پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 شهریور 1398 ساعت 12:06:: شناسه خبر: 60483

تحریم یک روستا در چاروسا توسط مدیران شهرستانی و استانی/مهاجرت روستانشینان راه حل دور زدن تحریم

این روستا به واسطه ی همین درختان ثمری که دارد ظرفیت ایجاد اشتغال برای حدودا ده نفر را ایجاد کرده است تا به این ترتیب علاوه بر تامین بخشی از میوه بخش چاروسا منبع درآمدی برای برخی از خانوارها هم باشد. جاده ارتباطی این روستا که کمتر از دو کیلومتر است در سال ۹۱ و ۸۹ دوبار در دولت احمدی‌نژاد زیر سازی شده است ولی به دلایل نامعلومی هیچگاه به زیر آسفالت نرفت تا هزینه ی زیرسازی آن همراه با اولین بارش های باران هدر رود.

 

 

به گزارش صدای جنوب، سال ۹۷ریواس جنوب گزارشی از روستای پرویزک در بخش چاروسا با عنوان،روستای پرویزک در بخش چاروسا، همچنان منتظر تدبیر دولت تدبیر و امید؛ روستایی با ۱۰ نفر اشتغالزایی فاقد راه ارتباطی
مسوولان مرتبط نیز همواره در مقابل این خواسته ی مردم پای بودجه و اعتبارات را به میان می آورند.
تردیدی نیست که بسیاری از کارها نیاز به اعتبار خاصی ندارد و یا حداقل مانع اصلی کمبود اعتبار نیست.
در پاره ای از مواقع سوء مدیریت ها موجب پایمال شدند بیت المال می شود.
روستای پرویزک در بخش چاروسا از جمله روستاهایی است که راه ارتباطی آن بدلیل مدیریت ناصحیح موجب ضربه زدن به بیت المال و ایجاد درد وسر برای اهالی آن شده است.
این روستا با جمعیت ۲۰۰نفری از راه ارتباطی مناسب و در شأن یک روستای گردش پذیر برخوردار نیست.
این روستا نسبت به سایر روستاهای بخش چاروسا ویژگی هایی متمایز تری دارد.
پرویزک به واسطه ی طبیعت بکر و باغ های ثمری انار و پرتقالی که دارد همیشه و بخصوص در ایام نوروز گردشگران زیادی را به خود می بیند.

این روستا به واسطه ی همین درختان ثمری که دارد ظرفیت ایجاد اشتغال برای حدودا ده نفر را ایجاد کرده است تا به این ترتیب علاوه بر تامین بخشی از میوه بخش چاروسا منبع درآمدی برای برخی از خانوارها هم باشد.
جاده ارتباطی این روستا که کمتر از دو کیلومتر است در سال ۹۱ و ۸۹ دوبار در دولت احمدی‌نژاد زیر سازی شده است ولی به دلایل نامعلومی هیچگاه به زیر آسفالت نرفت تا هزینه ی زیرسازی آن همراه با اولین بارش های باران هدر رود.
بدیهی است اگر مدیریت صحیح صورت می گرفت این هزینه ها هدر نمی رفت که اکنون برای انجام مجدد آن نیاز به هزینه های دوبرابری باشد.
مسولان امر باید نسبت به ساخت این جاده اقدامات فوری نمایند، چرا که در غیر این صورت مردم این روستا که نان و درامد خود را از طریق این درختان به دست می آورند مجبور به مهاجرت و ترک روستا خواهند شد.
نکته جالب تر اینکه این روستا یک راه ارتباطی دیگر در سال های دورتر نیز داشته است که به دلیل گذر بستر رودخانه از گود ارتباطی خارج شده بود.

اهالی این روستا که از لحاظ گرایشات سیاسی شاید یکی از تنها روستاهایی باشند که مردم آن از قدیم بصورت یکپارچه و هماهنگ طرفدار و حامی جریان منتسب به دولت مستقر هستند از دولت تدبیر و امید انتظار دارند که حق چندین ساله و گم شده خود را به آنها برگردانند.
متاسفانه بعد از گذشت یک سال هیچ مدیر شهرستانی و استانی از این روستا بازدید نداشته و حتی پیگیر مشکلات این روستا هم نبود.
جاده و گاز مهم ترین خواسته های مردم روستای پرویزک در بخش چاروسا است.
روستای پرویزک فاقد جاده روستایی مناسب (اسفالت)است که هیچ ماشین غیر بومی حاضر ترابری مسافر به این روستا حتی در مقابل گرفتن کرایه های بالا نیست.
روستای پرویزک که لوله گاز از نزدیکی روستا میگذرد ،ولی گاز ندارد(فاصله روستا تا لوله گاز کمتر از هزار متر).

اهالی روستای پرویزک از برطرف کردن مشکلات از مسولان نامید ،و تنها راه پیش روی خود را مهاجرت به شهر دانسته و در اقدامی که خود خبرنگار این پایگاه خبری از نزدیک مشاهد کرد،رها کردن باغ مرکبات (۶۰۰۰)درخت است که بیش از یک ماه است هیچ گونه آبیاری صورت نگرفته و درختان کاملا خشک شدند.

جناب آقای دکتر کلانتری؛ شما در سومین روز از حضورتان در استان به بخش محروم دیشموک سفر کردید. به خیلی از روستاهای محروم و دور افتاده در نقاط مختلف استان سفر میکنید و پای درد دل هموطنانمان مینشینید، تاکنون هیچ مدیر شهرستانی و استانی پای به این روستای محروم تحت مسوولیتش نگذاشته،حضور شما در این روستا و رفع مشکلات امید و تلاش زندگی را به روستا باز می گرداند.

محصولات باغی و دامی این روستا تامین کننده بخشی از نیازهای استان میباشد؛ اما بدلیل همین بی تدبیری ها و عدم وجود جاده مناسب جهت انتقال به بازار؛ هرگز به دست کسی نمیرسد و اهالی نیز رغبت خود را برای نگهداری باغات ازدست داده و هزینه های آن را نمیتوانند تحمل نمایند.
خواسته های اهالی این روستا احداث جاده نیمه کاره ای است که سالهاست بطول انجامیده،و همچنین گاز رسانی به روستا است.
مردم زجر کشیده و محروم روستای پرویزک که با هزارن امید و آرزو و گرفتن تسهیلات که الان در پرداخت آن ماندند سعی داشتن با گسترش این باغ از ۶۰۰۰درخت به ،۲۰۰۰۰ زمینه اشتغال ۲۰نفر را فراهم کنند،اکنون در مقابل این بی مهرها چه بگویند؟؟؟

در سالی که رهبر معظم انقلاب، آن را سال رونق تولید نام گذاشتن اما انگار در کهگیلویه هنوز مسئولان معنا و مفهوم این پیام را درک نکردند چرا که یکی از محورهای اصلی رونق تولید در روستاها و مناطق عشایری هست.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت