پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 13 فروردین 1403 ساعت 15:01:: شناسه خبر: 144793

سفررئیس جمهور با رهاورد ۱۲۰هزار میلیارد ریال تا برگزاری با شکوه انتخابات

کهگیلویه و بویراحمد سال۱۴۰۲ شاهدرویدادهای فراوانی درعرصه های مختلف بود که می توان سفر پربرکت و با ۱۲۰هزار میلیارد ریال رهاورد آن برای توسعه و عمران و آبادانی این خطه بهمراه افتتاح صدها طرح عمرانی و کلان پروژه های اقتصادی و همچنین برگزاری باشکوه انتخابات را از وجوه برجسته و مثبت اتفاق های پارسال و البته آغازگر و نقطه عطف تحولات برشمرد.

مرور خاطرات و وقایع گوناگون سال ۱۴۰۲ حکایت های تلخ و شیرین فراوانی را به ذهن مسئولان و مردم کهگیلویه وبویراحمد متبادر می کند که البته کفه حلاوت ها و همدلی ها و برکاتی که آن رویدادهای مهم داشته بی گمان سنگین تر است.

کهگیلویه وبویراحمد در کانون توجه

دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار، تلاش های زیادی برای حل مشکلات مردم، ایجاد اشتغال، رفع بیکاری، توسعه زیرساخت‌ها، احداث راه‌ها و جاده‌ها و اتمام پروژه‌های نیمه تمام را آغاز کرد و امروز نتیجه این تلاش ها در شهرستان محروم کهگیلویه و بویراحمد با فعال شدن و شتاب بخشی در اجرای طرح های عمرانی به خوبی خود را نشان داده و روند توسعه در این استان را هموار کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین گنج ها و رنج ها همیشه از نظر توسعه یافتگی در آخرین رده استانهای کشور بوده و به دلیل فقدان توسعه نامتوازن منطقه ای، غفلت از ظرفیت ها و قابلیت های استانی، برخی سوء مدیریت ها و کم توجهی ها استان با واژه نامانوس محرومیت همواره دست و پنجه نرم می کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد در سایه هم افزایی و تلاش مسئولان و تدبیر هوشمندانه دولت مردمی سیزدهم در مسیر تحول و توسعه همه جانبه قرار گرفته و این استان از پیشوند محرومیتی که سال ها با خود به یدک می کشید در حال فاصله گرفتن است.

بهره برداری از طرح های بزرگ تولیدی از جمله پتروشیمی گچساران که تا پیش از شروع دولت سیزدهم ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با تزریق ۱۲۰ هزار میلیارد ریال در این دولت به بهره برداری رسید؛ احیای دوباره کارخانه قند یاسوج و واحد تولیدی شهدناب پس از ۱۶ سال و بهره برداری از جاده ملی پاتاوه به دهدشت پس از ۲۸ سال، بهره بردای از چندین طرح در حوزه صنعت و کشاورزی خود بهترین مصداق و از جمله دستاوردهای مهم اقتصادی دولت سیزدهم ظرف یک سال اخیر در این خطه است.

افتتاح طرح های مهمی همچون طرح های ۲۸ ساله پاتاوه به دهدشت، طرح ۱۷ ساله پتروشیمی گچساران، بهره برداری از بزرگترین پروژه برق آبی کشور، احیای کارخانه قند یاسوج، رونق طرح های گردشگری، درمانی، ارتقای حوزه زنان، توسعه خدمات رسانی ها در حوزه گاز، برق، آب به روستاهای دورافتاده نیز مهمترین رخدادهای کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته بوده است.

سفر دور دوم رییس‌جمهوری و رهاورد آن برای کهگیلویه و بویراحمد

رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی در روزهای ۲۶ و ۲۷ تیرماه در کهگیلویه و بویراحمد حضور یافت و این سفر دستاوردهای بی نظیری داشت که در تاریخ این استان ماندگار خواهد ماند.

حدود ۲ سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را استارت زد البته باید در نظر داشت هیچ دولتی به‌اندازه دولت آیت‌الله رئیسی میراث‌دار پروژه های زخمی و مشکلات عدیده مانده از سال های قبل نبوده است.

با این حال دولت با ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر کار را به خوبی پیش برده است و در قالب سفرهای استانی به استان های مختلف کشور با حضور در میان مردم و گفت و گوی چهره به چهره ،مشکلات را از نزدیک لمس و برای آن ها نسخه های شفا بخشی پیچیده است.

 

سفر اول ۱۵۶ مصوبه در حوزه زیر ساخت داشت که ۲۹ مورد کاملا اجرا و به بهره برداری رسیدند، ۱۱۵ مصوبه در دست اجرا و بقیه در دست پیگیری است و نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان از مجموع هفت هزار میلیارد تومان تامین اعتبار و تخصیص داده شد

این سفر آغازگر تحولات عظیمی در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد بود که در سفر دور دوم ثمرات آن به خوبی مشهود بود.

در سفر دوم نیز طرح های زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سفر دوم با عنایت رئیس جمهور مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای زیرساخت ها اعتبار اختصاص داده شده است و در حوزه راه پنج هزار همت در نظر گرفته شده است که شاهد تحول در حوزه راه خواهیم بود.

سید علی احمدزاده افزود: در حوزه صنعت توجه ویژه ای شده و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در استان در این سفر در نظر گرفته شده که هیچ گاه چنین اعتباراتی را نداشتیم.

وی ادامه داد: با تلاش های انجام شده عملیات پروژه‌های بزرگی آغاز می شود و با عنایت رئیس جمهور شاهد تحولات عظیم دیگری در زیرساخت های استان هستیم برخی پروژه‌هایی که عملیات اجرای آن آغاز شده موجب تحولات شگرف در استان خواهد شد.

احمدزاده اهتمام ویژه رئیس جمهور به استان کهگیلویه وبویراحمد اشاره کرد و ابراز داشت: در حوزه سرمایه‌گذاری یکی زا طرح های مهم و تحول زا پتروپالایشگاه گچساران با اعتبار اولیه ۲ میلیارد ۵۰۰ هزار دلار است که عملیات اجرایی آن آغاز شده است و همچنین و مینی پالایشگاه دهدشت عملیاتی خواهد شد.

وی تاکید کرد: پتروشیمی چرام نیازمند توجه دولت است تا رسما آغاز عملیات آن اعلام شود.

گفت: کلنگ زنی بهره برداری از گاز مختار در یاسوج انجام شد و جزء طرح های تحول آفرین خواهند شد که برخی از این پروزه ها در زمان ساخت ۴ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۱۱ هزار میلیارد مترمکعب روان آب در استان وجود دارد که هشت هزار میلیارد از استان خارج می شود و نیازمند سد سازی هستیم و سد تنگ سرخ به خوبی در مدار ساخت است.

وی یادآور شد: کلنگ سد سقاوه با ذخیره‌سازی ۹ میلیون متر مکعب به زمین زده شد اما ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب در چهار شهرستان است که اگر سد آبریز ساخته شود ۷ هزار میلیارد درآمد مردم افزایش پیدا می کند.

احمدزاده اضافه کرد: در راه ها مشکل داریم که با اعتبار تخصیصی در این حوزه تحول آفزین خواهد بود.

وی بیان کرد: راه آهن نداریم یک پروژه ای داریم که رها شده است، خواسته ای که داریم اینکه راه آهن در مدار ساخت قرار بگیرد با اینکه با صحبت و تبادل نظر صورت گرفته، منتظر فاینانس هستیم.

مسیر شکوفایی کهگیلویه وبویراحمد با افتتاح ۶۹۰ طرح عمرانی و اقتصادی

دهه فجر امسال ۵۸۹ طرح شاخص، زیربنایی و تحول‌آفرین همچون بیمارستان سوختگی و قطعه دوم کمربندی یاسوج، گازرسانی به ۳۷ روستای دیشموک و ۲۵ روستای زیلایی، واگذاری ۸۰۰ واحد مسکن نهضت ملی، بهسازی راه گچساران به باباکلان و همچنین ۱۰۱ طرح تحول‌زای اقتصادی در شهرستان‌های مختلف استان کهگیلویه و بویر احمد به بهره برداری رسید.

کهگیلویه وبویراحمد در کنار برخی ضعف ها، کمبودها و محرومیت های عمیق تاریخی، در سایه توجه و اهتمام ویژه دولتمردان سیزدهم در مسیر شکوفایی و پیشرفت همه جانبه به ویژه با طرح های توسعه ای قرار گرفته و تحولات و اقدام های انجام شده به گواه آمار بیانگر این مهم است.

توسعه نامتوازن منطقه‌ای، غفلت از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استانی در سال های گذشته به زخمی کهنه بر پیکر کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده که این زخم ها با رویکرد توسعه گرایانه و همت دولتمردان سیزدهم احیا و با تکمیل طرحهای حیاتی و شاخص در حوزه های مختلف زیربنایی در حال رنگ باختن است و فجر امسال با افتتاح طرح های شاخص در حوزه عمرانی و اقتصادی شاهد تحول های زیرساختی هستیم.

دهه فجر امسال ۱۰۱ طرح اقتصادی با سرمایه گذاری افزون بر هفت هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال در مناطق مختلف این استان افتتاح شد..

از مجموع این پروژه‌ها ۷۷ پروژه در حوزه جهاد کشاورزی، ۱۳ مورد صنعت و معدن و تجارت و ۱۱ پروژه در حوزه گردشگری است.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این تعداد پروژه ۹۸۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد کرد.

دهه فجر امسال، در مناطق مختلف استان، ۵۸۹ طرح افتتاح و ۵۸ طرح کلنگ زنی شد؛ مجموع اعتبار این طرح‌ها پنج هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان بود که ۳.۳ هزار میلیارد تومان آن برای طرح‌های افتتاحی و همچنین ۱۰۱ طرح اقتصادی این استان با اعتبار ۷۴۵ میلیارد تومان و اشتغال زایی حدود هزار نفر افتتاح شد.

در سطح استان ۸۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری رسید.

شهرستان بویراحمد با ۱۹۹ پروژه افتتاحی و اعتبار ۹۴۰ میلیارد تومان بیشترین تعداد پروژه های افتتاحی را در بین شهرستان های استان داراست و شهرستان کهگیلویه نیز با ۱۴۹ پروژه افتتاحی و اعتبار ۵۶۱ میلیارد تومان دارای بیشترین طرح های افتتاحی در دهه فجر امسال بودند.

 

پس از آن نیز شهرستان گچساران با ۶۲ پروژه افتتاحی و با اعتبار ۲۷۶ میلیارد تومان بیشترین اعتبار هزینه شده برای پروژه های افتتاحی دارا بود.

بیشترین تعداد طرح های افتتاحی مربوط به شرکت برق استان با ۹۵ پروژه، اداره کل ارتباطات با ۴۵، راهداری و حمل و نقل جاده ای با ۴۴، جهاد کشاورزی با ۴۴، بخشداری مرکزی کهگیلویه با ۳۸، نوسازی و تجهیز مدارس استان ۳۷، منابع طبیعی با ۳۴، بنیاد مسکن با ۳۰ پروژه بود.

افتتاح جاده ملی پاتاوه به دهدشت با حضور رئیس جمهور پس از ۲۸ سال انتظار

جاده ملی پاتاوه به دهدشت به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب به طول ۱۳۶کیلومتر که تیرماه امسال با حضور رئیس جمهور رسما افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۴ کلنگ زنی شد و در این سال ها در سایه کم مهری ها و کمبود منابع کمر خم کرد تا اینکه در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرح های نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت و با اقدامی جهادی و تزریق اعتبار لازم، طی ۲سال گذشته تکمیل و آماده بهره برداری شد.

این جاده ترانزیتی جزو یکی از پروژه های اولویت دار در دولت سیزدهم تعیین شده بود و در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به تکمیل آن تخصیص یافت.

کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت های این جاده ملی بشمار می رود.

۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است و ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

به گفته وزیر راه و شهرسازی محور به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر که از مصوبات سفر سال ۱۳۷۳مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده جزو یکی از ۱۲ پروژه اولویت دار کشور محسوب شده و نقش مهمی در تسهیل ارتباط جاده ای بین استانهای مرکزی کشور دارد.

اما با گذشت سال هااین جاده ارتباطی و ملی همچنان کمبودهایی دارد و بر اساس ارزیابی ها حدود ۲۰ نقطه حادثه خیز و پیچ های خطرناک در این محور وجود دارد که بروز تصادفات مرگباری را با افزایش بار ترافیکی به ویژه در بهار و تابستان فراهم می کند.

 

همچنین تونل های نیمه تاریک و با روشنایی کم این جاده مهم ترانزیتی خود عامل دیگری در افزایش میزان تصادفات خواهد بود.

رئیس جمهور در آیین بهره برداری این جاده ارتباطی گفت: طولانی شدن روند اجرایی این جاده بیش از این به صلاح نبود و مردم این منطقه باید پس از سال ها انتظار طعم یک جاده مهم و با اهمیت را بچشند و دولت سیزدهم از همان ابتدا نیز این طرح جزو برنامه های ویژه خود قرار داد و از جمله ۱۲ ابرپروژه مورد توجه دولت و وزارت راه و شهرسازی شد.

آیت الله رئیسی در آیین بهره برداری تاکید کرد که برخی نواقص ها و کمبودها به ویژه نقاط حادثه خیز این جاده مهم و شریانی باید در اولویت کار وزارت راه و شهرسازی و مسئولان اجرایی استان کهگیلویه وبویراحمد قرار گیرد.

رئیس جمهور در آن جلسه اشاره ای به وضعیت روشنایی نامناسب برخی تونل ها از جمله تونل بالای ۲ و نیم کیلومتری پات داشت و تصریح کرد که باید در سریعترین زمان ممکن این مشکل رفع شود .

رئیس جمهور تاکید کرد که در طول مسیر برخی رانندگان و مردم نیز تاکید داشتند که این جاده علائم هشداردهنده کم دارد و دارای نقاط حادثه خیز خطرناکی است که باید این مهم هم در دستور جدی مسئولان امر قرار گیرد و رئیس جمهور همچنین خواستار گزارش دقیق کارهای انجام شده برای رفع برخی مشکلات موجود در این جاده ارتباطی شد.

رونق اقتصاد ۴۰۰ روستای واقع شده در این مسیر، خارج کردن شهر “دهدشت” از بن بست، ارتباط با مرکز کشور و اتصال به دریا از جمله مزیت های این طرح است.

پس از بهره برداری از این طرح مهم میزان فوتی های حوادث رانندگی در استان افزایش یافته و شاهد جان باختن حدود ۱۶ نفر در این مسیر بوده ایم که طبق اعلام رئیس پلیس راه استان یکی از عوامل افزایش حوادث رانندگی جاده جدید پاتاوه به دهدشت بوده که فاقد برخی از علائم راهنمایی و رانندگی است.

 

افتتاح بزرگترین پروژه برق آبی کشور

سد و نیروگاه چمشیر به عنوان یک از بزرگترین طرح های برقی و آبی کشور که با هدف ذخیره ۲.۳ میلیارد متر مکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلابها بر روی رودخانه زهره ساخته شده قرار است در سفر دوم هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد این طرح فرا ملی آبگیری و به بهره برداری رسید.

سد چمشیر بر روی رودخانه زهره ساخته شده است و رودخانه زهره بر اساس شهرها و دشت‌های که در مسیر خود از نزدیکی آنان می‌گذرد به نام‌ها مختلفی مثل اردکان، شش پیر، فهلیان و زیدون نامگذاری شده اما نام رسمی آن رودخانه زهره و بر اساس آخرین شهری که از آن می‌گذرد و به دریا می‌ریزد رودخانه هندیجان نیز نامیده می‌شود.

این رودخانه از دو رود فهلیان و تنگ شیو در شهرستان ممسنی در استان فارس و خیرآباد در منطقهٔ دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد.

رودخانه زهره یا هندیجان بطول تقریبی حدود ۴۷۵ کیلومتر در سه استان فارس ،کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد اما با وجود نیاز این استان ها به آب و خطرات سیلاب هنوز سدی برای مهار آب آن احداث نشده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد چمشیر به عنوان یکی از برکات جمهوری اسلامی با همه ناامیدی که در مردم ایجاد می کردند تا یک پروژه ملی را تخریب کنند با کمک خدا تکمیل شده است.

سید علی احمدزاده افزود: این شد هم اکنون ۶۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد و ای سی آب آن (ای سی ویژگی کیفی در منابع آب های سطحی، زیرزمینی، قنات ها و غیره) ۱۲۰۰ است و از آب شهر گچساران شیرین تر است.

پایان یک انتظار ۱۷ ساله/ افتتاح پتروشیمی گچساران

استاندار افزود: طرح اقتصادی پتروشیمی گچساران حدود ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در این دولت تزریق شد و این پروژه فوق استانی و تراز ملی در سفر دوم رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. این یکی از هنرهای دولت مردمی بود که این رقم بزرگ اعتبار را تخصیص دهد و این پروژه را از رکود طولانی به مدار تولید ببرد و این تحول عظیمی بود که در این دولت شکل گرفت.

رئیس‌جمهور ضمن بازدید از مجتمع پتروشیمی گچساران، دستور بهره‌برداری رسمی از این پروژه بزرگ صنعتی استان را صادر کرد. این پروژه با اعتبار ۱.۳ میلیارد یورو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت در سفر استانی رئیسی به استان کهگیلویه بویراحمد است؛ پروژه‌ای که با رویکرد توسعه‌ای دولت در دو سال اخیر جان دوباره‌ای گرفت و به انتظار ۱۷ ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد

ظرفیت تولید این مجتمع پتروشیمی که ۸۳ درصد قطعات و تجهیزات آن توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده، سالانه یک میلیون اِتیلن و ۸۴ هزار تُن C۳+ است. در طول عملیات راه‌اندازی بیش از ۳۰۰۰ نفر که عمدتاً از نیروهای بومی بودند، در این مجموعه مشغول فعالیت شدند و پس از بهره‌برداری نیز هزار نفر در این پروژه مشغول به کار می‌شوند.

رئیس‌جمهور در آیین افتتاح کارخانه پتروشیمی گچساران با اشاره به اینکه صنعتگران ایرانی برای ساخت این کارخانه سنگ تمام گذاشتند، بیان کرد: بهره‌برداری از کارخانه‌های پتروشیمی به عنوان واحدهای فراوری منابع نفت و گاز راه توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی را فراهم می‌کند.

 

آیت‌الله رئیسی ایجاد زنجیره تولید محصولات تولیدی را از مزایا و ویژگی های کارخانه پتروشیمی گچساران برشمرد و عنوان کرد: جمع‌آوری مشعل های گازی از دیگر ارمغان های کارخانه پتروشیمی گچساران است که منجر به کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی می شود.

جشن احیای کارخانه قند کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس جمهور

کارخانه قند یاسوج که سرنوشت تلخی داشت با بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفردولت زنده شد و در کمتر از یکسال این کارخانه از صفر در مدار تولید قرار گرفت. پروژه‌ای که دیگر چیزی از آن باقی نمانده بود تأسیسات و تجهیزات آن به یغما و فروش رفت و غارت و مستهلک شد از طرفی نیروی انسانی توانمند بی‌انگیزه محل را ترک کرده و دیگر آنجا یک مخروبه‌ای بود درواقع یک مخروبه را تحویل گرفتیم. رقم ۴۰۰ میلیارد تومان در یک پروژه برای استان کهگیلویه و بویراحمد رویاست، استان با این رقم‌های بزرگ آشنایی و تجربه نداشت؛ که کارخانه با یک مدیریت جهادی خوب در مدار تولید قرار گرفت.

کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت، تولید و سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت اسمی تولید روزانه یک هزار تُن قند و شکر، ۲۶ تیرماه امسال پس از یک دهه تعطیلی با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری و به مدار تولید بازگشت .

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در ۹ مهرماه ۱۴۰۰ احیای دوباره کارخانه قند یاسوج از جمله مصوبات سفر هیات دولت به این استان بود و یک اعتبار بسیار خوبی برای بازسازی این کارخانه قرار داده شد.

سید علی احمد زاده افزود: این اعتبار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ( ره) مسئول بازسازی کارخانه تعطیل شده و راکد شد.

احمدزاده عنوان کرد: خوشبختانه این کارخانه به عنوان یکی از سه کارخانه پیشرفته کشور هم اکنون کاملا بازسازی شده و در واقع به مدار تولید برگشته است.

افتتاح بیمارستان شهید سلیمانی بهمئی

بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابی شهید سلیمانی شهرستان کم برخوردار بهمئی با حضور آیت الله رییسی رییس جمهور به بهره برداری رسید.

ساخت این بیمارستان با زیربنای ۶هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۲۳هزار مترمربع بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان هزینه داشته که ظرفیت افزایش تا ۶۴ تخت را نیز دارد، این بیمارستان شامل بخش های مختلف اطفال، داخلی، اورژانس، جراحی سرپایی و تخصصی است.

با احتساب این مرکز، تعداد بیمارستان های استان به ۱۲ و تعداد تخت های بیمارستانی نیز به بیش از هزار و ۵۰۰ تخت می رسد.

عملیات اجرایی این طرح درمانی در سال ۹۳ آغاز شد و پیگیری ها و همت دولت سیزدهم به ویژه شخص رییس جمهور موجب تسریع روند ساخت و تکمیل این بیمارستان و افتتاح آن برای خدمت رسانی به مردم منطقه شد.

شهرستان بهمئی با جمعیت ۵۰ هزار نفر به مرکزیت شهر لیکک در فاصله ۳۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

 

عملیات پل‌سازی در مسیر سیلاب‌ها/ افتتاح پل شهید طیب

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در تراز توجه‌ای که دولت و آقای رئیس‌جمهور به استان داشته اقدامات زیادی عمدتاً در جاده‌سازی و آب‌رسانی روستاها انجام شده است. در مسیر رودخانه‌ها تلفات جانی انسانی می‌دادیم که عملیات پل‌سازی در مسیر سیلاب‌ها در حال اجراست؛ پل شهید طیب افتتاح شد، پل رودخانه رودسمه تا عید نوروز به بهره‌برداری می‌رسد، پل رودخانه خرسان در حال اتمام است و پل وحدت موگرمون در حال اتمام است و این پل‌ها در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسند.

سید علی احمدزاده افزود: پل قیام به بهره‌برداری رسید، پل بید انجیر در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد. جاهایی که باید با گرگر بعنوان پل عبور می‌کردیم دیگر تمام شده و در روستاها جمع‌آوری شده است. در حوزه دیشموک و چاروسا حدود ۱۳ پل را با اعتبارات جدید شروع خواهیم کرد؛ این روستاهای آنتنی را می‌خواهیم نجات دهیم و از این وضعیت خارج کنیم.

شمارش معکوس برای افتتاح پل شهید طیب در موگر کهگیلویه/ پایانی بر داستان گرگر

احداث پل شهید طیب موگر یکی از مصوبات سفرهای استانی آیت الله رئیسی (سفر نخست به کهگیلویه و بویراحمد) بود.

مردم این روستا با استفاده از ابزار پرخطر «گرگر» از روی رودخانه مارون عبور می‌کردند که با اتمام این طرح این خطر برطرف می‌شود.

پروژه پل ۱۶۰ متری شهید طیب، با اعتبار هزینه شده ۱۹۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

احداث این پل بنا به وصیت شهید شاخص استان شهید هدایت الله طیب بوده است.شهید طیب دانش آموخته دوره دکتری از دانشگاه فلوریدای آمریکا که با شروع جنگ تحمیلی وارد جبهه حق علیه باطل شد.

این پروژه با حضور بهادری جهرمی سخنگوی دولت جناب آقای رئیسی، احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.

 

سفررئیس جمهور با رهاورد ۱۲۰هزار میلیارد ریال تا برگزاری با شکوه انتخابات

دست پُر وزیر فرهنگ در سفر به کهگیلویه و بویراحمد

“محمد مهدی اسماعیلی” وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر پنجشنبه ۶ مهرماه امسال در قالب سفر نیمروزه میهمان استان کهگیلویه و بویراحمد بود که این سفر دستاوردهای شاخص و قابل توجهی برای استان به ارمغان آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا روز پنجشنبه ششم مهرماه ۱۴۰۲ میهمان استان چهار فصل و لرزبان کهگیلویه و بویراحمد بود و بازدید از تالار مرکزی یاسوج، شرکت در شصت و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه یاسوج، دیدار با مسئولان ارشد استانی از جمله محورهای این سفر بود.

اسماعیلی پیشتر اعلام کرده بود که شعار دولت برگرفته از عدالت فرهنگی و مردمی سازی فرهنگ و هنر است به این معنا که همه نقاط کشور با هر گویش، نگاه و فاصله ای از مرکز کشور، این فرصت و ظرفیت را در اختیار داشته باشند تا بروز استعدادها در جای جای ایران اسلامی فراهم آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سفر خود در شهر یاسوج به خبرنگاران اعلام کرد که با دست پر به استان کهگیلویه و بویراحمد آمده است و خبرهای خوبی برای فرهنگ دوستان دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این طرح بعد از مدت ها (حدود ۱۵ سال) فعال شده و امیدواریم در اسرع وقت در اختیار مردم استان قرار گیرد.

اسماعیلی افزود: ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح به سرمایه گذار اختصاص داده شده و فاز نخست آن در ۲۲ بهمن امسال افتتاح خواهد شد.

ای خالی یک سینمای بزرگ و پیشرفته در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به خوبی احساس می شود و مردم این دیار در سایه رویکرد عدالت فرهنگی حوزه سینمایی کشور امیدوارند که این رویای دیرینه رنگ واقعیت بگیرد.

اسماعیلی با اشاره به ساخت پردیس سینمایی، گفت: ساخت پردیس سینمایی یاسوج را به زودی آغاز خواهیم کرد و مصوب کردیم که همه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر باید مجموعه سینمایی داشته باشند.

وی درخصوص نبود سینما در مرکز استان، ادامه داد: هماهنگی‌های لازم برای احداث سینما در مرکز استان انجام شده و به محض اینکه زمین در اختیار ما قرار بگیرد، کار ساخت سینما با سرعت و با حداقل زمان و در زیباترین شکل شروع به کار خواهد کرد که در شأن نام استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال براساس مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به مجتمع های فرهنگی و کتابخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت که این اعتبار در اختیار وزراتخانه قرار گرفته است.

اسماعیلی اظهار کرد: با دست پر به این استان آمده‌ایم به گونه ای که یکهزار میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع های فرهنگی و ۵۰۰ میلیارد ریال برای کتابخانه های استان اختصاص یافته است.

وی افزود: همچنین ۲ سینمای استان در آستانه افتتاح قرار دارد و سینمای جدید و مجهز هم در صورت تخصیص زمین از سوی استاندار در یاسوج ساخته می شود.

ا، محمد مهدی اسماعیلی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از تالار مرکزی یاسوج در استان کهگیلویه، اظهار کرد: این طرح بعد از مدت ها (حدود ۱۵ سال) فعال شده و امیدواریم در اسرع وقت در اختیار مردم استان قرار گیرد.

وی افزود: ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح به سرمایه گذار اختصاص داده شده و فاز نخست این طرح در ۲۲ بهمن امسال افتتاح خواهد شد.

اسماعیلی تصریح کرد: با هماهنگی های انجام شده با استاندار استان، سینمای فاخر و ارزشمندی در یاسوج ایجاد خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد تاکید کرد: امروز در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه دنا شرکت خواهیم کرد.

اسماعیلی عنوان کرد:بنا داریم فضای پیشرفت فرهنگ و هنر در همه استان ها شکل بگیرد.

به گزارش ایرنا، پروژه تالار مرکزی یاسوج سال ۱۳۸۷ کلنگ زنی شد و قرار بود روزی این تالار قطب فرهنگی کشور شود در حالی که در حد یک غول آهنی نیمه کاره در پیشانی شهر باقی ماند، در ابتدای دولت سیزدهم تکمیل این پروژه در دستور کار قرار گرفت.

 

این میدان گازی در دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد.

پیش بینی می شود میدان گازی مختار بویراحمد تا ۱۰ سال به شبکه سراسری کشور گاز می هد.میدان گازی یا میدان گاز طبیعی ( Natural gas field ) به مخزن طبیعی گاز طبیعی می‌گویند که طی میلیون‌ها سال در اثر فعل و انفعالات شیمیایی بر روی بقایای جانداران مدفون شده در زمین به وجود می‌آید و این میادین اغلب در کنار میادین نفتی یافت می شوند.

میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده در ۱۰ کیلومتری این شهر یاسوج قرار دارد و یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

طبق اعلام معاون وزیر نفت، بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این طرح در ۲ مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار تعیین تکلیف میدان گازی مختار توسط وزارت نفت شد. وی گفت: راه اندازی میدان گازی مختار از مطالبات و خواسته‌های به حق مردم منطقه از مجموعه وزارت نفت است.

آغاز ساخت بزرگترین مجموعه گردشگری جنوب کشور با ۹ هزار میلیارد ریال سرمایه‌ در یاسوج

کلنگ آغاز عملیات اجرایی بزرگترین طرح گردشگری جنوب کشور (مجموعه گردشگری پل معلق) با سرمایه ای معادل ۹ هزار میلیارد ریال روز دوشنبه و همزمان با سفر رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در یاسوج به زمین زده شد.

علی اصغر شالبافیان در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح گردشگری پل معلق یاسوج، گفت: این طرح با مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولت اجرا می شود.

معاون گردشگری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگر دارد و دولت از هرگونه سرمایه گذاری در راستای توسعه زیرساخت های گردشگری این استان به صورت ویژه حمایت می کند.

شالبافیان افزود: حجم سرمایه گذاری در این پروژه ۹ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است و با ایجاد این پروژه رونق اقتصادی خوبی در صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: با اجرای این طرح گردشگری برای ۲۵۰ نفر شغل ایجاد می شود، در این مجموعه گردشگری قرار است تله کابین، پل معلق،تله سیژ، کافی شاپ و سوئیت های اقامتی اجرا شود.

 

مشاور طرح تله کابین تنگ مهریان هم گفت: این تله کابین به طول ۵.۵ کیلومتر احداث می شود، سرمایه فاز اول آن ۲۰۰ میلیارد تومان است که توسط بخش خصوصی تامین شده و در فازهای بعدی تا ۷۰۰ میلیارد تومان قابل افزایش استف تله کابین در تنگ مهریان در فاز اول به طول هزار متر به مرحله اجرا خواهد رفت و پل معلق در فاز دوم با اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود.

ورزش‌های ابی، سورتمه، فضاهای رفاهی در این پروژه در نظر گرفته شده است. اگر در واگذاری املاک منابع طبیعی تسهیل صورت بگیرد روند اجرایی پروژه سرعت خوبی می‌گیرد.

توجه به حوزه بانوان

در سفر دور دوم دولت به استان ۷۹۰ میلیارد ریال به حوزه بانوان اختصاص یافت، این اعتبار برای ساخت سالن ورزشی، پارک بانوان، کمک به زوج های نابارو و رفع آسیب های اجتماعی حوزه زنان، راه اندازی مرکز جامع حمایت و توانمندسازی زنان استان، ساخت چهار بازارچه دائمی برای فروش محصولات زنان و برای توانمندسازی و آموزش زنان روستایی و عشایری اختصاص یافت.

بر اساس بند ح تبصره ۹ بودجه ۱۴۰۲ باید یک درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی استان در حوزه زنان و خانواده هزینه شود.

سهم استان از محل بند(ح) تبصره ۹ ماده واحده قانون بودجه ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بود که طبق آبین نامه ۳۰ درصد به زنان شاغل در ادارات و ۷۰ درصد در راستای ارتقاء سلامت و آموزش جامعه هدف باید اختصاص داده شود.

نهضت احداث صنایع تبدیلی آغاز شد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه قدم‌های بزرگی در سرمایه‌گذاری برداشتیم، افزود: سردخانه یکی از ضروری‌ترین پروژه‌ها در حوزه کشاورزی بود، سیب‌های منطقه یاسوج به دلیل نبود سردخانه با لودر بارگیری و به کارخانه‌های آبمیوه‌گیری ارسال می‌شد چون مکانی برای نگهداری نداشتند، نهضت احداث صنایع تبدیلی در استان شروع شد و نزدیک به ۱۰۰ هزار تن سرمایه‌گذاری در این حوزه آغاز شده است و باغداران استان میوه‌های خود را برای عرضه به بازار نگهداری می‌کنند، این یک تحول عظیم در درآمد مردم و باغداران استان است.

استان سوم در تولید شیلات هستیم حدود ۲۲ هزار تن ماهی سردابی تولید می‌کنیم که این حجم تولیدات از استان‌های شمالی از جمله گلستان، مازندران و گیلان بیشتر است. متأسفانه حتی یک گرم خوراک ماهی در استان وجود نداشت. به این فکر نشده بود که با این حجم رونق شیلات در استان خوراک آن تولید شود.

احداث هفت کارخانه خوراک آبزیان، دام و طیور آغاز شده است. دهه فجر پروژه ۱۰ هزار تنی خوراک آبزیان به بهره‌برداری رسید. پروژه‌های دیگر با ۶۰ و ۷۵ درصد در حال اجراست و در سال ۱۴۰۳ خوراک آبزیان استان را تأمین خواهیم کرد و می‌توانیم به استان‌های دیگر صادر کنیم.

تعداد زیادی نیرو در این کارخانه‌های بخش خصوصی مشغول به کار شدند، با این سرمایه‌های رهاشده‌ی درون استانی هم خوراک تولید می‌کنیم و هم اشتغال ایجاد می‌شود، با آگهی دولتی اشتغال برطرف نمی‌شود باید به سمت مراکز تولیدی و سرمایه‌گذاری برویم، تا در این حوزه تحول ایجاد شود.

 

آبرسانی به حدود ۹۰ روستا

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی شبکه‌های آب‌رسانی به روستاها آغاز شده است. آبرسانی به حدود ۹۰ روستا در جهاد آبرسانی سپاه پاسداران کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری رسید، با کار جهادی و مشترک دولت و بسیج سازندگی این طرح بسیار بزرگ در مقطع زمانی کمتر از دو سال انجام شد.

تمامی پروژه های آبرسانی به روستاهای استان به سازمان بسیج سازندگی واگذار شده و در این رابطه از لحاظ پیشرفت فیزیکی با وجود مشکلات مالی و اینکه بیشتر روستاهای استان در مناطق سخت گذر قرار گرفتند، در رتبه دوم کشوری هستیم.

با حمایت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برنامه های خوبی برای موضوع کانالهای آب کشاورزی استان در دستور کار است.

رونق گردشگری و بهره برداری از بزرگترین پارک آبی جنوب کشور در یاسوج

مزمان با دومین دور سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون گردشگری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور ، بزرگترین پارک آبی جنوب کشور در شهر یاسوج به بهره برداری رسید .

پارک آبی یاسوج در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۲۰۰ مترمربع و ظرفیت سرویس دهی به یک هزار نفر در هر سانس، بزرگ‌ترین پارک آبی جنوب کشور است.

با بهره برداری از این طرح زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر بصورت مستقیم فراهم شده است..

این طرح گردشگری چند سال به دلیل کمبود اعتبار غیرفعال بود که در دولت سیزدهم ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ برای تکمیل و بهره‌برداری آن اختصاص و به مرحله بهره‌برداری رسید.

نگاه دولت سیزدهم توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مناطق کم برخوردار کشور با هدف رونق اقتصادی است.

اجرای طرح پارک آبی یاسوج در سال ۱۳۹۵ در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع آغاز شد و این طرح حدود ۲ سال در شرایط تعطیلی به سر برد.

 

 

شعله گاز در ۱۵۱ روستای کهگیلویه و بویراحمد روشن شد

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: گازرسانی روستایی نقش مهمی در توسعه استان و مهاجرت معکوس روستایی دارد که در این راستا حدود دو سال گذشته در دولت سیزدهم ۱۵۱ روستای استان گاز رسانی شدند.

ریحان بهادر اظهار داشت: در حوزه گازرسانی روستایی تاکنون به یک هزار و ۵۸ روستای این استان گازرسانی شده است.

وی افزود: گازرسانی روستایی در این دولت همراه با ۶۴۴ کیلومتر شبکه گذاری فلزی و پلی اتیلن بوده است که بیش از ۴۰ هزار نفر در استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده اند

 

تقویت زیرساخت های مربوط به آب و منابع آبی در کهگیلویه و بویراحمد انجام داده تا مسیر برای استفاده مردم استان از این نعمت خدادادی هموار شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجموعه آب منطقه ای هم اکنون حدود ۶۰ طرح ملی و استانی در ۹ شهرستان استان در حال اجرا دارد. یکی از مهم ترین شاخصه ها، ابزار و نیازها برای تعریف پروژه های عمرانی مطالعه، برنامه ریزی، تامین منابع مالی، پیگیری، نظارت، عملیات مناقصه، انتخاب پیمانکار و مراحل اجرای پروژه است.

آرش مصلح افزود: در دولت سیزدهم ما در بخش آب با یک سری پروژه های نیمه تمام گذشته روبرو بوده ایم که اغلب عمری بالای ۱۰ سال داشته اند.

وی تاکید کرد: پروژه هایی همچون سد تنگ سرخ، آبرسانی به لیکک، آبرسانی به چهار شهر سوق، چرام، دهدشت و لنده، دهدشت غربی، لیشتر، تنگ انگشترک، امامزاده جعفر، خان احمد، سد سرپری و غیره از این دسته بوده اند.

جمعه خونین یاسوج/ حادثه تلخ

تصادف زنجیره ای در روز جمعه سوم تیرماه که گذشت در ورودی شهر یاسوج سبب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از هموطنان شد و این واقعه دردناک بسیار نگران کننده بود.

تصادف زنجیره ای ورودی شهر یاسوج (پلیس راه شیراز) همچنین ۶ کشته داشت که چهار نفر در صحنه تصادف مذکور جان باختند و ۲ نفر دیگر نیز در بیمارستان شهید جلیل شهر یاسوج فوت کردند.

ظهر روز جمعه دو تیرماه جاری یک دستگاه تریلی حامل بار آهن به علت نقض فنی در ترمز، بعد از پلیس راه یاسوج – شیراز، با تعدادی خودرو به صورت زنجیره ای برخورد کرد.

در این حادثه ۲۵ خودرو با هم برخورد داشتند که سرنشینان ۱۴ خودرو کشته یا زخمی شدند.

همه مصدومان با کمک امدادگران هلال احمر، فوریت های پزشکی و متولیان امر در کمترین زمان ممکن به بیمارستان شهید جلیل شهر یاسوج منتقل شدند.

کارشناسان راهنما و رانندگی استان قرار گرفتن پلیس راه یاسوج- شیراز و ایست بازرسی پس از یک سراشیبی تند و غیر استاندارد تنگ کناره را نیازمند ایجاد یک مسیر انحرافی می دانند و تاکید می کنند در صورتی که در کناره این جاده رمپ ایجاد و با ماسه پوشیده شود خودروهای دچار نقص فنی شده پس از برخورد با جسم نرم از سوی راننده قابل کنترل خواهد بود.

همچنین سال هاست که کارشناسان پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد نسبت به فعالیت دست فروشان در ورودی این شهر و تجمع تعداد زیادی خودرو که برای خرید از آنان در نقطه ای ناایمن پارک می کنند هشدار می دهند اما متاسفانه اقدامی برای جمع آوری آنان نشده امید می رود این حادثه نقطه آغازی بر پایان فعالیت دست فروشان در این منطقه باشد

انتظار می رود با وقوع این تصادف خونین شهروندان دیگر از دست فروشانی که در منطقه مذکور بساط کرده اند خرید نکنند که در صورت تحقق چنین امری آنان چاره ای جز جمع کردن بساط خود ندارند.

پای لنگ پروازهای خارجی در فرودگاه یاسوج

فرودگاه یاسوج در قلب یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران واقع شده است و حدود ۲ سال می شود که عنوان بین المللی را هم با خود به یدک می کشد دریغ از اینکه حتی یک پرواز بین المللی داشته باشد.

فرودگاه یاسوج رهاورد سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳ بوده است که برای رفاه حال مردم و خروج استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ آن بر زمین خرده اما اکنون این سرمایه‌ گرانبها بدون کمترین کاربرد رها شده است و پروازهای آن در پیچ و خم وعده ها پروازها به گل نشسته اند.

سفر۲ روزه و دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در ۲۶ و ۲۷ تیرماه امسال مصوبه های امیدآفرین بسیاری در حوزه زیرساخت های اقتصادی و عمرانی داشت و یکی از آنها افزایش تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بود و رئیس جمهور مهلتی ۱۰ روزه مشخص کرده بود که هم اینک با تلاش استاندار کهگیلویه وبویراحمد و سازمان هواپیمایی کشور این امر تا حدود بسیاری محقق شده است.

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.

سفررئیس جمهور با رهاورد ۱۲۰هزار میلیارد ریال تا برگزاری با شکوه انتخابات

اختصاص بیش از ۷۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب طرح های مسئولیت های اجتماعی به گچساران

وزیر نفت گفت: علاوه بر اعتباراتی که در دور دوم سفر هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان گچساران اختصاص داده می شود بیش از پنج میلیارد ریال برای طرح های مسئولیت های اجتماعی این شهرستان اختصاص داده که هدیه وزارت نفت به مردم این شهرستان برای اجرای طرح های عام المنفعه در این سفر ۲هزارو ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر خواهد بود.

جواد اوجی ابراز کرد: در دور اول سفر رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای شهرستان گچساران اختصاص یافت که در این زمینه ۱۱۳ پروژه در قالب طرح های مسئولیت‌های اجتماعی اجرا شد.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اقدامات مناسبی در حوزه نفت و گاز در کشور انجام شد ابراز کرد: طرخ های مسئولیت های اجتماعی وزرت نفت ظرف ۲ هفته تامین اعتبار خواهد شد.

آغاز عملیات ساخت پتروپالایشگاه گچساران با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سه فاز با اشتغالزایی هزار و ۵۰۰ نفر از انتظارات مردم گچساران در این دور از سفر ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد بود که اجرایی نشد و حاشیه های فراوانی به دنبال داشت.

وزیر نفت در نشست شورای اداری شهرستان گچساران پس از صحبت های نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و تاکید بر ساخت پتروپالایشگاه در این شهرستان و نقش آن در کاهش آمار بیکاری این منطقه گفت: در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی هر سرمایه‌گذاری قصد سرمایه گذاری را دارد حمایت خواهیم کرد و مردم شهرستان گچساران ساخت پترو پالایشگاه ۱۰۵ هزار بشکه‌ای را قطعی بدانند.

بیش از ۲۱۵ هکتار در منطقه لیشتر روستای آب انجیر برای ساخت این مجتمع در نظر گرفته شده که در صورت راه اندازی بیش از ۲۲ محصول از جمله گازوئیل، بنزین و بنزن و … تولید خواهد شد.

 

دریافت هزار و ۸۱۴ خانواده کهگیلویه و بویراحمدی زمین رایگان

 

یکهزار و ۸۱۴ قطعه زمین مسکونی روز سه شنبه هشتم اسفند ۱۴۰۲ در آیینی به خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر در استان کهگیلویه و بویراحمد اهدا شد.

این خانواده هابراساس ماده چهار قانون جوانی جمعیت یک قطعه زمین دریافت کرده اند.

محمد راستا افزود: پیش از این ۵۴۰ خانواده کهگیلویه و بویراحمدی در طرح قانون جوانی جمعیت زمین دریافت کرده بودند.

وی بیان کرد: استفاده از مزایای مسکن در طرح جوانی جمعیت از سال ۱۴۰۰ به منظور پیشگیری از پیری جمعیت کشور آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به درحال اجرا بودن طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از راهبردهای مهم دولت برای صاحب خانه شدن اقشار کم درآمد است تصریح کرد: هم اکنون ۱۷ هزار خانه این طرح در استان در دست ساخت است.

راستا عنوان کرد: همچنین هفت هزار واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات دولتی در مناطق روستایی استان در حال ساخت است.

راستا عنوان کرد: همچنین هفت هزار واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات دولتی در مناطق روستایی استان در حال ساخت است

۵۰۰ میلیاردتومان در دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت مخابراتی این استان هزینه شده است.

نصب و راه اندازی تعداد ۳۷سایت موبایل با تجهیزات فول تکنولوژی هر کدام به ارزش ۷۰میلیارد ریال از مهمترین طرح های اجرا شده در این مدت بوده است.

در بعضی از نقاط شهرها به دلیل احداث ساختمان ها و مجتمع های مسکونی و تجاری با طبقات بالا ،ارتباطات دیگر ساکنان همجوار در آن خیابان یا محله با مشکل مواجه شده بود و به منظور برون رفت از این وضعیت تعداد ۱۳ سایت با عنوان تغییر دکل هر کدام با ارزش ۶۰میلیارد ریال در برنامه مخابرات قرار گرفت و افزایش ارتفاع و تجهیز مجدد این سایت ها باعث شد نقاط کور شهرها ناشی از بلندمرتبه سازی را مرتفع شود.

اخذ مجوز ارتقای تکنولوژی ۶۴سایت موبایل هرکدام با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال از دیگر راهبردهای عملیاتی شده شرکت مخابرات استان در این مدت بوده است.

پروتکشن دوم شهرهای مارگون ، قلعه رئیسی و دیشموک به صورت رادیویی در دولت سیزدهم ایجاد شد و چنانچه به هر دلیلی مسیر فیبر دچار اختلال یا قطعی شود در کمترین زمان ممکن پروتکشن مسیر دوم فعال می شود به طوری که مشترکان متوجه قطعی و اختلال در ارتباطات نمی شوند.

همچنین ۲ سال گذشته تاکنون ۳۴ طرح فیبر نوری در نقاط مختلف استان به سرانجام رسید که مهمترین این طرح ها ، پروژه فیبر نوری یاسوج به کاکان ، یاسوج به سی سخت ، فیبر نوری گچساران به آ ب شیرین ، فیبر نوری باشت به چم بلبل فیبر نوری دهدشت به لنده ، ،فیبرنوری تنگ کناره وسروک یاسوج ,،مسکن مهر دهدشت ،مسیر فیبر نوری لنده به لیکک از مهم ترین این طرح ها بوده است.

تغییر سوئیچ مرکز لیکک و ۲ طرح مدیاگت وی از دیگر خدمات انجام شده در راستای بهبود وضعیت ارتباطات این استان بوده است‌

 

در سفر دوم حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار گرفتیم

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از این اقدامات حاصل هزینه‌های سفر ریاست جمهوری است که هنوز هم خدمات ادامه دارد. مطالبات عمده وزارت نفت و سازمان برنامه بودجه تخصیص شده اما برخی از وزارت‌خانه‌ها مبلغی پرداخت نکردند که این مهم را از دولت مطالبه کردیم.

در سفر دوم رئیس‌جمهور برای زیرساخت‌ها دوبرابر سفر اول آقای رئیسی اعتبارات گرفتیم؛ که در سفر اول حدود سه هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد با رایزنی این مبلغ به بیش از هفت هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در سفر دوم حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار گرفتیم که این رقم در استان بی‌سابقه است.

احمدزاده عنوان کرد: باید توان کارکرد اجرایی را به همین نسبت بالا ببریم؛ یعنی شرط اینکه اعتبار جذب شود کار و تلاش بیشتر باشد که در برخی قسمت‌ها تجدید نظر کاری لازم داشتیم. ممکن است برخی از مدیران استان جوابگوی این حد کار نباشند در توان مدیران تجدیدنظر کردیم که حتماً این تغییرات انجام می‌شود.

 

مشارکت بیش از ۶۴ درصدی در انتخابات/ حماسه حضور ۱۱ اسفندماه

مشارکت گسترده، شورآفرین، تحسین برانگیز و امید بخش امت بزرگ و همیشه در صحنه ایران به ویژه درخطه دلاورخیز و وفادار کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات ۱۱ اسفند که نشان از هوشمندی، درایت و موقعیت شناسی آنان دارد برگ زرین دیگری بر شکوه و عزت و اقتدار کشورمان افزود و دل همه عاشقان و وفاداران به انقلاب را امیدوار تر ساخت.

انتخابات به عنوان رکن اصلی نظام‌های مردم‌سالار، همواره مورد توجه تحلیلگران و صاحب نظران بوده است. انتخابات، بی گمان بارزترین ، با ارج ترین و مترقی ترین شیوه اعمال نظر مردم در نحوه اداره جامعه و دخیل بودن آحاد مردم در اداره کشور است و در جمهوری اسلامی ایران، جمهوریت نظام همواره همپای اسلامیت ان مورد تاکید بود

مردم فهیم این استان با بینشی عمیق و عاشقانه و با پایبندی به اندیشه ها و آرمان های امام راحل و تدابیر رهبر فرزانه انقلاب، اراده جمعی خود را برای بهبود و تحقق این مهم با حضور در پای صندوق های رای به زیباترین شیوه‌ دموکراتیک اعلام کردند.

با تایید نهایی و صحت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هر سه حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا، باشت و گچساران و کهگیلویه، بهمئی ، چرام و لنده از سوی شورای نگهبان، پرونده انتخابات مجلس دوازدهم در استان کهگیلویه وبویراحمد بسته شد.

انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد با موفقیت در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد. مشارکت بالا، سلامت انتخابات و حضور پرشور جوانان از نکات بارز این دوره از انتخابات بود.

استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه نخست مشارکت را کسب کرده است، به گونه ای که ۵۸۳ هزار ۹۸۴ رأی دهنده در سطح استان داشتیم که ۳۷۵هزار ۴۷۷نفر در انتخابات ۱۱ اسفند شرکت کرده و رأی دادند، معادل ۶۴.۲۷درصد بوده است.

وی افزود: ۱۸۳هزار و ۷۳نفر از مجموع شرکت کنندگان را آقایان و ۱۹۲هزار و ۴۰۱نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این استان در بین سایر استان‌های کشور با بالاترین مشارکت رتبه اول را به‌دست آورد.

 

کهگیلویه و بویراحمد دریک نگاه

کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر۴۰درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور را هم اینک در خود جای داده است.

این خطه با یک درصد خاک و جمعیت کشور بیش از ۱۰درصد روان آبهای ایران را دارد، حتی یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید، کریدور شامل به جنوب کشور است و طبیعت بکر و سحرانگیزش شکوه و شوکت آفرینش می سراید.

کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت ها و قابلیت های منحصر بفرد بویژه در حوزه های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشاورزی، گردشگری ، آبزِی پروری ، گیاهان دارویی و محط زیست اما همواره کمبود زیرساخت ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعدادها و پیوند آنها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.

این خطه پرظرفیت اگرچه در طول دولت های مختلف و به برکت انقلاب و نظام پیشرفت های چشمگیری داشته و خدمات و طرح های زیربنایی و زیرساختی فراوانی در حوزه های مختلف داشته اما راه های نرفته زیادی نیز دارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت