پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 17 مهر 1398 ساعت 23:07:: شناسه خبر: 61476

در شورای اداری دیشموک مطرح شد

حمایت از زنان در معرض آسیب اولویت مجلس شورای اسلامی/برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت بهزیستی در دیشموک/سیاه‌نمایی آب ریختن به آسیاب دشمن است

شورای اداری دیشموک امروز با موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با حضور معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، نماینده مردم تهران در مجلس و مسؤولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

شورای اداری دیشموک امروز با موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با حضور معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، نماینده مردم تهران در مجلس و مسؤولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

طیبه سیاوشی در این نشست  اظهار داشت: از ابتدای ورود به مجلس یکی از نگرانی‌های ما حوزه زنان به ویژه زنانی در معرض آسیب بود.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: در قانون تلاش بر این بود این قشر از زنان در اولویت باشند.

وی تصریح کرد: امسال ۳۲۰ میلیارد ویژه بیمه زنان سرپرست خانوار در لایحه بودجه ۹۸ در نظر گرفته شد اگر چه اینها مُسکن هستند و مسایل زیر بنایی باید توجه شوند.

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: در این چهل سال بودجه‌هایی به اسم آمایش سرزمینی هزینه شده اما آنطور که باید قابل عملیاتی نبود.

وی بیان داشت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی از قبیل فقر مطلق، بیکاری و مواردی در حوزه زنان در مجلس بررسی‌های انجام گرفت.

سیاوشی با بیان اینکه دولت به تنهایی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی موفق نخواهد شد، ابراز امیدواری کرد بتوان با کمک همه دستگاه‌ها از آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان پیشگیری کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مباحث در مورد شهرستان‌های استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام بیشتر به بیکاری و مسایل اقتصادی بر می‌گردد.

سیاوشی اضافه کرد: در این استان مددجویانی که زیر پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند ۵۳ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه با مقرری نهادهای حمایتی کاری نمی‌توان کرد ادامه داد: باید تلاش و بررسی کرد که این بودجه که دیده شده به دست استان می‌رسد یا نه.

این نماینده در خصوص مقابله با خشونت علیه زنان تصریح کرد: با مساعدت سازمان‌های مردم نهاد، مردم و مردان مجلس در تصویب لوایح باید این موضوع کاهش پیدا کند.
در ادامه حبیب‌الله مسعودی فرید نیز اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی موضوع مهمی بوده که چندین سال است جلسات مکرر در حضور مقام معظم رهبری انجام می‌شود سازمان امور اجتماعی و شورای اجتماعی کشور نیز تمرکز خوبی با همکاری همه دستگاه‌ها روی این موضوع دارند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: امروز به دیشموک آمدیم تا این مسایلی که وجود داشته را مورد بررسی قرار دهیم تا به راهکارهای درست در این زمینه برسیم.

وی با بیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی در این منطقه نیازمند اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت است، اضافه کرد:آموزش مهارت‌های زندگی، سبک زندگی، افزایش تاب آوری از جمله اقداماتی است که در کوتاه مدت انجام می‌شود.

مسعودی فرید تصریح کرد: اقدامات موثر روی اشتغال و اقتصادی از دیگر بخش‌ها و فعالیت‌ها است ضمن اینکه اقدامات بلند مدت باید آمایش سرزمین در بحث کلان صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما در مدارس باید بتوانیم روی سبک زندگی و مهارت‌های زندگی، مدیریت هیجانات و افزایش تاب آوری صحبت کنیم و آموزش‌ها منجر به اشتغال شود.

معاون سازمان بهزیستی کشور گفت: همه پیشنهادات با جنبه‌های مختلف آموزشی، هدایتی، فرهنگی، اشتغال و اقتصادی در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتمایع دیشموک را در دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت در یک بسته پیشنهادی طراحی و  با هماهنگی همه دستگاه‌ها و بنیاد برکت و علوی اجرایی می‌کنیم تا به عنوان موضوع مورد تأکید شورای اجتماعی کشور و سازمان اجتماعی برسانیم.
علی‌رضا اتابک نیز اظهار داشت:  ضعف‌های عدم توسعه در شهرستان کهگیلویه ساختاری است.

فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: مهمترین اصل در توسعه رعایت عدالت است و در توسعه باید به توازن منجر شود.

وی با بیان اینکه عدالت در نیروی انسانی، بودجه‌ای و سایر حوزه‌ها باید بررسی شود، اضافه کرد:در بحث توسعه خیلی از مقولاتی ک باید تعریف کنیم به توازن می‌رسیم.

اتابک گفت: در دیشموک مردم مستعدند، پتانسیل‌های خوب در این بخش وجود دارد و واژه فقر و نیستی و..باید ریشه‌کن و از واژگان ادبیات خارج شود.

وی با بیان اینکه کارهایی در بخش انجام شده یا در حال انجام است، گفت:کار باید شتاب بگیرد و همه دستگاه‌ها اینجا بسیج باشند مردم را به سمت تولید و اشتعال سوق دهند.

فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: در اینجا نگرانی از توسعه‌ی روحیه تنبلی وجود دارد.

وی با بیان اینکه کارهایی انجام شده اما می‌توان با نگاه وسیع‌تر شدت دهیم و امکانات دولت را در جاهایی که توازن رعایت نشده بسیج کنیم، ادامه داد: سیاه‌نمایی آب ریختن به آسیاب دشمن است.

اتابک گفت: مسؤول باید پایکار باشد،مشکلات باید علمی بررسی شود و نباید با حرف‌های نا امید کننده به شخصیت مردم آسیب برسانیم.

وی اضافه کرد: اشکالات در سبک زندگی امروز عدم تحمل است و این مشکلات در دیشموک بیشتر احساس می‌شود چون کلاس سبک زندگی برگزار نشده است.

این مسؤول تصریح کرد: آماری که از آسیب‌های دیشموک گفته می‌شود مردم را آزار می‌دهد در حالی که آسیب‌های این منطقه شاید نسبت به سایر مناطق استان کمتر هم باشد.

وی در عین حال تأکید کرد: آسیب‌های دیشموک قابل حل‌اند اگر به فراهم سازی زیرساخت‌ها کمک کنیم.

نادیا صداقت نیز گفت: سیاست دولت و معاونت زنان بر تحقق اصل ۲۱ قانون اساسی است.

مدیرکل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح‌های ویژه خانواده خبر داد و گفت: مرحله نخست طرح ملی گفتگوی خانواده در مرکز استان اجرا شد در صورت موافقتنامه در شهرستان‌ها هم اجرا خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد زمان گفتگوی خانواده از ۲۰ دقیقه به دو دقیقه کاهش پیدا کرده است.

صداقت گفت: طرح توان افزایی و ارتقای تاب‌آوری زنان در مرکز استان با کمک۴۰ سازمان مردم نهاد برگزار شد.

وی از توانمندسازی زنان سرپرست مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی ویژه زنان زیر ۵۵ سال به دیگر طرح‌های اجرایی در حوزه زنان نام برد و افزود: زنانی تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند که تجرد قطعی داشته باشند و تحت حمایت هیچ نهادی نباشند.

صداقت گفت: ارتقای جایگاه و واگذاری پست‌های کلیدی برای زنان توانمند در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی در دیشموک تصریح کرد: بر اساس اولویت در این بخش خودکشی، اعتیاد و طلاق بررسی می‌شود.

صداقت از ترک تحصیل دختران به دیگر آسیب‌های این بخش نام برد و افزود: دلایل و علل اعلام و احصاء شده حکایت از نبود راه ارتباطی بین شهر و روستاها و نبود خوابگاه شبانه‌روزی دارد.

وی در خصوص راه‌اندازی خوابگاه در دیشموک گفت: خوابگاه شبانه‌روزی طی بازدیدها امروز به یک تصمیم نهایی منجر می‌شود.

حجت‌الاسلام علی اکبر راوند نیز فقر و بیکاری را از عوامل اساسی در بروز آسیب‌های این بخش دانست و اظهار داشت: ۷۰ درصد جمعیت بخش دیشموک زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

امام جمعه دیشموک گفت: این در حالی است که زمینه ایجاد شغل از جمله در کشت گیاهان دارویی در این بخش وجود دارد اما بودجه اجرا اختصاص نمی‌دهند.

وی یادآور شد: از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان یک ریال به دیشموک اختصاص نیافت.

راوند ادامه داد: از سال ۸۸ تا شش ماه گذشته هیچ کلاس آموزشی در بخش برگزار نشد.

وی نبود ادارات فرهنگی و خانه عالم روستایی را از دیگر عوامل در بروز آسیب‌ها عنوان کرد.

راوند به نقش آموزش و پرورش در در زمینه جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره و تصریح کرد: با این وجود بیش از سه سال است آموزش و پرورش از معاونت پرورشی محروم است.

به گفته امام جمعه دیشموک هیچ روستایی در این بخش وجود ندارد که دانش‌آموز ترک تحصیلی در آن وجود نداشته باشد.وی از قشر ترک تحصیل کرده و بازماندگان از تحصیل و افراد بیسواد به گروه‌هایی از افراد مستعد خودکشی در این بخش نام برد.
آیت‌الله افشارمهر نیز اظهار داشت: طی سال ۹۸ با توجه به آسیب‌های اجتماعی موجود در بخش دیشموک چهار مرکز پایگاه سلامت اجتماعی، مرکز مشاوره و پایگاه خدمات اجتماعی راه‌اندازی شد.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدف بهزیستی در مرحله نخست پیشگیری است و آگاه سازی در همه بخش‌های استان طبق برنامه مدون وجود دارد.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه بهزیستی با بسیج سازندگی در اجرای طرح‌های مهارتی و آموزشی خبر داد و گفت: هیچ محدودیتی در اشتغال روستایی نداریم.

افشارمهر با بیان اینکه مسایل فرهنگی یک شبه حل نمی‌شود،تصریح کرد: فقر پدیده اصلی در بروز آسیب‌های اجتماعی است، همه باید در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همکاری کنند و بهزیستی را در این زمینه یاری رسانند.

این مسؤول در خصصو ارائه آمار از آسیب‌های اجتماعی دیشموک به خصوص خودکشی گفت: دو مورد خودکشی در دیشموک را در حالی بولد می‌کنند که بیشتر آمار خودکشی استان مربوط به بویراحمد است.
سخنران پایانی این نشست،اردشیر یاری بود که اظهار داشت: سه هزار مدرسه با ۹ هزار کلاس درس در استان کهگیلویه و بویراحمد دایر است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: پراکندگی و کوهستانی بودن مناطق این استان را به یکی از گران‌ترین آموزش‌های کشور تبدیل کرده است.

وی اضافه کرد: این استان پایین‌ترین میانگین دانش آموزی در سطح کشور را دارد.

یاری گفت: در نشست با معاون وزیر و وزیر تأکید شد آموزش در استان مقرون به صرفه نیست با این حال امسال هم توانستیم با رایزنی از انحلال برخی از مدارس فاقد نرم جلوگیری کنیم.

وی از پوشش تحصیلی ۹۹ درصد در استان خبر داد و گفت: علل ترک تحصیل دانش‌آموزان باید  طی بررسی میدانی مشخص شود.

این مسؤول تأکید کرد: همه بضاعت را بکار گرفتیم که دانش‌آموزان زیر پوشش تحصیل قرار گیرند.

به هرحال ،همانطور که مدیرکل بهزیستی استان وعده داده بود بالاخره این نشست مهم  برگزار شد ولی نباید از دل تمامی حرف های زده شده ،سخنان فرماندار کهگیلویه و مدیرکل بهزیستی استان را نادیده گرفت و باید گفت تحلیل این سخنان می تواند در ادامه، نقشه راهی برای کاهش این آسیب ها باشد.

و باید پذیرفت سیاه‌نمایی آب ریختن به آسیاب دشمن است و ما نباید چنین حوادثی را با شانتاژهای موجود در فضای مجازی همراه کنیم از طرفی وقتی آمار خودکشی در سایر نقاط استان از جمله بویراحمد با داشتن امکانات بهتر از کل شهرستان کهگیلویه بیشتر است همسایه کردن دیشموک با خودکشی جفا به مردم خونگرم و متدین این منطقه و تخریب سوابق و دستاوردهای ارزنده آنها در برهه های مختلف می باشد…..

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت