پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 03 اردیبهشت 1403 ساعت 19:02:: شناسه خبر: 145294

پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از تصرف سودجویان خارج شد

مدیرکل منابع منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرف هفته جاری پنج هکتار عرصه ملی در سه نقطه شهرستان بویراحمد از تصرف متخلفان سودجو خارج شد.

سعید جاویدبخت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ان افزود:نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی حین گشت و کنترل در شهرستان بویراحمد و مناطق گنجه ای بزرگ، پریکدان و سریز سودجویان را شناسایی کردند.

وی بیان کرد:سودجویان متخلف با کاشت نهال هایی از گونه های انگور، بادام، گردو، آلو، سیب قصد استفاده غیرقانونی از عرصه های ملی را داشتند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: در یک قطعه از این اراضی ملی تصرف شده، عرصه ای به مساحت سه هزار متر مربع فرد متخلف با حفر گودال، اقدام به انتقال و کاشت درختان گردو و سیب با قدمت ۱۰ ساله کرده بودند.

سرهنگ ابراهیم جانی نسب تاکید کرد: این اقدام به منظور قدیمی جلوه دادن درختان، فریب و انحراف ماموران انجام شده بود که با هوشیاری تیم عملیاتی یگان حفاظت منابع طبیعی، نقشه مرموزانه متخلفان بی اثر شد.

وی با اشاره به اینکه براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل ها هر نوع کاشت درختان مثمر در این عرصه ها جرم است تاکید کرد: سودجویانی که اقدام به قطع درختان جنگلی کنند براساس میزان قطر درختان جریمه می شوند.

وی ضمن دعوت از شهروندان به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از مردم خواست تا گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.

 

با وجود تصویب قانون مبارزه با زمین خواری از ۷۰ سال پیش تاکنون، این قوانین شاید در برهه ای توانسته سرعت هجوم زمین خواران به اراضی ملی را کاهش دهد اما موجب توقف آنها و به صفر رسیدن این پدیده نامبارک نشده است.

روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با انتقاد از شیوع پدیده‌ شوم زمین خواری فرمودند: «حالا بحث زمین خواری، یواش یواش شده کوه خواری. بنده گاهی که می‌روم ارتفاعات شمال تهران را نگاه می‌کنم، انسان واقعا خیلی متاسف می‌شود، بارها من در دیدار با مسئولان شهری و مسئولان دولتی و مانند این‌ها مسائل را در میان گذاشته ام، خب تلاش هم کرده اند، لیکن قاطع باید برخورد کنند، مسئولان باید در مقابل این سوءاستفاده کننده ها، قاطعیت به خرج دهند، عُرضه به خرج دهند».

متصرفان اراضی ملی، کار خود را ابتدا با شخم زدن این زمین ها به بهانه احیای آن آغاز کرده و هر چند مدتی به سمت اراضی ملی پیشروی کرده و کم کم آن را به عنوان اراضی شخصی ثبت و ضبط می کنند و مدعی مالکیت آن می شوند.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد که بیش از ۵۰ گونه درختی و درختچه ای دارد که ۷۰ درصد جنگل های استان را ، درخت بلوط پوشش می دهد و در سال گذشته، ۲۶هزار هکتار از جنگل های بلوط استان درگیر آفت برگخوار بلوط شد.

این استان ، ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.

ارسال نظر جدید

*

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت