پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 29 بهمن 1398 ساعت 18:11:: شناسه خبر: 69426

تبلیغات انتخابات مجلس در دو قدمی خط پایان

اگر بگوییم تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد از فردای پس از اعلام نتایج مجلس دهم شروع شده بیراه نگفته ایم و حالا سه روز مانده به رای گیری ،نامزدها آخرین تلاش خود را برای پیروزی در انتخابات به کار می گیرند.سه روزی که یک روز آن هم تبلیغات ممنوع است.

صدای جنوب:

انتخابات با همه فراز و فرودهایی که در کشور داشته اما همواره در استان کهگیلویه و بویراحمد برای مردم موضوع فراتر از انتظار و بسیار مهمی بوده و رفتن پای صندوق های رای و تلاش برای پیروزی نامزد مورد نظرشان مساله ای حیثیتی به شمار می رود.

در انتخابات دو قطبی مثل ادوار گذشته استان، نتایج که اعلام می شود تازه یک پای رقابت برای دور بعد مشخص می شود و تبلیغات هم آغاز می شود.در گذشته شرکت در فاتحه خوانی ها و آیین های محلی یکی از نشانه های تصمیم افراد برای حضور در رقابت های انتخاباتی بود. اما با پیشرفت تکنولوژی نشانه های دیگری هم به مجموع نشانه های سنتی اضافه شده است.

به عنوان مثال ایجاد گروه و پیج های پر مخاطب در شبکه های اجتماعی ، پیوستن به جریان های سیاسی، ایجاد سایت خبری تحلیلی و حتی ایجاد رسانه های فیک که با تحلیل محتوای آنها می توان به افراد  پشت پرده و مقصود آنها رسید، نخستین نشانه های عزم افراد برای حضور در رقابتهای انتخاباتی است.

سوت آغاز رقابت

از آنجایی که تبلیغات یک مهلت قانونی دارد پس در هفته منتهی به انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد مردم درباره هیچ چیزی به جز انتخابات صحبت نمی کنند. چه آنهایی که قرار است رای دهند و چه آن تعداد انگشت شماری که درباره انتخابات اظهار نظر نمی کنند و رای خاموش هستند.

تبلیغات قانونی از روز چهارشنبه ۲۳ بهمن شروع شد. از ساعت ابتدایی جوانان حامی تراکت های تبلیغاتی و عکس و پوستر نامزدها را از زیر در حیاط منازل به درون خانه ها می اندازند و صبح اولین چیزی که جلب توجه می کند همین انبوه کاغذهاست.از آنجایی که کهگیلویه و بویراحمد استان کوچکی است و چاپخانه زیادی ندارد  اغلب پوستر و حتی بنر و بیلبوردها دقیقا مشابه هم هستند و تنها نام ها و عکس ها در آن تغییر کرده اند.

افتتاح ستادهای انتخاباتی نخستین عرصه رسمی رقابت است. افتتاحیه ها در هر نقطه از استان و بسته به نظر شورای تامین و ستاد انتخابات در ساعتی برگزار می شود اما شکل و نحوه  برگزاری آیین افتتاحیه موضوعی مهم و حیاتی است.

گروه های موسیقی محلی و سنتی و ساز و نقاره ها می نوازند و مردان و پسران جوان با لباس محلی لری و قشقایی در جلوی مجلس پایکوبی می کنند. برخی نامزدها هزینه می پردازند تا شاعران از بزرگی و عظمتشان شعر بگویند و بعد هم گروه های موسیقی آن را اجرا می کنند.

صدای بلندگوها در شهر می پیچد. زنان و دختران کل می زنند و شهر ها یکپارچه شور و نشاط می شود. در روز افتتاحیه همه سعی دارند فضیلت های اخلاقی خود را نشان دهند وشانس بالای پیروزی را به رخ رقبا بکشند.

و ساعتی پس از افتتاحیه انبوه رسانه هایی که در چهار سال گذشته ایجاد شده تیتر می زنند که کار تمام شد و فلانی در افتتاحیه جشن پیروزی زود هنگام گرفت.

ریزش ها و رویش ها

در روز افتتاحیه هرکس با حرفی، عملی و موضوعی مردم را غافلگیر می کند.یکی رقص نورش زبانزد می شود و دیگری  گروه موسیقی اش.یکی ترکیب آدمهای جلوی ستادش تحسین بر می انگیزد و آن یکی حرفهایی که در افتتاحیه ستادش گفته شده همه را تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی وعده ای می دهد در همان افتتاحیه که همه را به وجد می آورد و دیگری در لفافه نقطه ضعفی از رقیب رو می کند.یکی با دسته گل به ستاد رقیب می رود و آن یکی در خیابان به هر کسی که رد می شود گلی اهدا می کند.

ستاد که افتتاح می شود نامزدها  با خیال آسوده تبلیغاتی را که از ماه ها قبل شروع کرده بودند علنی می کنند. اتاق فکرها علاوه بر تبلیغ برای نامزدها هر حرکت رقبا را زیر نظر دارند و هر اشتباهی می تواند روزانه باعث ریزش آرای یک نفر شود.ریزش آرای یک نفر یعنی افزایش آرای رقیب.

در کهگیلویه و بویراحمد رقابت مثل استانهای دیگر نیست که افراد پس از جدایی از نامزد مورد نظرشان بی طرف و یا ممتنع شوند بلکه اگر یک نفر از نامزدی جدا شود به ستاد رقیبش می پیوندند و این اتفاق در استان عشیره ای و قبیله ای در نظر افکار عمومی  مثل پیوستن سرباز خودی به اردوگاه دشمن است. برای فردی که سربازش را از دست داده ننگ محسوب می شود و  آنکه توانسته رقیب را جذب کند بر خود می بالد و خوراک تبلیغاتش جور می شود و رسانه ها تیتر می زنند فلانی به فلانی پیوست.

رژه کاروان های تبلیغاتی 

پس از افتتاح ستاد نیز سخنرانی در شهرستانها و نقاط استراتژیک حوزه انتخابیه آغاز می شود.یکی شمار کاروان خودروهای همراهش را به رخ می کشد و آن یکی برای اثبات برتری به تعداد رای دهندگان یک شهر صندلی می چیند تا تعداد حامیانش را به رقیب اثبات کند.

هر چه انتخابات به روزهای پایانی مثل امروز که تنها دور از تبلیغات باقی مانده نزدیک می شود فضا به التهاب نزدیکتر می شودو از آنجایی که انتخابات در همه شهرستانها میان کاندیداها شاخ به شاخ پیش می رود هیچ کس نمی تواند با آرامش و آسودگی خاطر از پیروزی بگوید.

در این دو روز آخر خیلی ها که امیدی نداشته اند گوی سبقت را از رقبا می ربایند و بر عکس خیلی ها هم که در معادلات خود را پیروز می دانستند دچار ریزش شده اند.

نقش قبایل در سرنوشت انتخابات

در انتخابات کهگیلویه و بویراحمد هزینه های بسیاری می شود از پوستر و ستاد و پذیرایی و غیره گرفته تا هزینه هایی که به چشم نمی آید اما هیچ چیز به اندازه حمایت قبایل و طوایف بویژه بزرگان آنها از یک نامزد روی جامعه تاثیر نمی گذارد.در واقع طوایف همان نقشی را در انتخابات ایفا می کنند که در استانهای بزرگ سلبریتی ها به عهده دارند. خیلی مهم است بزرگان یک طایفه علنی حمایت خود را از یک نامزد اعلام کنند.

همین تاثیر گذاری هم باعث می شود گاهی فیک نیوزها خبر بزنند فلانی از فلانی حمایت کرد. اگرچه اثبات اینکه چه کسی از چه کسی حمایت می کند کار ساده ای است اما همین اقدام  ساعتی فضا را به چالش می کشد و نامزدی را به صدر رقابت می آورد  زیرا همه در پی کشف حقیقت هستند.

در شرایطی که رقابت برابر پیش می رود پیروزی از آن کسی است که بتواند در این دو روز آخر موجی ایجاد کند که رای دهندگان را به این باور برساند که پیروز انتخابات است و یا این ترس را در دل رای دهندگان ایجاد کند که اگر آرا برای یک نفر تجمیع نشود شکست و واگذاری رقابت به رقیب حتمی است.

سوت پایان رقابت

اما رقابت نهایی در چهارشنبه آخرین روز  تبلیغات است که نامزدها در مرکز حوزه انتخابیه به صورت همزمان سخنرانی می کنند و ده ها هزار نفر از حامیانشان اطرافشان جمع می شوند و در این میان عده ای هم از این ستاد به آن ستاد می روند و سرک می کشند و حمعیت را برآورد می کنند تا  تصمیم نهایی را بگیرند.

در واقع ریخت و پاشهای زیادی در انتخابات می شود اما هیچ کدام به اندازه اینکه افراد به صورت چهره به چهره اقناع شوند تاثیر گذار نیست.

در روز پنجشنبه که مطابق قانون تبلیغات انتخاباتی ممنوع است طرفداران و لیدرهای نامزدها از پای ننشسته و مخفیانه به برخی مناطق که احتمال جابه جایی ارای ساکنانش زیاد است سرکشی کرده و مواظب ارای نامزد خود هستند.

روز جمعه که انتخابات و جمع آوری آرا صورت می گیرد و مارتن سیاسی به پایان می رسد نامزدی که کرسی نمایندگی را تصاحب می کند در کنار طرفدارانش جشن پیروزی می گیرد و نامزدهای شکست خورده به انتخابات چهار سال دیگر می اندیشند.

یک هفته تبلیغات انتخاباتی در استان کهگیلویه و بویراحمد اگر چه به معنای واقعی شور می افریند و اکثریت قاطع مردم منطقه را در یک همایش سیاسی گردهم می آورد اما برخی ضعف ها و نواقص دارد که نیاز به بررسی بیشتر دارد.ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت