پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 14 دی 1398 ساعت 20:10:: شناسه خبر: 65466

جزئیاتی از حمله به فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

جزئیاتی از حمله به فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه شد.

صدای جنوب:

جزئیاتی از حمله به فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه دیلی میل، عملیاتی که به شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجامید با یک پهپاد ام‌کیو-۹ انجام شد.

این پهپاد چند فروند موشک هدایت لیزری نقطه‌زن به سمت کاروان سردار سلیمانی و «ابومهدی المهندس» جانشین سازمان الحشد الشعبی شلیک کرد.

این پهپاد، دو خودروی تویوتا اس‌یو‌وی را که سردار سلیمانی و المهندس در آن حضور داشتند، هدف حمله خود قرار داد. سردار سلیمانی و المهندس در یکی از این خودروها و محافظانش در خودرو دیگر بودند.

این روزنامه سپس نوع موشک‌هایی را که در ترور سردار سلیمانی استفاده شد، موشک ضد زره «هِل‌فایر» با کلاهک جنگی حدود ۱۷ کیلوگرمی که می‌تواند تانک را نیز از بین ببرد، خوانده و نوشت که چهار فروند از این موشک‌ها به سمت کاروان حامل سردار سلیمانی و المهندس شلیک شده است.

دیلی‌میل در ادامه نوشت: «این پهپاد با سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت، قادر است حملات دقیقی را انجام دهد و تصاویر آن را نیز به مرکز فرماندهی ارسال کند. این پهپاد ۶۴ میلیون دلاری، به چهار فروند موشک هدایت لیزری هِل‌فایر و بمب‌های پیووی مجهز است».

بنا بر ادعای گزارش‌ها، این پهپاد از پایگاه مرکزی فرماندهی آمریکا در قطر برخواسته بود.

///////////

شبکه «اسکای‌نیوز» امروز (شنبه) ادعا کرد که سازمان اطلاعات عراق تحقیقاتی را درباره خدمه پرواز هواپیمایی که سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به بغداد آورد، آغاز کرده است.

خبرنگار اسکای‌نیوز به نقل از مسئولان امنیتی عراق ادعا کرد: «یک تبعه سوری و یک تبعه عراقی بازداشت شدند و تحقیقات درباره خدمه پروازی که [سردار] سلیمانی را [به عراق] آورد شروع شده است».

بر این اساس، سازمان اطلاعات عراق نیز در حال بازجویی از کارکنان فرودگاه بغداد، بعد از ترور سرداران شهید سلیمانی و المهندس است.

شبکه «تی. آر. تی.» عربی نیز از آغاز تحقیقات درباره خدمه پرواز مزبور خبر داد.

مقامات رسمی عراق تاکنون این خبر را تائید نکرده‌اند.

/////////////

با اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده است دستور ترور سردار «قاسم سلیمانی» را به این دلیل صادر کرده است که این فرمانده ایرانی قصد اجرای عملیات علیه نیروهای آمریکایی در عراق را داشت، ممکن است این تصمیم برای گریز وی از زیر بار سنگین استیضاح باشد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا روز ۱۶ دسامبر ۱۹۹۸ (۲۵ آذر ۱۳۷۷)، درست سه روز پیش از استیضاحش در کنگره آمریکا دستور انجام عملیاتی نظامی در عراق را صادر کرد.

دو دهه بعد از این اقدام کلینتون، درحالی که چیزی به استیضاح ترامپ در مجلس سنای کنگره آمریکا باقی نمانده است، رئیس‌جمهور آمریکا دستور ترور سردار سلیمانی را صادر می‌کند. ترامپ نیز همانند کلینتون اصرار دارد انجام این حمله در راستای منافع ملی آمریکا صورت گرفته است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، به شهادت رساندن سردار سلیمانی نه‌تنها اقدامی «بازدارنده» نبود بلکه اوضاع خاورمیانه را بدتر نیز خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد انگیزه‌های مهم ترامپ از صدور دستور ترور سردار سلیمانی، بالا بردن رأی خود در انتخابات سال ۲۰۲۰ و منحرف کردن اذهان آمریکایی‌ها از استیضاحش باشد.

«مارک ویسبرات» اقتصاددان آمریکایی و معاون اندیشکده مرکز پژوهش‌ اقتصاد و سیاست در واشنگتن در این باره گفت، احتمال رأی مثبت سنا به محکوم کردن ترامپ بسیار اندک است، اما انگیزه کسب رأی بیشتر در انتخابات محتمل است.

ویسبرات گفت محبوبیت «جرج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ که بیش از یک میلیون کشته بر جای گذاشت، افزایش یافت.

وی افزود: «تنها باری که ترامپ محبوب بخش عظیمی از رسانه‌ها [در آمریکا] شد، زمانی بود که دستور انجام عملیات نظامی در سوریه را صادر کرد».

ویسبرات در ادامه گفت:‌ «از دیدگاه ترامپ، این بهترین شانس او برای انتخاب مجددش به‌عنوان رئیس‌جمهور است. گمان نمی‌کنم او نگرانی زیادی درخصوص استیضاح داشته باشد، می‌توانید آن را تضمین بنامید».

ممکن است اقدام دولت ترامپ در ترور سردار سلیمانی محبوبیت و تعداد رأی او را برای مدتی افزایش دهد اما از سوی دیگر می‌تواند به متشنج شدن اوضاع منجر شود. پس از حمله بوش به عراق نیز نمایش دادن تابوت سربازان آمریکایی در رسانه‌ها ممنوع شد. دیدن چنین تابوت‌هایی در رسانه‌ها مورد تمایل هیچ رئیس‌جمهور دیگری در آمریکا نیز نخواهد بود.

این اولین باری نیست که ترامپ از قدرت ریاست‌جمهوری در راستای منافع شخصی خود استفاده می‌کند. موضوع استیضاح ترامپ نیز به سوءاستفاده او از قدرت برای تحقیق درباره رقیبش در انتخابات ۲۰۲۰ برمی‌گردد.

/////

تعدادی از فعالان لبنانی عکسی از سردار «قاسم سلیمانی» را در دروازه «برکه النقار» در مجاوزت خط مرزی با «مزارع شبعا»-ی اشغال شده واقع در جنوب لبنان و مرز با فلسطین اشغالی منتشر کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان «ان ان ای»، فعالان لبنانی بر روی این عکس نوشتند : «با خونت عبور خواهیم کرد».
در همین زمینه ، در بخش‌های مختلفی از جنوب لبنان ، بیلبوردهایی به یاد شهادت قاسم سلیمانی نصب شده است.
اظهارات مقامات مختلف لبنانی در واکنش به شهادت سلیمانی

امروز شخصیت‌های مختلف لبنانی با حضور در سفارت ایران در منطقه «بئر حسن» شهادت قاسم سلیمانی را تسلیت گفتند.

بر اساس گزارش «العهد»، «محمد رعد» رئیس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان اعلام کرد، آمریکایی‌ها در روزهای آینده احساس شکست خواهند کرد.

«طونی فرنجیه» رئیس «التکتل الوطنی» هم با حضور در سفارت ایران و اعلام تسلیت تصریح کرد، با این اقدامات منطقه به زانو در نمی‌آیو و مسیر مقاومت ادامه دارد.

وی افزود، سلیمانی از لبنان در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ حمایت کرد و به این حمایت چه در مقابله با دشمن صهیونیستی و چه مقابله با تروریسم ادامه داد.

«محمد جلال فیروزنیا» از حضور همه قدردانی کرد و گفت، آمریکایی‌ها جنایت زشتی مرتکب شدند و تمام مسؤولیت آن بر عهده خودشان است.

/////

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که ترور سردار «قاسم سلیمانی» توسط ارتش آمریکا، به نگرانی گسترده میان جوان‌های آمریکایی از درگیری با ایران منجر شده است.

آژانس سربازگیری ارتش آمریکا، سازمانی دولتی است که اسامی و مشخصات جوان‌هایی را که به صورت بالقوه ممکن است به مناطق جنگی اعزام شوند را ثبت می‌کند. این آژانس دیروز اعلام کرد به دلیل افزایش شدید درخواست بررسی وضعیت، وبگاه اینترنتی این سازمان از دسترس خارج شده است.

در بیانیه این آژانس آمده است: «به دلیل انتشار اطلاعات غلط، وبگاه ما در حال حاضر شاهد ترافیک شدید است. اگر دارید برای ثبت یا تأیید مشخصات اقدام می‌کنید، لطفا بعدا دوباره مراجعه کنید. در تلاش هستیم تا این مسئله را حل کنیم.»

هرچند از دهه ۱۹۷۰ به بعد خدمت در ارتش در آمریکا اجباری نیست، اما همچنان مشخصات افرادی که به صورت بالقوه می‌توانند به ارتش فراخوانده شوند، ثبت می‌شود. به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، در شرایط اضطراری کنگره می‌تواند با تصویب قانون، بار دیگر خدمت سربازی را اجباری کند.

نیویورک‌تایمز نوشته است که سال‌هاست که ثبت سن و مشخصات در سامانه سربازگیری تنها یک امر اداری بی‌اهمیت است، اما با حمله اخیر به سردار سلیمانی و بالا گرفتن احتمال درگیری، احتمال اعزام اجباری به خدمت «عامل اضطراب بسیاری از آمریکایی‌ها» شده است.

بر اساس قوانین آمریکا، افرادی که بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن دارند، باید نام خود را در سامانه سربازگیری ثبت کنند و اگر از این کار خودداری کنند، با جریمه‌های مادام‌العمر مانند محرومیت از کمک‌های مالی دولتی و ممنوعیت اشتغال در سمت‌های دولتی، روبرو می‌شوند.

روزنامه «ایندیپندنت» نوشته است که از زمان ترور سردار سلیمانی، میزان جست‌وجو در مورد مقررات اعزام به خدمت سربازی در میان آمریکایی‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بر اساس آمارهای گوگل، میزان جست‌وجوی آمریکایی‌ها درباره عبارت «سن خدمت»، در قیاس با گذشته ۱۰۰ برابر شده است. جست‌وجوی این عبارت در انگلیس، اسکاتلند و ولز هم به شدت افزایش یافته است.

///////

در ترکیه نشستی امنیتی به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور برای بررسی “رویدادهای اخیر منطقه” برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، در این نشست که در دفتر ریاست جمهوری ترکیه برگزار شد، از جمله فواد اوکتای معاون رئیس جمهوری، مولود چاووش‌‌اوغلو وزیر خارجه، خلوصی آکار وزیر دفاع ملی و هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی این کشور شرکت داشتند

////

ژئوپلتیکی به جایگاه پیشران بازارهای جهان بازگشته‌اند. قیمت‌های نفت ۳ دلار به دلیل ترس از انتقام‌جویی ایران و اختلال در عرضه انرژی افزایش یافته‌اند.» خبرگزاری رویترز، چنین از تغییرات بازار نفت بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا نوشته است.

بر اساس این گزارش، نفت خام برنت به بالاترین قیمت خود از میانه سپتامبر تاکنون رسیده است، در آن زمان نیز حمله به تاسیسات نفتی عربستان باعث افزایش قیمت نفت به بالاترین سطح در ۳۰ سال اخیر شده بود. این اقدام به افزایشی بیش از ۱۴ درصد در ماه سپتامبر منجر شد و ۵ درصد از عرضه روزانه نفت جهان را با اختلال مواجه کرد.

حالا آینده بازار نفت بستگی به اقدام بعدی دارد. رویترز می‌نویسد: «دوره اوج قیمت‌ نفت در ماه سپتامبر کوتاه بود، چرا که ریاض به حمله به تاسیسات نفتی پاسخ نداد. اما اگر ایران به تهدید «انتقام شدید» عمل کند؛ حرکت افزایشی قیمت‌های بازار تندتر خواهد شد. هرگونه درگیری و افزایش قیمت نفت خطرناک است، چرا که شروع روند بهبود عملکرد اقتصاد جهانی را مختل می‌کند.»

بر اساس گزارش بلومبرگ، روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت ۳.۵ درصد افزایش پیدا کرد که بالاترین میزان افزایش بعد از حمله به تاسیسات نفتی عربستان در ماه سپتامبر بوده است. قیمت نفت برنت تا ساعت ۱۶ روز جمعه، به ۶۸.۶۴ دلار رسید.

بر اساس گزارش اویل‌پرایس نیز اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت ۳.۵۵ درصد افزایش یافته و به ۶۸.۶۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

این افزایش قیمت نفت در تمام نقاط جهان واکنش‌هایی را به همراه داشته است. گاردین می‌نویسد: «شرکت‌های نفتی که در بورس لندن حضور دارند، برای مقابله با زیان شدید سهام شرکت‌های نفتی در سایر نقاط جهان اقداماتی انجام دادند و برای شرکت‌هایی از جمله بی‌پی و رویال داچ شل سود کسب کردند. به اعتقاد تحلیل‌گران، این شرکت‌ها سو بیشتری از قیمت‌های بالای نفت به دست می‌آورند.»

بر اساس گزارش گاردین، اقتصاددانان اعلام کرده‌اند که قیمت‌های بالاتر نفت باعث افزایش مالیات‌ بر مصرف‌کنندگان نفت و تورم شدید برای تولیدکنندگان می‌شود. «یان شفردسون»، اقتصاددان، می‌گوید: «مصرف‌کنندگان نفت جهان روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنند و هر ۵ دلار افزایش در قیمت نفت، معادل سالانه ۱۸۳ میلیارد دلار مالیات یا ۰.۱ درصد از کل اقتصاد جهانی است.» این اقتصاددان تاکید می‌کند: «اگر ایران اقدامی شدیدتر از آنچه انتظار داریم انجام دهد، یک خطر واقعی برای اقتصاد جهان خواهد بود.»

واشنگتن‌پست در آمریکا نیز یکی از خطرهای جدی انتقام ایران در بازار نفت جهان را مربوط به تنگه هرمز می‌داند و می‌نویسد: «یک نقطه آسیب‌پذیر بدیهی در بازار نفت، مربوط به تنگه هرمز در جنوب ایران می‌شود. حدود یک‌ششم از کل عرضه جهانی نفت از طریق این راه آبی است که بر اساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مهم‌ترین دریچه نفتی جهان است. میزان نفتی که از این تنگه می‌گذرد و بیشتر آن به کشورهای چین، هند و ژاپن می‌رسد، دو برابر کل تولید نفت آمریکا است. بستن این تنگه، برای اقتصاد جهان تخریب‌کننده است. دیگر امکان ایران برای انتقام‌جویی نیز میدان‌های نفتی و تاسیسات نفت در عراق و عربستان سعودی هستند.»

به همین دلیل، کارگران نفتی آمریکا در حال ترک عراق هستند. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان بیزینس، وزیر نفت عراق اعلام کرده است که تعدادی از کارگران آمریکایی در جنوب عراق، بعد از هشدار آمریکا به شهروندانش نسبت به افزایش تنش‌ها درعراق و منطقه در حال ترک این کشور هستند اما دیگر کارگران مناطق نفتی این کشور به کار معمول خود ادامه می‌دهند.

سی‌ان‌ان بیزینس می‌نویسد: «اگزون‌موبیل، شرکت بزرگ نفتی آمریکا در جنوب عراق تاسیسات دارد. شرکت‌ انگلیسی بی‌پی و رویال داچ‌شل نیز در این منطقه کار می‌کنند. شرکت اگزون اعلام کرده است که برنامه‌هایی برای تامین امنیت و حفاظت از تاسیسات خود دارد.»

نمودار زیر از خبرگزاری گاردین، روند افزایش قیمت نفت از ماه اکتبر ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد که روز گذشته تا نزدیکی ۶۹ دلار در هر بشکه، پیش رفت.

/////////

به گزارش نشریه «فارین اِفِرز» در یادداشتی به قلم «ایلان گلدنبرگ» تحلیلگر آمریکایی و رئیس پیشین میز ایران در وزارت خارجه این کشور، به بررسی ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله هوایی نظامیان تروریست آمریکایی به بغداد پرداخته و نوشت ایران گزینه‌های متعددی برای اجرای انتقام خود دارد.

در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به اینکه سردار سلیمانی یکی از محبوب‌ترین و پرنفوذترین چهره‌های جمهوری اسلامی ایران بود، آمده است: «[او] خصوصا دشمن بزرگ ایالات متحده بود… به دلایل بسیار متعدد، [سردار] سلیمانی، قهرمان [ملی] در ایران و همچنین سراسر منطقه بود».

این نشریه با بیان اینکه آمریکا با ترور مهمترین و قدرتمندترین مرد خاورمیانه، گامی شدیدا تنش‌زا برداشت، تحلیل کرد: «دولت دونالد ترامپ می‌گوید [سردار] سلیمانی یک تروریست بود و ترور او اقدامی دفاعی بود که حمله فوری [به آمریکا] را متوقف کرد. هر دو این ادعاها شاید اشتباه باشد، شاید هم نه اما اگر این سیاست بی‌ملاحظه دولت [ترامپ] از روز اول شروع نمی‌شد، آمریکا مجبور به اقدام علیه این ژنرال ایرانی نبود».

فارین‌افرز، سیاست بی‌ملاحظه ترامپ را خروج از توافق هسته‌ای ایران و در پیش گرفتن کارزار فشار حداکثری علیه تهران دانسته و نوشت:‌ «مهمترین سوال این است که ایران چگونه واکنش نشان می‌دهد. رفتار ایران طی چند ماه اخیر و البته در طول تاریخ مدید آن نشان داده که آنها برای گرفتن انتقام عجله نمی‌کنند. بلکه با دقت و صبورانه رویکردی را که موثر باشد انتخاب می‌کنند و از جنگ تمام عیار با ایالات متحده هم اجتناب می‌کنند».

گلدنبرگ در ادامه تحلیل خود توضیح داد: «در کمترین حالت، ایالات متحده خودش را با شیعیان عراق درگیر خواهد دید که نیروها، دیپلمات‌ها و اتباع آمریکایی را هدف می‌گیرند. عراق جایی است که حمله آمریکا رخ داد پس به همین دلیل عقلانی‌ترین مکان برای واکنش فوری ایران، همانجا خواهد بود».

این تحلیلگر آمریکایی با بیان اینکه تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق هم زیر سوال رفته، افزود: «وضعیت امنیتی که اکنون وخیم‌تر نیز شده، تنها مشکل [آمریکا] نیست. ترور [سردار سلیمانی] چنان نقض شدید حاکمیت عراق بود که مقامات عراقی زیر فشار سیاسی گسترده‌ای برای اخراج نیروهای آمریکایی قرار گرفته‌اند».

فارین‌افرز ضمن اشاره به عدم محدود شدن انتقام ایران از ترور سردار شهید سلیمانی به عراق، تصریح کرد: «جنبش حزب‌الله که روابط نزدیکی با ایران دارد… می‌تواند به اهداف آمریکایی در لبنان حمله کند. حتی اگر ایران بخواهد از تنش‌زایی بزرگ در لبنان اجتناب کند، عاملان حزب‌الله در سراسر خاورمیانه حضور دارند و می‌توانند به آمریکا در هر جایی از منطقه حمله کنند».

این نشریه با بیان اینکه ایران می‌تواند به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عربستان سعودی و امارات عربی متحده یا تاسیسات نفتی در خلیج فارس حمله کند، ادامه داد: «ما همچنین باید انتظار داشته باشیم که ایران برنامه هسته‌ای خود را به میزان چشمگیری سرعت ببخشد».

گلدنبرگ اما جدی‌ترین اقدام تلافی‌جویانه‌ای که می‌تواند انجام دهد را حمله در داخل خاک آمریکا یا تلاش برای کشتن یک مقام ارشد آمریکایی دانسته و نوشت: «البته حمله به منافع یا خدمه آمریکا در آن‌سوی آب‌ها می‌تواند برای ایران چالش‌آمیزتر باشد اما می‌تواند از نظر ایران گزینه‌ای مناسب باشد».

در پایان این یادداشت آمده است: «اگر دولت ترامپ باهوش باشد، هر کاری بتواند برای تحکیم تاسیسات آمریکا و حفاظت از شهروندان آمریکایی انجام می‌دهد… همچنین باید از طریق شرکای آمریکا که روابط خوبی با ایران دارند، مانند عمان، تلاش کند ضمن کاهش تنش‌ها، خطوط قرمزی را برای جلوگیری از اشتباه محاسباتی ایران تعیین کند».

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت