پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 مرداد 1398 ساعت 08:05:: شناسه خبر: 58757

مدیرکل امور عشایر:

«خوش‌نشین»ها در حال تصرف مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد هستند

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: حواشی مطالبه‌گران خدمات عشایری «خوش‌نشین»هایی هستند که آمدند و در مناطق عشایری به نحوی اراضی را تصرف کردند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

مجید علی‌پور با بیان این مطلب افزود: بیشترین مشکلات و حواشی به مطالبه‌گران خدمات عشایری، «خوش‌نشین»هایی هستند که آمدند و در مناطق عشایری به نحوی اراضی را تصرف کردند یا ویلاها ساختند و زمین‌هایی را خریداری کردند.

وی ادامه داد: «خوش‌نشین»ها در مناطق عشایری شروع به ساخت‌ و سازهای غیرمجاز و باغاتی را احداث کرده‌اند و آب‌های اطراف عشایر را در انحصار خود در آوردند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: در ارتفاعات، ییلاق‌ها و مکان‌های خوش آب‌ و هوا فقط عشایر استقرار دارند، اما به دلیل وجود «خوش‌نشین»ها مجبور هستیم خدمات راه ارتباطی را اندک و محدود کنیم.

علی پور گفت: در سال جاری «خوش‌نشین»ها به دلیل راه ارتباطی شروع به ایجاد حواشی برای امور عشایر کرده‌اند و دنبال سر و صدا هستند و از مجاری مختلف پیگیری می‌کنند.

وی بیان داشت: باید سیستم بازرسی و نظارتی وارد این مسائل شود، ما در مناطق عشایری راه ارتباطی را بازگشایی می‌کنیم اما «خوش‌نشین»ها پیگیری زیادی می‌کنند که این راه‌های ارتباطی مجدداً بازسازی شود.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: به عشایر خدمات رایگان می‌دهیم، و همین «خوش‌نشین»ها نیز به دنبال دریافت تسهیلات و دفترچه درمانی عشایری هستند.

وی افزود:دستگاهی مانند امور عشایر یک دولت است که باید تمام مشکلات و مطالبات عشایر از جمله جاده، آب، برق، گاز و علوفه دام و … را پیگیری نماید. و این رسالت ذاتی ما است.
سهم عشایر در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد
مجید علی‌پور به اقدامات امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر به خصوص در سال ۹۷ و سه ماهه اول سال جاری اشاره کرد و با بیان این که همه خانوارهای استان رنگ و بوی عشایری دارند و فرهنگ عشایری در تار و پود زندگی مردم از قدیم‌الایام رسوخ کرده است اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های بزرگ عشایری در استان که نباید مغفول بماند بوم‌گردی عشایری است که هم به معرفی عشایر و آداب و رسوم آن‌ها کمک می‌کند و هم سهم بسزایی در درآمد و اقتصاد استان دارد.
علی‌پور با اشاره به این که امور عشایر به تنهایی باید همه مشکلات عشایر اعم از آب و برق و دام و آرد و علوفه و سایر خدمات مورد نیاز عشایر را تأمین کند افزود: تنها آموزش و پرورش عشایر و سپاه عشایر در کنار امور عشایر خدماتی خاص را ارائه می‌دهند و بقیه امور بر عهده امور عشایر است که در حد یک دولت کوچک در کنار عشایر خدمات‌دهی می‌کند.
وی یکی از دلایل از بین رفتن منابع ملی را در نقاطی از استان به دلیل عدم حضور عشایر در آن مناطق دانست و گفت: اگر عشایر در عرصه‌ها حضور داشته باشند شاهد این همه تصرف و آتش سوزی در اراضی و جنگل‌ها نبودیم.
اختصاص سالانه ۸ هزار تن علوفه به عشایر
علیپور به خدمات بزرگ امور عشایر در زمینه آب عشایر اشاره کرد که در همه مناطق عشایری آب به سختی و با هزینه زیاد در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و در زمینه علوفه سالانه ۸ هزار تن علوفه در اختیار عشایر قرار می‌گیرد که در سال ۹۷ حدود ۹ هزار تن علوفه در اختیار عشایر قرار گرفت.
این مسؤول از توزیع نفت و سوخت در بین عشایر خبر داد که در سال گذشته تعداد ۱۴۶ تانکر ۱۲ هزار لیتری نفت در بین عشایر توزیع شد و بیش از ۸۲۰ تن آرد در هر ماه بین عشایر توزیع می‌شود.
بازگشایی راه‌های عشایر در کمترین زمان
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از سخت‌ترین مراحل آبرسانی در مناطق عشایری استان را مربوط به کوه سیاه لنده دانست که در مسیری سخت و صعب‌العبور تانکرهای آب با پذیرفتن خطرات زیاد و استهلاک فراوان آب را به عشایر منطقه می‌رسانند.
وی به بازگشایی جاده‌های عشایری استان در بازه‌های مختلف زمانی به خصوص بعد از سیل امسال اشاره کرد و گفت: در مور زرد زیلایی رانشی گسترده‌تر از رانش جاده شیراز رخ داده بود و در بردکل و رودریش و سرگچینه و سایر مناطق عشایری ریزش و رانش گسترده در جاده‌های عشایری داشتیم که در کمترین زمان ممکن بازگشایی شدند.
اقدامات خوب امور عشایر در بحث اشتغالزایی / راه‌اندازی واحدهای تولیدی عشایر
علیپور با بیان این که در چند شاخص رتبه برتر کشوری داریم افزود: در راستای اشتغال‌زایی کارهای بزرگی در مناطق عشایری استان صورت گرفته در یک نمونه در زیرگچ پروژه کاشت هندوانه و خربزه مشهدی یکی از اقدامات جالبی بود که هم به تولید این محصول برای نخستین بار در استان کمک کرد و هم اشتغال‌زایی ایجاد شد که این یکی از کوچکترین کارها و اقدامات بود و در دیگر اقدامات با راه‌اندازی کارخانه کنستانتره غذای دام مورد نیاز استان تولید شد که اگر این اقدام نبود بخشی از تولید دام استان تعطیل می‌شد که اشتغازایی مستقیم برای ۲۰ نفر و غیر مستقیم برای ۵۰ نفر هم ایجاد کرده است.
وی به کار دیگری در این زمینه اشاره کرد که کارگاه سیلندر پرکنی چرام هر ماه بیش از ۴ تا ۵ هزار سیلندر گاز به مناطق مختلف عشایری می‌فرستد و همچنین سایر اقدامات دیگر که در مجموع سال گذشته ۷۳ پروژه عمرانی در مناطق مختلف عشایری استان داشتیم و در بهسازی چشمه‌ها اقدام کردیم و ۱۰ منبع آب عشایری در دست اقدام است و همچنین ۲۰۰ منبع کوچک ذخیره آب در دستور کار داریم.
علی‌پور توسعه باغات در مناطق عشایری را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: در ایجاد باغات دیم در مناطقی مانند زیلایی انجیر کاشت می‌شود و این کار زیر نظر مرکز تحقیقات انجیر استهبان صورت گرفته و در حال حاضر در ۴۰ هکتار از اراضی بویراحمد و دنا در مناطق عشایری باغات دیم راه‌اندازی شده است.
وی به پروژه‌های امور عشایر در سال جاری اشاره کرد که ۸۴ پروژه پیش‌بینی شده و مهم‌ترین آن انتقال آب در آب گندی گچساران و توسعه باغات بویراحمد و دنا احداث جاده عشایری در مناطق مختلف استان و احداث چاه آب بوده که پیش بینی اعتبارات این طرح‌ها بین ۱۸ تا ۲۴ میلیارد تومان است.
علی‌پور تصریح کرد: خدمات متنوعی در پروژه‌های مختلفی انجام داده‌ایم، پروژه پمپاژ آب که در شهرستان چرام انجام گرفت و بیش از ۸ میلیارد تومان هزینه داشت. تورگردی چرام، پروژه شبکه آب داموس و پروژه‌های دیگری که می‌توان نام برد.
وی در ادامه گفت: بیش از ۷۳ پروژه در سال گذشته داشتیم حدود ۸۴ پروژه در سال ۸۴ تعریف شده است. از این تعداد، بیش از ۱۶ پروژه را به مناقصه گذاشته‌ایم و بقیه پروژ ها را با ابلاغ موافقت نامه‌ها نیز به اجرا می‌گذاریم.
مهمترین پروژه‌های عمرانی و اقتصادی امور عشایر
مدیرکل امور عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مهم‌ترین پروژه‌های انجام گرفته امور عشایر پروژه شبکه انتقال آب پمپاژ گچ آب گندو در گچساران و طرح توسعه باغات بویراحمد و دنا، احداث جاده بردکر به رودمیش در کهگیلویه و بخش دیشموک، شبکه انتقال پمپاژ آب مرکزی، احداث چاه آب بند چرام، تکمیل پمپاژ پشتکوه ملاطهماسب بوده است.
علیپور خاطرنشان کرد: پیش بینی اعتبارات ملی و استانی ۱۸ میلیارد تومان است و پیش بینی می‌کنیم ۲۴ میلیارد به این اعتبارات اضافه شود.
وی ابراز کرد: با توجه به عملکرد خوبی که در سال گذشته داشته‌ایم بالاترین اعتبار تسهیلات طرح پرواربندی و زنجیره تولید گوشت در کل کشور به استان ما اختصاص یافته است.
علیپور به تسهیلات پرداختی امور عشایر اشاره کرده و گفت: امور عشایر تاکنون سه نوع تسهیلات ارائه داده است، یکی تسهیلات صندوق توسعه ملی ذر راستای طرح زنجیره تولید گوشت از ۱۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان این اعتبارات پرداخت می‌شد. تسهیلات دیگر در رابطه با تسهیلات اشتغال پایدار است که تا سقف ۲۲۰ میلیون تومان پرداخت شد. همچنین اعتبار دیگری در راستای خشکسالی ها که حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان برای تأمین علوفه و موارد این چنینی به متقاضیان پرداخت کردیم.
علیپور ابراز کرد: تسهیلات اشتغال پایدار که با همکاری اداره کار صورت می‌گرفت. در استان ۸ میلیارد و ۳۲۴ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم، برای حدود ۶۰۴ نفر از این تسهیلات شغل ایجاد شده است.
سال گذشته ۲۳ میلیارد اعتبار گرفتیم و ۱۱۶ هزار رأس دام را پروار کرده‌ایم که به استان و خارج از استان صادر می‌شد.
علیپور ادامه داد: امسال ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبارات داده‌ایم و برای ۳۴۹ نفر شغل ایجاد شد و ۴۱ هزار رأس دام پروار شده است. ۲۰ میلیاردتومان دیگر نیز اعتبار خواهیم گرفت، جمعاً تا الان ۳۴ میلیارد تومان اعتبار در این حوزه داریم. بیشترین اشتغال را در حوزه اشتغال عشایر داشتیم.
تسهیلات شفاف
علیپور در رابطه با شرایط واگذاری تسهیلات و شکایت برخی افراد مبنی بر پرداخت تسهیلات خارج از قوانین گفت: شرایط واگذاری تسهیلات شفاف است، و افراد نباید این انتظار را داشته باشند که خارج از شرایط به آنها تسهیلات واگذار شود، متاسفانه برخی افراد شرایط اخذ وام را ندارند و دست به اقداماتی علیه ما می‌زنند یا در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها علیه امور عشایر سخنانی می‌زنند که صحت ندارد.
علیپور به دستورالعمل جدید اخذ تسهیلات اشاره کرده و گفت: دستورالعمل جدید را اعلام کرده‌ایم. فرد باید دام داشته باشد و دامش را بیمه کنیم، دوم دفترچه عشایری داشته باشد و افزایش سرمایه را در شرکت انجام دهد. سوم این فرد در محیط عشایری مستقر باشد و بیمه اجتماعی عشایری داشته باشد. افرادی شامل این تسهیلات می‌شوند که در سرشماری سال ۹۷ که در مورد عشایر کوچنده بصورت محرمانه صورت گرفته است، باید در این لیست اسمشان باشد.
وی در انتها گفت: در زیلایی بزرگ‌ترین پروژه پمپاژ شبکه آب و توسعه باغات در موردزرد زیلایی در حال انجام است و ۷۰ درصد این پروژه انجام گرفته است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت