پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 03 خرداد 1399 ساعت 09:03:: شناسه خبر: 76747

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد:

عدم اختصاص بودجه به مدیریت بحران برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها و مراتع/دلایل عمده آتش سوزی ها

مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ یک ریال اعتبار برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع به مدیریت بحران استان اختصاص داده نشد.

صدای جنوب:

با گرم شدن هوا در کهگیلویه و بویراحمد که بارش‌های خوب موجب انبوه شدن مراتع شده خطر آتش‌سوزی هر لحظه احساس می‌شود و گاهی هم خبرها حاکی از سوختن مراتع و جنگل‌ها دارد.

منابع طبیعی، جنگل‌ها، مناطق حفاظت شده و مراتع از سرمایه‌های ملی و ارزشمند استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شوند که طبق قانون، حفاظت و نگهداری از این سرمایه ملی به عهده اداره کل منابع طبیعی و اداره کل محیط زیست است اما در مواقع آتش‌سوزی تمامی دستگاه‌ها، ادارات، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ….موظف هستند نیروی انسانی و امکانات خود برای کنترل و اطفای حریق را در اختیار (منابع طبیعی ) قرار دهند تا از این سرمایه ملی حفاظت شود

خوشبختانه طی دو سال گذشته شورای هماهنگی مدیریت بحران (ستاد پیشگیری ،فرماندهی و پاسخ به بحران ) به ریاست استاندار و عضویت ادارات مختلف استان اقدامات خوبی در جهت کنترل هرچه سریعتر و کاهش خسارات ناشی از آتش‌سوزی انجام داده بطوری که در تابستان ۱۳۹۷ حجم آتش‌سوزی‌ها در استان؛ ۵۰ درصد و سرعت عمل نیروهای اقدام کننده از متوسط ۷۲ ساعت به حداقل ۸ ساعت کاهش داشته است.

در سال ۱۳۹۸ نیز علی‌رغم افزایش تعداد آتش‌سوزی‌ها در شرایط انباشتگی حجم علف‌ها و بوته‌های خشک نسبت به سال قبل کاهش و خسارات هم کمتر بوده است.

در همین خصوص مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد عمده علت آتش سوزی‌ها را در ۳ محور قابل ارزیابی دانست؛ نخست عوامل طبیعی مثل صاعقه و رعد و برق، دوم عوامل انسانی غیرعمد مانند آتش زدن پسماند کشاورزی، رعایت نکردن نکات ایمنی توسط گردشگران،کوهنوردان ،جویندگان عسل، و عشایر و چوپانان و سومین مرحله عوامل انسانی تعمدی از جمله اختلافات ملکی و طایفه‌ای در برخی نقاط، آتش زدن تعمدی مراتع و جنگل‌ها در نقاط مختلف استان برای از بین بردن پوشش گیاهی و جنگلی و تصاحب و تغییر کاربری جنگل‌ها به اموارت کشاورزی در آتش‌سوزی‌ها دخیل بوده است

وی عنوان کرد: متولی قانونی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع اداره کل منابع طبیعی و متولی حفاظت از مناطق حفاظت شده بر عهده اداره کل محیط زیست بوده و تمامی دستگاه‌هایی اجرایی لازم است مطابق قانون به درخواست‌های این دو اداره کل برای اطفای حریق به موقع پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه فرماندارن شهرستان‌های ۸ گانه در شرایط بحرانی مسوول کنترل و مدیریت بحران هستند، گفت: اداره کل مدیریت بحران دستگاه اجرایی نبوده و امکانات و نیروی انسانی لازم را در اختیار ندارد. صرفا یک واحد ستادی و هماهنگ کننده بین دستگاهی است و طی دو سال گذاشته مجموعه اقدامات ما در کنترل و اطفای حریق صرفا ناشی از حس مسوولیت انسانی و دینی در کمک به جنگلبانان و محیط‌بانان بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: لازم به توضیح است تاکنون یک ریال اعتبار و بودجه در سال ۹۸ و ۹۹ به اداره کل مدیریت بحران استان برای بحث آتش سوزی‌ها و حتی آموزش اختصاص داده نشده، حتی هزینه‌های سنوات قبل این عملیات‌ها بلاتکلیف مانده است.

این مسوول عنوان کرد: در عین حال بنا به وظیفه دینی و ملی و عرقی که نسبت به استان و منابع طبیعی و محیط زیست داریم، امسال نیز همچون سال‌های گذشته در کنار نیرو‌های زحمت‌کش منابع طبیعی و محیط زیست و مردم خوب استان از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در جهت حفاظت از مراتع و جنگل‌ها استفاده خواهیم کرد‌.

وی تصریح کرد: تنها راه کنترل و مدیریت آتش‌سوزی‌ها فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ عمومی و همکاری مردم عزیز استان است.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت