پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 مهر 1399 ساعت 14:07:: شناسه خبر: 85147

لابی گری و واسطه گری برای عزل و نصب ها توسط نمایندگان مجلس/نمایندگان حق دخالت در حوزه اجرا را ندارند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: لابی گری و واسطه گری برای عزل و نصب ها آنان را از رسالت ذاتی خویش دور ساخته است.

صدای جنوب

به گزارش صدای جنوب شهرستان لنده، هادی میر حسینی با اشاره به نقش نمایندگان در مجلس گفت: براساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانونگذاری را دارا است «مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند» مپکه این تصویب قوانین قوه مجریه یا دولت را موظف به اجرای این قوانین می کند لذا باید در این حوزه نمایندگان بر وظایف خویش آگاهی کامل داشته باشند.

 

وی افزود:پیشنهاد و پیش نویس قوانین تحت دو عنوان لایحه و یا طرح به مجلس وارد می شود: «لایحه» مصوبه ای است که از طرف دولت پس از گذراندن مراحل قانونی برای تصویب به صورت قانون به مجلس ارائه می شود که ممکن است چند منشأ داشته باشد: ۱. دولت، ۲. رئیس قوه قضائیه، ۳. شورای عالی استان ها. «طرح» پیشنهادی است که توسط حداقل پانزده نفر از نمایندگان مجلس یا شورای عالی استان ها به مجلس ارائه می گردد. لوایح و طرح ها براساس درجه اهمیت شان به عادی، یک فوریتی، دو فوریتی و سه فوریتی، تقسیم می شوند.

 

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد:نقش نمایندگان در ارائه و تصویب طرح های اثر گذار برای تسهیل در زمینه های مختلف عمران و آبادانی کشور و تصویب بودجه سالانه کشور چنان مهم است که تا زمانی که  مجلس آن را تائید نکند دولت حق دخل و تصرف در بودجه را ندارد.

 

وی افزود: نمایندگانی که این همه در حوزه های مختلف دارای نقش تعیین کننده و اثرگذار هستند نباید وقت خویش را مصروف برخی چالش های غیر ضرور همانند عزل و نصب ها در حوزه انتخابیه کنند.

 

میرحسینی گفت: یکی از چالش های مهم پیش روی نمایندگان به خصوص در استان های جنوبی و غالبا لر نشین این پدیده شوم است که نماینده به جای اینکه تمام توان خویش را در مجلس و سایر قوا و وزرات خانه ها برای پیشبرد اهداف حوزه انتخابیه به کار ببندد به دنبال عزل و نصب نیروهایی است که وی را در انتخابات همراهی نکردند و این در حالی است که برخی از این نیروها دارای توان ممتاز مدیریتی و گاها نیز از نیروهای دارای پشتوانه مردمی هستند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: رسالت نمایندگان در سایه همین عزل و نصب ها چنان کاهش یافته است که وقتی مدیری عزل و یا نصب می شود نیز خود مدیون نماینده می داند و باید براساس نظرات و سلیقه وی عمل کند نه قوانین و مدیران بالا دستی که خود یک چالش اساسی در حوزه های ساختاری اداری است.

 

وی تاکیدکرد: نماینده توانمند با عدم ورود به جزییات امور مدیریتی مدیران، کمک و همراهی انها را در امور کلی و کلان دارد و این همراهی به موفقیت نماینده و در نقطه مقابل به موفقیت مدیر و در کل به موفقیت حوزه انتخابیه کمک می کند.

 

وی در ادامه تاکیدکرد: نمایندگان مجلس حتماً باید بر کار دولت نظارت کنند و درباره انتصاب افراد نالایق سؤال کنند و تذکر بدهند، ولی حق دخالت در حوزه اجرا را ندارند.

میرحسینی گفت: یکی از وظایف اصلی نمایندگان مردم، نظارت بر عملکرد مدیران است. متاسفانه دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها، توصیه‌های استخدامی، دست نماینده را در اصلی ترین وظیفه خود یعنی نظارت، می بندد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت