پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 دی 1400 ساعت 17:10:: شناسه خبر: 112827

آخرین گزارش از وضعیت بازار کار کهگیلویه و بویراحمد/ آمار بیکاری همچنان بالا است

نرخ بیکاری استان در سال گذشته ۱۰.۹ و تابستان امسال ۱۰.۲ بوده که با توجه به نرخ ۹.۶ درصد کشور آمار بالایی به شمار می‌آید.

به گزارش صدای جنوب از یاسوج، سید احسان عسکری در نشست کارگروه اشتغال با بیان اینکه وضعیت بیکاری استان وضعیت مطلوبی نیست، گفت: گرفتار سیل عظیم بیکاران در استان هستیم.

معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه فضای کسب و کار در استان اصلاح شود، گفت: بانک‌های متولی پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی نسبت به جذب تسهیلات اقدام کنند و اجازه ندهند با این حجم بالای جمعیت بیکار، اعتبارات به مرکز برگشت داده شود.

وی عملکرد برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی را قابل قبول ندانست و گفت: پرداختی‌ها باید بیش از ۹۰ درصد باشد که در این زمینه از بانک کشاورزی به دلیل پرداخت ۹۷ درصد تسهیلات اشتغال روستایی قدردانی می‌کنیم، تسهیلات اشتغال روستایی بانک کشاورزی ۱۵۰ میلیارد تومان بود که ۱۴۶ میلیارد تومان پرداخت شده است.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خطاب به بانک‌ها گفت: رصد کنید اگر متقاضیان تا ۱۵ بهمن اطلاعات خود را جهت دریافت تسهیلات تکمیل نکردند بلافاصله افراد جدید جایگزین شود.

 عسکری از بانک‌ها خواست سخت‌گیری در پرداخت تسهیلات را کنار بگذارند چرا که متقاضیان  از سخت‌گیری بانک‌ها شاکی هستند.

وی بیان کرد: از بانک‌ها حمایت می‌کنیم اما از آنها می‌خواهیم برای رفع مشکل بیکاری انصاف داشته باشند.

وی پرداختی ۵۴ درصدی تسهیلات اشتغال روستایی در شهرستان کهگیلویه را قابل قبول ندانست و گفت: بانک‌ها به محض اینکه با مشکلی مواجه شدند اطلاع دهند و اجازه ندهند مشکل در استان بماند.

عسکری با بیان اینکه همه تسهیلات اشتغال روستایی امسال جذب شود، خاطرنشان کرد: فروشگاه‌های بزرگ مخل اقتصاد استان هستند مراودات‌، فروش و تراکنش‌ این بانک‌ها به مرکز می‌رود که باید چاره‌اندیشی شود.

قبل از سخنان معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، آیت‌الله ارمغانی سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:  نرخ بیکاری استان در سال گذشته ۱۰.۹ بوده در حالی که نرخ بیکاری کشور ۹.۶ است که
 ۱.۳ نسبت به کشور بالاتر هستیم و رتبه هیجدهم در نرخ بالای بیکاری هستیم.

وی با اشاره به نرخ ۱۰.۲ بیکاری در تابستان امسال افزود: نرخ مشارکت از ۳۸.۶ درصد به ۳۴.۸ درصد کاهش یافته که نگران کننده است.

ارمغانی با اشاره به نرخ ۱۷.۲ بیکاری در جمعیت ۱۰ سال به بالا در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: این آمار در سال ۹۹ به ۷.۵ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در گذشته بیشترین اشتغال مربوط به حوزه روستایی بوده، گفت: اشتغال روستایی از ۳۳.۳ درصد به ۱۸.۴ درصد کاهش یافته است.ضمن اینکه ۳۴.۵ اشتغال در بخش صنعت و ۴۷.۱ درصد اشتغال در بخش خدمات بوده است.

 وی مشوق‌های بیمه‌ای، طرح کارورزی، یارانه دستمزد و ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی را از سیاست‌های بازار کار دانست و گفت: در سال جاری ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت شد که رشد چهاربرابری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

ارمغانی با اشاره به جذب ۱۰۰ درصدی ۳۴۰ میلیارد تسهیلات اشتغال روستایی سال گذشته گفت: ۲۱۰ میلیارد اعتبارات روستایی است که باید تا پایان سال جذب و به متقاضیان پرداخت شود.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت