پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 25 مرداد 1399 ساعت 17:05:: شناسه خبر: 82741

نشست مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد با وزیر و معاونان وزارت جهاد کشاورزی

نشست مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد با وزیر و معاونان وزارت جهاد کشاورزی در تهران برگزار شد.

صدای جنوب :

نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس گفت: پروژه‌های تأمین آب اراضی روستاهای بویراحمد و دنا تعیین تکلیف شود.

 

به گزارش صدای جنوب ، مهدی روشنفکر در نشست مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد با وزیر و معاونان وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: این استان به لحاظ ویژگی‌ها و تنوع آب و هوایی و دارابودن منابع آبی بسیار باارزش دارای ظرفیت‌ها بالقوه فراوانی در بسیاری از زیر بخش‌های مختلف بخش کشاورزی از جمله باغبانی و توسعه باغات در اراضی شیب دار، شیلات و آبزی پروری، دامپروری و تولید گیاهان دارویی است.

وی عنوان کرد: با توجه به آمار بالای بیکاری در این استان و وجود این پتانسیل‌ها می توان با سرمایه گذاری در این زیر بخش‌ها زمینه توسعه این فعالیت‌ها و در نهایت اشتغال بسیار بالا را فراهم کرد.

 

روشنفکر با اشاره به تهیه سند توسعه گیاهان دارویی در استان و موافقت معاون علمی رئیس جمهور، ادامه داد: ضروری است استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایلوت تولید گیاهان دارویی در کشور معرفی و برای تکمیل زنجیره تولید و ایجاد صنایع فرآوری و جلوگیری از خام فروشی این محصولات تسهیلات ویژه در اختیار متقاضیان قرار گیرد و مشوق‌های لازم برای سرمایه گذاری در این بخش ایجاد شود.

 

وی بیان کرد: تأمین اعتبار برای اجرای شبکه ۳ پتانسیل‌ها و پروژه‌های در دست اجرا در سطح استان که شامل پروژه‌های تأمین آب اراضی روستاهای بن زرد ، گندی خوری ،توت نده، احمد غریب، سمرون، دشتک میمند، دروهان و نقاره خانه و تامین اعتبار لازم برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری(شبکه ۴) در این اراضی و ایجاد سدهای خاکی به میزان حدود ۱۰ هزار هکتار به مبلغ یک هزار میلیارد ریال که با بهره برداری از این پروژه‌‍ها می توان زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰۰ نفر را بصورت مستقیم فراهم کرد.

روشنفکر خاطرنشان کرد: با توجه به وجود بیش از ۲۰ هزار هکتار اراضی مستعد برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در شهرستان‌های سردسیری استان اعتبار لازم تخصیص داده شود و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد و با عنایت به حجم بالای روان آب‌های در این استان و حفظ اراضی مستعد و با ارزش کشاورزی و تغذیه آبخوان‌ها اعتبارات لازم برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری تخصیص داده شود.

 

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات بسیار زیاد مردم این استان در زمینه تداخل اراضی منابع ملی با اراضی زراعی آیین نامه اجرایی ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید ( رفع تداخلات اراضی منابع ملی و دولتی و اشخاص) به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام ولی متاسفانه بدلیل سهل انگاری این قانون بسیار باارزش برای حل مشکلات کشاورزان به خوبی اجرا نشده و روند فرسایشی و حرکت لاک پشتی را طی می‌کند تا جایی که در شهرستان دنا حتی یک پلاک به مرحله اجرایی نرسیده درصورتی‌که با اجرای به موقع و سریع این قانون و بکارگیری نیرو و امکانات موجود می‌توان بسیاری از مشکلات کشاورزان این منطقه را یکبار برای همیشه برطرف کرد.

 

نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون قطب باغبانی استان و جنوب کشور بوده متاسفانه باغداران منطقه مجبور هستند که محصولات خود را با قیمت پایین به فروش برسانند، در صورتیکه با احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی از قبیل احداث سردخانه و ایجاد کارخانه چیپس میوه و صنایع وابسته می‌توان به باغداران منطقه کمک کرد.

 

روشنفکر با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد واحدهای پرواربندی بره، ۵۰ درصد پرواربندی گوساله، ۴۰ درصد مرغداری‌های گوشتی و۳۰ درصد گاوداری های صنعتی استان غیر فعال و راکد هستند، افزود: تاکنون جهاد کشاورزی برنامه مدون و پیگیری خاصی برای فعال کردن این واحدها نداشته و از ظرفیت این واحدها برای تولید و ایجاد اشتغال توجه نشده است.

 

 

در این دیدار سید محمد موحد نیز با تاکید بر ظرفیت های موجود در کهگیلویه بزرگ بیان داشت: متاسفانه عمده مشکل پروژه های جهاد کشاورزی نبود اعتبارات کافی است.

نماینده مردم کهگیلویه بهمئی چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۷ هزار هکتار در شهرستان کهگیلویه زیر کشت انواع محصولات کشاورزی است، وی گفت: سه هزار هکتار باغات مرکبات در این شهرستان نیز موجود می باشد.

موحد تاکید کرد: پروژه انتقال آب به صحرای کلاچو می‌تواند بخش عظیمی از زمین های دیم این شهرستان را تحت آبیاری قرار دهد.

وی گفت: یکی از مشکلات بخش دیشموک نبود فرآیند مناسب انتقال آب به زمین های کشاورزی است.

نماینده کهگیلویه بزرگ تصریح کرد: در شهرستان چرام ۱۱ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات کشاورزی قرار دارد که یک هزار و ۸۰۰ هکتار آن زیر کشت زمین های برنج می باشد.

وی بیان داشت: با وجود ظرفیت های عظیم چشمه ها و قنوات در این شهرستان می تواند آب را به با احداث کانال ها به زمین های کشاورزی انتقال داد.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات دامداران این حوزه نبود تسهیلات کافی برای طرح های دامداری در این شهرستان است.

موحد بیان داشت: در شهرستان لنده ۹ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که سه مشکل عمده در این حوزه وجود دارد که عبارتنداند از «کمبود اعتبار لازم جهت راه اندازی آب اراضی دشت بن»، «کمبود اعتبار لازم جهت راه اندازی خط انتقال آب دشت ناصری»، «کمبود اعتبارات لازم جهت راه اندازی مجتمع گلخانه ای ۱۳ هتکاری روستای مال شیخ»که انتظار می رود این وزارتخانه توجه ویژه ی به این شهرستان داشته باشد.

نماینده مردم کهگیلویه بهمئی چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حوزه بهمئی نیز میزان کل زمینهای کشاورزی ۱۶ هزار هکتار است که عمده مشکلات این حوزه عدم تکمیل سد های مطالعه شده از جمله «سد ایلیاباد ممبی»، «سد قلات» و« سیاهشیر» است.

وی افزود: باغات قدیمی در این شهرستان نیاز به ترمیم شبکه‌های آبیاری دارند.

در این نشست وزیر جهاد کشاورزی با استقبال از پیشنهادات کارشناسی سیدمحمد موحد دستورات ویژه خود را صادر نمود و مقرر شد هیئتی متشکل از بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی عازم کهگیلویه و بویراحمد شده و با حضور مجمع نمایندگان و مسئولان و متولیان امر بررسی‌های لازم صورت گیرد.

در این دیدار سید محمد موحد لیستی از برنامه های پیشنهادی خود در حوزه انتخابیه را تقدیم وزیر جهاد کشاورزی کرد، که به شرح ذیل می باشند؛

پروژه های پیشنهادی کشاورزی در بخش کشاورزی شهرستان های کهگیلویه ،بهمئی، چرام و لنده

پروژه های پیشنهادی در بخش دام الف: شهرستان کهگیلویه

۷ پروژه شامل (پروژه بلدرچین پروژه شترمرغ،فرآورده های لبنی،کارخانه خوراک دام ،پرورش گاو شیری،پروار بندی

اعتبار مورد نیاز:۳۶۵۲۰۰میلیون ریال

ب:شهرستان بهمئی

۴ پروژه شامل پرورش بلدرچین ،پرورش گوساله،پرورش مرغ گوشتی

اعتبار مورد نیاز:۱۳۰۰۰میلیون ریال

جمع کل :۱۱ پروژه اعتبار مورد نیاز ۳۷۸۲۰۰ میلیون ریال

۲-پروژههای پیشنهادی شهرکهای گلخانه ای و واحدهای گلخانه ای :

الف:شامل مجتمع گلخانه ای دشت مازه

اعتبار مورد نیاز:۳۰۰۰۰میلیون

ب)شهرستان بهمئی:

پروژه گلخانه قلات بهمئی به تعداد ۴ واحد گلخانه ی شخصی

اعتبار مورد نیاز:۳۴۵۰۰ میلیون ریال

جمع کل:شامل دو واحد مجتمع گلخانه ای و ۴ واحد گلخانه تک واحدی

اعتبار مورد نیاز:۶۴۵۰۰میلیون ریال

۳)پروژه های زیربنایی آب و خاک :

الف:شهرستان کهگیلویه

۴ پروژه شامل سد خاکی کوهبرد ،اجرای شبکه ۳ دهدشت غربی ،مطالعات تامین آب اراضی روستاهای برافتاب،چم مورد و….و تامین آب اراضی دیشموک و اسفندان

اعتبار مورد نیاز:۲۷۵۰۰۰۰ میلیون ریال

ب:شهرستان چرام :

۴ پروژه شامل :تکمیل آب اراضی شمس آباد ،تامین آب اراضی القچین و… اره

اعتبار مورد نیاز:۶۴۱۰۰۰ میلیون ریال

ج)شهرستان لنده:

۳ پروژه شامل تامین آب اراضی دشت بن،آب اراضی آبلش،مطالعات و تامین آب اراضی ایدنک

اعتبار مورد نیاز:۵۷۶۰۰۰میلیون ریال

د)شهرستان بهمئی:

۱ پروژه شامل تکمیل سد خاکی ایلی آباد

اعتبار مورد نیاز:۳۶۰۰۰۰ میلیون ریال

جمع کل :تعداد ۱۰ پروژه

اعتبار کل مورد نیاز:۴۳۲۷۰۰۰ میلیون ریال

۴)پروژه های پیشنهادی صنایع تبدیلی و غذایی :

الف:شهرستان کهگیلویه:

۷ پروژه شامل:احداث سردخانه، بسته بندی خشکبار ،احداث سیلو،فرآورده های لبنی، بسته بندی محصولات گلخانه ای ،قطعه بندی و بسته بندی مرغ و تولید آبلیمو و لیمو خشک

تسهیلات(اعتبار)مورد نیاز :۱/۴۰۰/۰۰۰میلیون ریال

ب:شهرستان چرام :

۵ پروژه شامل احداث سردخانه، سیلو،بسته بندی عسل،شالیکوبی،کود آنی و زیستی

تسهیلات (اعتبار)مورد نیاز:۵۶۵۰۰۰میلیون ریال

ج:شهرستان لنده :

۵ پروژه شامل: احداث سردخانه، بسته بندی محصولات گلخانه ای، فراورده های لبنی، تولید و بسته بندی ترشیجات و کود آنی گرالوله

اعتبار مورد نیاز:۳۷۲۰۰۰ میلیون ریال

د:شهرستان بهمئی:

۳پروژه شامل:احداث سردخانه، فرآورده‌های زیتون و تولید و فرآوردههای بسته بندی حبوبات و خشکبار

اعتبار مورد نیاز:۱۹۲۰۰۰ میلیون ریال

جمع کل :تعداد ۲۰ پروژه و تسهیلات کل مورد نیاز: ۲۵۲۹۰۰۰میلیون ریال

۵)‌پروژه های پیشنهادی زیر بخش باغبانی :

الف:شهرستان کهگیلویه، لنده و بهمئی و چرام:

۲ پروژه شامل :توسعه باغبات آبی و توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار

اعتبار مورد نیاز: ۲۵۶۷۰۰۰میلیون ریال

ب:شهرستان کهگیلویه:

۱ پروژه شامل:توسعه گشت‌های گلخانه ای

اعتبار مورد نیاز:۹۳۰۰۰میلیون ریال

د:شهرستان لنده:

۱ پروژه شامل:توسعه کشت های گلخانه ای

اعتبار مورد نیاز:۹۳۰۰۰ میلیون ریال

د:شهرستان بهمئی:

۱ پروژه شامل:توسعه کشت های گلخانه ای

اعتبار مورد نیاز:۱۸۵۵۰۰ میلیون ریال

و:توسعه کشت گیاهان دارویی:

۴ پروژه شامل:توسعه گیاهان دارویی در شهرستان های کهگیلویه، بهمئی ،چرام و لنده

اعتبار مورد نیاز:۲۵۹۵۰۰۰میلیون ریال

جمع کل:تعداد ۱۰ پروژه و تسهیلات و اعتبارات موردنیاز:۵۷۶۵۵۰۰میلیون ریال

براساس همین گزارش، دراین نشست مقرر شد هیئتی متشکل از بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی عازم کهگیلویه و بویراحمد شده و با حضور مجمع نمایندگان و مسئولان و متولیان امر بررسی‌های لازم صورت گیرد.

تسنیم

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت