پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 01 بهمن 1399 ساعت 14:11:: شناسه خبر: 92209

گزارش مکتوب؛ تداوم بی مهری‌ها به علیشیر

شرح‌حال مردمی که شیرینی علیشیر نشینی به کامشان تلخ شد.

مردم ذره ذره پس انداز و درامد روزمره خود را به سرمایه‌ای تبدیل کردند به امید روزی که صاحب سرپناه شوند و تمام امید و آرمانشان چشیدن طعم شیرین خانه دار شدن بود.
هنوز یادمان هست که زمزمه‌های ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد جامعه در دولت نهم موج امیدی از خوش‌حالی در دل‌های مردمی ایجاد کرد که سال‌ها در حسرت داشتن خانه‌ای سر بر بالین خود می‌گذاشتند و خواب هر شب آن‌ها رؤیای داشتن خانه‌ای مستقل بود.
پایه‌های این طرح توسط وزیر مسکن و شهرسازی دولت وقت به‌عنوان اصلی‌ترین طرح دولت نهم برای خانه‌دار کردن اقشار ضعیف جامعه پی‌ریزی شد به‌عنوان مسکن مهر لقب گرفت.
در ابتدا قرار بود که مردم با پرداخت مبالغی اندک و دریافت وام از پس هزینه‌های ساخت این ساختمان‌ها برآیند، رؤیایی که پس از گذشت چند ماه تبدیل به یک سراب شد چراکه وام‌هایی که قرار بود توسط بانک‌های دولتی پرداخت شود پس از گذشت ۱۸ ماه دیگر به مردم پرداخت نمی‌شد و دست مردم در زیر ساتوری قرارداد که راه بازگشت از آن نداشتند.

مسکنی که قرار بود در عرض ۱۲ الی ۱۸ ماه تحویل شود تبدیل به یک رؤیای ۱۲ساله شده که متقاضیان آن اسیر پاس‌کاری مسئولین گشته اند و هرکدام شانه از زیر بار این مسئولیت خالی می‌کنند.

همچنین نبود امکانات و اعتبارات را علت عقب‌ماندگی‌های ساخت مسکن مهر می‌دانند، البته این نبود امکانات فقط مختص مردم می‌باشد، ولی اگر در محل ویلای یکی از وزیران و مسئولان دولتی زیرساخت‌ها مشکل پیداکنند، در به چشم بر هم زدنی مشکل را برطرف می‌کنند، ولی وقتی مشکل به مردم مربوط می‌شود باید لایحه، ماده و تبصره و … تنظیم کرد.

به گزارش صدای جنوب پروژه مسکن مهر دهدشت پس از ۱۲ سال همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و خواسته‌ها و مطالبات مردم محروم در شعار و کاغذ بازی گم شده و رنگ تحقق به خود ندیده است، موضوعی که فرماندار کهگیلویه از آن به اشتباه تاریخی نام برده و در نشست شورای مسکن ملی گفته بود که جانمایی طرح ملی مسکن این بار نباید به سرنوشت مسکن مهر دچار شود.

زخم‌های التیام نیافته مسکن مهر در دهدشت
علیرضا اتابک مسکن مهر را غده سرطانی خواند که عمق زخم‌هایش با گذشت سال‌ها هنوز التیام نیافته و نیازمند توجه بیشتری است.تداوم بی مهری‌ها به علیشیر
محمدی از ساکنان مهر می‌گوید: اگر قرار است مسکنی با این کیفیت تحویل مردم شورد همان بهتر که تکمیل نشوند چرا که هنوز کمتر از ۵ سال عمر مسکن ما می‌گذرد، ولی این تجهیزات آن کاملا فرسوده شده است.
علی. د که شهروند دهدشتی و راننده تاکسی است می‌گوید: بسیاری از تجهیزات مسکن مهر از جمله کابل‌های برق این منطقه توسط سارقان به سرقت رفته است.
م ظفری یکی از متقاضیان مسکن مهر است او که یک سال از ازدواجش گذشته است می‌گوید در این یک سال به خاطر بد قولی مسئولین در تحویل منازل مسکونی مهر سه بار مجبور به تغییر خانه استیجاری شده است.

وی ادامه داد: برای اینکه مسکن مهر بتواند جوابگوی تقاضای مردم باشد باید با کیفیت و در جا‌های مورد تقاضا ساخته شود این در حالی است که جانمایی مسکن مهر دهدشت از اول اشتباه بود.
اما افرادی واحد‌های مسکونی خود را دریافت کردند هم گله‌مند هستند از وضعیت موجود این منازل و کیفیت زیرساخت‌های آب و برق و گاز آن‌ها گلایه‌مند هستند.

چکه کردن آب از سقف و نفوذ آب به دیوارها، ترک برداشتن خانه‌ها، انتقال صدا در واحدها، بی‌کیفیت بودن مصالح ساختمان و نبود پارکینگ و آسانسور بخشی از مشکلات افرادی است که هم اکنون در این واحد‌های مسکونی مستقر هستند.

اجرای این طرح در دهدشت از همان ابتدا با جانمایی که داشت راه مشکلات را پیش روی متقاضیان باز کرد؛ اختصاص زمین‌های حاشیه شهر در منطقه‌ای به نام برج علیشیر برای احداث ۹۱۲ واحد مسکن مهر فراهم کردن زیرساخت‌ها را دشوار کرد و تا کنون ۲۲۰ واحد تحویل مردم شد ناگفته نماند که از سال ۹۲ تاکنون ۷۰ واحد تحویل مردم شد.

در دهه فجر سال گذشته در حالی که مسئولان وعده افتتاح و بهره‌برداری از مسکن مهر دهدشت را داده بودند، اما به دلیل آماده نبودن این پروژه سفر استاندار وقت استان کهگیلویه وبویراحمد تنها به یک بازدید و کاشت یک درخت سرو منتهی شد.

اول آبان ماه امسال نیز آیین جشن اختتامیه مسکن مهر استان به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیران کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن آبان ماه امسال برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در آیین اختتامیه و تکمیل ۱۶ هزار و ۸۳۸ واحد مسکن مهر و افتتاح۳۴۸۹ مسکن مهر در استان کهگیلویه و بویراحمد در این آیین گفت: خوشبختانه امروز در استان همزمان با کل کشور جشن اختتامیه مسکن مهر را داریم.

پژمان نیک اقبالی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه تعداد واحد‌های مسکن مهر در استان ۱۶ هزارو ۸۳۸ واحد است، گفت: از این تعداد ۶ هزار و ۶۳۸ واحد در قالب مالکین بخش خصوصی، پنج هزار و ۳۴۰ واحد مربوط به بنیاد مسکن و پنج هزار و ۱۱۵ واحد سه جانبه قرار دارند.

وی و هزینه بهره برداری از این تعداد واحد مسکن در قالب‌های مختلف را ۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: ارزش به روز پروژه ۳۳ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال است.

این در حالی است خطیب جمعه شهر دهدشت و برخی از مردم و مدیران به ویژه سیاسیون اصولگرا به این خبر واکنش نشان دهند و این صحبت‌ها کاملا تبلیغاتی قلمداد کنند و م هاشمی از فعالان اصولگرا و از مدیران دولت نهم می‌گوید: مسکن مهر در دهدشت همه را کلافه کرد است و به چه قیمتی می‌توان به مردم اطلاعات غلط داد؟

همچنین حجت الاسلام وحدانی فر امام جمعه شهر دهدشت به این نطق تبلیغاتی واکنش نشان داد و گفت: آقایان مصاحبه می‌کنند می‌گویند ما جشن اختتامیه مسکن مهر را در کهگیلویه و بویراحمد گرفتیم؛ شما اشتباه می‌کنید.

در آخرین جمعه دی ماه امسال امام جمعه شهر دهدشت در تریبون نماز جمعه از مسئولان قضایی به ویژه رئیس کل دادگستری خواست به طرح مسکن مهر دهدشت ورود کند.
آقایان زورشان به پیمانکاران نمی‌رسد
حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر با بیان اینکه روزانه مراجعه کننده‌هایی به دفتر داریم که از مشکلات و نواقص مسکن مهر گلایه دارند، تصریح کرد: در شرایطی که بیماری کرونا عرصه را بر زندگی مردم تنگ کرده بار مشکلات این واحد‌ها ساکنان و متقاضیان را تحت فشار بیشتری قرار داده است.

امام جمعه جمعه دهدشت با انتقاد از ناکارآمدی و بی‌توجهی مسؤولان نسبت به مسکن مهر دهدشت گفت: از رئیس کل دادگستریتداوم بی مهری‌ها به علیشیر استان می‌خواهم به این مسئله ورود کند.
حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر گفت: مسئله نگران کننده چندین ساله و غده سرطانی این شهر یعنی مسکن مهر دهدشت با گذشت بیش از یک دهه هنوز تکمیل نشده و مردم در انتظار خانه‌دار شدن هستند.
وی با بیان اینکه بار‌ها نصیحت، سفارش و تذکر داده شد، اما کاری انجام نگرفت، افزود: برای چه مسؤولان امر ورود نمی‌کنند چرا متقاضیان سال‌هاست منتظر تحویل واحد‌های مسکن مهر باشند؟
امام جمعه دهدشت عدم طراحی درست، نبود فضای مناسب و بکار بردن مصالح بی‌کیفیت را از مشکلات سایت مسکن مهر دهدشت برشمرد و گفت: سال‌هاست به حال خود مانده کی می‌خواهد تکمیل شود چطور می‌شود گچساران و یاسوج تمام شده، اما دهدشت تنها ۲۲۰ واحد تحویل شده است.
وحدانی‌فر با انتقاد از عدم نظارت درست بر کار پیمانکاران مسکن مهر خطاب به متولیان افزود: این دروغ است که شما زورتان به چهار پیمانکار نمی‌رسد و در حالی که مردم در شهر دهدشت خانه اجاره‌ای پیدا نمی‌کنند آقایان در یاسوج در خانه میلیاردی نشسته و نسخه می‌پیچند.

محمد ج از متقاضیان مسکن مهر که هنوز بلاتکلیف است میگوید: برخی از پیمانکاران تحویل خانه‌ها را به تعویق می‌اندازند و این برای خانواده‌هایی از دهک‌های پایین جامعه که اندک پس‌اندازی در زندگی داشتند و آن را هم برای مسکن مهر واریز کرده بودند، سرخوردگی و مشکلات معیشتی بزرگی همراه داشته است.

حجت الاسلام وحدانی فر امام جمعه دهدشت در ادامه سخنان این متقاضی گفت: علت این کار بی تدبیری، بی توجهی و ناکارآمدی مسؤولانی است که وظیفه خود را نمی‌شناسند و تخصصی نیستند و مسکن مهر دهدشت نتیجه مسؤولیت دادن به افراد ناتوان و کار نابلد است.

انتقادات امام جمعه دهدشت جواب داد و نماینده، ولی فقیه در استان و متولیان این پروژه بعد از یک روز از سخنان حجت‌الاسلام وحدانی‌فر در سایت مسکن مهر حضور یافتند.

پژمان نیک اقبالی در بازدید از سایت مسکن مهر دهدشت گفت: در حال حاضر ۵۰۰ واحد برای قسط بندی به بانک معرفی شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عمر تضمین پیمانکار را یکساله عنوان و تصریح کرد: واحد‌هایی که پیمانکاران به طور قطعی تحویل نداده‌اند نسبت به رفع نواقصات آن‌ها اقدام خواهد شد، اما واحد‌های که در سال‌های گذشته تحویل داده شده نه این اداره و نه پیمانکار تعهدی در قبال آن‌ها ندارند.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته این طرح رو به اتمام هست، اما برخی از کار‌ها فرسوده شدند که مجددا نیاز به رنگ آمیزی و ایزوگام دارند.

نیک‌اقبالی با بیان اینکه سایت دهدشت از بهترین زیرساخت‌ها برخوردار است گفت: اگر مردم در قسط بندی همکاری کنند قبل از عید می‌توانیم همه واحد‌ها را تحویل دهیم.

محمد الف که هم اکنون در مسکن مهر دهدشت ساکن است میگوید: به خدا از روی ناچاری در این منازل نشستیم چراکه هیچ استانداردی برای زندگی کردن در این واحد‌ها نیست.

وی تعبیری زیبا از مسکن مهر دهدشت دارد و مسکن مهر را به دایره‌ای تشبیه کردکه افرادی که داخل این دایره هستند تلاش می‌کنند از دایره بیرون بپرند و افراد بیرون نیز از روی ناچاری تلاش می‌کنند به داخل این دایره هجوم بیاورند.

حسین میم از متقاضیانی که برای دریافت تسهیلات مسکن مهر به بانک معرفی شده است می‌گوید: بانک‌ها سخت گیری می‌کنند و ما ۵۰۰ نفر هستیم که معرفی شدیم، ولی عمدتا به دلیل نداشتن ضامن معتبر معطل هستیم.

یکی از مدیران بانک‌های عامل هم گفت: بر اساس بخشنامه ما موظفیم از متقاضان تسهیلات مسکن مهر (افردی که معرفی شدند) ضامن بخواهیم و این قوانین بانک است اگر قرار است این مشکل رفع شود مسئولان باید با هماهنگی همدیگر چاره‌ای دیگر بیاندیشند.

همچنین نماینده، ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از این سایت با بیان اینکه مشکلات موجود در مسکن مهر دهدشت قابل رفع است، گفت: باید برای رفع این مشکلات تلاش شود چرا که در غیر این صورت با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه طرح مسکن مهر اقدام خوبی برای خانه دار شدن مردم بود گفت: مسکن و شهرسازی لیست متقاضیان و پیمانکاران سایت را برای مشخص شدن روند کار به فرمانداری معرفی کند.

فرماندار شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه متهم کردن همدیگر برای رفع مشکلات سایت مسکن مهر دهدشت به جایی نخواهد رسید گفت: همه ما باید با برنامه ریزی نسبت به رفع مشکلات این واحد‌ها تلاش مضاعف داشته باشیم.

علیرضا اتابک خواستار تعیین تکلیف واحد‌های تکمیل شده و ناقص از راه و شهرسازی شد و بیان کرد: مسکن مهر دهدشت به تبع سایر استان‌ها دارای مشکلاتی است که ساکنان آن‌ها را اذیت می‌کند؛ و حالا با افزایش سرسام آور قیمت‌ها و در اواخر عمر دولت دوازدهم عزم برای پایان دادن به پرونده مسکن مهر جزم شده و با توجه به وعده مسؤولان شمارش معکوس برای پایان این پروژه آغاز شده است این در حالی است که بار مشکلات مسکن مهر دهدشت آنچنان سنگین است که تکمیل و رفع نواقص راه دور و درازی در پیش دارد و انتظار براورده شدن تا پایان سال چیزی شبیه معجزه می‌ماند

. نویسنده و خبرنگار : ربیعی

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت