پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 09 آذر 1401 ساعت 09:09:: شناسه خبر: 128347

روزنه امید برای صیانت از ذخیره گاه زیست کره در دنا

بخشی از دنا به عنوان دهمین ذخیره گاه زیست کره کشورمان به تازگی به سنسورهای هوشمند تجهیز شده تا روزنه امیدی برای صیانت از مهمترین میراث طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

ذخیره‌گاه زیست کره دنا متشکل از مناطق حفاظت شده، پارک ملی و شکار ممنوع است که در سال ۱۳۹۰ در شبکه جهانی ذخیره گاه‌ها ثبت شده و از آن زمان تاکنون صیانت از این گنجینه ارزشمند به دلیل کمبود نیروهای محیط بان مورد توجه بوده اما حالا با نصب سنسورهای هوشمند حساس به دود برای هشدار به آتش سوزی، حساس به صدا برای اره برقی و گلوله تفنگ به منظور شناسایی شکارچیان که مانیتور اطلاع رسانی آن در اداره کل محیط زیست نصب است می توان به حفاظت بهتر از این عرصه طبیعی خوش بین بود.

با توجه تجربه به خسارت های ناشی آتش سوزی های سال گذشته در ذخیره گاه دنا و توصیه کارشناسان مبنی بر گزارش به موقع این حوادث به منظور اقدام در زمان طلایی نصب سیستم پایش تصویری می تواند گرهگشای کاهش خسارت های ناشی از حریق در این منطقه باشد.

این سیستم همچنین می تواند با اطلاع رسانی به موقع درباره شکارچیان غیر مجاز و قطع درختان فضا را برای فعالیت متخلفان در ذخیره گاه دنا ناامن کرده است.

آن طور که کارشناسان محیط زیست می گویند:تهیه نقشه ها احتمالی گسترش آتش و اعلام هشدار به مراکز گوناگون تصمیم گیری ، استفاده از تکنولوژی های نوین امکان حفاظت از مناطق سخت گذر،کاهش هزینه های جاری ، تعمیر و نگهداری تجهیزات از دیگر مزایای این سیستم هوشمند است.

نگاهی به ظرفیت های ذخیره گاه دنا

دنا یکی از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان محسوب می شود و گونه‌های جانوری شامل انواع پرندگان، خزندگان، پستانداران و آبزیان زیست دارند که کل و بز،خرس قهوه ای، خوک وحشی و پلنگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، موش کور، سنجاب ایرانی، خرگوش، سمور، راسو، خفاش، جوجه تیغی، سیاه گوش، عقاب طلایی از جمله مهمترین گونه‌های این منطقه حفاظت شده به شمار می رود.

در حالی که وجود عناصر مختلف طبیعت چون کوه، جنگل،چشمه سارهای زیبا، رودخانه و صدها گونه گیاهی دنا را به زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل کرده است دولت مصمم است تا با افزایش زیرساخت های حفاظتی زمینه ادامه حیات این موجودات زیبا را فراهم کند.

جزئیات سیستم پایش تصویری دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیستم پایش تصویری در ۱۰ هکتار از ذخیره گاه دنا نصب شده و در صورت تامین اعتبار این تجهیزات در همه نقاط این ذخیره گاه ارزشمند راه اندازی می شود.

روزنه امید برای صیانت از دهمین ذخیره گاه زیست کره ایران

اسلام جاودان خرد افزود:۱۶ ایستگاه هر نقطه مجهز به تشخیص گاز برای آتش سوزی، دوربین برای شکارچیان واره برقی برای شناسایی قاچاقچیان در ذخیره گاه دنا راه اندازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:این سیستم پایش تصویری با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه یاسوج طراحی و تولید شده و ایرادهای موجود در آن هم رفع شده است.

وی تاکید کرد:قبل از طراحی و تولید این سیستم ، پایش محیط زیست منطقه بصورت فیزیکی توسط محیط بانان انجام می گرفت.

جاودان خرد تصریح کرد که در صورت تامین حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار ، تمام مناطق استان به سیستم پایش هوشمند تصویری مجهز خواهد شد.

علی سلاجقه،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که چند روز پیش برای افتتاح این سیستم به یاسوج سفر کرده بود در خصوص این اقدام گفت: با بهره برداری از سیستم پایش تصویری هوشمند،از این پس حفاظت از مناطق حفاظت شده و جنگل های این خطه در دنا به صورت آنلاین و برخط پایش و رصد می شود ‌و به محض وقوع آتش سوزی اقدامات لازم و پیشگیرانه انجام خواهد شد که این خود گامی برای حفاظت از ذخیره گاه دنا خواهد بود.

سیستم پایش تصویری جبران کننده کمبود نیروهای محیط بان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص این طرح گفت: با توجه به اینکه شمار محیط بانان فعال در ذخیره گاه دنا کمتر از استاندارد است نصب این سیستم هوشمند کمک بزرگی برای صیانت از میراث طبیعی ذخیره گاه دنا است.

روزنه امید برای صیانت از دهمین ذخیره گاه زیست کره ایران

بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر هزار هکتار یک محیط بان نیاز است اما اکنون هر محیط بان در منطقه حفاظت شده دنا از چهار هزار هکتار عرصه محافظت می کند.

جمشید عبدی پور با اشاره به اینکه هزینه مورد نیاز تجهیز همه مناطق حفاظت شده استان به سیستم های پایش تصویری بسیار کمتر از یک آتش سوزی در عرصه های طبیعی است از مسوولان خواست تا نسبت به تامین اعتبار افزایش این زیرساخت ها توجه بیشتری شود.

وی ابراز داشت:منطقه حفاظت‌شده دنا به عنوان یک ذخیره‌گاه زیست‌کره با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۸۲۱ هکتار سرمایه طبیعی ارزشمند برای استان است که باید از همه ظرفیت ها برای حفاظت از آن بهره گرفت.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان ۲۴۰ پستانداران، بیش از ۲۰۰ گونه پرندگان، ۳۹ گونه خزندگان، ۹ گونه ماهیان و سه گونه دوزیستان در این استان زندگی می‌کنند.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶کیلومتر مربع وسعت و در اختیار داشتن یک درصد خاک از کشور ۱۸ درصد گونه‌های جانوری کشور را در خود جای داده است.

منبع ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت