پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 10 آبان 1395 ساعت 12:08:: شناسه خبر: 7872

محمدعلی وکیلی:

اخلاق رسانه‌ای در جامعه از روحیه جوانمردی و اخلاق دینی برخوردار باشد

مدیرمسئول روزنامه ابتکار با تأکید بر اینکه صداقت شرط لازم کار رسانه‌ای در جامعه ما است در عین حال اظهار کرد: دروغ گفتن با لعاب صداقت خیانتی است که به باور و اعتقاد عمومی مردم آسیب می‌زند و باعث نفاق می‌شود.

پایگاه خبری صدای جنوب:

مدیرمسئول روزنامه ابتکار درباره‌ی لزوم رعایت اخلاق رسانه‌ای و همچنین سوء استفاده برخی رسانه‌ها از عنصر بی‌اخلاقی به عنوان تکنیکی برای جذب مخاطب و همچنین ورود چهره‌های سیاسی به عرصه رسانه و حرفه روزنامه‌نگاری، نکاتی را مطرح کرد.
به گزارش صدای جنوب،نماینده مردم تهران وعضوهیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با اعتقاد بر اینکه اخلاق رسانه‌ای در هر جامعه‌ای باید متناسب با کانتکس آن جامعه  باشد، توضیح داد: اخلاق رسانه‌ای در جامعه مذهبی و دینی ایرانی باید از روحیه جوانمردی و اخلاق دینی برخوردار باشد؛ یعنی علاوه بر عنصر صداقت که در آن باید نمود داشته باشد عنصر مروت را هم دارا باشد که همان عنصر جوانمردی است. بنابراین هرگاه رسانه‌ای مرتکب خطای ویرایش و یا خطای انتقال پیام شد شجاعت عذرخواهی داشته باشد ولو اینکه این خطا پیرامون یک رقیب باشد.
وکیلی در ادامه با اعتقاد بر اینکه عنصر انصاف مهمترین ویژگی یک رسانه در قضاوت است، ‌مطرح کرد: قضاوت رسانه‌ها نباید موجب ظلم باشد، چرا که فاصله ظلم و عدالت همان قضاوت است و کار رسانه نوعی قضاوت است که باید با عنصر انصاف پیوند بخورد.
مدیرمسئول روزنامه ابتکار با تأکید بر اینکه صداقت شرط لازم کار رسانه‌ای در جامعه ما است در عین حال اظهار کرد: دروغ گفتن با لعاب صداقت خیانتی است که به باور و اعتقاد عمومی مردم آسیب می‌زند و باعث نفاق می‌شود.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره ورود چهره‌های سیاسی به عرصه حرفه‌ای کار رسانه و عدم رعایت اخلاق رسانه‌ای که موجب تحریک فضای جامعه می‌شود، بیان کرد: اتفاقا برای اهالی سیاست، اخلاق موضوعیت دارد بر اینکه اگر کسی از رهگذر اخلاقی خواست بازیگری سیاسی باشد باید بداند قربانی اول بی‌اخلاقی در سیاست خودش خواهد بود. چرا که هیچ کسی از اخلاق در سیاست ضرر نمی‌بیند اما همه کس از بی‌اخلاقی در سیاست ضرر می‌بیند. بنابراین دود بی‌اخلاقی در سیاست و نگاه ابزاری به سیاست به چشم خود سیاست‌مداران می‌رود چرا که اگر بی‌اخلاقی در سیاست رواج داشته باشد این گونه نیست که بازیگر معاویه صفت حوزه سیاست فقط آن کسی است که بی‌اخلاقی را پیش گرفته است، بلکه باید بدانند رقیب بی‌اخلاقی برای او پیدا خواهد شد که ممکن است در این میدان بی‌رحمی نسبت به او بی‌رحمی کند. در آموزه‌های دینی هم داریم که اگر بی‌رحم شدید طبیعت هم در مقابل شما بی‌رحم خواهد شد.
وکیلی سپس با این تعبیر که لزوما ورود افراد سیاسی به عرصه رسانه به منزله عدم رعایت ‌اخلاقی نیست، یادآور شد: لزوما سیاسی‌ها و افراد سیاسی که به عرصه رسانه ورود می‌کنند افراد بی‌اخلاقی نیستند. به هر حال هر گروه، افراد و حزبی بر آنچه که حزب خود به آن تجویز می‌کند شادمان و راضی و به تجویز حزب مقابل ناراضی است و این خصلت یک جامعه حزبی است.
محمد علی وکیلی در پایان یادآور شد: در جامعه ما بنا بر این بوده که حزب مانع حق‌گرایی نشود. آنچه در جامعه ما به عنوان مدار سیاست تعریف شده، این است که حق پایه مدار سیاست باشد نه حزب. اگر حق کنار رفت و حزب مدار سیاست شد، حزب حتما پرده حجاب اکبر می‌شود. بنا بوده است ما از این حجاب اکبرها عبور کنیم و به حق اکبر برسیم؛ بنابراین حق‌گرایی پایه اخلاق سیاسی است و اگر جامعه‌ای از حق‌گرایی عبور کرد و گرفتار جناح‌گرایی و باندبازی و تمامیت‌خواهی حزبی شد حتما به انکار رقیب گرفتار می‌شود و بعدها هم انکار رقیب به انکار خویش منتهی می‌شود.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت