در ۸ سال گذشته ساخت بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سالهای قبل از آن پنج برابرشده است.
به گزارش صدای جنوب استاندار این استان با بیان اینکه ساخت بزرگراه تا ابتدای سال ۹۳ در کهگیلویه و بویراحمد ۵۰ کیلومتر بود گفت: این در حالی است که در ۸ سال اخیر ۲۴۰ کیلومتر از راههای اصلی این استان چهار خطه و به بزرگراه تبدیل شده است.
حسین کلانتری افزود: هم اکنون ساخت باند دوم بزرگراه بابامیدان- یاسوج به سمیرم در دست اجرا است و تاکنون ۶۰ کیلومتر باند دوم این بزرگراه اجرا شده و ۳۰ کیلومتر این باند نیز در دست ساخت است.
وی با بیان اینکه با توجه به کوهستانی بودن مسیر بزرگراه بابامیدان- یاسوج – سمیرم نیاز به ساخت تونل است ادامه داد: برای اجرای باند دوم این بزرگراه باید ۱۲ کیلومتر تونل احداث شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امسال ۶۸ کیلومتر از راههای فرعی در استان به اصلی تبدیل می شود، گفت: پیش بینی میشود تا پایان امسال این مقدار به همراه ۱۳۶ کیلومتر در جاده پاتاوه به دهدشت بهره برداری و به مجموعه راههای اصلی استان اضافه شود.
کلانتری با بیان اینکه با توجه به شرایط کوهستانی بوده استان ساخت بزرگراه در کهگیلویه و وبویراحمد هزینه بر است، افزود: امسال متوسط هزینه ساخت هرکیلومتر بانددوم بزرگراه در استان بیش از ۱۰ میلیارد تومان و هزینه ساخت یک متر تونل هم ۱۵۰ میلیون تومان است.
وی با بیان اینکه طرح چهار خطه کردن و تبدیل به بزرگراه ورودیهای شهرهای بزرگ و پرجمعیت استان یا اجرا شده و یا در دست اجرا است، اضافه کرد: با توجه به شلوغی عبور و مرو و هچنین بار ترافیک و به تبع آن بروز تصادف ها در محورهای گچساران-باشت به یاسوج و همچنین جاده بابامیدان- یاسوج – سمیرم ضروری است هرچه سریعتر این جاده ها چهار خطه و به بزرگراه تبدیل شود.
کانتری ایمنی جادهها، ایمنی سفر و کاهش محسوس تصادفات را از جمله مزایای چهار خطه کردن محورهای اصلی استان دانست و اضافه کرد: روانسازی ترافیک، کاهش هزینههای سفر، تسهیل در تردد عابران جاده ای و کاهش محسوس زمان سفر از دیگر مزایای چهارخطه کردن و تبدیل راهای اصلی استان به بزرگراه است.