پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 10 خرداد 1402 ساعت 20:03:: شناسه خبر: 135886

۱۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت های زندگی عشایرنشینان کهگیلویه و بویراحمد نیاز است

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:براساس برآوردهای کارشناسی که به تازگی انجام شده یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت های زندگی عشایرنشینان این استان در بخش راه های دسترسی و آب آشامیدنی نیاز است.

سید مهدی عباسیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ان افزود: این اعتبار برای اجرای ۱۵۰ طرح عمرانی و رفاهی حوزه آب در مناطق سردسیری و گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد مورد نیاز است.

وی ایجاد زیرساخت های آب پایدار در مناطق مختلف عشایری استان را مهمترین نیاز این قشر تلاشگر دانست تاکید کرد:آوردن شیرهای آب در نزدیکی سیاه چادرهای عشایری حیاتی ترین نیاز سلامتی آنان و محصولات دامیشان است که ضرورت دارد مورد توجه قرار گیرد.

عباسیان با یادآوری اینکه براساس برنامه ریزی انجام شده بهار و تابستان امسال قرار است ۲هزار سرویس با تانکر به مناطق عشایرنشین کهگیلویه و بویراحمد ارسال شود که برای ارسال هر سرویس آب ۸۵۰ هزار تومان اعتبار هزینه می شود تصریح کرد:تحقق ایجاد زیرساخت های آب پایدار موجب صرفه جویی در هزینه ها نیز می شود.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه سال های گذشته ۱۵ دستگاه تانکر آبرسان به استان اختصاص یافت که پنج دستگاه آن از رده خارج و بقیه فرسوده است تصریح کرد: تامین تجهیزات آبرسانی سیار حداقل نیاز عشایر است.

عباسیان عنوان کرد:تامین اعتبار برای احداث، بازگشایی، مرمت، تعریض، بازسازی راه های اعتباری براساس شاخص های جمعیتی ساکنان نیاز دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ابراز کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۲هزار کیلومتر از راه های مناطق عشایری در شهرستان های مارگون،بویراحمد،دنا و بخش هایی از شهرستان کهگیلویه در مناطق ییلاقی بازگشایی شده است که در صورت توسعه زیرساخت ها نیاز نیست سالیانه چندین بار برای انجام بازگشایی هزینه صرف شود.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند. عشایر نشینان ۱۲ درصد از جمعیت استان معادل ۷۰ هزار نفر را تشکیل داده اند.

عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۶ ایل بومی،۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.

بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت