پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 شهریور 1400 ساعت 14:06:: شناسه خبر: 105452

خطیب جمعه چرام: جهاد علمی دانشمندان ایرانی در ساخت واکسن برکت بسیاری از نقشه های دشمنان را خنثی کرد

به گزارش صدای جنوب؛ حجت الاسلام سیدنورالله افشار ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته با بیان اینکه واکسن کرونا در حال حاضر یک کالاى تجارى نیست بلکه یک کالاى راهبردى (استراتژیک) است، که در اختیار دولت‌ها است، اظهار کرد: به‌عنوان نمونه واکسن آنفولانزا اینک یک کالاى تجارى است چون ویروس آنفولانزا یک […]

به گزارش صدای جنوب؛ حجت الاسلام سیدنورالله افشار ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته با بیان اینکه واکسن کرونا در حال حاضر یک کالاى تجارى نیست بلکه یک کالاى راهبردى (استراتژیک) است، که در اختیار دولت‌ها است، اظهار کرد: به‌عنوان نمونه واکسن آنفولانزا اینک یک کالاى تجارى است چون ویروس آنفولانزا یک ویروس مهار شده است. بنابر این ساده انگارى است اگر گمان کنیم با یک درخواست کتبى و واریز کردن مبلغ مورد نیاز به‌ایران واکسن مى‌دادند.

 

وی افزود: تهیه و توزیع واکسن هم‌اکنون بین کشورهاى تولیدکننده مانند آمریکا و انگلیس و روسیه و چین و هند و… تبدیل به‌یک جنگ تمام عیار اقتصادى و سیاسى شده است. به‌عبارت دیگر تهیه و تولید واکسن اکنون جزو مولفه‌هاى قدرت به‌شمار مى‌آید و مانند بسیارى از اقلام راهبردى مى‌تواند تبدیل به‌اهرم فشار و چانه زنى سیاسى و دیپلماتیک، در مواجهه با کشورهاى رقیب یا ضعیف‌تر شود. لذاست که هرکدام از این کشورها براى توزیع و فروش واکسن به‌مسابقه رسانه‌اى و رقابت دیپلماتیک افتاده‌اند.

 

حجت الاسلام افشار ادامه داد: ساده‌اندیشى و خام‌فکرى است اگر گمان کنیم استکبار جهانى که مسابقات المپیک را تبدیل به‌میدان رقابت سیاسى مى کند و با نفوذ و تلاش بسیار مى‌کوشد بر یک ورزشکار ایرانى تأثیر بگذارد و از بین آنان به‌نفع جبهه خود یارگیرى کند اکنون و در هنگامه بلاى جهانگیر کرونا، از تبدیل این میدان به‌یک جنگ تمام عیار سیاسى غافل شود.

 

وی تصریح کرد: دسترسى پایدار و تضمین شده به‌واکسن، امنیت بیولوژیک، صرفه اقتصادى، توانایى فنى، ابزار قدرت براى بازدارندگى؛ از جمله دلایل تولید واکسن داخلی بوده است. مى‌توان گفت که؛ علت اصلى حرکت به‌سمت تولید واکسن «راهبرد خنثى‌سازى تحریم» بوده است. طبق نظر بسیارى از کارشناسان، بیمارى کرونا تا سال ۲۰۲۷ در جهان وجود دارد یعنى ریشه کنى یا مهار کامل آن حدود ۵سال دیگر زمان مى برد. این یعنى حداقل تا پنج سال دیگر واکسن کرونا یک کالاى تجارى نیست که بخش خصوصى وارد شود یا با مذاکره به‌دست آید. این یعنى تا ۵سال دیگر ممکن است این جنگ ادامه داشته باشد.

 

خطیب جمعه چران ادامه داد: آیا در تمام این مدت مى‌خواهیم چشم به‌دست کشورهاى دیگر بدوزیم؟ تا زندگى مردم ما را به‌واکسن گره بزنند و براى واردات چند میلیون واکسن چندین ماه ما را معطل کنند؟لذا جهاد علمی دانشمندان ایرانی در ساخت واکسن برکت بسیاری از نقشه های دشمنان را خنثی کرد.کانادا و استرالیا که شرکاى راهبردى آمریکا بوده و هم‌مرز با آمریکا است تا هفته قبل تنها موفق به‌واکسن ۵درصد شده و دولت استرالیا از مردم به‌خاطر محقق نشدن وعده‌هایش عذرخواهى کرده است و اعلام کرده؛ نمی‌توانیم قولى براى واکسیناسیون بدهیم!!

 

وی متذکر شد: اینکه از چندین مسیر متفاوت اقدام به ساخت واکسن کردیم علت دارد چون مشخص نبود کدام مسیر به‌نتیجه مى‌رسد و منطقى بود که همه مسیرها تقویت شود. و نکته دوم جهش احتمالی کرونا زمینه تحقیقات وسیع تر را امری منطقی و عقلی بشمار می اورد.کشورهای دیگر نیز از چند مسیر ساخت واکسن را پیگیری کردند.قرار است این تولیدات مختلف در آینده به‌کشورهاى دیگر صادر شود و محل درآمدزایى براى ایران باشد. بنابراین حرکت از چند مسیر معقول و خردمندانه بوده است

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت