پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 14 مرداد 1398 ساعت 20:05:: شناسه خبر: 58411

در نشست بررسی طرح پتروشیمی دهدشت:

نگرانی های ادامه دار پتروشیمی دهدشت/انتخاب بانک تجارت برای تأمین فاینانس بخش عملیاتی/همه نیروهای بکار گرفته بومی است

نشست بررسی طرح پتروشیمی دهدشت عصر امروز با حضور معاون اجرایی هلدینگ خلیج فارس، مدیر عامل پتروشیمی دهدشت، نماینده مردم شهرستان در مجلس، فرماندار و دیگر مسؤولان برگزار شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در این بازدید گفت: پتروشیمی دهدشت یکی از طرح های در اولویت وزارت نفت است.
عدل هاشمی پور  اظهار داشت: احداث ساختمان های غیر صنعتی یکی از دغدغه های اصلی این طرح بود که روند اجرایی خوبی دارد.

وی روند اجرایی کارهای زیرساختی این طرح بزرگ را مناسب دانست و بیان کرد: پتروشیمی دهدشت رو ریل اجرایی قرار گرفته و هیچ قدرتی روند اجرایی این طرح را متوقف نخواهد کرد.

هاشمی پور تصریح کرد: با همکاری بیژن زنگنه وزیر نفت و مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس قرارداد کل پتروشیمی دهدشت به‌صورت EPCF و به ارزش ۲۷۷ میلیون یورو منعقد شده است.

وی افزود: صندوق توسعه ملی نیز برای تامین منابع ارزی این طرح اعلام امادگی کرده است.

هاشمی پور تصریح کرد: عملیات اجرایی ساختمان‌های صنعتی و دیوارهای حائل پتروشیمی دهدشت در حال اجراست.

رسول اشرف‌زاده نیز اظهار داشت: پتروشیمی دهدشت از ابتدا با سه رویکرد تسطیح زمین، احداث ساختمان‌های غیر عملیاتی و کارهای عملیاتی آغاز شد.

 

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری پتروشمیی ایرانیان افزود: در فاینانس قبلی بانک عامل کم‌کاری کرد به همین خاطر مناقصه را ابطال کردیم و پس از آن به صورت فشرده برای تأمین فاینانس از طریق صندوق توسعه پیش رفتیم که بانک تجارت انتخاب شد.

وی با بیان اینکه تمام فعالیت‌های مورد نیاز قبلا انجام شده بود ادامه داد: طی یک ماه آینده تزریق منابع مسدودی از صندوق خواهیم داشت.

اشرف‌زاده از انتخاب پیمانکار بخش عملیاتی تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: آغاز بخش عملیاتی کلنگ‌زنی زده می‌شود و ۳۲ ماه برای تکمیل این فاز پیش‌بینی می‌شود.

وی اطمینان داد که در تأمین فاینانس مشکلی به وجود نخواهد آمد.

مدیر برنامه‌ریزی اقتصادی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: همه نیروهای بکار گرفته در پتروشمی دهدشت الزاما بومی است.

وی احداث کمربند سبز اطراف شرکت را از نیازهای طرح برشمرد و افزود: باید با توجه به اینکه در دنیا آب شرب در چنین طرح‌هایی استفاده نمی‌شود اما در طراحی سایت دهدشت استفاده از آب رودخانه پیش‌بینی شده است بنابراین می‌طلبد با یک کار مطالعاتی پساب تولیدی شهر را در یک سیستم فاضلاب جمع آوری و تصفیه و در بخش عملیات استفاده کنیم.

اشرف‌زاده تصریح کرد: برآورد این است طی سه ماه شاهد کلنگ‌زنی رسمی پتروشیمی در بخش عملیاتی باشیم و ۳۲ ماهه تکمیل شود.

وی با بیان اینکه نگاه هلدینگ همیشه به سمت داخل بود ادامه داد:۷۰ درصد تجهیزات پروژه‌های اجرایی پتروشیمی ساخت داخل است که این دستاورد درخشان صنعت پتروشیمی است و به شکوفایی اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند.

محمدرضا صاحب‌نسق در این نشست از تامین منابع ارزی به کمک صندوق توسعه ملی خبر داد و اظهار داشت: ظرف چند روز آینده مصوبه بانک اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی دهدشت با اشاره به ساخت ساختمان‌های غیر صنعتی این طرح گفت:فعالیت پروژه کماکان ادامه دارد و فاز جدید در قالب کلینیک، مجتمع، مهمانسرا و سوله انبار امروز آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های کلی هلدینگ از شرکت‌های منطقه برای انجام کار دعوت می‌شود، افزود: در مناقصه عمومی از ۲۰ شرکت دعوت به عمل آمد که بعد از مراحل قانونی شرکت جهرم بتون با مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برنده مناقصه شد.

وی ادامه داد: شرکت هفت پیمان برای عملیات خاکی در حال کار است و این کار ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

این مسؤول با اشاره به فعالیت شرکت سامان سازه در بخش ساختمان سازی این طرح گفت: با شروع فاز جدید ۱۰۰ نفر دیگر در مجتمع به کار مشغول خواهند شد که اکثرا بومی منطقه هستند.

صاحب‌نسق ادامه داد: تأکید ما بر این که جز در موارد خاص از نیروی غیر بومی در اجرای عملیات پتروشیمی دهدشت استفاده نشود.

وی حجم سرمایه طرح را ۳۲۹ میلیون یورو میلیون یورو دانست و گفت: از این مبلغ معادل ریالی ۱۴۷ میلیون یورو و مابقی به صورت ارزی است.

عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت در سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار در دشت کلاچوی دهدشت به زمین زده شد درروزهای گذشته خارج شدن این طرح از اولویت های طرح های اقتصادمقاومتی سبب برخی نگرانی هاشده بود.
پتروشیمی دهدشت با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن مواد پتروشیمی و اشتغالزایی ۲۴۰ نفر قرار بود پس از یک هزار روز به بهره برداری برسد.
ساخت پتروشیمی دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد در سه فاز پیش بینی شده است.
کارخانه پتروشیمی دهدشت در دشت چهار هزار و ۵۰۰ هکتاری «کلاچو» در پنج کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود.

پتروشیمی دهدشت در ۳ فاز اجرا می‌شود که فاز اول با ۲۲ میلیارد تومان هزینه خاکبرداری و ۳ میلیارد متر مکعب حجم خاکبرداری آغاز شد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت