پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 دی 1400 ساعت 22:10:: شناسه خبر: 112840

تله کابین یاسوج تکمیل می شود؟

مردم کهگیلویه و بویراحمد منتظر افتتاح تله کابین یاسوج هستند و با وجود ۹ سال چشم انتظاری این طرح به بهره برداری نرسیده ولی به تازگی مسئولان از لزوم تکمیل این طرح سخن می گویند و بارقه امید در دل علاقمندان به گردشگری جرقه زده است.

یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد شهری که به نام پایتخت طبیعت معروف شده است اما از بسیاری زیرساخت های اولیه در زمینه توسعه گردشگری محروم است.

یکی از مهم ترین زیرساخت ها تله کابین است اما با این که خط تله کابین خریداری شده این طرح همچنان نیمه کاره مانده است.

بدون تردید با ساخت اینگونه زیرساخت ها، زمینه حضور گردشگران داخلی و خارجی افزایش خواهد یافت.

عملیات اجرایی تله‌کابین یاسوج پایتخت طبیعت ایران در مهرماه ۱۳۹۲ آغاز شده و با وجود گذشت حدود ۹ سال، این پروژه گردشگری پیشرفت فیزیکی قابل قبولی نداشته است.

بر اساس گفته های سرمایه گذار این طرح، در همان روزهای آغازین شروع فعالیت ۲ و نیم میلیون یورو در زمینه خرید خط تله کابین توسط وی هزینه شده است و به گونه ای این سرمایه گذاری در تله ای از فراموشی سال ها رها شده بود.

صندوق توسعه ملی نیز با پیگیری های استاندار وقت و معاونان و مدیرکل میراث فرهنگی وقت مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه و اجرای طرح اختصاص داد.

یک قسط آن به مبلغ پنج میلیارد تومان از این میزان آزاد سازی شد و پس از ۲ ماه تقاضای آزادسازی قسط دوم توسط سرمایه گذار داده شد اما مبلغی برای تکمیل طرح واریز نشد.

مسئولان بانک سپه در استان گفته اند که تاکنون سه الی چهار بار از این پروژه بازدید شده و کارشناسان پرداخت قسط دوم وام را منوط به پیشرفت فیزیکی طرح تا میزان تعیین شده عنوان کردند.

آن ها تاکید کرده اند که مراتب در کمیسیون رفع موانع تولید استانداری طی ۲ مرحله عنوان و با حضور کارشناسان تهران، مجری و پیمانکار پروژه مقرر گردید تا متقاضی نسبت به فراهم نمودن شرایط لازم اقدام و بانک متعاقب آن پرداخت مابقی تسهیلات را از سر گیرد.

تاکنون مسائلی همچون کمبود منابع و کم لطفی هایی در قالب بروکراسی های اداری صورت گرفت که کار ساخت تله کابین به تعویق افتاده شد و پس از ۹ سال هنوز مردم منتظر اجرای این طرح هستند و به عنوان یک آرزوی دیرینه مردم این استان مطرح است.

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم

توجه ویژه به صنعت گردشگری به بهبود وضعیت اقتصاد، اشتغال و رونق بازار منتهی خواهد شد.

از این روی گردشگری به عنوان بزرگ ترین صنعت درآمدزا در جهان، از سوی کارشناسان صنعت پاک نام گرفته است.

صنعت گردشگری یکی از پول ساز ترین صنایع در کشورهای دیگر به شمار می رود اما ما همچنان چشم به اقتصاد نفتی دوخته ایم.

برای نمونه با اجرای طرح تله کابین یاسوج حداقل برای ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و پایدار ایجاد خواهد شد و تا حدودی گره کور بیکاری در استان آزاد تر خواهد شد.

برخی مدیران در تهران و وزارت خانه ها به دنبال اخذ اعتبار و پیشنهاد طرح های مختلف هستند اما غافل از این واقعیت اند که با اجرای این طرح برای حداقل نفر ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و چندین نفر دیگر اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

آن گونه که به نظر می رسد گذر این مدت ۹ ساله و وقفه در اجرای تله کابین یاسوج، تنها یک فرصت سوزی بزرگ بوده که برخی کم کاری ها سبب شده تا امروز این طرح به نتیجه ای نرسد.
با همه توان پای کار آمده ام

سرمایه گذار طرح تله کابین یاسوج اظهار داشت: پس از بارندگی های اخیر کار عملیات اجرایی طرح تله کابین یاسوج از سر گرفته خواهد شد.

فرهاد امیری تاکید کرد: با تمام توان برای توسعه و ایجاد اشتغال در استان پیش قدم شده و تنها انتظار حمایت و همراهی مسئولان را دارم.

وی ابراز داشت: توجه به طرح های گردشگری زمینه ساز توسعه این استان خواهد بود و با افتتاح این طرح حداقل ۳۰۰ اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

تسهیلات بانکی به طرح تله‌کابین یاسوج تعلق می‌گیرد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرمایه‌گذار ظرف یک هفته طرح تله کابین یاسوج را فعال کند تا در زمینه تسهیلات بانکی به پروژه کمک شود.

کیامرث حاجی زاده ابراز داشت: تله‌کابین برای استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد یک فرصت است و از سرمایه‌گذار انتظار می رود ظرف یک هفته دوباره پروژه را فعال کند.

عملیات اجرایی تله کابین یاسوج شتاب می گیرد

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: عملیات اجرایی این طرح سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شتاب می‌گیرد.

سعید طالبی پور افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده هشت میلیارد ریال در راستای تکمیل راه‌اندازی شبکه برق‌رسانی به محل اجرای پروژه تله‌کابین یاسوج اختصاص یافت.

وی ادامه داد: با قول‌های مساعد معاون عمرانی و معاون اقتصادی استاندار استان مشکلات اجرای پروژه تله‌کابین برطرف می‌شود.

طالبی پور گفت: عملیات تله‌کابین یاسوج در مسیری به طول یک هزار و ۵۰۰ متر حدفاصل ورودی منطقه گردشگری آبشار یاسوج تا کوه دوریاب واقع در بالادست پارک جنگلی این شهر پیش‌بینی و طراحی‌شده است.

مشکل اساسی در توقف این طرح سال های قبل کمبود اعتبار و همکاری نکردن بانک عامل با سرمایه گذار این طرح مطرح شده بود اما امید است در دولت سیزدهم که مبنای آن تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی هاست گام مثبتی در راستای تحقق این آرزوی دیرینه مردم برداشته شود.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهارفصل، مکان‌ های تاریخی، ویژگی‌ های مردم شناسی و آداب و رسوم گوناگون به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال است.

بر اساس آمارها کهگیلویه و بویراحمد سالانه پذیرای بیش از سه میلیون نفر گردشگر است

منبع ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت