پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 24 مهر 1400 ساعت 21:07:: شناسه خبر: 108404

احیاء هنر فراموش شده آهنگری در کهگیلویه و بویراحمد

رشته صنایع دستی آهنگری سنتی با پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان در کهگیلویه و بویراحمد احیا می‌شود.

به گزارش  صدای جنوب  معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان گفت: رشته صنایع دستی آهنگری سنتی با برنامه ریزی برای ثبت در فهرست آثار ملی، آموزش و پرداخت تسهیلات بانکی احیا می شود.
محمد کاظم رحمانی افزود: در گذشته های نه چندان دور آهنگران کهگیلویه و بویراحمدی وسایل کاربرد زندگی نظیر داس، تبر، چکش، ساتور، تیشه، میخ طویله، نعل، ابزار بافت قالی، زنجیر، انواع قیچی،حلقه و میخ در، قفل و کلید و سیخ تنور را با هنر خود تولید می کردند اما این رشته در حال فراموشی است و فعالان آن انگشت شمار هستند.
وی تاکید کرد: استفاده  از آهنگران استان برای راه اندازی کارگاه های آموزشی نخستین اقدام برای احیای دوباره این رشته صنایع دستی است. 
رحمانی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت به مبلغ ۳۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال از دیگر برنامه های مهم میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد برای احیای آهنگری سنتی در استان است.
وی تاکید کرد: پرونده ثبت ملی رشته آهنگری سنتی کهگیلویه و بویراحمد در حال آماده سازی و قرار است که این رشته صنایع دستی سال ۱۴۰۰ در فهرست آثار ملی ثبت شود.
معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: پرونده ثبت رشته های صنایع دستی ۴۰ گره و نقاشی روی شیشه نیز تشکیل شده و این رشته ها نیز امسال قرار است در فهرست آثار ملی ثبت شود.
رحمانی ابراز داشت: جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، کچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.
رحمانی با بیان اینکه بیشترین دست بافته‌های استان در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود میزان تولید سالانه انواع صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد را ۲۰ هزار مترمربع عنوان کرد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی  را در خود جای داده است .

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت