پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 19 بهمن 1402 ساعت 12:11:: شناسه خبر: 142894

شمارش معکوس برای افتتاح پل شهید طیب در موگر کهگیلویه/ پایانی بر داستان گرگر

پس از حدود ۴۱ سال انتظار به همت مسئولان دولت سیزدهم ودر سفر نخست رئیس جمهور، اعتبار مورد نیاز ساخت جاده روستایی موگر به سوق اختصاص یافت تا سفارش شهید” هدایت الله طیب” در مسیر تحقق قرار گیرد.

خواسته و یکی از آرزوهای همیشگی این شهید والامقام این بود که مردم به ویژه زنان و کودکان روستای موگر از خطر سنگین گرگر بر بالای رودخانه سخت و هولناک مارون رهایی یابند و وی وصیت کرده بود که پس از شهادت من را در زادگاهم موگر” به خاک بسپارید.

احداث پل شهید طیب موگر یکی از مصوبات سفرهای استانی آیت الله رئیسی (سفر نخست به کهگیلویه و بویراحمد) بود که اکنون عملیات ساخت جاده و پل در این منطقه به اتمام رسیده و شمارش معکوس پس از ۴۱ سال انتظار وصیت یک شهید برآورده شود.

این پل، جاده طریق الطیب را به روستای موگر متصل می‌کند.

مردم این روستا با استفاده از ابزار پرخطر «گرگر» از روی رودخانه مارون عبور می‌کنند که با اتمام این طرح این خطر برطرف می‌شود.

شهید هدایت‌الله طیب متولد روستای موگر از توابع شهرستان لنده یکی از شهدای شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد از دانشجویان پیرو خط امام بود که درس و تحصیل در فلوریدای آمریکا را رها و با لبیک به فرمان امام ره) رهسپار جبهه و جنگ شد.

در بخشی از وصیت این شهید آمده است: «در زمان حیات خود نتوانستم خدمتی برای مردم انجام دهم، مرا در زادگاهم دفن کنید تا به علت حضور آرامگاهم در این مکان، مسئولان خدمتی به مردم این روستا ارائه دهند. »

 

به گفته سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد، عملیات اجرایی پل شهید طیب بر روی رودخانه مارون یکی از پرآب ترین رودخانه های کشور در لنده به وصیت این شهید پس از چند سال انتظار در این دولت آغاز شد.مردم این روستا مجبور بوده اند به واسطه گرگر (جره) تردد کنند و گاهی سطح آب رودخانه تا این گرگر (جره) هم می رسد.

 

پل روستای شهید طیب (موگر) دهه فجر افتتاح می شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از تکمیل ۱۰۰ درصدی پل روستای شهید طیب (موگر) خبر داد و افزود: این پل در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

حمید رضا پیمانجو گفت: مهم‌ترین مطالبات چندین ساله مردم روستای موگر در بخش مرکزی شهرستان لنده و وصیت شهید طیب بحث احداث جاده ارتباطی برای روستای موگر بود که این مهم در حال تحقق یافتن است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اعتبار این طرح ۱۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه استان و سفر ریاست محترم جمهوری تامین شد.

پیمانجو ابراز کرد:این پل به طول ۱۵۴ متر با بیش از۹ پایه بر روی رودخانه مارون جهت تردد مردم روستای موگر اجرایی شد.

 

 

دسترسی مردم به قبر مطهر شهید طیب و تردد مردم تسهیل می شود

فرماندار لنده گفت: منطقه موگر و روستای شهید طیب در بخش مرکزی شهرستان لنده یکی از مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد است.

جلال دانش افزود: مردم این روستا سال‌هاست برای عبور از رودخانه مارون مجبور به استفاده از وسیله خطرناکی به‌نام گرگر یا جره هستند. این پل جاده طریق الطیب را به روستای موگر متصل می‌کند.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مطالبات چندین ساله مردم روستای موگر در بخش مرکزی شهرستان لنده و مهم‌ترین وصیت شهید طیب بحث احداث جاده ارتباطی برای روستای موگر بود که با فروکش شدن آب رودخانه مارون عملیات اجرایی و تیرگذاری پایه‌های پل روستای موگر به اتمام رسید.

با تکمیل این پل دسترسی مردم به قبر مطهر شهید طیب و جاذبه‌های گردشگری و کشاورزی این روستا تسهیل می شود.

 

فرماندار لنده گفت: این پل دارای ۹ پایه بتن آرمه بر روی رودخانه مارون جهت عبور و مرور مردم روستای موگر به جهت توسعه کشاورزی، رونق گردشگری اجرایی شده است و مشکل تردد مردم این روستا برطرف خواهد شد.

 

 

نگاهی به زندگی شهید هدایت الله طیب؛ از فلوریدا تا کهگیلویه

شهید هدایت الله طیب در نیمه شب چهاردهم مرداد سال ۱۳۳۳ در روستای موگر از توابع شهر سوق در استان کهگیلویه و بویراحمد دیده به جهان گشود.

وی برای ادامه تحصیل راهی شهرستان بهبهان از توابع استان خوزستان شد و در مدرسه ۲۵ شهریور (شهید بخردیان کنونی) تحصیلات متوسطه خود را گذراند.

شهید طیب در دوران دبیرستان به فعالیت علیه رژیم طاغوتی شاهنشاهی پرداخت تا اینکه در خردادماه سال ۱۳۵۳ عوامل ساواک مقابل دبیرستان ۲۵ شهریور بهبهان او را دستگیر و به گچساران منتقل کردند.

وی در روز پانزدهم شهریور ماه سال ۱۳۵۶ برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد و پس از چندماه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، وارد دانشکده کشاورزی سنت پترزبورگ فلوریدا شد و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل خود را آغاز کرد.

او در آمریکا نیز آرام نگرفت و فعالیت‌های ضد رژیم پهلوی خود را گسترش داد و به فعالیت‌های ضد استکباری تبدیل کرد و با برپایی جلسات سخنرانی، به هدایت جوانان مسلمان ساکن آمریکا اقدام کرد و با همکاری تعدادی از دانشجویان مسلمان به تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان اروپا و آمریکا در ایالت فلوریدا اقدام کرد و هشتم تیرماه سال ۱۳۵۸ در یک انتخابات به عنوان نماینده دانشجویان سنت پترزبورگ فلوریدا انتخاب شد.

 

با پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که کمتر از ۲ ماه از آغاز جنگ نگذشته بود به وطن بازگشت تا در دفاع از وطن اسلامی تلاش کند و با توجه به اینکه او در دوران سربازی دوره سلاح‌های سنگین را فرا گرفته بود، پس از ورود به ایران خود را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهران معرفی و پس از سپری کردن دوره یک ماهه آموزش نظامی در شیراز، مدت شش ماه را در جبهه‌ آبادان خدمت کرد.

او در آبان ماه سال ۱۳۶۰ برای بار دوم به جبهه‌ اعزام شد و به عنوان معاون گروهان رزمی حضرت مهدی (عج) فعالیت خود را آغاز کرد و همزمان با شروع عملیات فتح المبین، فرماندهی تانک‌های چیفتن را بر عهده گرفت،این شهید والامقام پنج روز بیشتر از سال ۶۱ نگذشته بود که در منطقه رقابیه به فیض شهادت نائل شد.

بخش سوق با بیش از ۱۳ هزار نفر جمعیت داری ۷۵ روستای بزرگ و کوچک است.

شهرستان ۱۳۱ هزار نفری کهگیلویه با چهار بخش، چهار شهر و ۱۰ دهستان ۴۱۷ شهید گلگون کفن تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت