پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 14 آذر 1398 ساعت 01:09:: شناسه خبر: 63393

بیم و امیدهای کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد پس از خشکسالی

این روزها اختصاص اعتبار برای ترمیم زیرساخت های کشاورزی آسیب دیده از سیلاب فروردین امسال،افزایش امکان کاشت بذر در زمین های دیم و تلاش برای پیشگیری از خسارت های آفت ملخ در کهگیلویه و بویراحمد باعث دلگرمی کشاورزان برای تداوم درآمد از راه کشت و کار شده است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

هر چند پس از سال ها خشکسالی پیاپی و لبخند ترسالی کاشت و برداشت محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد رونق خاصی گرفته اما وقوع سیلاب در ابتدای سال جاری، امکان هجوم ملخ های مهاجم و پایین بودن نرخ خرید تضمینی برخی محصولات بهره برداران را نگران کرده است.

این روزها اختصاص اعتبار برای ترمیم زیرساخت های کشاورزی آسیب دیده از سیلاب فروردین امسال،افزایش امکان کاشت بذر در زمین های دیم و تلاش برای پیشگیری از خسارت های آفت ملخ در کهگیلویه و بویراحمد باعث دلگرمی کشاورزان برای تداوم درآمد از راه کشت و کار شده است.

اما پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سویی و امکان بازگشت ملخ های مهاجم به زمین های کشاورزی از سوی دیگر باعث نگرانی بهره برداران شده است.

یک کشاورز ساکن شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه سال های متوالی خشکسالی باعث نابودی محصولات زراعی در زمین های دیم این شهرستان شده بود گفت: بارندگی های پارسال تاکنون بهره برداران را به کشت و کار امیدوار کرده است.

علی کرم مرادی افزود: رونق کشت و برداشت محصولات زراعی افزون بر درآمدزایی برای کشاورزان باعث ایجاد درآمد برای کارگران هم شده است.

یک بهره بردار محصول ذرت در زمین های کشاورزی منطقه امامزاده جعفر گچساران معتقد است نرخ تعیین شده برای خرید محصول ذرت بسیار پایین است.

مرتضی طالبی گفت: اگرچه محصول ذرت از سوی کارخانه های ذرت خشک کنی با قیمت اندکی بیشتر از نرخ اعلام شده از سوی دولت خریداری می شود اما فروش محصول با قیمت واقعی به صورت تضمینی حداقل انتظار کشاورزان از دولت است.

او با یادآوری نیاز کشور به محصول ذرت از دولتمردان خواست برای افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول چاره اندیشی کنند.

یک بهره بردار پرورش ماهی در شهرستان بویراحمد گفت: سیلاب ابتدای سال جاری باعث تلف شدن بچه ماهی های ریخته شده در مزارع شده است اما با وجود وعده مسئولان هنوز کمک های بلاعوض پرداخت نشده است.

کاووس اکبری با اشاره به اینکه پرونده  و مدارک مورد نیاز پرداخت کمک های دولت را تدوین کرده از مسئولان خواست تا برای پرداخت این تسهیلات برنامه ریزی بهتری داشته باشند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: تاکنون ۳۲هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم آبی و دیم رفته که از این میزان گندم ۲۵ هزار هکتار آن در مزارع دیم کشت شده است.

عیسی راستین نسب  افزود: بارندگی های پاییزه کشت محصولات زراعی در این استان را به عقب انداخته اما امید می رود تا پایان فصل بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین زراعی زیر کشت رود.

راستین بیان کرد:پیش بینی می شود امسال ۸۰ هزار هکتار زمین دیم و ۲۲ هزار هکتار زمین آبی در مناطق گرمسیری و سردسیری کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گندم برود.

وی اظهار داشت: ۱۰ هزار تن گندم بذری برای کشت پاییزه آماده توزیع بین کشاورزان است و تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ تن بذر اصلاح شده بین بهره برداران توزیع شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به دلیل بالا بودن قیمت گندم اصلاح شده بیشتر کشاورزان ترجیح می دهد از گندم معمولی برای کشت استفاده کنند.

وی اضافه کرد: تابستان امسال ۷۵هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد خرید تضمینی شد.

راستین نسب همچنین از پیش بینی کشت جو دیم و آبی  در سطح ۲۲هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان در پاییز امسال خبر داد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: کشت دانه های روغنی کلزا در پنج هزار هکتار از زمین های کشاورزی مناطق گرمسیری و سردسیری این استان در حال انجام است.

وی با اشاره به نیاز کشور به دانه های روغنی کلزا و نیاز به آب کمتر این محصول نسبت به سایر محصولات زراعی تصریح کرد:دولت از توسعه کشت این محصول حمایت می کند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشاورزان استان امسال از خرید تضمینی محصول ذرت به دلیل پایین بودن نرخ تعیین شده استقبال نکردند.

عیسی راستین نسب  اظهار داشت: طرح خرید تضمینی محصول ذرت در اوایل آبان امسال در کهگیلویه و بویراحمد به نرخ یکهزار و ۲۰۰ تومان آغاز شده ولی هنوز کشاورزان محصول خود را برای فروش عرضه نکرده اند.

وی بیان کرد: کشاورزان محصولات تولیدی ذرت خود را به قیمت هر کیلوگرم یکهزار و ۵۵۰ تومان در بازار آزاد به فروش می رسانند که ۴۰۰ هکتار آن ذرت علوفه ای بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون کار برداشت ذرت دانه ای در ۴۰۰ هکتار از مزارع استان انجام شده است و در هر هکتار هشت تا ۹ تن محصول برداشت شده است.

وی گفت:  امسال برداشت ذرت دانه‌ای و علوفه ای در سه هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع مناطق گرمسیری این استان انجام می شود.

وی ابراز داشت:شهرستان‌های گچساران، باشت، بهمئی، چرام و کهگیلویه مهمترین مناطق کشت ذرت در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

راستین نسب تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های خوب سال زراعی گذشته میزان کشت محصول ذرت استان نسبت به پارسال افزایش چشمگیری یافته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پارسال ۲ هزار و۷۰۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت ذرت رفته بود.

راستین نسب با اشاره به نیاز کشور به ذرت برای تأمین خوراک دام و طیور ابراز داشت: قرار دادن زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی، خرید تضمینی، توزیع بذر و کود از حمایت‌های جهاد کشاورزی از ذرت کاران در کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد از ابلاغ ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت های وارد شده به کشاورزان خبر داد و تاکید کرد: مستندات ارائه شده به سامانه سجا پس از راستی آزمایی تائید و خسارت های بلاعوض پرداخت می شود.

وحید محمدی تبار عنوان کرد: ۱۸۳ میلیارد ریال اعتبار نیز برای تعمیر زیرساخت هایی چون قنات ها،کانال های آبرسانی و دیگر زیرساخت های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصویب شده است.

در پی بارش‌های سیل آسای فروردین امسال ، سیلاب بیشتر استان‌های کشور به خصوص استان‌های شمالی، جنوبی و جنوب غرب کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد را در برگرفت.

این بارندگی‌ها خسارت‌های بسیاری در استان‌های گلستان، مازندران، خوزستان و لرستان و کهگیلویه و بویراحمد درپی داشت.

در اثر سیل فروردین ماه امسال در کهگیلویه و بویراحمد بر اساس برآوردهای کارشناسان، بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال به این استان در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، مسکن، شیلات، زیرساخت‌های جاده‌ای و دیگر بخش ها خسارت وارد شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح پایش مراتع و مزارع استان  در برابر این آفت با مشارکت کارشناسان و نیروهای داوطلب از ابتدای آبان آغاز شده و هم اکنون در حال انجام است.

حسین لایقی مطلق تصریح کرد: اولویت ردیابی و پایش در مراتع و مزارعی است که دوره پایش پیش در بهار و تابستان امسال آفت ملخ مشاهده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۰ گروه رصد و پایش آفت ملخ های صحرایی در این استان مشغول پایش و ردیابی هستند.

حسین لایقی مطلق  افزود: ۳۰ دستگاه سمپاش در اختیار کارشناسان و داوطلبان پایش مزارع استان قرار گرفته و بخشی از سم مورد نیاز برای مبارزه در صورت مشاهده نیز خریداری شده است.

وی بیان کرد: تامین ۱۰ میلیارد ریال اعتبار و مشارکت دستگاه های اجرایی استان برای امکاناتی نظیر خودرو برای تکمیل عملیات پایش و ردیابی ضروری است.

لایقی مطلق گفت:  عملیات سم پاشی و مبارزه با ملخ صحرایی در سال گذشته در ۱۱هزارو ۵۰۰ هکتار از مراتع، اراضی و باغ های این استان با موفقیت انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ستاد مبارزه با ملخ های صحرایی در هشت شهرستان استان در پاییز امسال تشکیل شده است.

لایقی مطلق ابراز داشت: در سال گذشته کار پایش ملخ های صحرایی در  ۱۲۵ هزار هکتار از مراتع مناطق مختلف استان انجام شد.

ملخ‌های مهاجر که بهمن ماه سال گذشته از کشورهای حوزه شبه جزیره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد برخی استان‌های جنوب شرق کشور شده بود، تاکنون در برخی استان‌های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، جنوب خراسان جنوبی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و حتی اردبیل و گلستان مشاهده شده‌اند.

تخم گذاری ملخ به صورت خوشه‌ای انجام می‌شود که در آینده منجر به تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ ملخ می‌شود.

ملخ‌های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.

این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است

میانگین بارش باران در ۶ ایستگاه هواشناسی استان در سال زراعی جاری بیش از ۹۰ میلیمتر گزارش شده است.

میزان بارش بارندگی سال آبی گذشته در ایستگاه های هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد شامل یاسوج یکهزار و ۲۲۳.۷،سی سخت یکهزار و ۹۲، دوگنبدان ۶۸۸.۴،،دهدشت ۸۵۰.۴ و لیکک ۷۷۴ میلیمتر بوده است.

این در حالی است که میانگین بلند مدت سالیانه بارندگی در یاسوج،۷۹۱.۷،سی سخت ۶۷۵.۱،دوگنبدان ۴۲۰.۵،دهدشت ۴۸۵.۱،لیکک۳۸۶.۹ و امامزاده جعفر ۴۰۹ میلیمتر است.

کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت