پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 18 دی 1398 ساعت 16:10:: شناسه خبر: 65927

جزئیات «میدل ایست آی» از رهگیری، هدفگیری و شلیک به ژنرال سلیمانی:

آمریکایی‌ها سه موشک شلیک کردند؛ دو موشک اول به خودرو سردار سلیمانی برخورد نکرد؛ اما سومی به او اصابت کرد +جزییات ادعایی از آخرین ساعات زندگی سردار سلیمانی

یکی دیگر از منابع اطلاعاتی ما در حزب‌الله گفت که برنامه سفر سلیمانی از ۳۶ ساعت قبل مشخص شده بود و مشخص است که فردی او را لو داده است. به نظر می‌رسد که وی از لحظه ورودش به دمشق از تهران در روز پنجشنبه تا بامداد جمعه که در بغداد ترور شد، تحت نظر بوده است.

صدای جنوب:

سواداد السلحی در میدل ایست آی نوشت: قاسم سلیمانی پس از ورود به فرودگاه بغداد مورد استقبال رفیق دیرینه خودش و از فرماندهان اصلی الحشد الشعبی یعنی ابومهدی المهندس قرار گرفت. به گفته رهبران شیعه عراقی، دو خودرو آماده بودند تا وی را به منزلی که معمولا محل اسکانش در عراق بوده، برسانند. غافل از اینکه این بار همه چیز فرق می‌کرد و یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بالای سر آن‌ها منتظر بود تا به سمت آنها شلیک کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: برخی از منابع ما که نزدیک به این دو فرمانده ترور شده هستند، گفتند که سلیمانی و ابومهدی سالها در لیست ترور آمریکا بوده‌اند و بدین خاطر همواره تحت تدابیر شدید امنیتی در عراق عبور و مرور می‌کردند و تعداد افرادی هم که با آن‌ها ارتباط داشتند، هم بسیار محدود بود.

یکی از افراد نزدیک به ابومهدی المهندس به میدل ایست آی گفت: این اقدامات امنیتی طبیعی بود، آنها همیشه بدون اعلام تاریخ قبلی و مقصد، سفر می‌کردند. سلیمانی همچنین برای انجام سفرهایش از خطوط هواپیمایی عادی استفاده می‌کرد.

این فرد افزود: آنها از طریق گیت‌های رسمی فرودگاه عبور نمی‌کردند تا پاسپورت‌شان در فرودگاه‌ مهر شود. همچنین این فرماندهان هرگز از تلفن‌های هوشمند استفاده نمی‌کردند و معمولا هم با هم در یک خودرو نمی‌نشستند.

به طور کلی، ردیابی آنها دشوار بود، اما فرودگاه‌های دمشق و بغداد پر از منابع اطلاعاتی طرفدار آمریکا هستند که به نظر می‌رسد این بار آن‌ها اطلاعات لازم را در اختیار آمریکا قرار دادند.

حرکت از بیروت
به گفته مقامات عراقی نزدیک به سلیمانی، او معمولا دارای یک سری نقاط مشخص برای ورود به عراق بود.

گاهی اوقات، مانند روز جمعه او از طریق فرودگاه بین‌المللی بغداد وارد این کشور می‌شد. گاهی اوقات از طریق نجف وارد می‌شد و برخی مواقع هم گذرگاه مرزی دیاله در حدود ۱۲۰ کیلومتری شرق بغداد محل ورود او بود.

یکی دیگر از منابع اطلاعاتی ما در حزب‌الله گفت که برنامه سفر سلیمانی از ۳۶ ساعت قبل مشخص شده بود و مشخص است که فردی او را لو داده است. به نظر می‌رسد که وی از لحظه ورودش به دمشق از تهران در روز پنجشنبه تا بامداد جمعه که در بغداد ترور شد، تحت نظر بوده است.

سلیمانی صبح پنجشنبه وارد فرودگاه دمشق شده بود. او در پایتخت سوریه با کسی دیدار نکرد و مستقیم با اتومبیل به سمت بیروت رفت تا در آنجا با حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله دیدار کند.

به نظر می‌رسد که رهبر حزب‌الله و سلیمانی در این دیدار در مورد آخرین تحولات عراق از جمله حمله آمریکا به نیروهای کتائب و در مقابل حمله به سفارت آمریکا صحبت کرده‌اند، یکی از منابع ما در حزب‌الله با تایید این موضوع گفت: هدف از این گفتگوها، هماهنگی گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران در منطقه و آماده سازی آنها برای هرگونه رویارویی احتمالی با آمریکا بوده است. علاوه بر این موضوع مسائل داخلی لبنان نیز از محورهای گفتگو دو طرف بوده است.

ورود به بغداد
سلیمانی دیگر بیش از آنچه لازم بود در بیروت نماند و همان شب با خودرو دوباره به دمشق بازگشت. در فرودگاه سلیمانی در هواپیمایی مسافربری در کنار مردم عادی نشست و دمشق را به مقصد بغداد ترک کرد. اطلاعات شرکت هواپیمایی این پرواز نشان می‌دهد که زمان پرواز او ساعت ۲۰:۲۰ به وقت محلی بوده که به دلایل نامعلوم تا ۲۲:۲۸ دقیقه تاخیر داشته است.

تقریباً در همان زمان ابو مهندس از ورود سلیمانی باخبر شد و به سمت فرودگاه حرکت کرد. او تنها از زمان ورود هواپیما در همان زمان باخبر شد. ابومهدی یکی از قدرتمندترین چهره‌های عراق و ایران بوده است که با خودرو به استقبال فرمانده سپاه قدس می‌رود.

بلافاصله پس از خبردار شدن ابومهدی، وی یکی از مسئولان تشریفات حشد الشعبی را احضار و به او فرمان می‌دهد که ترتیب استقبال از سلیمانی در فرودگاه را بدهد.

فرودگاه بین‌المللی بغداد از سال ۲۰۰۳ در معرض تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته و امنیت آن توسط یک شرکت خصوصی بریتانیایی تحت نظارت سرویس‌های اطلاعاتی و امنیت ملی عراق تامین می‌شود.

در همین حال نیروهای ضدتروریستی عراق با همکاری آمریکا مسئولیت امنیت محیط فرودگاه، فضای هوایی آن و جاده‌های منتهی به آن را بر عهده دارند.

با این اوصاف مسافران عادی برای خروج از فرودگاه تحت کنترل و بازرسی شدید قرار می‌گیرند، آن‌ها برای خروج از چندین پاسگاه مستقر در امتداد ۱۰ کیلومتری جاده فرودگاه عبور می‌کنند و وسایل نقلیه تنها تا ابتدای این مکان می‌توانند وارد شوند و مسافران را جا به جا کنند.

فقط مسافران و مقاماتی که اسکورت ویژه دارند، مجاز به عبور در جاده های مخصوص هستند و ایست‌های بازرسی مجاز به کنترل آن‌ها نیست. البته اطلاعات این افراد به امنیت فرودگاه، سازمان اطلاعات و امنیت ملی عراق و همچنین شرکت انگلیسی تامین کننده امنیت فرودگاه داده می‌شود.

ابومهدی المهندس توسط آمریکا و رقبای عراقی‌اش به عنوان خطرناک ترین مرد عراق و مجری سیاست‌های ایران شناخته می‌شد. وی سالها توسط آمریکایی‌ها تحت نظر بود.

همچنین، رهبران نزدیک به ابومهدی گفتند که او جز سلیمانی به استقبال هیچکس در فرودگاه نمی‌رفت. یک منبع آمریکایی که آخرین تحولات را دنبال می‌کند، نیز به ما گفت که آمریکایی‌ها اطلاعاتی دریافت کردند که سلیمانی در حال عزیمت به بغداد است و مقرر شده افرادی به استقبال او در فرودگاه رفته و وی را به خانه‌اش که در منطقه به شدت مستحکم سبز واقع شده، ببرند.

سه مقام امنیتی عراقی و چندین رهبر حشد الشعبی این موضوع را تایید کردند.

طبق اطلاعات پرواز ، سفر از دمشق به بغداد یک ساعت و پنج دقیقه طول کشیده است. این هواپیما ساعت ۱۲:۳۲ بامداد به وقت بغداد به زمین نشست.

سلیمانی و دو همراهش منتظر ابومهدی ماندند که در نهایت هم المهندس به استفبال آن‌ها در فرودگاه آمد. هیوندای استارکس و تویوتا آوالون پیش از آن که هدف قرار بگیرند حرکتی نداشتند.

براساس گزارش امنیت ملی که به دست ما رسیده، عملیات ساعت ۱٫۴۵ صبح به وقت بغداد آغاز شد و تحقیقات اولیه حاکی از آن بوده که سه موشک هدایت شونده به سمت این دو خودرو شلیک شده است.

هیوندای استارک که در فاصله ۱۰۰-۱۲۰ متری خودرو اصلی حرکت می‌کرد، ابتدا با یک موشک مورد حمله قرار گرفت.

موشک دوم به تویوتا برخورد نکرد، اما سومی در نهایت کار را تمام کرد.

مقامات عراقی برای شناسایی و تایید هویت قربانیان که برخی از آن‌ها تکه پاره هم شده بودند، احتیاج به چند ساعت زمان داشتند. مقامات امنیتی به میدل ایست آی گفتند که شناسایی پیکر سلیمانی به لطف یک انگشتر بزرگ و متمایز که دست چپ داشت، بسیار ساده بود.

این عملیات برجسته توسط هواپیماهای بدون سرنشین انجام شد. این عملیات بسیار مهم، واقعا دقیق بود. اطلاعاتی که ما جمع‌آوری کردیم نشان می‌دهد که هواپیمای بدون سرنشین از ساعت‌ها قبل در حال حرکت بوده و منتظر رسیدن آن‌ها است.

یکی از رهبران حشدالشعبی گفت: ما می‌دانستیم که آمریکایی‌ها مدتها بود که این دو مرد را تعقیب می‌کردند، اما موفقیتی در ترور آن‌ها نداشتند. روشن است که آنها تعدادی را استخدام کرده‌اند تا برایشان خبرچینی کرده و اطلاعات حرکتی‌شان را لو دهد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت