پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 09 تیر 1400 ساعت 11:04:: شناسه خبر: 101410

شیوع پدیده خشکیدگی درختان بلوط زاگرس

حدود ۱۱ هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد، فارس و خوزستان درمعرض خشکیدگی بلوط قرار دارند

به گزارش صدای جنوب ، رئیس اداره منابع طبیعی باشت، گفت: این شهرستان  ۱۰۶ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد  که بالغ بر ۷۰ هزار هکتار از این عرصه پوشش جنگلی است.
حمید حسینی افزود: درختان بلوط درمناطقی از چهارراه گشین، تلخاب بیدک و میرعلی بخش، بوسنگان، پنبه زار، نارگ موسی، آبدهگاه به آفت خشکیدگی مبتلا شده اند که محلول پاشی آزمایشی دربعضی مناطق انجام گرفت که پس از بازدید کارشناسان کشوری و استانی این نوع محلول مورد تایید قرار گرفته.

وی اضافه کرد: تا چند روزآینده محلول پاشی بصورت گسترده درمناطق آلوده به آفت به مرحله عملیاتی می‌رسد که از همه مسئولین ومردم و دوست داران طبیعت، برای مبارزه با این آفت دعوت به همکاری می‌شود.
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان نیز گفت: جنگل‌های زاگرس از جمله مناطق مهم و با ارزش منابع طبیعی ایران هستند که با توجه به خشکیدگی‌های درختان درسال‌های اخیر بررسی، مدیریت و احیای این درختان دارای اهمیت زیادی است.

رضا آذرگون افزود: ازلحاظ پوشش جنگلی استان کهگلیویه وبویراحمد با بیش از ۵۰ درصد رتبه اول و استان‌های شمالی با ۳۹ درصد پوشش جنگلی در رتبه‌های بعدی قرار دارند که غالب جنگل‌های استان جنگل بلوط است.
وی اضافه کرد: بلوط مهمترین و فراوان‌ترین گونه درختی منطقه رویشی زاگرس است و همه ساله خطرات متعددی از قبیل خشکسالی، آتش سوزی ها، ریزگرد‌ها و آفات و امراض گوناگون این درختان را تهدید می‌کند و مقاومت خود را ازدست دادند و همچنین امسال آفت پروانه برگ خوار به این موارد فوق اضافه شده است.

رئیس گروه گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در باشت گفت: باتوجه به گزارش طغیان آفت درمناطق جنوبی جنگل‌های زاگرس، بازدید از استان‌های فارس کهگیلویه وبویراحمد و خوزستان راشروع کردیم و با توجه به گشترش آفت پروانه سفید بلوط دراین منطقه شدید‌تر از سایر مناطق بود که برنامه ریزی لازم برای کنترل به موقع این آفت انجام شود.
محمد ظاهر رجبی افزود: این آفت باتوجه به تعدد نسل تا ۵ نسل می‌تواند درطبیعت خسارت زایی کند، نسل سوم پشت سرگذاشته شده است که برنامه ریزی برای کنترل نسل چهارم درحال انجام است که درهفته آینده مبارزه با این آفت بدون سموم و با محلول شروع خواهد شد و با عامل بیولوژیکی این کار انجام خواهد شد و نباید قسمت‌های سبز درختان ازبین برود.

شیوع این آفت درجنگل‌های زاگرس ۱۱ هزار و ۱۰۰ هکتار است که بیش از ۱۰ هزار هکتار درشهرستان باشت، ۶۰۰ هکتار در شهرستان رستم استان فارس و ۵۰۰ هکتاردر بهبهان استان خوزستان است که درصورت کنترل نشدن این آفت ۲۰ درصداز جنگل‌های این مناطق خشک می‌شوند

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت