پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 21 مرداد 1399 ساعت 10:05:: شناسه خبر: 82476

آنچه درجلسه کارگروه اشتغال شهرستان لنده مطرح شد:

توصیه های فرماندار به مدیران دستگاه های اجرایی و بانک ها/بانک سینا در صدر پرداخت تسهیلات کرونایی/ اقدام قابل تقدیر کمیته امداد در رابطه با شکوفایی یکی از مشاغل سُنتی/برنامه صنعت، معدن و تجارت در صورت انحراف در تسهیلات+تصاویر

نشست کارگروه اشتغال شهرستان لنده با دستور کار بررسی و ارزیابی موضوع تسهیلات اشتغالزایی و کرونا برگزار گردید.

صدای جنوب

فرماندار این شهرستان با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال و داشتن یک بانک اطلاعاتی در راستای تصمیم گیری های آتی در این رابطه از دستگاه های اداری و بانک های مختلف خواست گزارش عملکرد خود در سال ۹۸ را به تفکیک در حوزه اشتغال به کارگروه ارائه دهند.

وی افزود؛ این اطلاعات شامل میزان اعتبارات در نظر گرفته شده و همچنین تعداد اشتغال ایجاد شده در هر طرح باشد.

وی یادآور شد؛ مشخصا آورده شود این تسهیلات در چه بخش های ارائه و محل جذب اعتبارات نیز که شامل تسهیلات دولتی است یا کرونایی مشخص باشد.

سید خدادوست موسوی همچنین روی موضوع اطلاع رسانی تاکید داشت و گفت؛ با اینکه چگونگی ارائه و نحوه ثبت نام تسهیلات از رسانه ملی اطلاع رسانی شد و سامانه های مختلف معرفی شدند ولی در مدت باقی مانده هر دستگاه به روش های مختلف به زیر مجموعه های خود مجددا اطلاع رسانی کند.

ایشان در پایان با اشاره به این نکته که مدیران بانکی و دستگاه های دولتی تا جایی که می توانند در بخش تسهیلات کرونایی کف سخت گیری ها را لحاظ نمایند گفت، فشار های زیاد روحی روانی در این مدت به مردم وارده شده است که لازم است در بحث تسهیل روند پرونده سازی وام های کرونایی نهایت همکاری صورت بگیرد.

بنابراین گزارش در این جلسه مواردی در خصوص موضوعات مطروحه در دستور کار قرار گرفت که به شرح زیر به تصویب رسید.
در این نشست مقرر گردید سامانه های که ثبت نام تسهیلاتی در آنها انجام میشود توسط دستگاه های حمایتی کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید، صندوق کار افرینی امید و جهاد کشاورزی به نحو مطلوب اطلاع رسانی شود.

از دیگر مصوبات بحث نظارت بر طرحهای اشتغالزایی بود که مقرر گردید صنعت معدن و تجارت و بخش های نظارتی نهاد های حمایتی در این راستا بررسی های لازم را انجام و گزارش کارهای دوره ای به این کار گروه ارائه شود.
همچنین در ادامه مقرر گردید در بحث پرداخت تسهیلات استعلام جهت جلوگیری از تکرار تسهیلات به یک شخص  در دستور کار قرار گیرد.

از مهمترین مصوبات این کارگروه موضوع پیگیری مستمر تنها پروژه جهش تولید، احداث پروژه گردشگری حاشیه رودخانه موگرمون بود که مقرر گردید جهت تسریع در روند کار و تعیین تکلیف زمین مورد نظر و تحویل آن به بنیاد علوی، اگر چه شخصا فرماندار شهرستان پیگیر این موضوع میباشد، لذا اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مستمرا این موضوع را از طریق منابع طبیعی و آبخیزداری استان تا حصول نتیجه در دستور کار قرار دهد و در این راستا گزارش لازم ارائه شود.

لازم به توضیح است که در این جلسه مدیران دستگاه های اجرایی از جمله صنعت معدن و تجارت، ورزش و جوانان، کمیته امداد، بنیاد شهید و روسای بانک های سینا، صادرات و صندوق کار آفرینی امید گزارش کاری از تسهیلات ارائه شده در سال ۹۸ و همچنین نیمه اول سال ۹۹ ارائه دادند که در ادامه این گزارش آورده شده است.

احمد حکیم رئیس صنعت و معدن و تجارت شهرستان های لنده، کهگیلویه و چرام با ارائه گزارشی از میزان ارائه شده تسهیلات در سال ۹۸ گفت، در این سال تعداد ۸ طرح صنعتی با اعتبار پیش بینی شده ۷۳۳ میلیون تومانی و پیش بینی اشتغالزایی ۴۷ نفر جواز تاسیس و توسعه گرفتند.

وی افزود؛ این مجوز ها مدت زمان یک ساله دارند. استعلامات ۱۳ گانه از دستگاه های ذی ربط لحاظ شده است که در صورت پیشرفت فیزیکی تسهیلات نیز ارائه میشود.

ایشان در ادامه گفت؛ ۲۱ طرح قالی بافی در شهرستان لنده داریم که اکثریت از ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان تسهیلات به آنان داده شد.
وی خاطرنشان کرد؛ همه طرح های مذکور توسط بازرسین  صنعت و معدن و تجارت مسمترا بازدید میدانی میشوند و بازدید ها ادامه خواهد داشت. توصیه ها و تذکرات لازم با هدف فعال نگهداشتن طرح ها مستمرا ادامه دارد تا انشالله انحرافی در وام های ارائه شده صورت نگیرد که در صورت انحراف موضوع استرداد تسهیلات باتوجه به انحراف تسهیلات توسط بازرسین در دستور کار قرار میگیرد.

احمد حکیم در ادامه گفت؛ نزدیک به ۸۰۰ واحد صنفی در شهرستان لنده وجود دارد که ۶۳۰ واحد آن فعال است که اشتغال ۹۰۰ نفری را بوجود آورده است.

رئیس صنعت و معدن و تجارت در خصوص کرونا و تسهیلات ارائه شده به صنوف و طرح های مختلف در این شهرستان نیز گفت؛ ۱۴ رسته صنوف مختلف که شامل صنف های پرخطر و کم خطر می شود اعلام شدند که در شهرستان لنده، توسط صنعت و معدن و تجارت و اتاق اصناف به همه واحد های صنفی و صنعتی( واحد صنعتی که مشمول دریافت این تسهیلات بوده باشد در لنده نداشتیم) اطلاع رسانی صورت گرفت که آنها نسبت به ثبت نام در سامانه کارا اقدام کنند.
وی در این راستا یادآور شد، امکان ثبت نام برای همه صنوف ( بیمه شده ها و کسانی که بیمه ندارند) فراهم است که درصورت ارائه کد رهگیری از سوی سامانه، پس از استعلامات صنعت و معدن و تجارت، هر شخص به دستگاه متولی معرفی میشود که پس طی مراحل قانونی لحاظ شده این افراد به بانک معرفی میشوند.

وی در خصوص آمار ارائه شده تسهلات روستایی در بخش صنعت و معدن و تجارت نیز بیان داشت؛ در سال نود وهشت، ۳۲ طرح از سوی این دستگاه با میزان اعتبار ۵۷۰ میلیون تومان و پیش بینی اشتغالزایی ۵۷ نفر به بانک ارسال گردید که از این تعداد ۲۳ طرح با اعتبار ۳۴۷ میلیون و اشتغالزایی ۴۶ نفر بوده است.

رئیس صنعت و معدن و تجارت در خصوص انحراف تسهیلات در این راستا نیز گفت؛ بازدید های میدانی از طرح ها و صنوف مختلف از سوی بازرسین انجام میشود که درصورت انحراف موضوع استرداد تسهیلات با توجه به انحراف در تسهیلات در دستور کار قرار میگیرد که در بازدید ها این نکات اطلاع رسانی می شود.

نارکی رییس شعبه لنده در ادامه جلسه کارگاه اشتغال شهرستان لنده رئیس بانک سینا به ارائه گزارش عملکردی از این بانک با حمایت های بنیاد مستضعفان در بحث کرونا و تسهیلات به آسیب دیدگان شهرستان لنده پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود بیان داشت؛ شرایط جدید پرداخت تسهیلات در بانک سینا به نسبت گذشته تسهیل شده است.

رئیس بانک سینا شعبه لنده افزود؛ در بحث تسهیلات آسیب دیدگان از کرونا حسب معرفی بنیاد علوی به بانک ۱۸۶ فقره وام قرض الحسنه ۵ تا ۱۰ میلیون تومان پرداختی داشته ایم.

وی یادآور شد، همه افراد متقاضی که یه بانک سینا مراجعه کردند کار پرداخت تسهیلات به حساب آنان انجام گرفت.

ایشان به تسهیلات اشتغالزایی نیز اشاره و گفت؛ این تسهیلات در ۳ گروه چهل،شصت و صدوبیست میلیونی بسته به نوع طرح و برنامه ای که دارند پرداخت میشود.

وی نرخ سود بانکی در تسهیلات اشتغالزایی را ۲ درصد عنوان و گفت، بعد از یک دوره ۶ ماهه تنفس بازپرداخت ۵۴ شروع میشود.

رئیس بانک سینا در لنده اظهار داشت؛ در حال حاضر لیست معرفی شده از سوی بنیاد.

محمود فاضلی جلسه کار گروه اشتغال شهرستان لنده نوبت به مدیر ورزش و جوانان این شهرستان رسید که وی در خصوص تسهیلات کرونایی در نظر گرفته شده گفت؛
۵ مستاجر اماکن ورزشی شهرستان و همچنین ۱۰ نفر از مربیان فعال هیات های ورزشی که کلاس های آموزشی و تمرینات آنان تعطیل شده بود را به بنیاد علوی معرفی کردیم که از طریق بانک سینا تسهلات کرونایی دریافت کردند.

فاضلی در خصوص تسهیلات دولتی نیز گفت؛ پیرو ابلاغیه اداره کل ورزش و جوانان صرفا باشگاه داران (کسانی که مربی بیمه شده تامین اجتماعی داشته باشند) میتوانستند متقاضی دریافت تسهیلات باشند که در شهرستان ما باشگاهی که چنین شرایطی را داشته باشد نداشتیم.
ایشان در بحث اطلاع رسانی به زیر مجموعه اداره ورزش و جوانان گفت؛ در تمامی گروه های ورزشی اطلاع رسانی صورت گرفت که تقریبا همه نفرات معرفی شده به بنیاد علوی از طریق بانک سینا تسهیلات ۵ میلیونی دریافت کردند که جای تقدیر و تشکر از این عزیزان وجود دارد.

بصیری فرد رئیس کمیته امداد شهرستان لنده دو موضوع مسکن و اشتغال را مهمترین نیازهای جامعه عنوان و گفت؛ در سال ۹۸ ۱۵۷ طرح با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال  به مردم عزیز این شهرستان ارائه شد.

وی آموزش را در مبحث اشتغال از ضروریات حفظ و پایداری هر شغل عنوان و گفت؛ رویکرد و سیاست جدید کمیته امداد ترغیب و تشویق مردم به مشاغل فنی است که در این راستا آموزش رشته های فنی در شهرستان لنده در سال گذشته در دستور کار قرار دادیم .

ایشان در این راستا یادآور شد؛ پیرو این مهم در قالب تفاهم نامه ای که میان کمیته امداد و فنی حرفه ای استان منعقد شد در شهرستان لنده موفق شدیم، با اعتبار ۳۰۵ میلیون تومانی، ۹۰ جوان منطقه را در مباحث فنی آموزش دهیم که نتیجه آن اشتغال پایدار جوانان عزیزمان است.

بصیری هدایت شغلی را از جمله عوامل موثر در جلوگیری از انحراف تسهلات عنوان و گفت؛ در هدایت شغلی کار نظارت با راهبر شغلی است.
وی در این باره به این نکته اشاره که در شهرستان لنده راهبر شغلی نداریم و مجبوریم که از ظرفیت مناطق اطراف استفاده نمایم در صورتی که کمیته امداد لنده این آمادگی را دارد تا نیرو های سرمایه گذار بومی شهرستان استفاده نماید .

مدیر کمیته امداد لنده یکی از اتفاقات خوب رخ داده شده در سال گذشته را جلو گیری از حذف مشاغل صنایع دستی  عنوان و گفت، پیرو تفاهم نامه ای که با یک راهبر شغلی داشتیم، توانستیم ۴۵ طرح که بافت تابلو فرش ها را شامل میشد فعال  کنیم و در حال حاضر اکثریت این طرح ها با پس اندازه های که از محل فروش و فعالیت خود داشتند و حمایت کمیته امداد امروز تبدیل به کارگاه های باف قالی های ۶ متری شدند. کارگاه های که بسیاری از جوانان این شهرستان را در خود جایی داده است و روز به روز بر تعداد آنها افزوده خواهد شد

رئیس کمیته امداد شهرستان لنده با اشاره به تسهیلات کرونایی به مددحویان این نهاد گفت؛ ۸۰ نفر از کسانی که مشمول دریافت تسهیلات کرونایی با حمایت بنیاد علوی در این شهرستان شدند از مددجویان این نهاد هستند که کمک بزرگی به آنان شده است.

آقای بصیری همچین به تسهلات قرض الحسنه اشاره و گفت؛ انقلابی در این حوزه را داد و آمار بالایی از مددجویان کمیته امداد این تسهلات شامل آنان شد.
بصیری در این راستا خبر داد؛ یک میلیارد تومان از طریق صندوق امداد ولایت و ۳۰۰ میلیون تومان از طریق بانک مهر به معرفی شدگان کمیته امداد وام قرض الحسنه پرداخت شد.

خیر اله تقی زاده در خصوص تسهیلات کرونایی گفت؛ با توجه به ثبت نام سامانه ای و معرفی افراد متقاضی به صورت سیستمی تا امروز هیچ شخصی به صندوق کار آفرینی امید معرفی نشد.

تقی زاده به آمار پرداختی از سوی صندوق کار آفرینی امید در بخش اشتغال روستایی نیز گفت؛ معرفی شده در این حوزه نداشتیم و فقط یک نفر از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی شد که تسهیلات ایشان پرداخت گردید.

تقی زاده به عدم حضور برخی مدیران در جلسه کارگروه اشتغال گذشته و فعلی اشاره و گفت؛در آن جلسه اعلام کردیم هر دستگاهی که طرحی را قابلیت ماندگاری در حوزه روستایی معرفی کند، صندوق آن طرح را مرکز ارسال که در صورت موافقت که عمدتا با طرح های کارشناسی شده موافقت میشود تسهیلات با کارمزد ۶ درصد پرداخت میشود. گفتنی است در بخش تسهیلات روستایی تا امروز (طرحی با داشتن شرایط ذکر شده) از سوی دستگاه های متولی به صندوق معرفی نگردید.

ایشان پرداختی وام های اشتغالزایی در سال ۹۸ را در این صندوق را ۱۸ مورد با اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان که معرفی شدگان بنیاد شهید و امور ایثارگران را شامل می شد و ۵ مورد معرفی شدگان کمیته امداد با اعتبار ۱۲۰ میلیون تومان گزارش داد.

رئیس بانک صادرات شعبه لنده نیز به آمار معرفی شده ۱۱ نفری به این شعبه را اعلام و گفت؛ از این تعداد  تنها یک نفر تسهیلات را دریافت و از آنجا که در سطح کشور و از سوی بانک مرکزی بازپرداخت ۲۴ ماهه در نظر گرفته شد ۱۰ نفر دیگر ظاهرا از گرفتن وام منصرف شدند.

ایشان خاطرنشان کرد؛ در بحث تسهلیات کرونایی حسب دستور مدیر عامل محترم استان به نسبت سایر تسهیلات مرسوم روند پرونده سازی تسهیل شده است.

وی گفت؛ در رابطه با تسهلات اشتغالزایی در صورت معرفی و درخواست دستگاه های متولی به دایره اعتبارات استان و بعد از طی مراحل قانونی شعبه لنده همکاری تمام و کمال را خواهد داشت.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت