پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 09 فروردین 1399 ساعت 03:01:: شناسه خبر: 72149

مهمترین و کاملترین اصول روانشناسی آموزنده در کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا

سید حبیب الله تقوی زاده اظهار کرد: عفونت ناشی از ویروس کرونا موجب ایجاد نگرانی و افزایش اضطراب در افراد گردیده است. علائم این بیماری شبیه بیماری آنفولانزا و سرما خوردگی است و به عنوان تهدیدی منحصر به فرد مطرح شده که منجر به وحشت و استرس شده است.

صدای جنوب:

کارشناس برنامه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه بویراحمد، گفت: با گسترش شیوع کرونا ویروس، قرنطینه یا ماندن در منزل، یکی از راهکارهای مهم در صاف کردن منحنی آلودگی است. با تعطیلی مدارس و مهد کودک ها و همچنین تعطیلی ادارات، بسیاری از خانواده ها شرایط جدیدی را تجربه می کنند که عدم رعایت اصولی می تواند منجر به مشکلات روحی و روانی شود.

به گزارش صدای جنوب به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، سید حبیب الله تقوی زاده افزود: عفونت ناشی از ویروس کرونا موجب ایجاد نگرانی و افزایش اضطراب در افراد گردیده است. علائم این بیماری شبیه بیماری آنفولانزا و سرما خوردگی است و به عنوان تهدیدی منحصر به فرد مطرح شده که منجر به وحشت و استرس شده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر نگرانی از ابتلا به عفونت، نگرانی در مورد بیماری عزیزان و نگرانی در مورد علائم مرتبط با آن حتی جزئی و عدم وجود یک درمان قطعی برای کرونا ویروس منجر به افزایش اضطراب می شود، زمانی که این نگرانی ها افزایش یابد، ممکن است مردم شروع به جمع آوری ماسک و سایر تجهیزات پزشکی کنند چرا که این امر با اختلالاتی نظیر استرس، اضطراب، اختلالات خواب، عصبانیت، علائم جسمی مانند افزایش ضربان قلب، ناراحتی معده و افسردگی  همراه خواهد شد و سلامت عمومی را پایین می آورد

وی با اشاره به  اصول روانشناسی جهت کنترل و پیشگیری پیشنهاد و محدود کردن اطلاعات در زمینه بیماری کووید ۱۳ را به شرح ذیل اعلام نمود: از کسب اطلاعات زیاد در زمینه کرونا ویروس خودداری کنید. اگر چه آگاهی و اطلاعات دارای اهمیت است، اما احتمالا وحشت شما را بیشتر خواهد نمود. خواندن مداوم، تماشای یا گوش دادن به اخبار رسانه ای می تواند نگرانی و اضطراب شما را افزایش دهد. مخصوصا زمانی که اطلاعات را از شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر و اینستاگرام بدست آوردید.

تقوی زاده گفت: از آنجا که در شبکه های مجازی، اطلاعات سطحی و غیر قابل تأیید است، سعی کنید که دریافت خبر در زمینه  کرونا ویروس را  به یک بار در روز محدود کنید و این اخبار را از یک منبع معتبر دریافت کنید. و منابع خبری خود را تعیین نمایید. اگر دوستان و آشنایان و یا شبکه های مجازی اطلاعات نادرستی را به شما منتقل می کنند، دریافت اطلاعات را متوقف نمایید و از  آنها بخواهید که در مورد بحران، به شما پیامی ندهند. یافتن منابع معتبر و قابل اعتماد، برای جلوگیری از ترس و وحشت ناشی از اطلاعات نادرست، ضروری است، و می توانید ازخبرگزاری های وزارت بهداشت اطلاعات مفید و معتبری بدست آورید.

کارشناس برنامه سلامت روان مرکز بهداشت استان، ابراز داشت: تدوین اصول ایمنی، اصول ایمنی را برای خودتان مشخص نمایید و به این اصول پایبند باشید، بطور مثال، شستن مرتب دست یکی از اساسی ترین مؤلفه های جلوگیری از کرونا ویروس است، اما شستن دست بیش از ۲۰ ثانیه منجر به بیماری های متعدد دیگری خواهد شد، بنابراین شستن دست برای از بین بردن عوامل بیماری زا قبل از انتقال آنها به چشم، بینی و دهان است. اگر شستن دست شما پوست شما را به سمت ترک و خونریزی می کشاند، مشکل جدیدی برای بدن خود ایجاد کرده اید.و همچنین می توانید تعیین کنید که سوئیچ ها، تلفن و سایر سطوح را صرفا روزی یکبار پاک کنید.

وی در خصوص حفظ ارتباطات اجتماعی یعنی چه و به چه صورت باید باشد،گفت: شبکه های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن احساسات و تسکین استرس جای بسیار مناسبی است. تماس تلفنی، پیام کوتاه یا گپ زدن با افراد در شبکه های مجازی بدون افزایش خطر ابتلا به ویروس خواهد بود.

تقوی زاداه اضافه کرد: با گروهی از دوستان و خانواده خود، این شبکه ها را ایجاد کنید و مطالب متنوعی را به اشتراک بگذارید دریافت پشتیبانی و مراقبت از دیگران تأثیر زیادی در کنار آمدن با چالش ها دارد. صحبت در مورد نگرانی ها، افکار و احساسات با دیگران، راه های مفیدی برای تفکر یا برخورد با یک موقعیت استرس زا ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه طوری برنامه ریزی کنید، تا احساس کنترل بیشتری داشته باشید، یادآور شد: افراد مضطرب، تمایل به کنترل شرایط دارند. اگر برای آمادگی خود در زمینه بیماری اقداماتی انجام دهید، احساس آرامش بیشتری خواهید نمود. علاوه بر این، منابع معتبری را که می توان در صورت بروز بیماری از آنها استفاده نمایید را شناسایی کنید. اگر منفعل باشیم، و فکر کنیم، که در صورت بیماری، کاری نمی توانم انجام دهم، استرس شما را بیشتر خواهد کرد.

وی ادامه یادآور شد: ایجاد چالش و آنچه که باید توجه داشته باشیم؟ کارشناس برنامه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: تعیین اهداف و چالش های جدید،چه در محل کار و چه در منزل، مانند یادگیری یک زبان جدید یا یک ورزش جدید، به ایجاد اعتماد به نفس کمک نموده و  در مقابله با استرس مفید خواهد بود، بنابراین یادگیری مداوم، ما را از نظر عاطفی قوی خواهد نمود. یادگیری ما را درگیر موضوع علمی خواهد نمود و ما را از حالت منفعل(مشاهده تلویزیون) به صورت فعال در خواهد آورد.

تقوی زاده، گفت:  احساسات خود را تصدیق و بیان کنید. در شرایط بلاتکلیف و تحولاتی از این قبیل، استرس، اضطراب یا ناراحتی از جمله سایر واکنشهای عاطفی، امری طبیعی است، با نوشتن یک مقاله، یاداشت و یا صحبت با دیگران، احساسات خود را بیان نمایید.

وی در ادامه از توجه به سلامت جسمی را برای جلوگیری از استرس و اضطراب در دوران قرنطینه، بایستی مراقب سلامت عمومی خود باشید، خواب خوب را در اولویت قرار دهید؛ هرچند هنوز اطلاعات زیادی در مورد کرونا ویروس وجود دارد، اما تحقیقات پیشین  نشان دهنده آن است که استراحت مناسب در از بین بردن ویروس ها موثر دانست.

روانشناس مرکز بهداشت استان از دو مقوله ورزش و سبک تغذیه مناسب توضیح داد: بهبود وضعیت تغذیه به بهبود سیستم ایمنی شما کمک می کند؛ رژیم غذایی میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین بدون چربی علائم افسردگی و اضطراب را از بین می برد. خوردن قند و فست فود باعث افزایش التهاب و سرکوب عملکرد سیستم ایمنی می شود، و از یک متخصص کمک بخواهید. ورزش کنید، چرا که  ورزش روزانه می تواند ایمنی شما را تقویت کرده  فعالیت بدنی اضطراب را کاهش می دهد و بالا رفتن ضربان قلب، با پیاده روی، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را کاهش می دهد؛

وی در پایان خاطر نشان کرد: افرادی که احساس عصبی بیش از حد، ناراحتی طولانی و یا سایر واکنشهای روحی را دارند، باید با یک متخصص روانپزشک مجرب مشورت کنند. روانشناسان و متخصصان بهداشت روان می توانند به افراد در مقابله با استرس شدید کمک کنند.

ارسال خبر/ سید حسین رازیان

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت