پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 تیر 1401 ساعت 21:04:: شناسه خبر: 122532

درمراسم یادواره شهدای پدخندق لنده مطرح شد:

صدای شکستن استخوان های شهیدان پد خندق زیر شنی تانک ها شنیده می شد

مراسم گرامیداشت شهدای پدخندق شهرستان لنده با محوریت شهیدان سردار جانمحمد کریمی، حنیفه خلیلی شاد و امرالله جوادی در حسینیه ثارالله سپاه ناحیه لنده برگزارشد.

صدای جنوب 

به گزارش خبرنگار صدای جنوب شهرستان لنده،مراسم گرامیداشت شهدای پدخندق شهرستان لنده با محوریت شهیدان سردار جانمحمد کریمی، حنیفه خلیلی شاد و امرالله جوادی با حضور خانواده های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و مسئولان ادارات و نهادهای مختلف این شهرستان در حسینیه ثارالله سپاه ناحیه لنده برگزارشد.

 

در ابتدای این مراسم فرمانده سپاه ناحیه لنده گفت:روایت حماسه بزرگ و تاریخی پدخندق را باید از کسانی شنید که در آن روزهای سخت زیر بارش گلوله وخمپاره دشمن بعثی جانانه دفاع کردند تا خاک به دشمن ندهیم.

سرهنگ پاسدار روح اله ویسی گفت:امروز باید این حماسه بزرگ و تاریخی برای نسل جوان ما به درستی بیان شود تا نیک بدانند که در پدخندق چه بر سر پدران و رزمندگان این استان آمده است.

وی گفت:امروز رسالت همه ما دفاع از ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی است که این راه را با صلابت تر از گذشته با توسل و تمسک به ائمه اطهار(ع) و رهنمون های مقام معظم رهبری طی کنیم.

رزمنده و آزاده هشت سال دفاع مقدس در ادامه گفت: در پدخندق بنا به صلاحدید و وضعیت منطقه و گروهان ویژه پاسداران به تعداد٩٠نفر تحت عنوان گروهان سیف الله به جزیره مجنون و پدخندق اعزام شدیم.

هجیر آبسوران گفت: در پدخندق ٩گردان تا بن دندان مسلح شدیدترین آتش تهیه را بر سرما ریختند وقتی با ایستادگی و مقاومت کم نظیر ما مواجه شدند باور نمی کردند که این دفاع فقط با ٩٠نفر در حال انجام است.

وی گفت: حماسه فرزندان ما در پدخندق در تاریخ دفاع مقدس ماندگار شده است که تا زنده هستیم باید از آن به عنوان شاهکار دفاع مقدس از آن یاد کرد.

سردار واهبی زاده در ادامه گفت:بیش از ٣۴سال از حماسه پدخندق می گذرد و خدا می داند چه روزهای سختی را پشت سرگذاشتیم و در سال های گذشته نیز با جبهه النصره و داعش جنگیدیم ومحاصرها را شکستیم ولی هرگز هیچ صحنه ای همانند پدخندق بر ما نگذشت.

این فرمانده دفاع مقدس در پدخندق گفت: فقط خدا و ما و عراقی ها می دانند که در پدخندق چه به روزگار ما آمده است و ما چگونه با دست خالی مقابله کردیم.

وی گفت: در عربستان سعودی عملیاتی مشابه فاو را طراحی کردند و چندین ماه رزمایشی واقعی برگزار کردند تا در ایران عین آن را اجرایی کنند.

سردار واهبی زاده گفت: بیش از ٢٠٠هزار نیروی متخصص در منطقه بصره مستقر کردند تا در مواقع اضطراری از انان استفاده کنند که در جزیره مجنون می خواستند اهواز و آبادان و تمام شهرها را بگیرند و بعد اعلام آتش بس کنند.

وی گفت:در آن روز گردانی از بچه های گچساران در پد خندق در وسط آب شطلی و هورالعظیم بود که عرض تنها جاده دسترسی فقط ٨متر بوده است که شرایط آنان روز به روز سخت تر می شد که یک گردان از نیروهای پاسدار به من دادند که در گردان حضرت رسول در قالب سه گروهان ساماندهی و تجهیز شدند که به ما اعلام کردند پد وضعیت مناسبی ندارد که روز ٢٣خرداد خط را تحویل گرفتیم.

وی گفت: روز ٢٣خرداد ما خط را به فرماندهی سردار شهید جانمحمد کریمی و سردار نویدی و آزاده سرافراز فاضلیان تحویل و گروهان را مستقر کردیم.

واهبی زاده گفت:بامداد ۴تیرماه چنان آتشی عراقی ها برما ریختند که تمام ماهی ها از بین رفتند و هور آتش گرفت و دمای هوای ۵٠درجه از زمین وهوا با هلی کوپتر و قایق های توپدار ما را هدف قرار دادند و گرما وگرسنگی کار را بر ما سنگین و سنگین تر کرد.

وی گفت:کسانی که در نزدکی هویزه بودند به ما زنگ زدند و گفتند در خندق چی شده است که زمین لرزه شده است که این همه بر ما گلوله می بارید که فرزندان شما زیر بارش این گلوله ها چنان جنگیدیم که به مثابه روز عاشورا از کیان وسرزمین این مردم دفاع کردیم.

این رزمنده و فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: یک لشکر ٣تیپی از لشکر عراق در اطراف ما نیز مستقر شده بود که ع اقی فکر می کردند تمام نیروهای لجستکی خود را از مسیر هویزه پیش ببرند و به سمت اهواز حرکت کنند.

وی گفت:عراق تمام پل های ارتباطی را قطع کردند و ساعت١٠بود که دشمنان با هجمه ای عظیم از همه طرف به سمت ما حمله کردند که بخشی از نفرات گردان اسیر وبه شهادت رسیدند و برخی ها نیز زخمی بودند و درگیر نبرد بودند.

واهبی زاده گفت: تمام نیروهای تیپ در محاصره قرار گرفتند و دشمن تمامی ارتباطات ما را قطع کرد و اسمان پربود از هلی کوپترهای عراقی و هلی برن های که پست سر ما پیاده می کردند.

وی گفت:کسانی که در فضای مجازی دست نشانده امریکایی هستند ادعا می کردند که چرا می گویید اگر پدخندق سقوط می کرد اهواز تسخیر می شد و جنگ ادامه دار می شد که باید خوب بدانند که اگر مقاومت فرزندان این استان در پدخندق نبود یقین داشته باشید خوزستان سقوط میکرد و جنگ نیز ادامه داشت.

وی گفت: فرزندان ما در خاک خون غلتیدند و از شدت خونریزی درخواست آب می کردند و قمقمه ها خالی از آب در آن گرمای۵٠درجه در حال جان دادن بودند و برخی نیز جلوی چشم ما نیز به شهادت رسیدند و برخی ها نیز اسیر شدند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت:ما با لب تشته شهید و اسیر شدند و برخی ها که فرزندانشان به دنیا آمده بود در کنار پیکرمطهر این شهدا خبر تولد فرزندانشان را میدادیم و به چشم خویش دیدم که تانک عراقی از روی پیکر شهدای ما عبور می کردند و صدای شکستن استخوان های این شهدا را شنیدیم.

وی گفت:وقتی در محاصره قرار گرفتم و یک عراقی مرتب بهدسمت من تیراندازی می کرد شهید امرالله جوادی که در پشت سر عراقی قرار داشت با اشاره من آن عراقی را از پای دراورد وقتی که رفت لباس های خودش را بیاورد توسط نارنجک عراقی ها شهید شد.

واهبی زاده گفت: امروز رسالت سخت پاسداری و دفاع از ارزش ها و آرماندهای دفاع مقدس و انقلاب بر دوش شما ونسل جوان است.

خبرنگار : Mohammad Riahy

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت