پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 01 آبان 1401 ساعت 08:08:: شناسه خبر: 126879

داروهای گیاهی، مرهمی بر زخم بیکاری در شهرستان لنده

توسعه کشت گیاهان داروئی با حمایت بنیاد علوی در شهرستان محروم لنده از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در یکسال اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و توسعه این صنعت در لنده زمینه اشتغالزای و درآمدزایی خوبی را برای جوانان فراهم کرده است

به گزارش صدای جنوب شهرستان کوهپایه ای، گرمسیری و قدیمی لنده به مرکزیت شهر لنده از شهرستان‌های هشت گانه کهگیلویه و بویراحمد است.لنده با جمعیتی افزون بر ۲۳ هزار نفر در فاصله حدود ۲۷۰ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.

شهرستان لنده با وجود ظرفیت‌های بالقوه، تولید نفت و منابع آبی فراوان از نسبت به سایر مناطق همجوار از توسعه نیافتگی رنج می‌برد.

مسئولان استانی وقتی دریافتند منابع موجود تکافوی محرومیت زدایی از لنده را نمی‌کند دست به دامن یکی از بزرگترین بنیادهای اقتصادی کشور شدند.

پیگیری مسئولان استانی جواب داد و در شهریور ۹۷ با حضور محمد سعیدی‌کیا، رئیس سازمان بنیاد مستضعفان کشور در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان لنده به عنوان دومین منطقه پایلوت محرومیت زدایی توسط بنیاد مستضعفان کشور انتخاب شد.

محرومیت زدایی با روش توانمندسازی مردم با اتکا به حمایت، هدایت و نظارت بر امور توسط این بنیاد و دولت از اولویت‌های کاری این بنیاد است و بر این اساس، شهرستان لنده به عنوان دومین پایلوت محرومیت زدایی و توسعه اقتصادی در کشور انتخاب شد.

گیاهان داروئی نسخه شفا بخش محرومیت لنده

توسعه کشت گیاهان دارویی در بیشتر مناطق بخصوص مناطق محروم علاوه‌ بر پایداری اشتغال و درآمدزایی می‌تواند تشویقی برای حضور سرمایه گذاران این بخش نیز باشد.

استفاده از گیاهان‌ دارویی از گذشته تاکنون‌ مرسوم‌ بوده و امروزه با توجه به حمایت دولت و نهادهای مختلف به یک ظرفیت مهم برای توسعه اشتغال و در آمدزایی در مناطق محروم  تبدیل شده است.

بنیاد علوی با همکاری جهاد کشاورزی با توجه به آب و هوای شهرستان لنده و وجود زمین های حاصلخیز در کنار دو رودخانه مارون و جن توسعه کشت گیاهان داروئی را آغاز کرد.

بر اساس نظریه کارشناسان اقلیم و آب و هوای گرمسیری مخصوص در شهرستان لنده این سرزمین را به عنوان بهترین مکان برای پرورش و کشت باکیفیت‌ترین گیاهان دارویی تبدیل کرده است.

عبور دو رودخانه پرآب جن و مارون از کنار روستاهای شهرستان لنده ظرفیتی بود که بنیاد علوی از آن در راستای توسعه اشتغال استفاده کرد.

طی ۲ سا اخیر بنیاد علوی با همکاری کارشناسان خود زمین های خشک را زیر کشت انواع گیاهان داروئی برد و زمینه توسعه و محرومیت زدایی شهرستان لنده را فراهم کرد.

ایده چند جوان در نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در توسعه کشت گیاهان داروئی در لنده امروز فرصت اشتغال زایی را در روستاهای کوچک و بزرگ لنده برای مردم این منطقه محروم فراهم کرده به نوعی که این شهرستان پایلود کشت گیاهان داروئی را یدک می کشد.

داروهای گیاهی، مرهمی بر زخم بیکاری

راه اندازی اولین مرکز تخصصی کشت گیاهان داروئی در لنده

کارشناس مسئول بخش گیاهان دارویی نهاد آبادانی و پیشرفت لنده در این رابطه گفت:  این نهاد با بررسی های تخصصی خاک مناطق مختلف لنده  اولین مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی هفت چشمه برای اشتغالزایی جوانان راه اندازی کرد.

مصدق رضایی بیان کرد: کارشناسان بنیاد با  راه اندازی کارگاه های آموزشی، ارائه تسهیلات مالی، توزیع کود و سموم یارانه ای و خرید تضمینی محصولات زمینه اشتغالزایی در مناطق و روستاهای محروم لنده را آغاز کرد.

وی اظهار کرد: با حمایت های تسهیلاتی، ارائه کود سموم یارانه ای، بازدید ها و دوره های آموزشی برای کشاورزان و خرید تضمینی هم اکنون ۱۱۰ نفر در شهرستان لنده در کاشت گیاهان دارویی مشارکت دارند.

رضایی با اشاره به راه اندازی گروه های کارگری در مناطق شهری و روستایی تصریح کرد: طی یکسال اخیر مزارع گیاهان داروئی لنده به الگویی برای دیگر مناطق تبدیل شده است.

راه اندازی سایت دهکده ی گیاهان داروئی

کارشناس نهاد آبادانی و پیشرفت لنده افزود: در کنار ۱۱۰ نفر سرمایه گذار در بخش گیاهان دارویی فضای کسب و کار برای دیگر شهروندان نیز مهیا شد .

رضایی تصریح کرد: با بررسی های انجام شده هر کشاورز به تناسب از ۷۰ تا۱۱۰ میلیون تومان در سال از محل فروش گیاهان دارویی درآمد دارد.

وی به راه اندازی سایت دهکده گیاهان داروئی در یکی از روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت: این دهکده در راستای کاشت گونه های متفاوت و درآمدزا داروئی برنامه ریزی خواهد کرد.

رضایی تصریح کرد: هم اکنون گیاهانی چون رزماری، آویشن باغی، مریم گلی، بادرنجبویه و چای ترش در مزارع لنده کشت می شوند.

وی گفت:  در سال ۱۴۰۰ قریب به ۲۵ تن انواع گیاهان دارویی در لنده برداشت و در سال جاری نیز یک میلیون نشا انواع گیاه داروئی برای کاشت به کشاورزان تحویل داده شد.

با محمد کریم پور کشاورز تحت حمایت بنیاد علوی ساکن روستای ایدنک لنده همراه شدیم تا از نزدیک شاهد توسعه کشت گیاهان داروئی وی باشیم.

با نزدیک شدن به روستا،  سرسبزی و بوی معطر گیاهان داروئی فضای خاصی به روستا بخشیده بود.

کریم پور با اشاره به حمایت بنیاد در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی می گوید:  کارشناسان بنیاد حمایت همه جانبه از زمان کشت تا برداشت از کشاورز دارند.

وی ارائه آموزش های همه جانبه و خرید تضمینی محصولات داروئی از سوی بنیاد را بسیار مهم دانست و گفت: استقبال جوانان از این طرح روز به روز در حال افزایش است.

کریم پور اضافه کرد: بیش از ۸ نفر از اهالی روستا و خانواده در کشت و تولید گیاهان داروئی همکاری دارند.

کشت گیاهان داروئی در ۱۸۰ هکتار 

رئیس جهاد کشاورزی لنده  از کشت بیش از ۱۸۰ هکتار انواع گیاهان دارویی در این شهرستان خبر داد و گفت: از این میزان ۵۴ هکتار با تسهیلات حمایتی جهاد کشاورزی و مابقی از محل اعتبارات بنیاد علوی پرداخت شده است.

حکمت الله همتی نژاد گفت: یکی از محورهای مهم در بحث تهیه و تولید انواع گیاهان دارویی این شهرستان تامین زنجیره دارویی استان و کشور است.

وی بیان کرد: لنده ظرفیت های بسیار خوبی در راستای توسعه کشت گیاهان داروئی دارد که با حمایت های بنیاد این ظرفیت ها در حال شکوفایی است.

همتی نژاد تصریح کرد: طی سالیان اخیر بنیاد علوی با اعطای تسهیلات ارزان قیمت علاوه بر توسعه اشتغالزایی فراگیر در راستای افزایش سطح بهره وری گیاهان دارویی نیز نقش مهمی ایفا کرده است.  وی گیاهان داروئی کشت شده را شامل نعناع فلفلی، آویشن شیرازی، رزماری، موسیر، کرفس، چای ترش، زیره سیاه دانه وگلرنگ اعلام کرد.

همتی نژاد تصریح کرد: با همکاری بنیاد علوی در خرید تضمینی گیاهان داروئی کشاورزان هیچ گونه مشکلی در این راستا ندارند.

داروهای گیاهی، مرهمی بر زخم بیکاری

پرداخت تسهیلات ۵ میلیاردی کشت گیاهان داروئی

مسئول نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی لنده گفت: بنیاد علوی در کنار دیگر خدمات محرومیت زدایی خود تاکنون ۵ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان کشت گیاهان داروئی پرداخت کرده است.

علی نیکبخت عبور رودخانه مارون از کنار دشت های حاصلخیز لنده را یک ظرفیت برای توسعه کشاورزی لنده دانست و افزود: با توجه به کمبود آب کشت گیاهان داروئی در مقیاس کوچک انجام می شود.

وی طرح آبرسانی به ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت بن لنده را پروژه ای توسعه محور دانست و اضافه کرد: فاز نخست این طرح با مشارکت ۱۵ میلیارد تومانی بنیاد روند اجرایی خوبی دارد.

نیکبخت تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح شاهد رونق توسعه بخش کشاورزی در حوزه های مختلف خواهیم بود.

لنده ظرفیت قطب گیاهان داروئی کشور را دارد

فرماندار لنده  با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی گیاهان داروئی کهگیلویه وبویراحمد در این شهرستان گفت: توجه به توسعه و پیشرفت برای محرومیت زدایی از لنده  در این همایش مورد تاکید مسئولان بود.

جلال دانش یکی از چالش های مهم در استان را ضعیف بودن فرهنگ کار  دانست و افزود: تلاش جهادی و مشارکت همه جانبه دستگاه ها نقش مهمی در این راستا دارد.

وی بر توجه به توسعه و تقویت چرخه تولید از سوی مسئولان تاکید کرد و افزود: افزایش بهره وری از کشت گیاهان داروئی در لنده دور از انتظار نیست.

دانش تصریح کرد: در صورت همکاری همه نهادها در یک بازده زمانی ۵ ساله لنده ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید گیاهان دارویی ایران را دارد.

وی گفت: با حضور و حمایت های بنیاد علوی  طی این سالها روند محرومیت زدایی لنده شتاب بیشتری گرفته است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت