پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 31 مرداد 1398 ساعت 17:05:: شناسه خبر: 59481

گزارش سفر رییس سازمان دامپزشکی کشور به کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به تامین بهداشت و امنیت غذایی مردم در حوزه کاری دامپزشکی اشاره کرد و گفت: مجموعه وزارت جهادکشاورزی در دو بعد امنیت اقتصادی و امنیت غذایی تلاش می کند که دامپزشکی در هر دو بعد آن نقش اساسی و بی بدیل دارد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

دکتر علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه سلسله سفرهای استانی خود وارد یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد و با استانداراستان دیدار کرد.

در این دیدار  دکتر رفیعی پور ،  ضمن قدردانی از حمایت های استاندار از اداره کل  دامپرشکی استان گزارشی از وضعیت بیماریها و اقدامات صورت گرفته در مجموعه دامپزشکی کشور را ارائه و گفت: خدمات ارائه شده توسط دامپزشکی ۱۰۰درصد اجتماعی است و توصیه های بهداشتی در قالب حفظ بهداشت عمومی در کنار کلام بزرگان و مسئولین سیاسی کشور می تواند ما را در رسیدن به اهداف عالیه سازمانی که همان نظارت بهداشتی از مزرعه تا سفره است رهنمون سازد.

وی مشکلات مطرح شده در حوزه دامپزشکی استان را یادآور شد و گفت: به محض بازگشت به تهران در اولین جلسه شورای معاونین سازمان ، این موضوعات را بررسی و در جهت برطرف شدن آنها تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به تامین بهداشت و امنیت غذایی مردم در حوزه کاری دامپزشکی اشاره کرد و گفت: مجموعه وزارت جهادکشاورزی در دو بعد امنیت اقتصادی و امنیت غذایی تلاش می کند که دامپزشکی در هر دو بعد آن نقش اساسی و بی بدیل دارد.

دکتر کلانتری ، استاندار کهگیلویه وبویراحمد ضمن تقدیر و تشکر از حضور ریاست سازمان دامپزشکی کشور به استان گفت: با توجه به پتانسیل های خوب دامپروری بویژه آبزی پروری  در استان خواستار توجه بیش از پیش مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع شد و خواستار ارائه تسهیلات لازم بمنظور تغییر شیوه دامپروری از سنتی به صنعتی در استان شد.

وی ضمن ابراز خرسندی از عملکرد شایسته دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد در بحث بیماریهای واگیر و مشترک بین انسان و دام گفت: مجموعه استانداری از عملکرد این اداره کل رضایت کامل داشته چرا که خدمات ارزنده در کنار روحیه جهادی کارکنان دامپزشکی بخوبی نمایان و نمود عینی دارد.

در این دیدار ، مهندس تاج الدینی ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و دکتر عبداله بهمنش  مدیرکل دامپزشکی استان ایشان را همراهی نمودند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین با حضور در جلسه شورای اداری این اداره کل هدف از سفر به استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد را دیدار با همکاران، مسئولین استانی و پتانسیلهای دامپروری از جمله آبزی‌پروری اعلام کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طی دو سال اخیر در همه شاخصهای حوزه دام کشور موفق بوده ایم و این مهم چیزی نیست جزء حاصل تلاش همه همکاران پرتلاش این سازمان در اقصی نقاط کشور.

وی به وقوع بیماری آنفلوآنزای فوق حادپرندگان در سالهای ۹۶ و ۹۷ در کشور اشاره کرد و گفت: این شیوع بیماری طی ۵۰ سال گذشته و حتی در ۵۰ سال آینده بدون شک بی‌سابقه بوده و با همت و تلاش شبانه روزی کارکنان و تعامل و همکاری سایر دستگاه ها توانستیم این بیماری را در کشور بصورت چشمگیری کنترل نمائیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه گفت: بعد از فائق آمدن به موضوع کنترل بیماریهای تب برفکی و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، با موضوع تحریمهای ظالمانه از سوی کشورهای غربی قرار گرفتیم که علاوه بر برخی توفیقات حاصله در حوزه دام کشور توانستیم با سعه صدر این تحریمها را به یک فرصت تبدیل کرده و بخوبی در حال گذر از این بحران ناخواسته هستیم.

رفیعی پور به برخی موفقیتهای حاصله طی دوسال گذشته در سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد و گفت: همتی مبتنی بر اعتقاد راسخ بین کارکنان سازمان دامپزشکی کشور حاکم بود که این مهم عامل موفقیت‌های اخیر سازمان دامپزشکی کشور بوده که شایسته است همه با هم این رمز موفقیت را بیش از پیش در خودمان تقویت نمائیم.

وی به سرمایه‌های بزرگ سازمان دامپزشکی در کشور هم اشاره کرد و گفت: وجود بیش از ۷ هزار نفر نیروی دولتی در کنار ۳۲ هزار نفر همکار بخش خصوصی در اقصی نقاط کشور و گستردگی حوزه فعالیت‌های دامپزشکی غنیمتی است که باید با تعامل و همکاری سایر دستگاه‌ها و ارگانها بتوانیم بخوبی شعار نظارت بهداشتی از مزرعه تا سفره را به معنای واقعی عینیت بخشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور توانمند سازی جامعه هدف دامپزشکی را یکی از برنامه های اصلی این سازمان برشمرد و گفت: تغییر رویکرد از امدادی عمل کردن به توانمند‌سازی جامعه هدف باید مدنظر همه استانهای کشور قرار گرفته و همه باید تلاش کنیم این مهم در مجموعه سازمان دامپزشکی کشور نهادینه شود.

دکتر رفیعی پور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تفویض اختیار به استانها هم اشاره کرد و گفت: با این عمل قصد داریم استانها را در حوزه کاری خود اعتبار بخشی، قدرت تصمیم گیری بیشتر و با  مسئولیت پذیرکردن آنها، درگیر امورات محوله نمائیم و سازمان دامپزشکی در راس امور، نظارت عالیه و سیاست گذاری‌های خود را تقویت نماید.

وی خواستار بهره مندی همه استانها از الگوهای موفق در مجموعه دامپزشکی کشور شد و گفت: بمنظور پوشش برخی کاستی‌ها، مشکلات و تنگناهای موجود شایسته است شبکه ارتباطی استانها، ادارات دامپزشکی شهرستانها و حتی پستهای دامپزشکی تقویت شده و در ارائه مشکلات مربوط به هر استان و شهرستان، پیوست راهکارهای اجرایی نیز ارائه گردد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور به ارتباط خوب و تعامل سازنده مجموعه سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: از زمان حضور تیم جدید در راس سازمان دامپزشکی کشور قدم‌های موثری در طی این مدت برداشته شده و امیدواریم بتوانیم از این موفقیت بدست آمده بمنظور بهبود وضعیت اشتغال دانش آموختگان دامپزشکی و همکاران شاغل در مراکز بخش خصوصی به نحو احسن استفاده نمائیم.

وی از کاهش ۳۵ تا ۷۵ درصدی بیماری های مشترک بین انسان و دام در کشور نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ خبر داد و گفت: این بیماری ها شامل تب مالت، تب کریمه کنگو، هاری و آبله است.

دکتر رفیعی پور همچنین از مبتلا شدن ۶۰ نفر در سراسر کشور به بیماری تب کریمه کنگو خبر داد و افزود: ۵ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری در استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان، اردبیل و گیلان فوت شدند.

وی این بیماری را مخاطره آمیز برای انسانها دانست و از مردم خواست با رعایت مسائل بهداشتی، پرهیز از خرید، مصرف کشتارهای غیرمجاز در مسیرهای بین راهی، ورودی و خروجی شهرها در کنترل و ریشه کنی این بیماری این سازمان را کمک و همراهی کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از ثبت سفارش و تامین ارز به مبلغ ۲۲۰ میلیون دلار برای تامین اقلام موردنیاز دامپزشکی خبر داد و گفت: این میزان ثبت سفارش برای تامین دارو و واکسن، نهاده های دامی، ریزمغذی ها، ویتامین ها و مکمل های مورد نیاز دام و طیور است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر ناظر بهداشتی و شرعی کار نحوه کشتار و توزیع فرآورده های دامی را در کشور به عهده دارند افزود: این ناظران سالانه بیش از ۸ میلیون کیلوگرم انواع فرآورده دامی فاسد از جمله گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، شیر و عسل را از سطح بازار سراسر کشور جمع آوری و معدوم می کنند.

دکتر رفیعی پور تعداد واحدهای تولید، توزیع و نگهداری انواع فرآورده های دامی در کشور را بیش از ۴۰۰ هزار واحد اعلام کرد و گفت: این واحدها شامل کشتارگاهها، دامداری ها، مرغداری ها، زنبورداری، آبزی پروری و مراکز عرضه فرآورده های پروتئینی و لبنی هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان هم حفظ بهداشت و ارتقاء سلامت مردم را از اولویتهای کاری این اداره برشمرد و گفت: در کهگیلویه و بویراحمد ۱۶۰ نیروی دامپزشکی در کنار ۴۵۰ نفر نیروی بخش خصوصی به مردم خدمات دامپزشکی ارائه می کنند.

دکتر بهمنش کمبود اعتبار، نیروی انسانی و تجهیزات را از مهمترین مشکلات پیش روی این اداره برشمرد و خواستار رفع آنها شد.

وی کار نیروهای دامپزشکی را سخت و طاقت فرسا در اجرای اهداف خود دانست و از مسئولان کشوری خواست با پیگیریهای بیشتر با مسئولان عالی رتبه دستگاه قضایی این ادارات کل را در شهرستان ها برای نیل به اهداف عالیه سازمان دامپزشکی و حفظ بهداشت عمومی حمایت کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان هم گفت: جمعیت دامی در این استان ۱ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۷۳۳ راس بز و بزغاله،۹۰۵ هزار و ۴۶۳ راس گوسفند و بره،۴۰ هزار و ۴۲۵ راس گاو و گوساله است.

دکتر جمشیدی همچنین جمعیت طیور بومی استان را ۸۲۶ هزار و ۳۹۵ قطعه اعلام کرد و افزود:۱۴۵ واحد طیور گوشتی با ظرفیت ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار قطعه،۵ واحد پرورش مرغ تخم گذار با تولید ۲۱۰ هزار قطعه، واحد پرورش شتر مرغ با ظرفیت ۵۰۰ قطعه،۵۰ هزار و ۹۲۵مرکز پرورش زنبور عسل و ۶ واحد صنعتی با ظرفیت ۱۲ هزار قطعه در استان فعالیت می کنند.

وی همچنین تعداد مزارع پرورش ماهیان سردآبی در استان را ۲۱۴ واحد با ظرفیت ۵۸ میلیون و ۴۳۱ هزار قطعه اعلام کرد و گفت:۲ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت ۳۰۰ تن در سال هم در این استان فعالیت دارند.

دکترجمشیدی از مسئولان کشوری خواست در تامین نهاده های دامی، دارو، واکسن و نیروی موردنیاز این اداره کل را حمایت کنند

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت