پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 خرداد 1402 ساعت 20:03:: شناسه خبر: 135576

ویژه برنامه«شاهنامه نبشت» در دهدشت برگزار شد

ویژه برنامه “شاهنامه نبشت” با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار شهرستان کهگیلویه و جمعی از مدیران و اهالی فرهنگ و هنر در فرهنگسرای کوی آزادگان دهدشت برگزار شد.

صدای جنوب:

ویژه برنامه «شاهنامه نبشت» با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار شهرستان کهگیلویه و جمعی از مدیران و اهالی فرهنگ و هنر در فرهنگسرای کوی آزادگان دهدشت برگزار شد.

 

امین درخشان در ویژه برنامه “شاهنامه بنشت” و افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسان بلاد شاپور افزود:حقیقتا ماهیت برنامه خوشنویسان بلادشاپور فراتر از سطح استانی است و همچنین در هیچ استانی برنامه ای با این سبک وجود ندارد و زیبایی این برنامه مخصوصا پیوست آن به مسایل فرهنگی است.

 

وی تصریح کرد:تلفیق و تقارن زیبای بین هنر خوشنویسی، شاهنامه و جایگاه آن در ارتباطات هنری واقعیتی انکار ناپذیر است که بدون تردید بدون تلاش های انجمن های شاهنامه و خوشنویسی امکان پذیر نبود.

 

درخشان با بیان اینکه اگر ما شاهنامه را نداشتیم تکلیف زبان فارسی و فرودسی چه می بود ابراز داشت:این نشان دهنده جایگاه شاهنامه فردوسی در فرهنگ، زبان و ادب فارسی ما دارد.

 

درخشان با اشاره به تقارن زیبا ، ترکیب و تلفیق شاهنامه در هنر خاطر نشان کرد:همین بس که اگر شاهنامه نبود هنر زیبای نگارگری هم خلق نمی شد.

 

درخشان فلسفه وجودی هنر نگارگری را شاهنامه عنوان کرد و افزود:مبدا و دلیل این هنر بسیار ظریف، برجسته و موثر در حوزه هنرهای تجمسی شاهنامه است که به ارتباط و ترکیب با شاهنامه و هنر خوشنویسی بر می گردد.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: خیلی از هنرمندان خوشنویس بخاطر حجم و قدرت بالای شاهنامه حریف شاهنامه نویسی نمی شوند اما امروز می بینیم که بدست خوشنویسان بلاد شاپور انجام گرفته است.

 

درخشان مطالبه گری را حق هنرمند دانست و تاکید کرد:هنرپیشه بایستی مطالبه گری هنرمند را بپذیرد.

 

وی فلسفه وجودی فرهنگ و ارشاد اسلامی را تقویت و حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری خواند و خاطر نشان کرد:وظیفه ما ارتقاء سطح فرهنگ، فعالیت های هنری و حمایت از کسانی است که در اجرای آنها نقش دارند .

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از محدودیت در همه حوزه ها یاد کرد و گفت: برای حمایت از برنامه های فرهنگی و هنری کوتاهی نداریم و در طول یکسال گذشته بیش از ده بار برای پیگیری برنامه های فرهنگی و هنری به کهگیلویه آمده ام.

 

وی اعتبار پلاتو از زمان کلنگ زنی تاکنون را یاداوری کرد و گفت:با گرفتن اعتبار سه برابری آن از زمان کلنگ زنی، پیمانکار مشخص و پروژه عملا وارد فاز اجرایی شده و تا سال اینده به بهره برداری خواهد رسید.

 

درخشان از تلاش برای هماهنگ کردن یکی از فرهنگسراهای اسم و رسم دار در تهران برای برپایی نمایشگاه اثار هنرمندان خوشنویسی بلادشاپور خبر داد و گفت: در پی نمایش این اثار در پایتخت هستیم تا زمینه ای برای خرید و حمایت از هنرمندان انجام گردد.

 

وی با انتقاد از رویه برخی هنرمندان گفت:تعدادی از هنرمندان در جمع های خصوصی،دوستانه و اداری جور دیگری صحبت می کنند اما به محض قرار گرفتن پشت تریبون ها لحن صحبت کردنشان حکایت دیگری دارد.

 

برپایه همین گزارش، ۵۰ اثر برجسته از ۳۳ هنرمند خوشنویس بلادشاپور در نگارخانه ی شهید افرازی دهدشت به مدت یک هفته پذیرای دید و بازدید علاقمندان به هنر است.

در این برنامه از تعدادی از خوشنویسان این مجموعه تقدیر و از نمایشگاه آثار استاد صادق حاج هاشمی و ۳۳ هنرمند دیگر رونمایی شد و از سوی دفتر نماینده مردم کهگیلویه بزرگ ۷۰ جلد شاهنامه به انجمن شاهنامه دهدشت اهدا شد و همچنین از سوی مدیرعامل شرکت زهکش بنای دهدشت هدایایی به اعضای مجموعه خوشنویسان بلادشاپور اهدا شد.

 

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت