پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 07 تیر 1399 ساعت 06:04:: شناسه خبر: 79716

رضایتمندی عشایر لنده از خدمات اداره امور عشایر این شهرستان/از بازگشایی جاده تا آبرسانی ۲۴ساعته

شهرستان لنده از جمله شهرستان های عشایری استان کهگیلویه وبویراحمد است که در فصل کوچ عشایر پذیرای بیش از ده هزار نفر عشایری و بیش از هفتاد هزار دام سبک و سنگین در چهار منطقه عشایری کوه سیاه، سفید، دلی مهرجان و دلی خیار کار است.

صدای جنوب :

، با توسعه فرهنگ شهر نشینی و توجه به متمرکز گرایی در شهرها و روستاها هیچگاه نقش عشایری در جامعه ایلیاتی کم رنگ نشده است و این نقش همواره به عنوان یک فرهنگ اصیل زنده مانده است.

 

شهرستان لنده از جمله شهرستان های عشایری استان کهگیلویه وبویراحمد است که در فصل کوچ عشایر پذیرای بیش از ده هزار نفر عشایری و بیش از هفتاد هزار دام سبک و سنگین در چهار منطقه عشایری کوه سیاه، سفید، دلی مهرجان و دلی خیار کار است.

 

مهمترین ویژگی شهرستان لنده در داشتن همزمان دو اقلیم سردسیری و گرمسیری به طور همزمان در کمتر از یک یا دو ساعت است و باعث شده این شهرستان را به یکی از قطب های تولید دام و زنبور عسل و روغن محلی خوراکی تبدیل کند.

 

ارائه خدمات متنوع به عشایر منطقه که بیشتر از شهرستان های لنده، بهمئی، بهبهان، آغاجاری هستند باعث شده است تا در زمان کوچ شاهد حضور طوایق مختلف در مناطق مختلف ییلاقی شهرستان لنده باشیم.

 

 

در این بین توجه به مطالبات عشایر مهمترین نقش را در افزایش سهم تولیدات دامی و عشایری دارد که توجه به بحث جاده دسترسی عشایر، توجه به امر بهداشت و رسیدگی مداوم گروه های بهداشتی به انان، ضرورت حضور دامپزشکی و اجرای طرح واکسناسیون دام هاف پوشش تلفن همراه در همه مناطق عشایری به خصوص در زمان بحران، ابرسانی مکرر به همه مناطق از جمله نیازمندی های مکرر عشایر در شهرستان لنده است.

 

در دیدارها و نشست های مختلفی که مسئولان شهرستان لنده با عشایر در مناطق مختلف داشتند همواره بر رفع برخی از مشکلات تاکید داشتند که برخی از مصوبات اجرایی و مابقی هنوز که هنوز است مغفول مانده است.

 

سید صفدر نیک ائین در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری با اشاره به خدمات صورت گرفته در حوزه عشایری شهرستان لنده گفت: مهمترین اقدامی که در ابتدای فصل کوچ تا کنون صورت گرفته است بحث بازگشایی جاده های دسترسی عشایری است که هم اکنون جاده دسترسی به مناطق کوه سیاه، دلی مهرجان، دلی خیارکار بازگشایی شده است.

وی افزود: سه دستگاه تانکر آبرسان به صورت ۲۴ساعته در طول روز در حال آبرسانی به عشایر در کوه سیاه و دلی خیارکار هستندکه در دوسال گذشته کمترین نگرانی را در حوزه آبرسانی عشایر داشته ایم.

 

رئیس اداره امور عشایری شهرستان لنده تصریح کرد: با رایزی که با مدیرکل غله استان در خصوص افزایش سهمیه آرد عشایری داشتیم بحث افزایش سهمه آرد عشایری نیز در آینده رفع خواهد شد.

وی تاکیدکرد: در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ بیش از ۵۰تن سبوس، ۸تن دان مرغ، ۱۲تن کنستانتره، ۵۰هزار لیتر نفت سفید با تعرفه دولتی و یارانه ای بین عشایری شهرستان لنده توزیع شده است.

 

نیک ائین گفت: با توجه به حمایت های خوب دولت در حوزه عشایری تعداد خانوارهای عشایری شهرستان لنده از ۵۸۰خانوار امروز به بیش از یک هزار خانوار رسیده است که امیدواریم عشایر سهام خود را در شرکت عشایری نیز افزایش دهند تا این شرکت بتواند خدمات بهتر و موثر تری به عشایر ارائه دهد.

 

گفتنی است میزان رضایت مندی عشایری در دو سال گذشته باتوجه به اتخاذ سیاست های مدیریتی جدید در حوزه آبرسانی و سایر حوزه ها دو چندان شده است.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت