پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 آبان 1400 ساعت 23:08:: شناسه خبر: 110073

کمبود دارو در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد

رئیس سازمان غذا و داروی کهگیلویه ‌‌و بویراحمد نسبت به برخی اخبار مبنی بر کمبود دارو واکنش نشان داد و گفت: هیچ گونه کمبودی برای تامین داروی بیماران نداریم.

به گزارش صدای جنوب  از یاسوج، رحمت‌الله افشار در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: غذا و دارو یکی از معاونت‌های دانشگاه علوم پزشکی بوده که در سطح استان شامل سه حوزه مدیریت شامل دارو و موارد مخدر که کار آن تامین و توزیع دارو در بخش خصوصی و دولتی و نظارت بر اجرای درست دارو به بیماران در سطح استان است.

وی افزود: استان ما از دو استان همجوار فارس و خوزستان خرید دارو انجام می‌دهد، که شهرستان‌های گرمسیری از خوزستان و شهرستان‌های سردسیری از استان فارس تأمین دارو می‌شوند.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پنج شعبه استانی پخش دارو در شهر یاسوج مستقر و به توزیع دارو در استان مشغول هستند.

وی به تأمین داروهای مورد نیاز در ایام کرونا اشاره کرد و افزود: میزان خرید داروهای کرونایی که شامل چهار قلم داروی اصلی بوده در سال ۱۴۰۰ به صورت ریالی ۵۶۸ میلیارد و ۴۲۷ میلیون و ۲۱۴ هزار ریال بوده‌ است.

افشار به کمک هزینه دارویی بیماران خاص، صعب‌العلاح، و نیازمند اشاره کرد و ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ به ۳۴۵۲ نفر نیازمند قریب به یک میلیارد تومان کمک شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: بدهی دارویی و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، به شرکت‌های پخش دارو تا پایان مهر سال ۱۴۰۰ که یکی از معضلات اصلی بوده‌ و بیش از ۱۳۲ میلیارد تومان پرداخت شده‌ است.

وی عنوان کرد: تا پایان مهر سال ۱۴۰۰ تعداد بازرسی معاونت غذا و دارو از مراکز تحت پوشش یک هزار و ۸۲۰ مورد بوده و تعداد نسخ بررسی شده پزشکان استان توسط کمیته تجزیه و تحلیل نسخ پزشکان ۸۱۰ هزار و ۹۱۴ مورد بوده‌ است.

افشار یادآور شد: تعداد نمونه‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی ارسالی به آزمایشگاه کنترل موادغذایی معاونت در هفت ماهه گذشته یک هزار و ۳۵۷ نمونه بوده و تعداد آزمون‌های انجام شده بر این نمونه‌ها چهار هزار ۲۶۳ آزمایش و تعداد نمونه‌های نامنطبق ۳۵۵ نمونه بوده‌است

وی بیان کرد: داروهای سهمیه‌ای باید در سامانه تیتک ثبت شود و تعداد داروهای وارد و خارج شده به داروخانه در این سامانه قابل بررسی است.

افشار یادآور شد: ملاک قیمت داروها قیمت ثبت شده در سامانه تیتک است و به دلیل آنلاین بودن قیمت دارو، قیمت درج شده روی دارو ملاک نیست.

در ادامه این نشست سید عقیل عابدی مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ۱۰۹ مورد مجوز صادر شده در زمینه راه‌اندازی داروخانه‌ها در استان ۹۷ باب داروخانه فعال و تعداد ۱۲ داروخانه درمان گذشته مجوز صادر شده و تعداد ۲۳ داروخانه به صورت شبانه روزی فعال هستند.

تعداد ۱۴۷ نفر داروساز در استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول هستند و ۴۷۰ بازدید از داروخانه‌ها در هفت ماهه گذشته صورت گرفته و تعداد ۲۰ مورد تخلفات به کمیسیون ‌های مربوطه در سازمان تعزیرات و دانشگاه علوم پزشکی ارسال شدند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل موجود بودن موارد مشابه داخلی دارو در تأمین دارو در استان با مشکل خاصی مواجه نیستیم، گفت: مردم برای اطلاع از قیمت واقعی و همچنین اصالت دارو می‌توانند به سامانه تیتک مراجعه کنند.

وی یکی از دلایل اصلی گرانی قیمت دارو در کشور را حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارائه ارز آزاد عنوان کرد و گفت: با حذف این ارز ، داروی با قیمت ۳۰ هزار تومان به بیش از ۲۵۰ هزار تومان رسیده است.

 

#محمدربیعی

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت