پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 شهریور 1399 ساعت 10:06:: شناسه خبر: 84258

نقش مغفول بانوان در عرصه بالندگی جامعه

شاخص‌ مهم توسعه یافتگی جامعه میزان حضور و نقش آفرینی زنان در آن جامعه است،.

یاداشت 

شاخص‌ مهم توسعه یافتگی جامعه میزان حضور و نقش آفرینی زنان در آن جامعه است،.

 صدای جنوب  چندی پیش در یکی از سایت های استانی مقاله ای در وصف اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش در پیشگیری از بیماری کرونا و راهکارهای تقابل با آن منتشر شد، که با اشاره مستقیم به توانمندی و احساس مسئولیت مدیر کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد «حاج زارع پور» خواهان کاهش فشارهای سیاسی بر آن سازمان تا رفع بیماری کرونا و پیشگیری هرچه بیشتر از شیوع آن شده بود.

در متن حاضر،  نگارنده ضمن موافقت با کلیت موضوع حمایت از راهکارهای مدیریتی در جهت رفع سریعتر بیماری کرونا،  با تحقیق بیشتر در حیطه آموزش و پرورش استان به بررسی عملکرد مسئولین  و میزان تاثیر عملکرد آنان در آن سازمان بر سلامت جامعه (به ویژه دانش آموزان به عنوان جامعه ی هدف) پرداخته است.

در آن مقال، بسیار نیکوتر بود اگر به نقش اساسی معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان  و «دبیر ستاد مبارزه با بیماری کرونا در آن سازمان » نیز به عنوان بازوی قوی اجرایی در این خصوص اشاره می شد، که از ابتدای این معضل تا کنون زحمات طاقت فرسایی کشیده است.

 “دکتر سیده فریبا حسینی“ نیرویی متخصص، شدیدا مسئولیت پذیر و شناخته شده ای  است که بر پایه سواد، توانمندی، شجاعت، سلامت و وجدان کاری در سالهای اخیر مسئولیت این معاونت مهم را عهده دار است.

با نگاهی گذرا به سایت های خبری،:
برگزاری دوره های آموزشی در خصوص بیماری کرونا  و روشهای پیشگیری از آن به صورت آنلاین برای تمامی فرهنگیان استان،

  ایجاد کمپین سفیران سلامت  با ارائه محتوای آموزشی و توزیع اعتبارات بین تمامی مدارس استان، جهت ضدعفونی و گندزدایی مدارس،

 طراحی وچاپ محتوای آموزشی در زمینه بیماری آنفلوآنزا- ایدز- دیابت – تغذیه سالم برای دانش آموزان،

راه اندازی پایگاه های ثابت دندانپزشکی در مرکز استان و اجرای برنامه سلامت دهان و دندان،

  اجرای طرح ملی سلامت محور دادرس،

 برگزاری برنامه های مربوط به تغذیه و پیشگیری از مسمومیت ها ،

 برگزاری جلسات کمیته های استانی و اجرای بسیاری برنامه های دیگر به عنوان بخشی از اقدامات معاونت تربیت بدنی و سلامت به چشم می خورد، که جای قدردانی فراوان دارد.

در جوامع امروزی توسعه پایدار و همه‌جانبه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بدون مشارکت زنان میسر نمی شود،  به طوری که به وضوح می‌توان گفت یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی در یک جامعه میزان حضور و نقش آفرینی زنان در آن جامعه است.

 نادیده گرفتن زنان در جامعه انکار حدود نیمی از سرمایه‌های اجتماعی است.

 زنان نیمه ی پنهان کنشگرانی بوده اند که در تمام ادوار تاریخ حضور داشته اند اما هرگز نامشان نمی آمد مگر با انتساب به پدر، برادر و یا همسری.

متاسفانه گاهی علی رغم تبلیغات فراوان نقش زنان نادیده گرفته شده و در حق آنان اجحاف صورت گرفته است.

قسمت غم انگیزتر داستان آنجاست که زنان آنچنان برای خودشان هم مسئله نبوده‌اند و تنها زمانی تاریخ آنها را لمس کرده است که رو به سیاست و کنش‌های مردانه گذارده اند.

نگارنده نه توان بازنویسی تاریخ زنان را دارد و نه در پی آن است که جایگاه قدسی برای آنان در نظر گیرد ، لکن سعی بر آن دارد در حد وسع، نگاه دست‌اندرکاران را به این مهم معطوف دارد.

 محققین بعضا معتقدند روند تاریخ‌نگاری سیاسی است و کنشگران آن نیز سیاسی بوده اند و زنان آنچنان نقش پررنگی در این مقال نداشته‌اند لذا از اینجاست که گاهی تاریخ سراپا مردانه می شود.

برخی دیگر از محققین نیز با تغییر نگرش تاریخی به سمت مسائل اجتماعی، فرهنگی و یا با وارد کردن جنسیت به تحلیل تاریخی، سعی در تغییر نگاه صرفاً سیاسی به مساله ی زنان دارند تا آن را از محو شدن در مباحث تاریخی مصون دارند.

در نظام جمهوری اسلامی که جایگاه زن در قانون اساسی در قالب منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان به تصویب رسیده است و نگاه طاغوت را به زنان ابزاری و استثماری می‌بیند، می طلبد مسئولان و نمایندگان ملت بیش از پیش،  نگاه ویژه‌ای به حق مشارکت زنان در سیاست گذاری، قانون گذاری، مدیریت، اجرا و نظارت در امور مختلف در ابعاد منطقه‌ای و ملی داشته باشند.

حضور چشمگیر زنان و نسبت بالای حضور آنان در مراکز علمی و آموزشی حکایت از توانمندی و استعداد بالای آنان دارد و مسئولیت‌پذیری و دقت عمل آنان در انجام امور از بدیهیات است و بر کسی پوشیده نیست.

در چند دهه اخیر به ویژه از دوران مشروطه تاکنون، زن به عنوان یک مسئله مطرح می‌شود، آنچنان که مطالبات صنفی و حقوقی آنان شکلی جدی به خود می گیرد. زنان در همان ابتدا گر چه با  واژه و تئوری هایی مانند فمینیسم بیگانه بودند، اما با زبان و روش خود در پی مطالبات خویش هستند.

از آنجا که بر این مبحث در دهه  های اخیر مطالب فراوان نوشته اند، سخن کوتاه نموده و نگارنده در پایان این یادداشت با تاکید مجدد بر اینکه یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی جامعه، جایگاه زنان و میزان بها دهی به آنان است، اگر چه در بسیاری از موارد در زمان تصدی استاندار محترم استان در خصوص دیده شدن زنان فعال و پیشتاز جامعه برابر دستور العمل دولت، اقداماتی انجام گرفته،  ولی تا رسیدن به یک سطح مطلوب راه درازی مانده و این حرکت روبه رشد خاصه در سازمان آموزش و پرورش که به زعم من مادر تمام فنون، حرف و آموزش و تربیت است به عنوان دولت، و مجمع نمایندگان استان به ویژه آقایان روشنفکر و موحد که فی الحال نماینده ی ما در قوه مقننه می باشند،  به شناخت بیشتر استعدادهای زنان و دختران متخصص و متعهد این سرزمین معطوف می دارد.

در چنین شرایطی که دختران و زنان سخت کوش دیارمان در تحصیل علم و سابقه ی درخشان در مسئولیت های محوله به عنوان نمایندگان نیمی از جامعه خوش درخشیده اند و در همین مورد بخصوص،  دکتر سیده فریبا حسینی که یکی از ده ها نمونه موفق بانوان استان بوده و از افتخارات فراوانی در کسب موقعیت های ملی و منطقه ای برخوردار است،  انتظار می رود با تمرکز بیشتر و انجام رایزنی، این سفیران نبوغ  را تا سطح ملی ارتقا دهند و زمینه را برای ظهور مستعدینی که شرایط شکوفایی دارند مهیا نمایند.

**ربیعی**

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت