پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 مهر 1396 ساعت 17:07:: شناسه خبر: 23060

در نشست بررسی طرح جامع و مطالعاتی شهر نمونه گردشگری سی سخت عنوان شد:

کیانی: دلخوش به آمار وورد گردشگران نباشید /باقری:امکانات سی سخت جوابگوی نیازهای گردشگران و مسافران نیست/بهشتی فر:کوه گل غده سرطانی دنا است

شهر توریستی «سی سخت» در فاصله ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با مناظر بدیع ستیغ‌های برفی دنا، چشمه میشی و دریاچه کوه گل در ایام نوروز و تابستان آماده استقبال از مهمانان و مسافران از اقصی نقاط ایران است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

مطالعات طرح جامع شهر نمونه گردشگری سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد که از حدود ۲ سال پیش تاکنون در دستور کار متولیان امر قرار گرفته همچنان با برخی موانع جدی، موازی کاری‌ها و بروکراسی‌های اداری مواجه است.

به گزارش صدای جنوب به نقل از  کبنا، مسئولان و متولیان امر روز پنجشنبه در نشستی به بررسی طرح جامع و مطالعاتی شهر نمونه گردشگری سی سخت پرداختند که به نظر می‌رسد وحدت رویه‌ای برای این مهم وجود ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست مهم‌ترین هدف از مطالعه و اجرای طرح نمونه گردشگری را توسعه پایدار، پیوند این صنعت با اقتصاد شهروندان، مدیریت یکپارچه گردشگری و ارائه خدمات بهتر به گردشگران ذکر کرد.
محمود باقری افزود: شهرستان دنا و شهر توریستی سی سخت یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی و گردشگری در استان است که تاکنون مورد غفلت واقع شده است.
وی گفت: اجرای این طرح مهم اقتصادی همکاری، هم‌افزایی و عزم همه مسئولان و متولیان امر در سطح استان و شهرستان دنا را می‌طلبد.
فرماندار دنا نیز در همین زمینه وضعیت موجود زیرساخت‌ها، امکانات و صنعت گردشگری در این شهرستان را نامناسب و جوابگوی نیازهای گردشگران و مسافران ندانست و خواستار حل مشکلات و ارائه یک برنامه جامع و مدون برای خروج از مشکلات شد.
عباس بهشتی فر افزود: طرح مطالعاتی جامع شهر نمونه گردشگری با همت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری بهترین گزینه برای خروج از مشکلات موجود است که باید همه دستگاه‌های متولی ازجمله شهرداری سی سخت برای اجرای این طرح همکاری کند.

** کوه گل غده سرطانی دنا
فرماندار دنا با بیان اینکه محدودشدن صنعت گردشگری در شهرستان دنا تنها به کوه گل و چشمه میشی جفای بزرگی در حق طبیعت چشم نواز در سایر مناطق است گفت: این منطقه اکنون تبدیل به غده سرطانی برای مسئولان و شهروندان شده و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فرهنگی و اجتماعی در شهرستان محسوب می‌شود.
بهشتی فر اظهار داشت: درحالی‌که جای‌جای شهرستان دنا سرشار از مناطق بکر، طبیعی و گردشگری فراوانی است نباید تنها به یک منطقه خاص توجه شود که تاکنون منفعتی برای شهر و شهروندان به ارمغان نداشته است.

** دلخوش به آمار ورودی گردشگران نشویم
رئیس اتاق بازرگانی، کشاورزی و صنایع یاسوج نیز گفت که وضعیت گردشگری در این استان به‌ویژه در شهر توریستی سی سخت با روح این صنعت و استانداردهای بین المللی آن فاصله زیادی دارد.
جبار کیانی اظهار داشت: خروجی ارزیابی‌ها و بررسی‌های کارشناسی از وضعیت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد که این صنعت همچنان کمترین نقش را در وضعیت رونق اشتغال، توسعه و کاهش فاصله شکاف عمیق توسعه‌ای استان داشته است.
وی با بیان اینکه نباید خود را تنها دلخوش به ارائه آمار ورودی گردشگران کرد، افزود: گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همواره از نبود برنامه عملیاتی رنج می‌برد.
وی تصریح کرد: شهر توریستی و زیبای سی سخت همراه با ستیغ‌های سترگ دنایش که می‌توانست با برنامه عملی و جامع بهترین راه کسب درآمد، اشتغال و توسعه پایدار نه‌تنها برای شهرستان دنا بلکه کل استان باشد تاکنون مورد غفلت وبرخی کج سلیقگی‌ها قرار گرفته است.
وی افزود: شهرداری سی سخت که باید از نظر مالی و از راه همین صنعت توریسم حتی سایر شهرداری‌های ۱۷ گانه استان را تغذیه و تأمین کند خود دچار بحران مالی و بدهکاری شده است.
کیانی ادامه داد: بروز این بحران‌ها و مشکلات در خلأ و نبود برنامه و ناآگاهی از مفهوم واقعی صنعت توریسم و گردشگری حاصل می‌شود.


** شهرستان دنا دارای بیشترین سهم زمین‌خواری
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: برخی کج‌سلیقگی‌ها و زیاده خواهی مانع جدی در رونق صنعت توریسم و گردشگری در استان به‌ویژه شهرستان‌های بویراحمد و دنا شده است.
سید حسین کاظمی افزود: همان سیاست‌های نادرست و زیاده خواهانه ای که سبب نابودی هکتارها باغ و بوستان در اثر تغییر کاربری‌های غیرمجاز و زمین خواری‌ها در بویراحمد شد، اکنون دامنگیر شهرستان دنا و شهر توریستی سی سخت شده است.
وی گفت: بر اساس بررسی‌ها هم اینک شهرستان دنا دارای بیشترین میزان زمین خواری در استان است.
کاظمی برخی چالش‌ها و مشکلات صنعت توریسم در استان را یادآور شد و گفت: اصلاح و ساماندهی و رفع چالش‌ها برای رونق این صنعت باید در ابعاد مختلف باشد.
وی با اشاره به بهانه کمبود اعتبار توسط شهرداری برای اجرای طرح جامع شهر نمونه گردشگری سی سخت نیز گفت: رفع بخش عمده‌ای از مشکلات و موانع موجود بیشتر نیازمند به‌کارگیری تدبیر و سلیقه از سوی متولیان امر است و حل بسیاری از این معضلات و کمبودها را نمی‌توان تنها به کمبود اعتبار و نبود منابع مالی گره زد.
شهر توریستی «سی سخت» در فاصله ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با مناظر بدیع ستیغ‌های برفی دنا، چشمه میشی و دریاچه کوه گل در ایام نوروز و تابستان آماده استقبال از مهمانان و مسافران از اقصی نقاط ایران است.
به گفته مسئولان سال گذشته افزون بر یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر به مناطق بکر و دیدنی این شهرستان دیدن کردند.
شهرستان دنا با جمعیتی حدود ۴۶ هزار نفر دارای ۲ بخش مرکزی و پاتاوه است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت