بکار گیری راهبران آموزشی در مدارس روستای تاثیر خوبی در پیشرفت آموزشی و تغییر اساسی در یادگیری دانش آموزان همراه دارد.
امسال و با شروع بکارگیری راهبران آموزشی در مدارس ابتدایی ، بسیاری از مدارس ابتدایی استان که پس از ایجاد مجتمع های آموزشی ، خلاء راهنمایان آموزشی را کاملا حس می کردند ، امیدوار شدند که جایگاه نبود راهنمایان آموزشی به خوبی پر خواهد شد.
یکی از مناطقی که بیشترین لطمه را از نبود راهنمایان آموزشی متحمل شد ، بخش سرفاریاب بود . چرا که مناطق دور افتاده ی این بخش و عدم توجه به حوزه ی ابتدایی در چینش نیروهای مجتمع های آموزشی ، فاصله زیادی بین مجتمع ها ، کارشناسان و آموزگاران را بوجود آورده بود.
مسئول نمایندگی سرفاریاب ضمن اعلام حضور راهبران آموزشی در مدارس بخش سرفاریاب افزود: در آموزش و پرورش ، مقطع ابتدایی زیربنا و شالود اصلی نظام آموزشی است و از لحاظ کمی یعنی تعداد معلمان و دانش آموزان و هم از لحاظ کیفی تاثیری که این دوره در موفقیت تحصیلی دانش آموزان در زندگی و دوران تحصیل دارد از مهمترین و اساسی ترین مقاطع تحصیلی است زیرا رشد و شخصیت کودک معمولا دراین دوره شکل گرفته و به عنوان اولین مرحله آموزش همگانی مطرح است و هدف عمده حوزه آموزش ابتدایی پرورش استعداد ها و قابلیت های بالقوه کودکان می باشد ،که لازم است تقدیر و تشکرفراون از مدیر کل توانمند و سخت کوش اداره کل آموزش وپرورش استان و معاونت حوزه آموزش ابتدایی که تحولات قابل توجهی در زمان مسولیت خود در حوزه آموزش ابتدایی به وجود آورده و با به کارگیری راهبران آموزشی در مدارس چند پایه جانی تازه به این مقطع داده اند
وی در ادامه بیان کرد ، بحمدالله بکار گیری راهبران آموزشی در مدارس روستای تاثیر خوبی در پیشرفت آموزشی و تغییر اساسی در یادگیری دانش آموزان همراه دارد. چون از زمان تشکیل مجتمع های آموزشی، به لحاظ کیفی و پویایی و بازدیدهای مقطع آموزش ابتدایی، کم رنگ به نظر می رسید و شاید علت آن هم عدم تخصص لازم در مدیران مجتمع ها بود که در حوزه آموزش ابتدایی تجربه کافی نداشتند.
صدرالله آزاد افزود : هدف بکار گیری راهبران آموزشی در مدارس چند پایه ابتدایی افزایش کیفیت علمی دانش آموزان و جلوگیری از افت تحصیلی در مدارس می باشد و آنان به بعنوان سفیران عرصه تعلیم و تربیت درمدارس حضور دارند.
آزاد ضمن اعلام حضور راهبران آموزشی در مدارس بخش سرفاریاب ، نکاتی را در توصیه به راهبران آموزشی بیان کرد و گفت : لازم است راهبران آموزشی در کار خود این موارد را در نظر داشته باشند،
۱: براساس سه اصل صداقت و دلسوزی و تعامل وارد مدارس شوند
۲: باید به مسولیت های که به عهده دارند آگاه و متعهد باشند و بیش از آن که نقش بازرسی را به عهده بگیرند مرجعی علمی برای معلمان مدارس باشد و برای معلمان در آموزش و یاد گیری یار و مددکار باشند.
۳: دربرخورد احتمالی یا نواقص آموزشی از سوی معلمان به شیوه درست و منطقی که موجب رنجش خاطر همکاران نشود عمل نماید و در موضع قدرت با معلمان برخورد نکنند.
۴: از تجربه کافی تدریس در پایه های مختلف برخودار باشند.
۵: بیشتر به جنبه های مثبت معلمان توجه نموده و عملکرد مفید آنان را مورد تشویق قرار دهند و به خلاقیت و نوآوری معلمان احترام بگذارند.
۶: راهبران آموزشی باید منظم و با برنامه و طبق زمان بندی و مطالعه قبلی در مدارس حضور یابند و به شیوه نوین و محتوای کتب درسی آگاهی داشته باشند.
۷: توجه به حیطه های عاطفی و حسی و تفاوت های فردی و همچنین بهداشت مدارس داشته باشند.
۸: با نظارت بر نحوه تدریس معلمان و ثبت مشاهدات خود در کلاس های درس حضور و مطابق دستورالعمل ، ارزشیابی از کار معلمان را به اداره متبوع گزارش نمایند.