پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 15 فروردین 1403 ساعت 11:01:: شناسه خبر: 144847

۲۰ طرح بزرگ اقتصادی و چشم انداز روشن اشتغال کهگیلویه وبویراحمد

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان صدای جنوب است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان صدای جنوب می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

کلنگ زنی طرح های شاخصی همچون مینی پالایشگاه دهدشت، پتروپالایشگاه گچساران، پتروشیمی اوره و آمونیاک چرام و آغاز عملیات اجرایی طرح بیواتانول باشت چشم انداز روشنی برای اشتغال و افزایش تولید برای سال جدید (۱۴۰۳) در کهگیلویه و بویراحمد ترسیم کرده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد که با ۱۰ واحد بهره‌برداری، هفت واحد نمک‌زدایی، ۹ ایستگاه تقویت فشار گاز، چهار ایستگاه تزریق، سه کارخانه گاز و گاز مایع، ۶ واحد آبرسانی و ۸۵ مجموعه سرچاهی با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله از چهار اینچ تا ۵۲ اینچ از مناطق نفت خیز مهم کشور محسوب می شود.

نقش مهم صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کهگیلویه و بویراحمد در راستای شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، توسعه صنایع پایین دستی، صادرات غیرنفتی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال آفرینی بر کسی پوشیده نیست و در دولت سیزدهم توسعه این صنایع شتاب چشمگیری یافته است.

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در تلاش هستیم پروژه های تحول‌زا که در سال ۱۴۰۲ تعریف شده از جمله پتروپالایشگاه گچساران، پتروشیمی اوره و آمونیاک چرام، سیتروپلاس در گچساران عملیات اجرایی آنها آغاز شود و برخی از پروژه ها همچون گاز مختار، سد سقاوه و سد تنگ سرخ، سد سرپری در ۱۴۰۳ به نتیجه برسد.

از آنجا که اشتغال گام نخست برای داشتن یک زندگی نرمال است امید می رود مسئولان بتوانند ضمن اجرای این طرح ها در مدت زمان پیش بینی شده با ایجاد فرصت های شغلی به توسعه اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد کمک کند.

همه مجوزهای لازم برای اجرای مینی پالایشگاه دهدشت گرفته شد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مینی پالایشگاه دهدشت تمامی مجوزهای لازم را اخذ کرده است و به زودی کلنگ زنی می شود.

سید علی احمدزاده اظهار کرد: مینی پالایشگاه دهدشت هم اینک در حال تجهیز کارگاه است و برای کلنگ زنی رسمی آماده می شود.

وی افزود: احداث مینی پالایشگاه در شهرستان کهگیلویه در نزدیکی دهدشت با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه بنزین از طرح های مهم اقتصادی و اشتغالزایی است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: با راه اندازی این طرح افزون بر ۵۰۰ نفر شغل در منطقه محروم کهگیلویه ایجاد می شود.

احمدزاده تاکید کرد: گردش مالی، ارتقای درآمد و رونق و توسعه اقتصادی از پیامدهای اجرای این طرح است.

ابرپروژه پتروپالایشگاه گچساران در مراحل پایانی برای کسب مجوزهاست

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی ابرپروژه پتروپالایشگاه گچساران شروع نشده بلکه در حال تشریفات و کسب مجوزها و مراحل پایانی برای آغاز عملیات اجرایی است.

سید علی احمدزاده اظهار کرد: پروژه های بزرگ و تحول‌زائی در سطح استان احداث می شود، یکی از این پروژه ها پتروپالایشگاه گچساران است.

وی افزود: عملیات ساخت پتروپالایشگاه گچساران در زمان اجرا برای بیش از پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می کند و با تکمیل آن برای هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می شود و در شکوفایی اقتصاد استان و گچساران تاثیر مهمی برجا می گذارد. اجرای این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب سه فاز و برآورد بیش از ۶ میلیارد دلار هزینه صورت می گیرد .

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این ابر پروژه اقتصادی در زمینی به مساحت ۲۱۵ هکتار در منطقه لیشتر روستای آب انجیر ساخته می شود که با راه اندازی آن ۲۲ محصول از جمله گازوئیل، بنزین و بنزن تولید خواهد کرد.ظرفیت پتروپالایشگاه گچساران ۱۴۰ هزار بشکه در سال بوده و مدت اجرا از سوی سرمایه گذار سه تا پنج سال اعلام شده است.

احمدزاده تاکید کرد: برای اینکه پتروپالایشگاه گچساران به نتیجه برسد باید یک تیم هماهنگ و منسجم هم در سطح استان و هم در سطح وزارت کشور تشکیل دهیم تا این پروژه ملی سریعتر به سرانجام برسد.

تامین مالی طرح تولید بیواتانول سوختی و کنجاله تخمیری باشت

عملیات اجرایی کارخانه بیواتانول باشت که مهرماه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد آغاز شده و با گذشت این همه سال تنها کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما اکنون در راستای سیاست های دولت برای تکمیل طرح های نیمه تمام این طرح تامین اعتبار شده و عملیات اجرایی آن شتاب گرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۹۸ آغاز شد و با تامین اعتبار مورد نیاز و تحقق الزامات مرتبط، این طرح در سال ۱۴۰۵ به بهره برداری برسد، هم اینک کارهای بورسی این طرح انجام شده و با تامین مالی طرح عملیات اجرایی آغاز شده است.

موسویان با اشاره به ظرفیت تولید ۶۶ میلیون لیتری پیش بینی شده این طرح، افزود: با توجه به نزدیکی طرح به بنادر جنوبی، باید برای صادرات ۳۰ درصد تولیدات این طرح، برنامه ریزی شود تا شاهد ارزآوری این طرح در سال اول به میزان حداقل ۱۱ میلیون یورو باشیم.

نفت و گاز می‌شود و ‌امیدواریم در این منطقه سرمایه‌گذاری‌هایی در تراز پتروشیمی و پالایشگاه‌ها برای آینده دیده شود.از مخازن گاز این منطقه در سال آینده استفاده خواهد شد و مشکل ناترازی گاز برطرف می شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تصریح کرد: چشم انداز و پیش بینی تقریبی ما این است که بتوانیم حداقل بین هفت تا ۱۰ سال در میدان مختار گاز تولید کنیم.با چندین حلقه چاه که تعریف خواهد شد این هم نزدیک به ۱۰ سال به شبکه سراسری گاز بدهد.

حیدری اضافه کرد: بعداز آن هم به عنوان مخزنی که تخلیه شده برای ذخیره سازی آماده شود.همچون میدان سه راجی قم که بعد از تخلیه برای بحث ذخیره سازی استفاده شد و موقعیت استراتژیک و پشتیبانی خاص خودش را دارد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تصریح کرد: این هم می تواند همان نقش را در منطقه سردسیر کهگیلویه و بویراحمد و همجوار با چهارمحال و بختیاری داشته باشد.

وی ابراز کرد: در کنار این پروژه که انجام می شود بدون شک نه تنها منفعت های ملی اش مثل تولید گاز به عنوان یک محصول استراتژیک دارد بلکه رونق اقتصادی برای شهر و استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت.از پیمانکار های استانی که مشغول کار خواهند شد، زیر پیمانکار ها و پیمانکارانی ریزی که در کنار این پروژه خواهند بود.

حیدری عنوان کرد: اشتغالی که برای پرسنل و جوانان این استان ایجاد خواهد شد.به مرور چشم انداز خوب و روشنی را برای نفتی و یا گازی شدن یاسوج هم می بینیم.

افتتاح فاز نخست پتروشیمی دهدشت در سال ۱۴۰۳

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: طرح تولیدی پتروشیمی دهدشت شامل انواع پلی اتیلن سنگین به میزان حدود ۳۰۰ هزار تن در سال و خوراک آن به میزان حدود ۳۰۰ هزار تن در سال از پتروشیمی الفین گچساران است.

امیر تیمور موسویان افزود: این طرح، در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر دهدشت در منطقه کلاچو واقع شده و مساحت زمین ۱۰۲ هکتار است.

وی ابراز کرد: میزان اشتغال زایی در دوران بهره برداری طرح ۲۶۰ نفر به صورت مستقیم خواهد بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: کلنگ زنی طرح تولیدی پتروشیمی دهدشت سال ۱۳۸۶ بوده و بهره برداری فاز اول در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

موسویان در بازدید از طرح تولید آهک هیدراته و فسفات شهرستان چرام، ادامه داد: زمین طرح آهک هیدراته پنج هکتار و در مجموع دارای ۳۰۰۰ متر زیر بنا است.تلاش می شود در سال ۱۴۰۳ افتتاح شود.

 

این طرح با سرمایه گذاری اولیه ۱۰۵ میلیارد تومانی، توانایی تولید سالی حدود ۳۰ هزار تن آهک هیدراته را دارد و برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می نماید.

مردم را میدان دار سرمایه گذاری و تولید کنیم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:رونق تولید ، اشتغال و شکوفایی اقتصادی بدون مشارکت و حضور محسوس مردم اتفاق نمی افتد بنابراین نیاز است مدیران و مسئولان امر فضا و میدان را برای فعالیت و حضور فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در بخش های مختلف باز کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند. طبق گفته های رهبری برنامه‌ریزان کشور برنامه‌ریزی کنند، صاحب‌نظران همکاری فکری کنند و فعالان اقتصادی به نحو عملی در این کار مشارکت کنند.

شعار سال ۱۴۰۳، با توجه به مشکل اساسی کشور یعنی ‎اقتصاد، همچنان اقتصادی است و توجه ویژه‌ای هم به نقش ‎مردم دارد.

وی افزود: امسال را باقدرت و صلابت و ایمان راسخ به امید موفقیت های بیشتر در حوزه های مختلف آغاز کنیم زیرا خبرهای خوبی در راه است و تحول های زیادی در حوزه اقتصاد خواهیم شنید.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مدیران در امر سرمایه گذاری برای تولید پیش قدم باشند و از ایجاد گره برای سرمایه گذاران ممانعت کنند یک روز تعویق در امور هم برای سرمایه گذاری زیاد است و باید برای آنان فرش قرمز پهن شود.

هرچه تعداد شاغلین یک منطقه در بخش خصوصی بیشتر باشد، یعنی این بخش در آن مناطق قوی‌تر است. گستره‌ بیشتر بخش خصوصی در یک منطقه نیز می‌تواند موجبات رشد اقتصادی، نوآوری و رقابت در اقتصاد و پویایی بازار کار را فراهم کند. در نتیجه می‌توان گفت هر چه بخش خصوصی در یک منطقه قدرت بیشتری داشته باشد، اقتصاد در آن منطقه پویاتر است.

کمترین سهم اشتغال در این بخش نیز مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان و ایلام است. به طوری که در استان کهگیلویه و بویر احمد ۷۰.۱ درصد از شاغلین در بخش خصوصی کار می‌کنند.

هم اینک بالای ۴۰۰ طرح نیمه تمام اقتصادی در سطح استان وجود دارد که برای احیا و تکمیل انها افزون بر ۶۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و نقدینگی نیاز است.

با توجه به جایگاه استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر نرخ بیکاری و نسبت اشتغال، پیشنهاد می‌شود که دولت و بخش خصوصی اقداماتی را برای افزایش فرصت‌های شغلی و بهبود وضعیت اشتغال در این استان انجام دهند. این اقدامات می‌تواند شامل توسعه بخش‌های تولیدی و خدماتی، ایجاد مشاغل خانگی و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط باشد.

کهگیلویه و بویراحمد استانی زرخیز است که متاسفانه به دلیل برخی بی تدبیری ها سال ها نام محرومیت را با خود یدک می کشد و با وجود دارا بودن افزون بر۴۰درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور، بیش از ۱۰درصد روان آبهای ایران، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، روییدن گیاه دارویی در آن به اندازه ۶۰ کشور دنیا، کریدور شامل به جنوب کشور بودن، داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۲هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، تولید ۲۵ درصد نفت ایران در این استان و دیگر مواهب خدادادی همچنان تعداد افراد بیکار در آن بالاست.

کهگیلویه بویراحمد استانی بوده که همواره نرخ بیکاری در آن سوژه رسانه ها بوده و طی یک دهه گذشته میزان نرخ بیکاری در این استان به طورمیانگین از ۱۴ تا ۱۷ درصد در نوسان بوده است اما در دولت سیزدهم این نرخ روند کاهشی را تجربه کرده است.

ضعف زیرساخت‌های ارتباطی، توزیع نامتوازن جمعیت و افزایش روزانه جمعیت در شهرهای استان به ویژه یاسوج، بالا بودن مصارف نسبت به منابع بانکی، نبود سرمایه‌گذاری شرکت‌های مادر تخصصی در استان و غیرفعال بودن واحدهای صنعتی از چالش‌های پیش‌رو برای رشد اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بشمار می رود.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت