پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 خرداد 1403 ساعت 07:03:: شناسه خبر: 146859

چالش محیط‌زیست کهگیلویه‌ وبویراحمد با آمار بالای سلاح شکاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: چالش در حوزه شکار و صید در این استان به دلیل وجود آمار بالای سلاح شکاری در بین مردم است

اسلام جاودان‌خرد در گفت‌وگو با خبرنگاران  در یاسوجبه مناسبت هفته محیط زیست، اظهار داشت: ۷۸ محیط‌بان از ۳۲۷ هزار هکتار مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست استان مشغول خدمت هستند که نسبت به استاندارد جهانی ۲۴۹ محیط‌بان کم داریم.

وی عنوان کرد: متناسب با استاندارد جهانی به ازاء هر یک هزار هکتار یک محیطبان باید وجود داشته باشد که با این وجود محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد باید ۳۲۷ محیط‌بان داشته باشد، ولی ما در مجموع ۷۸ محیط‌بان داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد  اضافه کرد: حتی رعایت نُرم جهانی برای این استان با توپوگرافی کوهستانی که با خیلی از استان‌های کویری متفاوت است، کم بوده و بیش از این نیازمند نیرو هستیم.

جاودان‌خرد خاطرنشان کرد: اخیراً با تلاش سازمان مرکزی از طریق معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور استخدامی کشور، سهمیه‌هایی برای استان لحاظ شده و همزمان با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور از طریق آزمون در دستور کار است که کارهای مقدماتی سه برابر ظرفیت پذیرفته شدگان در حال انجام بوده ولی واقعیت امر اما این قطره چکانی به تعداد انگشتان دست باز هم جوابگوی استان نیست

وی بیان کرد: در مکاتبه‌های متعددی شرایط متفاوت توپوگرافی عمدتاً کوهستانی و نیاز بیشتر استان در بحث متفاوت دیدن کهگیلویه و بویراحمد در سهمیه‌های استخدامی نسبت به سایر استان‌ها صورت گرفته است.

جاودان خرد در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که مهمترین مشکل محیط زیست استان چیست، گفت:  مهمترین سختی کار محیط زیست در حوزه محیط طبیعی است، در این حوزه که مرتبط با بحث شکار و صید، تخریب و تصرف اراضی، قطع اشجار، حل تعارضات انسان و حیات وحش است، بیشترین چالش‌ها را داریم و چالش در حوزه شکار و صید به دلیل وجود تعداد زیاد اسلحه در استان و حب به اسلحه و فشنگ است.

وی ادامه داد: ریشه‌کنی گیاهان، زغالگیری و ارتباط آن با معیشت، یعنی در برخی از جاها این طبیعت است که جور تنگی و سختی معیشت را می‌کشد، بحث وجود مستثنیات اراضی مردم در مناطق حفاظت شده و سختی کار تا حل تعارض انسان و حیات وحش و رفتار شناسی حیات وحش را می‌توان از عمده چالش‌های محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نام برد.

 

جاودان خرد در زمینه زمین خواری در مناطق حفاظ شده نیز افزود: در بحث زمین خواری که بیشترین آن  از اسفند تا فروردین ماه هر سال رخ می‌دهد، در سال جاری در شهرستان‌ها پرونده‌هایی تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شدند، اما تا صدور رأی نهایی قطعی قضایی از بیان تعداد، میزان و وسعت آنها معذور هستیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال آیا درگیری خاصی در سال ۱۴۰۳ بین محیط‌بانان و شکارچیان رخ داد، ابراز کرد: درگیری قابل توجه با محیط بانان در سال جاری که منجر به ضرب و جرح طرفین شده باشد، نداشتیم، اما در فروردین ماه جاری یک مورد تیراندازی متخلفین به سمت محیط‌بانان رخ داد که خدا را شکر بخیر گذشت و محیط‌بان آسیب جدی ندید.

 

جاودان‌خرد افزود: با هدف گرامیداشت هفته محیط زیست  ۱۳ برنامه آموزشی و فرهنگی متناسب با شرایط شهرستان‌های مختلف استان مصوب و به‌منظور اجرا ابلاغ شده و اجرای برنامه و کارگاه آموزشی کاهش تعارض انسان با حیات وحش در مناطقی که بیشترین چالش‌های تعارضی وجود دارد با مشارکت خانه‌های محیط زیستی در این هفته در همه شهرستان‌ها اجرا خواهد شد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر جدید

*

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت