پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 10 خرداد 1399 ساعت 21:03:: شناسه خبر: 77400

بومی سازی و توسعه کشت گیاه کینوا در شهرستان لنده+تصاویر

در وضعیت سخت اقتصادی این سالها، بی شک بخش کشاورزی از مهم ترین بخش های است که می تواند توسعه بیشتر آن نقش بسزایی در توانمند سازی مردم و اقتصاد خانواده ها، خصوصا روستاییان داشته باشد.

صدای جنوب

در سرمایه گذاری برای تقویت و توسعه مشاغل بخش کشاورزی، توجه به کشت گیاهان وغلاتی که ضمن آب بَری کمتر، توجیه اقتصادی بالایی دارند، اهمیت بسزایی خواهد داشت. در این ارتباط گیاه کینوا که از آن به عنوان خاویار سبز نام برده می شود، می تواند جایگزین مناسبی برای کشت برنج در شهرستان لنده و استان کهگیلویه وبویر احمد باشد.

به گزارش صدای جنوب شهرستان لنده؛ برای نخستین بار در سال ۹۷ با همکاری تیم دانشگاه خوارزمی، مشاور توان‌ افزایی بنیاد علوی و دو نفر از جوانان علاقمند به کشاورزی و پیشروی شهرستان، برنامه تحقیقاتی کاشت گیاه کینوا در سطح ۲ هکتار از اراضی منطقه آغاز شد.

دکتر اصغر طهماسبی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و مدیر طرح توان افزایی این شهرستان در گفتگوی اظهار داشت؛ طی دو سال گذشته برای تعیین بهترین شرایط برای کشت گیاه کینوا، عملیات کاشت و مراقبت در دو منطقه آبلش و ایدنک به صورت کشت بهاره و پاییزه در سه مقطع زمانی متفاوت انجام و شرایط رشد و میزان محصول آن در شرایط متقاوت مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.

وی اظهار داشت؛ نتایج نشان می دهد که کینوا با شرایط اقلیم و آب و هوایی منطقه لنده سازگاری خوبی داشته و با برنامه ریزی و زمانبندی مناسب می توان به صورت کشت بهاره و پاییزه در شهرستان لنده کاشت و تولید شود.

در همین راستا، مصدق رضایی مهندس کشاورزی و یکی از جوانان پیشرو شرکت کننده در این طرح، به عملکرد مناسب کینوا در این شهرستان اشاره و میزان تولید آن را بین ۲ تا ۳ تن در هکتار اعلام کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که با حمایت مسئولین محترم بنیاد علوی و جهاد کشاورزی شهرستان، طرح تحقیق میدانی توسعه کشت کینوا به صورت دیم کاری نیز انجام پذیرد.

همچنین علی نیک بخت، هماهنگ کننده طرح توان افزایی شهرستان لنده، که خود نیز یکی دیگر کشاورزان شرکت کننده در این طرح است به برنامه‌ ریزی انجام شده برای آموزش عملی ۱۰ نفر از کشاورزان پیشرو با همکاری بنیاد علوی و جهاد کشاورزی شهرستان اشاره کرده اظهار امیدواری کرد، توسعه کشت کینوا تاثیر قابل توجهی در تقویت اقتصاد و معیشت کشاورزان شهرستان لنده می تواند داشته باشد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت