پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 فروردین 1401 ساعت 01:01:: شناسه خبر: 118165

برداشت محصولات کشاورزی از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود

صدای جنوب: جلسه شورای کشاورزی شهرستان کهگیلویه با محوریت برداشت محصولات گندم،جو،کاملینا با حضور مدیرکل شرکت غله وخدمات بازرگانی، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی، معاون بهبود تولیدات دامی، مدیر زراعت و رییس فناوری های مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی و جمعی از مدیران شهرستانی به ریاست فرماندار کهگیلویه برگزار شد.  مدیر جهاد کشاورزی در این نشست اظهارداشت: فصل […]

صدای جنوب:

جلسه شورای کشاورزی شهرستان کهگیلویه با محوریت برداشت محصولات گندم،جو،کاملینا با حضور مدیرکل شرکت غله وخدمات بازرگانی، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی، معاون بهبود تولیدات دامی، مدیر زراعت و رییس فناوری های مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی و جمعی از مدیران شهرستانی به ریاست فرماندار کهگیلویه برگزار شد.

 مدیر جهاد کشاورزی در این نشست اظهارداشت: فصل بارش رادرحالی اغاز می کنیم که از ۲۵ اسفند تاکنون بارشی رخ نداده و مزارع با تنش آبی روبرو هستند.

حکمت الله نریمانی اظهارداشت: پیش بینی می شود برداشت گندم از مزارع در حدود دوازده هزارتن باشد.

وی افزود: سطح زیرکشت گندم ۳۱هزار هکتار، جو۱۳هزار هکتار کلزا۶۶۰، کاملینا ۶۲هکتار هکتار می باشد.

وی با بیان اینکه تنش ابی سبب جلو افتادن فصل برداشت خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این زمینه علاوه بر وجود ۲۸کمباین بومی از ۵۵کمباین مهاجر استفاده خواهیم کرد.

نریمانی تصریح کرد:از نیمه اول اردیبهشت کار برداشت محصولاتی چون کلزا،جو وکاملینا اغاز و در ادامه برداشت گندم را شروع می کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه ادامه داد: انتطارداریم سازمان تعاون روستایی و شرکت غله وخدمات بازرگانی ما را در خرید محصولات یاری کنند.

نریمانی یاداوری کرد:برای نخستین بار درسطح استان اقدام به کشت کاملینا کردیم و اگر خرید این محصول به موقع انجام نشود چالش های فراوانی خواهیم داشت.

وی در زمینه کودهای شیمیایی نبز گفت: بابرنامه ریزی مناسب کاهش قیمت کودهای اصلی رقم خورده و کشاورزان به موقع کود مورد نیاز را خریداری کنند.

اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از خروج گندم با همکاری نیروی انتظامی، تامین سوخت مورد نیاز برای ماشین الات برداشت، لزوم برخورد با دلالان و همچنین برخورد قاطع تعزیرات با تخلف احتمالی کمباین داران، اختصاص اعتبار به اکیپ های برداشت، خرید بذر ازسوی شرکت بذر سادات، معاینه فنی و نظارت بر کمباین ها و پرداخت وجوه خرید تضمینی گندم از دیگر نکاتی بود که مدیر جهاد کشاورزی بیان کرد.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کهگیلویه وبویراحمد نیز اظهارداشت: این سازمان مرکزخرید محصولات کشاورزی را از سال ۹۹ تاکتون فعال نموده و در شهرستان کهگیلویه ۵۱درصدو نیم درصد محصول را خریداری کردیم.

قدرت الله ویسی افزود: درنقاط گرمسیری درسال گذشته بیشترین خرید گندم در کهگیلویه بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته باهمکاری جهاد کهگیلویه و اداره غله تاساعت ۲٠ خرید محصول داشتیم که باید از این دو مجموعه قدردانی کنیم.

ویسی گفت:ما باید کشاورزان را حمایت کنیم و امادگی داریم تا با خریدکلزا، کاملینا و محصول گندم گام برداریم.

وی تاکید کرد: تعاون روستایی لحظه ای در خدمت به کشاورزان درنگ نخواهد کرد.

داریوش حصار نیز گفت: دولت نگاه ویژه ای به حوزه کشاورزی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گفت: جمع اوری اطلاعات محصولات بانظارت کارشناسان پهنه و ثبت ان در برنامه ریزی اینده موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد:باید از خروج گندم جلوگیری کنیم.

حصار بااشاره به خشکسالی و کمبود بارندگی گفت: کارشناسان درمراکز جهاد کشاورزی میزان خسارت را بررسی خواهند کرد.

داریوش حصار ادامه داد: سطح زیادی از مزارع کهگیلویه زیر طرح جهش تولید است.

وی بر برداشت محصولات باکمترین تلفات تاکید نمود.

راستیان نسب نیز گفت: دلالان باقیمت ببشتر ازنرخ تصمینی محصولات را خریداری می کنند و ماباید در این زمینه هوشیار باشیم.

مدیر زراعت جهادکشاورزی کهگیلویه وبویراحمد افزود:

تجربه لارم در زمینه برداشت را داریم و برای برداشت کاملین با شرکت بیستون کرمانشاه قرار داد منعقد شده است.

وی ادامه داد:قیمت کاملینا ده درصد از محصول کلزا بیشتر است.

راستیان نسب تصریح کرد: بهترین گندم دوروم درکهگیلویه تولید میشود.

رییس اداره امور فناوری مکانیزاسیون جهادکشاورزی استان نیز گفت: کاهش ضایعات و برداشت به موقع باید دراولویت کاری قرار گیرد.

سیامک شفایی تاکید کرد: هیچگونه محدودیتی برای خرید کمباین از سوی افراد متقاضی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ۸۰میلیارد تومان برای خرید کمباین در استان اختصاص داده شده است.

این مسئول با بیان اینکه ۸۰کمباین بومی ومهاجر کار برداشت محصولات را در  کهگیلویه انجام  میدهند، بر ارائه کارت فنی ازسوی رانندگان تاکید کرد.

وی از کشاورزان خواست با رانندگان کمباین بااحترام برخورد کنند.

شفایی تاکید کرد: ازکشاورزی حفاظتی نباید غافل بشویم.

در ادامه اقایان فراهانی، ضامنی، کشاورزخوب و برخی از بخشداران کهگیلویه برتسریع در ارائه لبست خرید تضمینی و پرداخت وجوه تاکید کردند.

برداشت محصول در زمین های هموار و ناهموار و همچنین خرید تضمینی گندم در چاروساودیشموک و کوتاه کردن دست دلالان ازدیگر مواردی بود که بیان شد.

سبزی پور مدیر پخش فراورده های نفتی کهگیلویه نیز اظهارداشت: برای هرچهارشهرستان در زمینه تامین سوخت کمباین ها امادگی داریم.

وی افزود: دویست لیترسوخت روزانه تحویل کمباین داران خواهد شد که این سهمیه بصورت کاملا الکترونیکی است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: فصل برداشت محصولات کشاورزی در شهرستان بزودی شروع و مراکز خرید آماده خرید این محصولات از کشاورزان است .

صداقت کیش پیرامون روند خرید محصولات زراعی مطالبی  مطرح وعنوان نمودند سازمان غله تلاش وپیگیری لازم را مینماید تا روند خرید محصولات زراعی کشاورزان شهرستان به بهترین وجه انجام شود.

وی به آمادگی این اداره کل برای خرید گندم و دانه های روغنی کشاورزان اشاره کرد و بیان داشت: جهت خرید گندم از کشاورزان مرکز خرید در نظر گرفته شده است .

صداقت کیش گفت: تمهیدات و هماهنگی لازم برای پرداخت سریع مطالبات کشاورزان از سوی بانک کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی به موضوع خرید محصولات کشاورزی به صورت تضمینی در چاروسا و دیشموک گفت:ایجاد مرکز خرید تابع ضوابطی از سوی دستگاه های نظارتی است.

فرماندار کهگیلویه نیز بااشاره به اینکه این شهرستان قطب کشاورزی استان است خواستار نگاه ویژه به ان شد.

سیدعبدالعزیز موسوی تاکید کرد: برداشت محصولات بدون دغدغه انجام شود و ما در فرمانداری آماده هرنوع همکاری هستیم.

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت