پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 24 آبان 1398 ساعت 21:08:: شناسه خبر: 63058

سخنان مهم رضا توفیقی در مورد ناکارامدی دولت، مدیران یکبار مصرف،خودرایی تاجگردون،انتخابات مجلس شورای اسلامی و رابطه اصلاح طلبان با استاندار

سید ضیاء الدین رضا توفیقی با حضور در غرفه گروه رسانه ای تابش گفت: این دولت متعلق به هیچ جناحی نیست، دولت حلقه هاست.

پایگاه خبری صدای جنوب:

سید ضیاء الدین رضا توفیقی با حضور در دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های استان به سوالات مختلف پاسخ داد:

س: سلام خیلی خوش آمدید 

ج: سلام خدمت شما با آرزوی موفقیت برای گروه رسانه ای تابش و خسته نباشید به خاطر برگزاری این نمایشگاه.

س: با توجه به اینکه  شما رئیس ستاد انتخاباتی اقای حسن روحانی بودید، در استان عملکرد دولت تدبیر و امید را چگونه ارزیابی می کنید؟

ج: دولت، دولت مطلوب ما نیست ، دولت مطلوب اصلاح طلبان نیود در هر دو دوره، البته دولت اول کمی بهتر بود و امید این بود که دولت دوم بهتر شود ولی بدتر شد

چون ترکیب دولت اصلاح طلبانه نیست ، خود آقای روحانی هم هیچ گاه نگفتند من اصلاح طلب هستم یا پایبند به آرمان های اصلاح طلبی، آقای روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز بود که گرایش اصولگرایش بر همه آشکار هست ولی بعدا اختلافاتی پیدا کردند، ولی اصلاح طلبان در شرایطی ویژه مجبور به انتخاب ایشان شدند و بین گزینه ها ی موجود آقای روحانی را ترجیح دادند.
 
این دولت متعلق به هیچ جناحی نیست ،دولت حلقه هاست
دولت از خارج و داخل با مشکلات زیادی مواجه شد، تا پیش از اینکه آقای ترامپ رئیس جمهور شود وضع اقتصادی کشور خوب بود ، تورم مهار شده بود و تقریبا وضعیت اقتصاد سامان پیدا کرده بود، اما از وقتی که آقای ترامپ رئیس جمهور شد و از برجام حارج شد  وضع اقتصاد بحرانی شد و قیمت دلار افزایش پیدا کرد و ما مواجه شدیم با افزایش قیمت ها ، ارزش پول ملی پایین آمد و طبعا مردم خصوصا طبقه متوسط به پایین، تحت فشار قرار گرفتند ، در نتیجه نارضایتی از وضع موجود بالا گرفت و در داخل نیز موانعی سد راه دولت بود  و هست اما، همه این ها دلیل نمی شود که ما بعضی ناکارآمدی های دولت را توجیه بکنیم .

یکی دیگر از عوامل موثر بر عدم موفقیت دولت ترکیب هیات دولت بود، اگرچه وزرای خوب و کاردانی در این دولت حضور دارند مثل وزیر خارجه ولی بعضی از وزرای دولت اول و دوم آقای روحانی وزرای مناسبی نبودند، البته در دور دوم بعضی از افرادحلقه ای تشکیل دادند و دور آقای روحانی را گرفتند  ارتباط آقای روحانی با اصلاح طلبان اگر نگوییم قطع شد، ولی بسیار کم شد..

بنابراین  ارزیابی ما از دولت اینست که دولت اصلاح طلبان نیست، همچنان که دولت اصول گرایان هم نبوده و این خیلی روشنه،همانطور که می دانید اصولگرایان با جدیت مقابل دولت ایستادند پس این دولت متعلق به هیچ کدام از جناجین نیست .عملکردش در شرایط داخلی و خارجی نیز بهتر از این نمی توانست باشد « از کوره همان برون تراود که دروست» بنابراین حمایت ها را نیز از دست داد وقتی همه را نادیده گرفتند اعم از اصول گرایان و اصلاح طلبان و به حلقه های اطرافیان متوسل شدند محصولی بجز از دست دادن پایگاه های مردمی و اعتماد عمومی و عدم محبوبیت، درو نمی کردند و به ناکارآمدی دولت کمک کرد.

با این حال با توجه به جمیع جهات ، این دولت تا الان خوب توانسته است قوام و دوام خود را حفظ کند با توجه به تهدیدات و فشارهای خارجی تقریبا خوب اداره کردند و در واقع قابل تحمل بوده ، ولی امیدواریم که پنجره های امید براین درهای بسته باز شود و در این مدت باقیمانده از عمر دولت، وضع اقتصادی مردم بهتر شود.

س: به نظر شما وضعیت موجود اصلاح طلبان در انتخابات آینده چگونه خواهد بود؟

ج:  یکی از ضربات جدی که بر پیکره اصلاح طلبی توسط دولت آقای روحانی وارد آمده، این بود که بخش زیادی از سرمایه اجتماعی این جریان را از دست دادند چون اصلاح طلبان اقای روحانی را به قدرت رساندند ولی از ایده ها و نظرات و برنامه های اصلاح طلبان و افراد اصلاح طلب چندان استفاده ای نشد در واقع اصلاح طلبان  نه در قدرت هستند و نه توجه به راهکارهای آنها در اداره مملکت شد.

 البته تعداد محدودی گوشه و کنار از اصلاح طلبان در این بدنه هستند وقتی این دولت اعتبارش در بین رای دهندگان خدشه دار شد برای اصلاح طلبان نیز هزینه در بر داشت، زیرا توده مردم خواهند گفت که این دولت را شما به قدرت رساندید و هزینه اش هم پای شماست، ما هم این حرف را رد نمی کنیم چون ما همه جانبه از ایشان حمایت کردیم و هنوز هم حمایتمان را از ایشان برنداشته ایم ،چون در شرایط فعلی حمایت نکردن از دولت برای کشور تبعاتی دارد، اما با این حال بخشی از سرمایه ی اصلاح طلبی و اصلاح طلبان به خاطرعملکرد دولت اقای روحانی آسیب دید.

س: با این حساب اصولگرایان در وضعیت خوبی بسر می برند احتمالا مجلس آینده را از آن خود می کنند؟

ج: نه،  این گونه نیست که اصولگرایی رویش و رشد پایگاه اجتماعی داشته باشند ممکن است در گوشه و کنار هم این اتفاق افتاده باشد اما بیشتر توده مردم و مجموعه ای که معروف به خاکستری است متعلق به اصلاح طلبی است و اگر پای صندوق های رای بیایند اصولگرایان موفقیت چندانی ندارند، ولی موضوع مهم اینست که اصلاح طلبان در این بحران ها نه هدف خود را گم کرده اند نه از آرمانهای خود عدول کردند، با تمام آسیب ها ی وارده مطمئنا دوباره خود را بازسازی خواهند کرد و نکته دیگر اینکه در جمهوری اسلامی هیچ گاه قدرت دست یک جناح بصورت کامل نیفتاده و بلکه همیشه در بدترین شرایط جناحین بین ۶۰ تا ۱۰۰ نماینده در مجلس دارند..

س: با توجه به ورود کاندیداهای متعدد ،آیا به ساز و کار مناسبی برای خروجی واحددر شهرستان ها رسیده اید؟

ج:  فعلا شورای سیاست گذاری در کشور و در استان تشکیل شده و قاعده بر این است که بر اساس معیارها و ملاک هایی انتخاب کنند، یعنی کاندیداها با معیارها سنجیده شوند از طرفی طرح« سرا» هم دارد به مراحل پایانی خودش می رسد که طرح خوبیست چرا که بدنه اصلاح طلبی نیز می تواند در انتخاب کاندیدا نظر بدهد، اگر به نتیجه برسد این طرح نقطه قویست در این سیل مشکلات و می تواند بخشی ازمعضلات را حل کند..

س: در استان ما با این همه سلیقه آیا به تفاهم خواهد رسید؟

ج: اگر به معیارها عمل کنیم حتما، ولی مشکلات دیگری هم داریم من جمله تایید صلاحیت ها که همیشه برای اصلاح طلبان بوده خصوصا از مجلس چهارم به بعد شروع و هرساله هم تشدید شده، البته غیر از دوره ششم مجلس شورای اسلامی که بعد از مجلس ششم دایره رد صلاحیت ها گسترده ترنیز شد، ولی گمان می کنم اگر برهمین معیار و ملاک و اجرای طرح سرا در استان عمل بکنیم می توانیم در هر سه شهرستان به کاندیدای واحد برسیم با این روند اگر جلوبرویم با توجه به سبد رای اصلاح طلبان و انتخاب کاندیدای واحد و توانمند، احتمال پیروزی درهرسه شهرستان را داریم.

س: سبد آرا قومیتی را در استان چگونه بررسی می کنید؟

ج: رای قومیت ها تاثیرگذارند اما تعیین کننده نیستند، به این معنی که در تمام طوایف نگاه ها و دیدگاه ها و تقابل سیاسی وجود دارد بنابراین رای جناحی موثر تراست و تاکنون هیچ کس به واسطه رای یک قوم خاص به مجلس نرفته ، طوایف و اقوام گرایشات مختلفی دارند اصولگرا دارند ، اصلاح طلب دارند و هیچ گاه پیش نیامده که یکدست شوند اما خوب تاثیر خودش را در مجموع دارد و به نظرم انتخابات دوقطبی خواهد شد..

س: مهمترین شاخص های انتخاب کاندیدا در شورای سیاست گذاری چیست؟

ج: به صورت کلی و مدون هنوز چیزی ابلاغ نشده، نه در تهران و نه در شهرستان، اما میشه گفت به لحاظ بنیان های فکری روی چه شاخص هایی باید تاکید کنیم مثلا سابقه و پیشینه ی کاندیدا دراصلاح طلبی و استواری در مسیر اصلاحات، البته این نظر شخصی من است و به نظر می رسد اخلاق مدار بودن کاندیدا مهم است ، خدای نکرده کسی برای رسیدن به قدرت از هر ابزاری استفاده نکند و عملکرد و گذشته ی وی می تواند نقش تعیین کننده ی حال و آینده باشد.

اخلاق مداری بدین معنا که رای مردم را معامله نکنند ، به اصول پایبند باشند، امانت دار باشند، اهل خیانت نباشند و به مطالبات به حق مردم پشت نکنند و ارائه برنامه مدون برای حوزه انتخابی در افق معلوم داشته باشد،  به نظرم باید اینگونه شاخص ها مطرح و تصمیم گیری شود.

س: حضور شما در شورای اصلاح طلبان کمرنگ شد،چرا؟

ج: حقیقتا بنده به دلیل اینکه در ستاد انتخابات آقای روحانی مسئولیت پذیرفتم اما پس از پیروزی ایشان نمایندگان دولت و مدیران اجرایی دولت به مطالبات مردم توجهی نکردند، مردم گمان می کردند کسانی که ستاد آقای روحانی را تشکیل دادند و به اعتماد آنها آمدند رای دادند ، حالا چه در سطح کلان کشور و چه استانی به نظرات آنها توجه می شود .

بعد از انتخابات ما مورد مطالبات مردمی قرار گرفتیم اما متاسفانه علی رغم تلاش ها هیچ توجه ای نشد و مدیران که واقعا بعضی از آنها ناکارآمد و ناتوان هستند وبی راه فامیل بازی و رابطه بازی را انتخاب کردند.شاهد این مثال،     بروید بررسی کنید چگومه نیرو به کار گرفتند گاهی صد تا دویست نفر در یک دستگاه اجرایی بکار گرفتند بدون ملاک و معیار و شرایط استخدامی فقط به توصیه این و آن، یا نمایندگان مجلس یا براساس روابط فامیلی و رفیق بازی، مثلا شرکت توزیع نیروی برق را نگاه کنید می بینید از وقتی که این دولت تشکیل شد تا الان چند نفر بکار گرفته اند؟ با چه معیار؟! و یا دانشگاه علوم پزشکی با این کارهایی که انجام شد چرا کسی پاسخگونیست؟ به نظر من دستگاه های نظارتی باید رسیدگی بکند .

البته مدیران خوبی نیز وجود دارد که نمی شود انکار کرد ولی این قاعده درست نیست که کسی مدیر بشود و فکر کند که از چشم جامعه دور است و هرکاری دلش خواست انجام بدهد..

مدیران باید بدانند که هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان آنها را رصد می کنند و مردم  بر آنها نظارت می کتتد..

برخی مدیران انگار قرار است مدیر یک بار مصرف باشند با انتخاب روش های نادرست.

 این اوضاع حقیقتا مربوط به الان نیست ازاول تشکیل این دولت تا الان توجهی به این مسائل نشده حتی نمابندگان مجلس هم توجه نکردند. مثلا آقای تاجگردون که بالاخره ما  و جامعه ایشان را اصلاح طلب قلمداد می کنیم، از اول این دولت تا حالا حتی یک مورد از درخواست ها ی احزاب اصلاح طلب و ستاد آقای روحانی که بنده مسئولیتش را داشتم در خصوص انتصابات توجهی نکرد، حتی استثنا هم سراغ نداریم.

به نظر شما در چنین شرایط و وضعیتی واقعا می شود پاسخگوی مطالبات مردم باشیم ؟ آدم از این رفتارها خسته می شود به این دلایل نتوانستم در شورا نقش خاصی را بپذیریم که دوباره مردم و اصلاح طلبان هزینه هایی را متحمل بشوند برای آینده نامعلومی که حاصل و نتیجه عملکردش را نمی دانیم چیست..

ترجیح دادم که در کنار دوستان باشم ولی خوب شورا ساختار خوبی دارد افراد توانمندی حضور دارند و من هم در کنارشون هستم و خارج از این شورا نیستم.

 س: رابطه رئیس ستادآقای روحانی با استانداران دولت چگونه بود؟ شما باید با هم صمیمی و نزدیک باشید آیا هستید ؟

ج: استاندار اولی که ما کاندیداهای دیگری داشتیم، ولی به آقای خادمی ختم شد و مدت زیادی با ایشون ارتباط نداشتیم و کم کم ارتباط گرفتیم ،ایشون بیشتر نظر نمایندگان را لحاظ می کرد البته خودش هم استقلالی داشتند و اصلاح طلب بودند زحمات زیادی هم کشیدند..

اما استاندار بعدی ابدا اصلاح طلب نبود و من با تحقیق عرض می کنم رابطه ای که نداشتیم هیچ،  رابطه ی ما  خصمانه هم بود، در هیچ موردی توجه کافی نداشت یکی دو جلسه هم بیشتر با ایشون نداشتیم.

ولی استاندار فعلی حقیقتا اصلاح طلب است و شکی نداریم، در عین حال فردی دلسوز، متدین، متواضع و فروتنی است ولی ارتباط ما با ایشان بسیار محدود است، در دو جلسه خصوصی که با اصلاح طلبان داشت گفتند: من در خصوص مسائل استان با یک نفر مشورت می کنم آن هم رئیس ستاد انتخاباتی است و به نوعی ما در مقابل مطالبات مجدد مردم قرار گرفتیم و این احساس بوجود آمد که نقش مردم و اصلاح طلبان قرار است تعیین کننده باشدولی این طور نشد .

البته من به شخصه برای ایشان،  احترام قائلم و امیدوارم در کارشان موفق باشند.

آقای استاندار هیچ اجبار یا الزامی به مشورت با ما ندارند و ما هم هیچ اصراری بر مشورت دادن نداریم

  ولی ما ناچارا بدلیل دفاع از مطالبات مردم و اصلاح طلبان اگر جایی به نقطه ای برسیم که عملکرد قابل تحمل نباشد موضع می گیریم ، فارغ از اینکه چه رگه های مختلفی در اصلاح طلبی هست.

واقعیت قضیه اینست که مجموعه ای در سطح استان به عنوان اصلاح طلبان و حامیان دولت شکل گرفت و در دور دوم انتخاب آقای روحانی حائز اکثریت آرا گردیدند بنابراین دولت مردان باید توجه داشته باشند به مطالبات آنها.

خوشبختانه تاکنون تضارب آراء اصلاح طلبان منجر به موضع گیری علیه همدیگر نشده است ، خود بنده علیه هیچ مجموعه ای از اصلاح طلبان به غیر از دفاع، کلامی به زبان نیاوردم ، شاید از کسی دفاع کرده باشم اما علیه دیکران هرگز، چون اصلا بنا بر این کارها نداریم .

مردم و دوستان بدانند رابطه ما با استاندار یک رابطه دوستانه ولی یک رابطه بسیار ضعیف و محدود می باشد.تابش انلاین

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت