پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 18 خرداد 1400 ساعت 20:03:: شناسه خبر: 99754

نگاه استانی ستاد باید جامع تر و عمیق تر باشد که اختلافات قبل از وقوع درگیری به صورت ریشه ای حل شود

در قانون شوراهای حل اختلاف، نهادهای صلح و سازش همیشه مد نظر قانون گذار بوده است.

به گزارش  صدای جنوب به نقل از  روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد و خبرنگار خبرگزاری میزان در استان، دکتر حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان در این نشست به اهمیت صلح و سازش در سوره بقره که در آیه ۱۰۳ بعنوان یک نعمت بزرگی یاد شده است اشاره نمود و اظهار کرد: در قانون شوراهای حل اختلاف، نهادهای صلح و سازش همیشه مد نظر قانون گذار بوده است.

وی افزود: طرح ابتکاری سفیران صلح همیاران شورا، از یکسال و نیم پیش تر در استان شروع شد و به عنوان یک الگو در سراسر کشور مد نظر قرار گرفت.

دکتر نگین تاجی گفت: عملکرد سفیران صلح همیاران شورا، که در یک جامعه روستایی و عشایری در استانی مثل کهگیلویه و بویراحمد کار بسیار بزرگی است و استفاده از ظرفیت ریش سفیدان و بزرگان که سخن آنها در این جامعه تأثیر بسزایی دارد، نشان می دهد که می تواند خیلی رهگشا باشد.

رئیس کل دادگستری استان به آثار عملی صلح و سازش که می تواند جلوی بسیاری از دعاوی و جرایم دیگر را بگیرد اشاره نمود و در خصوص مزایای این طرح در رسیدگی قضایی به سایر پرونده ها بیان داشت: فرصت همکاران قضایی ما در دادسراها و دادگاهها برای رسیدگی به انبوه پرونده هایی که وارد می شود خیلی ناچیز است بنابراین تشکیل ستاد صبر در استان، گامی در جهت افزایش فرصت بیشتر قضات، برای رسیدگی به پرونده های جرایم خشن و پرونده های حقوقی کلان می باشد.

وی گفت: در سال گذشته پرونده ۲۰ فقره قتل به صلح و سازش رسید و در پرونده های حقوقی در مبالغ کلان، از ظرفیت ریش سفیدان استفاده می کنند.

مقام ارشد قضایی استان گفت: تأثیری که این ستاد در پیشگیری از وقوع جرم دارد و کارهایی که در زمینه صلح و سازش انجام می شود بسیار مهم است.

وی افزود: یک پرونده می تواند منشأ پرونده های متعدد حقوقی و کیفری باشد و آرایی که در محاکم حقوقی و کیفری صادر می شوند قاطع دعوا نبوده و ممکن است نزاع همچنان ادامه پیدا کرده و بیشتر شود.

دکتر نگین تاجی در ادامه گفت: اما وقتی که موضوع از طریق صلح و سازش و بصورت ریشه ای حل می شود، نزاع های بعدی هم کاهش پیدا می کند.

مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: ویژگی خوب ستاد صبر در استان این است که دارای یک  جامعیتی با حضور نخبگان جامعه است.

وی با اشاره به این که پیشگیری کیفری ضمن مهم بودن، نمی تواند کارساز باشد،گفت: متأسفانه بسیاری حل همه ی کارها را از دادگستری و نیروی انتظامی می خواهند و صرف وظیفه ای که دستگاه قضایی در برخورد قاطع کیفری دارد و می تواند مهم باشد اما پیشگیری کیفری نمی تواند کارساز و درمان واقعی باشد، و لازم است الان به دنبال پیشگیری عمومی و وضعی باشیم.

دکتر نگین تاجی به وضعیت بیکاری که امروزه گریبانگیر خانواده ها و جوانان شده است اشاره و با بیان اینکه بیکاری مشکل جوانان است افزود: اگر جوان امروز ما بیکار و قدرت این را نداشته باشد که بتواند ازدواج نماید، این بیکاری می تواند منشاء بسیاری از مفسده ها باشد.

رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در موضوع پیشگیری عمومی بیش از ۴۰ نهاد و سازمان وظیفه همکاری دارند و متأسفانه وظیفه ی خود را رها کرده اند و بیکاری جوانان باعث بروز نابهنجاری هایی، از جمله دعوا می شود.

قاضی القضات دادگستری استان در ادامه به درگیری در یکی از شهرهای استان اشاره نمود و اظهار داشت: تنشی که سابقه ی تاریخی در بین مردم داشت، در خصوص عدم انجام وظیفه ی یک اداره بود و به بیش از ۵۰ سال می رسید.

وی افزود: بزرگان هم می توانستند چنین مشکلی را حل کنند و اقدامی انجام ندادند.

دکتر نگین تاجی با تأکید بر این مطلب که ستاد صبر نباید منتظر ایجاد یک درگیری یا دعوا و یا قتلی باشد تا رخ دهد و آن وقت وارد صحنه شود، تصریح کرد: نگاه استانی ستاد باید جامع تر و عمیق تر باشد که اختلافات قبل از وقوع درگیری به صورت ریشه ای حل شود.

این مقام قضایی ادامه داد: در آینده، شایسته است ستاد صبر و دادگستری پس از صلح و سازش، تلاش کنند ، تنش اجتماعی در سایر زمینه هایی که ممکن است رخ دهد، از بین برود.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان اظهار داشت: دادرسی ارزان از مزایای صلح و سازش است و وقتی اختلافات به صورت ریشه ای حل شود جلوی بسیاری از پرونده های دیگر گرفته می شود.

در ادامه این نشست سید محمد ابراهیم ساجدی معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد به اهداف ستاد صبر در استان اشاره کرد و گفت: اعتلاء فرهنگ صلح و سازش در جهت ارتقاء جمهوری اسلامی ایران و دستگاه قضایی در عرصه‌ی صلح طلبی و حقوق بشر و نهادینه سازی عدالت ترمیمی در جامعه می باشد.

 معاون قضایی دادگستری استان در ادامه با اظهار اینکه نزاع و درگیری مثل آتش است و هرکسی باید در حد توان و سلیقه خود گام بردارد افزود: در سال گذشته با استفاده از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان و ستاد صبر و  اعضای ستاد سفیران صلح، همیاران شورا، بیش از ۲۰ سال قبل در استان به صلح و سازش مختومه شد.

 ساجدی در ادامه  اظهار داشت: در ایجاد صلح و سازش پرونده های قتلی که انگیزه اصلی، اختلافات مالی بوده موفق بوده ایم و در پرونده هایی که انگیزه ی آنها، اختلافات دیگر بوده، هیچگونه توفیقی نداشته ایم.

 ساجدی گفت: دستگاه‌های متولی فرهنگ، رسانه ملی و کسانی که منبر در اختیار دارند، دقت نمایند اگر مردم مسائل شرعی و حلال و حرام را بدانند، دعاوی کمتر می شود.

 دبیر ستاد استان به استان در پایان گفت: تا فرهنگ عذرخواهی و فرهنگ پذیرش عذر در بین مردم جا نیفتد هر روز باید شاهد تشکیل یک پرونده نزاع دیگر در استان باشیم.

درپایان این نشست احکام اعضای ستاد صبر به آنان اهداء شد

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت