتی درمانی برای روستا‌های کمتر برخوردار استان به هشت هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت روستایی و عشایری خدمات ارائه دادند .

وی ادامه داد: هم اکنون یک هزار و ۲۸۰ امدادگر و نجاتگر آموزش دیده در کهگیلویه و بویراحمد بدون هیچ چشم داشتی در شرایط سخت به حادثه دیدگان مختلف از جمله سیل و سوانح جاده‌ای خدمت می‌کنند .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: هم اکنون پنج پایگاه امداد و نجات جاده‌ای دائم، یک پایگاه امداد و نجات کوهستان و ۹ پایگاه موقت در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند.
رییس جمعیت هلال کهگیلویه نیز در گفت وگو باخبرنگاران از ادامه طرح های امدادی و حمایتی در روستاهای کمتربرخوردار با کمک خیرین خیرین خبرداد.
سیدعادل رهبریان بااشاره به برگزاری پنجاه و سومین کاروان جمعیت هلال احمر درمناطق محروم کهگیلویه افزود:تمامی کمک ها ازسوی خیرین تامین و میان مردم توزیع شد.
رهبریان گفت:ببشترین کاروان های این جمعیت در روستاهای دو بخش محروم دیشموک و چاروسا برگزار شده است.
سیدعادل رهبریان ادامه داد:بیش از ۷۵ روستای شهرستان از خدمات ارایه شده در این کاروان ها برخوردار و در حدود ۷میلیارد ریال نیز در حوزه بهداشت،پوشاک و بسته های مواد غذایی از خیرین جمع آوری شده است.
وی از حمایت های مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در این زمینه قدردانی کرد.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت