پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 26 مهر 1398 ساعت 14:07:: شناسه خبر: 61833

کابوس نبود مشتری برای خرید محصول «سیب» دنا/ رِندی دلالان در ذخیره‌سازی دسترنج باغداران سی سختی

مساله بازار راکد سر درختی‌های باغداران را در شهر سی‌سخت که توسط دلالان و سودجویان ایجاد شده مورد بررسی قرار می‌دهیم، چرا که این روزها همه باغداران سی‌سختی شاهد بازار سرد و بی‌روح میوه در سطح شهر سی‌سخت و روستاهای اطراف هستند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

 عباس شیرزادی: مساله بازار راکد سر درختی‌های باغداران را در شهر سی‌سخت که توسط دلالان و سودجویان ایجاد شده مورد بررسی قرار می‌دهیم، چرا که این روزها همه باغداران سی‌سختی شاهد بازار سرد و بی‌روح میوه در سطح شهر سی‌سخت و روستاهای اطراف هستند.

با توجه به نبود صنایع تبدیلی در سطح شهرستان، زمینه برای دلالان و سودجویان از خدا بی‌خبر هموار شده و با شرایطی که باب میلشان است و دوست دارند باغدار بدبخت را وادار به فروش میوه می‌کنند.

در این خصوص به سراغ مهندس سیامک شفایی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دنا رفته و از زبان او خبرهای خوشحال کننده و مسرت بخشی برای کشاورزان و باغداران شنیدیم.

شفایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: شهرستان دنا به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و سرد قطب تولید سیب با کیفیت و درجه یک است.

شرایط اقلیمی مناسب امسال، نزولات آسمانی کافی و سطح زیر کشت دو هزار هکتار باغ سیب در شهرستان همگی زمینه تولید بیش از پنجاه هزار تن محصول سیب را در سال فراهم کرده است.

سیب خوش رنگ، طعم و مزه دنا قابلیت رقابت با سیب‌های سایر نقاط کشور خصوصا شهرستان مجاور (سمیرم اصفهان) در بازارهای داخلی و خارجی را دارد.

رندی دلالان در ذخیره‌سازی دسترنج باغداران

وی می‌گوید: لیکن متاسفانه امسال چون واسطه ها و دلالان فهمیدند سیب در سراسر کشور با افزایش بیش از پنجاه درصد نسبت به سال گذشته بیش از نیاز مصرف کشور است با طمع زیاد بجای صادرات این محصول و ارز آوری در شرایط تحریم نفت برای کشور حاصل یک سال دسترنج باغداران را با قیمت ناچیز خریداری و در سردخانه ها نگهداری و ذخیره می کنند تا در فرصت مناسب با قیمت دلخواه به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند.

شفایی توضیح می‌دهد در این شرایط اوضاع برای باغداران خرده مالک دنا بسیار و خیم‌تر است چون چاره‌ای جز تسلیم و رهایی از کابوس نبود مشتری ندارند.

بنابراین محصولات آنها توسط دیگران قیمت گذاری و در بازار عرضه و به فروش می رسد تا فقط دود آن به چشم باغدار رود.

در این شرایط فقط خواهان عرضه مستقیم سیب توسط باغدار به سردخانه ها و یا بازار هستیم تا زمینه کاهش فعالیت و دخالت دلالان را در پی داشته باشد.

اما باغداران زحمت‌کش بدانند مسئولین کشوری بی توجه به مشکلات آنها نیستند موید این موضوع دو تصمیم مسرت بخش کارگروه تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

بر اساس یکی از مصوبات این کارگروه سازمان تعاون روستایی مکلف گردیده است با استقرار مراکز خرید، سیب درجه سه یا صنعتی را با قیمت تضمینی ۸۰۰ تومان خریداری نماید و دولت نیز حمایت ها و تامین تسهیلات را بعهده خواهد داشت‌.

یک تصمیم خوب از سوی دولت 

تصمیم دیگر دولت که به زبان وزیر جهاد کشاورزی اعلام گردید فراهم شدن شرایط صادرات ۱/۵میلیون تن محصول سیب یعنی کل افزایش تولید نسبت به سال گذشته و مازاد مصرف داخلی کشور به کشورهای مقصد صادرات خواهد شد.

شفایی می‌گوید با این تدابیر به زودی شاهد تنظیم بازار قیمت مناسب این محصول خواهیم بود پس مجددا تاکید می کنم باغداران محترم  شهرستان دنا فعلا سیب را مستقیما خودشان در سردخانه ها ذخیره کنند تا هم دست سودجویان کوتاه شود و هم اینکه در آینده نزدیک با قیمتی که تکافوی هزینه تولید و معیشت آنها باشد عرضه نمایند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دنا اظهار کرد: از هم اکنون با تدابیری از جمله جلسات مشترک با مسئولین بخش کشاورزی شهرستان سمیرم و بخش دناکوه با جدیت برای ساماندهی بازار سیب در سال های آینده برنامه ریزی خواهیم کرد.

ضمنا دست یاری به سوی سرمایه گذاران بخش کشاورزی دراز می کنیم امیدورایم فشرده شود تا با ارائه تسهیلات کم بهره واگذاری زمین به آنها، شاهد توسعه ظرفیت سردخانه ها، صنایع سورتینگ، بسته بندی و اعطای مجوز صادرات برای این محصول استراتژیک باشیم تا این زخم کهنه عدم زیر ساخت های صنایع تکمیلی و صادراتی دوباره سرباز نکند و کشاورزان از کابوس نبود مشتری و قیمت مناسب نجات پیدا کنند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت